Teuva - Kauhajoki – Kurikka TUNNUSLUKUJA V 2010

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
LAPIN KUNTATALOUS LAPIN LIITTO Kuntataloustutkija Ella Rautio-Kuosku Heinäkuu 2006.
Advertisements

Esiopetuksen huoltajat 2014 Generated on :41.
Etelä-Savon kuntien talous 2013 Kuntien ajankohtaispäivä Mikkeli
Työllisyystiedustelu 2008 Kunnallinen työmarkkinalaitos.
Kuntien ja kuntayhtymien vuoden 2010 tilinpäätökset Toimitusjohtaja Kari-Pekka Mäki-Lohiluoma Tiedotustilaisuus
Kuntien ja kuntayhtymien vuoden 2013 tilinpäätökset
Liikevaihdon kehitys Pirkanmaalla 2009
Seurakuntien tilinpäätökset 2007 ja taloudellisen aseman kehittyminen
Julkisen hallinnon kestävän talouden tiekartta Kestävä talous ja hyvinvointiyhteiskunta –seminaari Kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
Jussi Pajunen Kaupunginjohtaja Talousarvio 2008 ja taloussuunnitelma Kaupunginjohtajan ehdotus.
Valtion velka, mrd €, % BKT:sta
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2012
TILINPÄÄTÖKSEN TOIMINTAKERTOMUSTIEDOT ARVIOINNISSA
Kotka Pyhtää Hamina Miehikkälä Virolahti © MML, 2012 Kotka-Haminan seutu Heikki Miettinen Kuntatalouden tunnusluvut.
V V V V V V V V Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen ja kustannusten vertailu 2009 Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen.
Kuntauudistus Henna Virkkunen hallinto- ja kuntaministeri Aamukahvit Smolnassa
Porin selvitysalueen vertailutilastoja Siikainen Pomarkku Pori Luvia Lavia Ulvila Harjavalta Kokemäki Nakkila Merikarvia.
Kuntafoorumi SDP:n kuntatyöryhmän Puheenjohtaja Maarit Feldt-Ranta
Suuri koulukeskustelu Suuri koulukeskustelu Kunnanjohtaja Olli Riikonen.
Liikevaihto55,353,63,1 Liikevoitto5,04,219,2 Prosenttia liikevaihdosta9,17,9 Voitto ennen satunnaisia eriä4,94,314,4 Prosenttia liikevaihdosta8,87,9 Katsauskauden.
Heikki Vauhkonen Tulikivi Oyj. Omakotirakentaminen hidastui voimakkaasti ja kuluttajien epävarmuus lisääntyi entisestään syyskuun aikana. Tämä.
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2018
Talouspolitiikka ja kunnat Valtiovarainministerin valtiosihteeri Tuire Santamäki-Vuori
Sastamalan kaupunki SASTAMALAN TALOUS VUOTEEN 2012 Valtuustojen seminaari Elina Alajoki.
Pendelöinti Pendelöinti eli asuinkunnan ulkopuolella työssäkäynti on yleistynyt lähes koko Suomessa 1980-luvun lopulta lähtien. Pendelöivien osuus on kasvanut.
Kuntien ja kuntayhtymien vuoden 2013 tilinpäätökset
Tilinpäätös 2004.
Suomen Lääkäriliitto | Finnish Medical AssociationLääkärit Suomessa | Physicians in Finland Tilastotietoja lääkäreistä ja terveydenhuollosta 2014 Statistics.
Kuntien ja kuntayhtymien vuoden 2011 tilinpäätökset Toimitusjohtaja Kari-Pekka Mäki-Lohiluoma Tiedotustilaisuus
Erilaiset alueet – erilainen hyvinvointi? Ilkka Mella TEM/ AKY Alueet ja hyvinvointi - seminaari.
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2013
Miksi UusiKunta? Jyrki Myllyvirta Lahden kaupunki.
Näkymiä kuntien toimintaympäristön muutoksista vuoteen 2025 Marko Rossinen Etelä-Pohjanmaan liitto
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2019
Kuntien ja kuntayhtymien lainakanta sekä rahavarat , mrd
Talouden kehitys ja arvio vuoden 2015 kehityksestä
Kuntien ja kuntayhtymien vuoden 2015 tilinpäätösarviot sekä talousarviot ja taloussuunnitelmat vuosille Toimitusjohtaja Jari Koskinen Tiedotustilaisuus.
Kuntien, kuntayhtymien sekä kuntakonsernien vuoden 2015 tilinpäätökset Lähde: Tilastokeskus ja Kuntaliiton laskelmat.
TALOUSARVION 2016 LÄHTÖKOHDAT Alueiden johtokunta
Talousarvio 2010 ja taloussuunnitelma Tiedotustilaisuus Kaupunginjohtaja Mauri Gardin.
Rovaniemen väestökehitys Lähde: TilastokeskusVuosi 2009 ennakkotieto.
/hp Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v Lähde: Tilastokeskus Muut menot 0,81 mrd. € Investoinnit 4,70 mrd. € Muut toimintakulut.
TALOUSARVIO 2008 JA TALOUSSUUNNITELMA Esittely
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2015
Väestö ja sen muutokset
Kuntien, kuntayhtymien sekä kuntakonsernien vuoden 2016 tilinpäätökset, ennakkotieto Lähde: Tilastokeskus ja Kuntaliiton laskelmat.
Kuntien, kuntayhtymien sekä kuntakonsernien vuoden 2016 tilinpäätökset, ennakkotieto Lähde: Tilastokeskus ja Kuntaliiton laskelmat.
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2021 Lähde: Kuntatalousohjelma 19. 9
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2021
TP TP 2009 Toimintatuotot 10,97 11,89 Valmistus omaan käyttöön
TP TP 2009 Toimintatuotot 10,97 11,89 Valmistus omaan käyttöön
Kuntien, kuntayhtymien sekä kuntakonsernien vuoden 2016 tilinpäätökset
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista vuonna 2016
Kuntien ja kuntayhtymien lainakanta sekä rahavarat , mrd. €
Kuntien, kuntayhtymien sekä kuntakonsernien vuoden 2015 tilinpäätökset
Kuntien ja kuntayhtymien lainakanta sekä rahavarat , mrd. €
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista vuonna 2017
Kuntaliiton kuntien talouden tunnuslukutiedosto
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2022
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2022
Kuntien ja kuntayhtymien toimintamenojen
Kuntaliiton kuntien talouden tunnuslukutiedosto
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista vuonna 2017
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista vuonna 2017
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2022
Kuntien, kuntayhtymien sekä kuntakonsernien vuoden 2017 tilinpäätökset
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2022
Kuntien ja kuntayhtymien rahoituslaskelma vuosina , mrd. €
Tilinpäätöksen 2018 tunnusluvut
Esityksen transkriptio:

Teuva - Kauhajoki – Kurikka TUNNUSLUKUJA V 2010 Vs. 02.01.2012

Verotuloprosentit v 2010 Teuva 19,75 % Kauhajoki 21,00 % Kurikka 18,00 % Kurikan kokonaistulokertymä on pienin, mutta sitä selittää alhaisempi vero%. Kaikki kunnat jäävät alle valtakunnallisen keskiarvon. Valtakunnallista keskiarvoa nostavat suurten kaupunkien kehyskunnat, joiden asukkailla on korkeampi tulotaso, kuin maakunnissa.

Verotulot molemmissa yhdistyneissä kunnissa jäävät selvästi alle vastaavien kokoisten kuntien keskiarvon. Teuva/Kauhajoki yhdistymis- vaihtoehto on verotulojen osalta noin 10 % parempi, kuin Teuva/Kurikka.

Toimintakate on toimintatuottojen ja-kulujen erotus, joka osoittaa paljonko jää verovaroin katettavaksi toimintamenoista. Toimintakate on miinusmerkkinen.

Toimintakate on toimintatuottojen ja-kulujen erotus, joka osoittaa paljonko jää verovaroin katettavaksi toimintamenoista. Toimintakate on miinusmerkkinen.

Teuva saa vertailukolmikosta eniten valtionosuuksia ja on samankokoisten kuntien vertailussa huomattavasti korkeammalla tasolla (+19,5%). Teuvan talous on kolmikon herkin valtionosuusperusteiden muutoksille. Kauhajoki on saanut harkinnanvaraista valtionapua v 2010 n. 60€/as ja v 2011 n. 80 €/as.

Vuosikate osoittaa sen tulorahoituksen, joka juoksevien menojen maksamisen jälkeen jää jäljelle käytettäväksi investointeihin, sijoituksiin ja lainojen lyhennyksiin. Vuosikate on keskeinen kateluku arvioitaessa tulorahoituksen riittävyyttä. Perusoletus on, että tulorahoitus on riittävä, jos vuosikate on vähintään käyttöomaisuuden poistojen suuruinen. Vuosikatteet €/as ovat vastaavankokoisten kuntien keskiarvoihin nähden huomattavan alhaisia. Tämä johtaa helposti voimakkaaseen velkaantumiseen, jos kunnalla on investointitarpeita tai korjausvelkaa. Kurikalla on hyvän osakesalkkutulonsa vuoksi muita enemmän pelivaraa hoitaa talouttaan ja investointejaan. Vanhuspalveluiden voimakas kasvu on haaste kaikille kunnille.

Vuosikate osoittaa sen tulorahoituksen, joka juoksevien menojen maksamisen jälkeen jää jäljelle käytettäväksi investointeihin, sijoituksiin ja lainojen lyhennyksiin. Vuosikate on keskeinen kateluku arvioitaessa tulorahoituksen riittävyyttä. Perusoletus on, että tulorahoitus on riittävä, jos vuosikate on vähintään käyttöomaisuuden poistojen suuruinen.

Kuntien vuosikate ei yllä poistojen tasolle v 2010 Kuntien vuosikate ei yllä poistojen tasolle v 2010. Tämä tarkoittaa, että talouksia tasapainotetaan syömällä aiempien vuosien ylijäämiä tai lisävelkaantumalla. Kauhajoen osalta tilanne on kriittisin, koska sillä ei ole taseessaan kertyneitä ylijäämiä ja velkamääräkin on kolmikon korkein ja ylittää huomattavasti vastaavankokoisten kuntien lainan keskimäärin

Tilikauden tulos Vuosikate – poistot + satunnaiset tuotot Tilikauden tulos on tilikaudelle osoitettujen tulojen ja menojen erotus. Se lisää tai vähentää kunnan omaa pääomaa. Kumulatiivinen tulos kertoo syntyykö pitkällä aikavälillä riittävästi tuloja käyttöomaisuuden uusimista varten. Jos kumulatiivinen tulos lähestyy nollaa ja muuttuu negatiiviseksi, kunta käyttää omaisuuttaan käyttötalouden ylläpitämiseen ja rahoitukseen pitkällä aikavälillä. Kaikkien vertailukuntien tulokset ovat olleet miinusmerkkisiä v 2010. Kurikalle ja Teuvalle se ei ole suuri ongelma, koska niillä on taseissaan riittävästi ylijäämiä. Kurikka on tässä suhteessa parhaassa asemassa vahvan taseylijäämänsä vuoksi. Kauhajoki tarvitsee tulosparannusta talouteensa korottamalla veroprosentteja tai karsimalla menojaan.

Tilikauden tulos Vuosikate – poistot + satunnaiset tuotot Tilikauden tulos on tilikaudelle osoitettujen tulojen ja menojen erotus. Se lisää tai vähentää kunnan omaa pääomaa. Kumulatiivinen tulos kertoo syntyykö pitkällä aikavälillä riittävästi tuloja käyttöomaisuuden uusimista varten. Jos kumulatiivinen tulos lähestyy nollaa ja muuttuu negatiiviseksi, kunta käyttää omaisuuttaan käyttötalouden ylläpitämiseen ja rahoitukseen pitkällä aikavälillä.

Kurikan taseeseen kertyneet ylijäämät ovat omaa tasoaan ja antavat pelivaraa talouden hoitoon yhdessä alhaisen lainatason ja korkean varallisuustason myötä. Kauhajoki joutuu vakavasti harkitsemaan miten se pystyy kohottamaan tulotasoaan ja karsimaan menojaan, muuten vaarana on ylivelkaantuminen ja kova paine nostaa kaikkia verolajeja. Korkeilla veroilla ja alentuneella palvelutasolla on vaikea toteuttaa tuloksellista elinkeinopolitiikkaa ja vahvistaa kaupungin elinvoimaisuutta. Teuvan ylijäämätase on positiivinen ja lainamäärä käytännössä nolla, koska rahavaroja on enemmän kuin velkaa. Tulevaisuuden isot investoinnit on kuitenkin hoidettava lainarahalla ja se nostaa lainamäärän eri lukemille kuin nyt.

Konsernilainat muodostuvat seuraavasti: Teuva Kauhajoki Kurikka Emon ulkoiset lainat 339.207 € 36.912.564 € 10.957.882 € Tytäryhteisölainat 6.034.314 € 29.975.400 € 20.157.271 € Konserni yhteensä 6.373.521 € 66.887.964 € 31.115.153 € Tytäryhteisölainat ovat liikelaitosten, vuokrataloyhtiöiden, muiden yhtiöiden, kuntayhtymien yms. lainoja, jotka liitetään konsernikokonaisuuteen ja niiden hoitovastuu on ao. yhteisöllä. Kauhajoen konsernin lainakanta on yli kymmenkertainen ja Kurikan noin viisinkertainen Teuvan konsernin lainoihin nähden. Yhdistyneellä Teuva/Kauhajoella olisi konsernilainaa noin 73,3 milj.€ Yhdistyneellä Teuva/Kurikalla olisi konsernilainaa noin 37,5 milj.€

Takausvastuut v 2010 Teuva xxx€ Kauhajoki xxx€ Kurikka xxx€ a) Luettelo keskeisistä takuista b) Osuus Kuntien takauskeskuksen takausvastuista c) Mahd. vastuuta kattava osuus rahastosta

Suhteellinen velkaantuneisuus 100* (vieras pääoma – saadut ennakot)/käyttötulot Tunnusluku kertoo, kuinka paljon käyttötuloista tarvitaan vieraan pääoman takaisin maksuun, mitä pienempi tunnusluku on sitä paremmat mahdollisuudet kunnalla on selviytyä velan takaisinmaksusta tulorahoituksella.

Omavaraisuusaste % 100*(oma pääoma+poistoero ja vapaaehtoiset varaukset)/koko pääoma-saadut ennakot Omavaraisuusaste mittaa kunnan vakavaraisuutta, alijäämän sietokykyä ja sen kykyä selviytyä sitoumuksista pitkällä tähtäyksellä. Omavaraisuuden hyvänä tasona voidaan pitää kuntatalouden keskimääräistä 70 % omavaraisuutta.

Investointien tulorahoitus % 100*vuosikate/investointien omahankintameno Investointien tulorahoitus tunnusluku kertoo, kuinka paljon investointien omahankintamenosta on rahoitettu tulorahoituksella.

Investointien omahankintamenolla tarkoitetaan rahoituslaskelman Investointimenoja, joista on vähennetty rahoituslaskelmaan merkityt rahoitusosuudet

Mittarit Väestönmuutos v 2000 – 2010 % Työpaikkojen muutos v 1998 – 2008 % Verotulot 2010 €/as Työllisyysaste 2009 %

Lapsia ja vanhuksia 100 työikäistä kohti: Väestöllinen (demografinen) huoltosuhde on alle 15-vuotiaiden ja 65+ vuotta täyttäneiden määrän suhde 15-64 -vuotiaiden määrään.

Kuinka monta työvoiman ulkopuolella olevaa ja työtöntä on yhtä työllistä kohti.

1) Kulttuuritoimi sisältää tehtäväluokat opetus- ja kulttuuritoimen hallinto, kirjasto, liikunta ja ulkoilu, nuorisotyö, museot, teatterit ja orkesterit sekä yleinen kulttuuritoimi. 2) Yhdyskuntapalvelut sisältää tehtäväluokat yhdyskuntasuunnittelu, rakennusvalvonta, ympäristön huolto, liikenneväylät, puistot ja yleiset alueet, palo- ja pelastustoimi. 3) Muut palvelut sisältää tehtäväluokat oikeudenhoito ja turvallisuus, lomituspalvelut sekä elinkeinoelämän edistäminen. 4) Mm. asuntotuotannon hallinto ja edistäminen, asunto-olojen parantamiseen liittyvät tehtävät sekä tonttien vuokratulot ja myyntitulot/myyntivoitot. Lisäksi mm. saaristolautakunta, matonpesu- ja raskaan kaluston pesupaikat, kierrätyskeskukset (ellei jätehuoltoon kuuluvaa).

Lapsia ja vanhuksia 100 työikäistä kohti: Väestöllinen (demografinen) huoltosuhde on alle 15-vuotiaiden ja 65+ vuotta täyttäneiden määrän suhde 15-64 -vuotiaiden määrään.

Lapsia ja vanhuksia 100 työikäistä kohti: Väestöllinen (demografinen) huoltosuhde on alle 15-vuotiaiden ja 65+ vuotta täyttäneiden määrän suhde 15-64 -vuotiaiden määrään.

Väestön kokonaismäärä vähenee ennusteen mukaan vuoteen 2030 mennessä -10,3% Lasten ja nuorten määrä vähenee -5,4% Työikäisten määrä vähenee -24,7% Yli 75 vuotiaiden määrä kasvaa +33,9%

Väestön kokonaismäärä vähenee ennusteen mukaan vuoteen 2030 mennessä -1,4% Lasten ja nuorten määrä vähenee -7,0% Työikäisten määrä vähenee -18,4% Yli 75 vuotiaiden määrä kasvaa 87,5%

Väestön kokonaismäärä vähenee ennusteen mukaan vuoteen 2030 mennessä -6,9% Lasten ja nuorten määrä vähenee -10,6% Työikäisten määrä vähenee -23,4% Yli 75 vuotiaiden määrä kasvaa +68,8%

Väestö on vähentynyt v 1960 – 2010 Teuvalla 29 % (2465 henkilöä), ennuste 2010 – 2030/ -10,3% Kauhajoella 12 % (2004 henkilöä), ennuste 2010 – 2030/-1,4% Kurikassa 18 % (3124 henkilöä), ennuste 2010 – 2030/-6,9% Kaikkien osalta väestön voimakas väheneminen on hidastumassa ennustejaksolla v 2010-2030

Väestön kokonaismäärä vähenee ennusteen mukaan vuoteen 2030 mennessä -4,0% Lasten ja nuorten määrä vähenee -6,5% Työikäisten määrä vähenee -20,2% Yli 75 vuotiaiden määrä kasvaa +67,2%

Väestön kokonaismäärä vähenee ennusteen mukaan vuoteen 2030 mennessä -7,9% Lasten ja nuorten määrä vähenee -9,1% Työikäisten määrä vähenee -23,8% Yli 75 vuotiaiden määrä kasvaa +56,6%

Kurikassa on myös sosiaalitoimen henkilöstöä 29, jotka eivät Sisälly yllä oleviin lukuihin. Teuvan henkilöstön keski-ikä on 49,4 v, Kurikan 46,5 v.

Teuva/Kurikka lukuihin ei ole sisällytetty sosiaalitoimen 29 henkilöä.

Eläköityminen yhdistyneessä kunnassa v 2012 - 2020 Eläköityminen v 2012 - 2020 Kunta/toimiala Hallinto Tekniikka Sivistys Yht. Teuva 4 21 43 68 Kauhajoki 2 8 11 Kurikka 30 99 142 271 Eläköityminen yhdistyneessä kunnassa v 2012 - 2020 Hallinto Tekniikka Sivistys Yht Teuva/Kauhajoki 6 29 54 89 Teuva/Kurikka 34 120 185 339 Kurikassa eläköityy em. toimialoilta vuoteen 2020 mennessä ennusteen mukaan 57 %, Kauhajoella 4% ja Teuvalla 22%.

Teuvan työpaikkapendelöinti 31.12.2009 Kurikka Vaasa Seinä-joki 41 54 53 14 64 Närpiö 78 30 Teuva 1592 Kauha-joki 182 25 27 116 25 24 Kristiinan kaupunki 91 7 19 Karijoki Kaskinen Teuvan työpaikkapendelöinnin pääsuunta on Kauhajoki, Kaskinen ja Närpiö. Muutokset yritysten toiminnoissa heijastuvat pendelöintilukuihin herkästi.

Teuvan työvoima v 2009 Työvoima yhteensä 2573 (43 % asukkaista) Työlliset 2246 (87 % työvoimasta) Työttömät 327 (13 % työvoimasta) Työvoiman ulkopuolella 3388 (57 % asukkaista) Asukasluku 5951