Kuinka minusta tuli me? - Yhteisöllisyyden liimana sisäinen viestintä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
1. Missä vietät joulun useimmiten?. 2. Missä viettäisit joulun mieluiten?
Advertisements

Johtajien tunnistaminen ja kehittäminen
Juha Kauppinen Consulting oy Työntekijäkysely Tietoja
Mission Gallup 08 nettikyselyn yhteenveto. Jeesus tunnetuksi kautta maailman Taustatietoja • 446 vastaajasta 38% (m) ja 62% (n) • Vapaakirkollisia 84%
Monikanavainen Kesko ja K-ryhmä
1 Ostopaikkakysely Heli Rauman Anu Simonen. 2 Kyselyn toteutus •Riihimäen kotitalouksiin lähetettiin yhteensä 2780 kyselyä •Kotitaloudet valitsimme postinumeroiden.
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Hampuri, Saksa Löytää suunta, joka mahdollistaa Lions Clubs Internationalin saavuttavan sen täyden potentiaalin kansainvälisenä.
Kemian tietolähteet ( ) Kaija Sipilä Maria Kovero Kevät 2002 kurssikerta.
Paneeli – Tehokkuutta ja toimivuutta laadulla ja kilpailulla?
OSTA LÄHELTÄ – KEHITÄ KUNTAASI
Pari piirua osuustoiminnan suuntaan Pellervon päivä Pääjohtaja Reijo Karhinen.
Työmarkkinajärjestökysely tasa-arvosuunnitelmista ja palkkakartoituksista 2012 Akava
Kohti suunnittelu- ja konsulttialan tulevaisuutta Toimenpide-ehdotuksia Ohjausryhmä TEKES MK.
Työ, teho ja yksinkertaiset koneet
1 Kestävä kehitys Oulun opetustoimessa Seppo Saloranta Rehtori Hönttämäen koulu/ Timosenkosken luontokoulu.
Joulututkimus Tutkimuksessa selvitettiin suomalaisten jouluun liittämiä ajatuksia Stressiä aiheuttavat tekijät Lahja toiveet ja ajatellut joululahjat.
Kirkkovaltuusto § 29, liite nro 9 Strategia 2015
4H-järjestö Tekemällä oppii parhaiten!. 4H-järjestön toiminta-ajatus •4H-harrastuksessa lapsi ja nuori kasvaa kohti vastuullista ja yritteliästä aikuisuutta.
ARJEN TALOUSKATSAUS Telebus helmikuu/2008/viikko 9.
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND Yritysrahoituskysely 2012.
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
Keravan seurakunta - matkakumppanisi
Elämyshankekyselyn tulokset © Sovita Toteutus: Opiferum1.
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Pelkosenniemi 1.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Kittilä 1. ELINKEINOPOLITIIKAN TILA 2.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Kemi 1. ELINKEINOPOLITIIKAN TILA 2.
1 Senioreiden säästäminen ja maksutavat 2014 SENIOREIDEN SÄÄSTÄMINEN JA MAKSUTAVAT
Yliopistokirjastojen vastaajat palvelukyselyssä 2010 Päivi Jokitalo Kansalliskirjasto. Kirjastoverkkopalvelut marraskuu 2010.
V V V V V V V V V V V V Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen ja kustannusten vertailu 2009 Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon.
I.R.O. Research Oy vee 10/2000 Mediakäyttö Käyttää vähintään kerran viikossa Tytöt ja pojat *) Kirjat (esim. romaanit, lasten- ja nuortenkirjat)
Tulos ennen satunnaisia eriä Me 7,1 6,5 3,3 4,3 4,
Työmarkkinatutkimus 2012 Yksityinen sektori
Näin järjestät tapahtumia ja koulutusta ViSiOn kanssa Ville Ylikahri
Juha Kauppinen Consulting oy Rakenneselvitykseen liittyviä tutkimuksia Tiedotustilaisuus Karjasillan kirkolla Juha Kauppinen.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
Tutkimuksen taustaa  Aula Research Oy toteutti poliittisten vaikuttajien parissa tutkimuksen julkisista palveluista Suomessa ja Euroopassa – Tutkimuksen.
Kansallispelimme pesäpallon kouluvierailut Pesäpallon juhlavuosi 2012 Pesäpallo täyttää 90-vuotta 2012 (pesis.fi ja superpesis.fi) - Juhlavuoden.
Suuntaamattoman graafin syvyyshaku
1 Raha-asioiden suunnitteleminen ja nykyinen rahatilanne Senioritutkimus 2011.
Seinäjoki kisa A Tuomari: Tytti Lintenhofer ALO 12kyl, 4pys Kyl:
Maatalous, maaseutuyrittäminen rahavirrat 2008 ja 2007 Pohjois-Savo Jari Kauhanen MTK- Pohjois-Savo.
Eksponentiaalinen kasvaminen ja väheneminen
1 Akavalaisten ja kaikkien palkansaajien palkkatietoja Lähde: Tilastokeskus n Palkkarakennetilasto 2007, diat 2-24 n Sektorikohtaiset palkkatilastot.
Maitotaito PIENEN VAUVAN PÄIVÄ Maitotaito.
Medioiden historia ja nykykehitys ma 10. ja : 10-12, F133; ti 11. ja : 11-14, F416 viikko 41 ma-ti Medioiden historia viikko 42.
Suomi 2028 – Suomi ja globaali maailmantalous I Globalisaatio edennyt vuosituhansia Teollinen vallankumous kiihdytti globalisaatiota; Suomi tuli todella.
Facebook yritystoiminnan tukemisessa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
1 Maahanmuuttajanuorten VaSkooli Nuorten maahanmuuttajien koulutustakuumallin kehittäminen ja käyttöönotto Turun ja Salon seutukunnissa –
Aitoja tekoja joka päivä Energiansäästöviikko 2012.
Tietoja muuttoliikkeestä Yhteenvetoa PKS = Vantaa, Espoo, Helsinki ja Kauniainen KUUMA = muu Helsingin seutu (10 kuntaa)
Miksi kuulua Tietotekniikan liittoon? OSAAMISEN KEHITTÄMINEN Maaliskuu 2007.
Viestintäsuunnitelma
Mediaan sitoutuminen Aikakauslehdet, KMT Kuluttaja 2007.
Sosiaalialan Työnantajat ry Sosiaalialan Työnantajat ry on yksityisen sosiaalialan etujärjestö työmarkkina- ja elinkeinoasioissa. Liiton jäsenenä on 1.
Energiavuosi 2014 Sähkö Energiateollisuus ry.
Tilinpäätös 2004.
Suomen Lääkäriliitto | Finnish Medical AssociationLääkärit Suomessa | Physicians in Finland Tilastotietoja lääkäreistä ja terveydenhuollosta 2014 Statistics.
Yksityinen palvelutuotanto sosiaali- ja terveyspalveluissa 2009
Tilastollisesti merkitsevä nousu Tilastollisesti merkitsevä lasku Edelliseen aineistoon KMT 2005 verrattuna* KMT Kevät06 puolivuosiaineisto KMT SYKSY05/KEVÄT06.
TAMPEREEN KAUPUNKI – TALOUS- JA STRATEGIARYHMÄ 1 Ennakkotietoja työpaikoista vuodelta 2004 Vuoden 2004 ennakkotiedot työpaikoista julkaistiin
SUOMEN SUURI VUOSI ITSENÄISYYDEN SATAVUOTISJUHLAVUODEN 2017 OHJELMASTRATEGIA.
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
Pienosuuskuntien johtamisen haasteet
OSUUSTOIMINNALLISEN YRITYSVERKOSTON JOHTAMINEN
Osuustoiminnan Päivä Helsingin Messukeskus Toimitusjohtaja
Itsenäisten osuuskauppojen yhtiö
Itsenäisten osuuskauppojen yhtiö
Brändi sosiaalityössä
Esityksen transkriptio:

Kuinka minusta tuli me? - Yhteisöllisyyden liimana sisäinen viestintä HENRY Foorumi 2004 asiantuntijaseminaari

Sisältö Osuustoiminnan ja S-ryhmän toiminnan lähtökohdat S-ryhmä lyhyesti Vastuullista toimintaa jo 100 vuotta S-ryhmä tänään Menestyvä yritys ja ihmisten yhteisö Viestintä yhteisöllisyyden liimana Teot maineen perustana 100 vuotta viestintää jäsenille ja henkilöstölle: Yhteishyvä ja Ässä-lehti

S-ryhmä lyhyesti

S-ryhmän rakenne S-ryhmän muodostavat SOK-yhtymä ja osuuskaupat tytäryhtiöineen SOK-yhtymän puolestaan muodostavat SOK ja sen tytäryhtiöt S-ryhmä SOK-yhtymä Osuus- kaupat Tytär- yhtiöt SOK

S-ryhmän työnjako OSUUSKAUPAT: Perustehtävänä tuottaa palveluja oman alueensa sitoutuneille asiakasomistajille SOK Tuottaa hankinta-, asiantuntija- ja tukipalveluja osuuskaupoille SOK-yhtymän liiketoiminta täydentää asiakasomistajien palvelutarjontaa

S-ryhmän liiketoiminta-alueet S-ryhmä harjoittaa: • päivittäis- ja erikoistavara- kauppaa • hotelli- ja ravintolatoimintaa • rauta- ja maatalouskauppaa • autokauppaa • liikennemyymäläkauppaa

Vastuullista toimintaa jo 100 vuotta

Osuustoiminnan synty Juuret 1800-luvun Englannissa Osuustoiminnan menestykselle tietä avannut Rochdalen osuuskauppa perustettiin vuonna 1844 Rochdalen osuuskauppa esikuvana muille myöhemmin perustettaville osuuskaupoille

Osuustoiminnan synty Taustalla teollistumisen aiheuttama yhteiskunnallinen murros ja sen tuomat epäkohdat sekä tyytymättömyys yksityis- kauppiaiden tarjoamiin huonolaatuisiin mutta kalliisiin tuotteisiin

Osuustoiminnan leviäminen 1800-luvun lopulla osuustoiminta leviää muuallekin Eurooppaan Suomen ensimmäiset pienet osuuskaupat perustettiin 1880-luvulla

Yhdessä enemmän Jo 1900-luvun ensivuosina havaittiin tarve saada osuuskaupat yhteistyöhön Osuustoiminnassa konkretisoitui suomalaisuus ja suomalainen omatoimisuus Päätöksenteko jäsenkunnan käsissä ja tulos omalle alueelle ja jäsenkunnalle

SOK perustettiin Kaksitoista osuuskauppaa perusti Tampereella 22.3.1904 keskusliikkeekseen Suomen Osuuskauppojen Keskuskunnan, SOK:n SOK:n tehtäviin kuuluivat: – Tavaranhankinta jäsenosuuskaupoille – Liikkeenhoidon ja talouden neuvonta – Osuustoiminta-aatteen levittäminen – Kuluttajaneuvonta

Samalla myös S-ryhmän syntyhetki SOK:n juhlavuosi merkitsee myös S-ryhmän eli SOK:n ja osuuskauppojen verkostomaisen yhteistyön 100-vuotisjuhlaa

Korinkantajat - Yhdessä eteenpäin Vuosikymmenien ajan Korinkantajat-merkki toimi SOK-laisen osuuskauppajärjestön kaupallisena tunnuksena

Korinkantajat - Yhdessä eteenpäin Symboloi edelleenkin S-ryhmän osuustoiminnallista toimintaa ja arvomaailmaa – näkyy siksi myös juhlavuoden 2004 tunnuksessa Korinkantajat kuvaa tasa-arvoa ja luottamista yhteistyöllä rakennettavaan parempaan tulevaisuuteen

S-ryhmä tänään - menestyvä yritys ja ihmisten yhteisö

Kriisin vaatima rakennemuutos 1980-luvun alussa Koko osuuskaupparyhmän rakenne ja organisaatio vaati perusteellisen rakennemuutoksen 1980-luvun alussa SOK-järjestö uudistetaan S-ryhmäksi Teollisuudesta luovutaan, aluekonttoreiden tilalle alueosuuskauppoja

Osuustoiminnallisuus ja jäsenet löydetään uudestaan Nykymuotoisen asiakasomistajajärjestelmän käyttöönotto vuonna 1989, jäseniä aletaan kutsua asiakasomistajiksi Toiminta-ajatus: Palvelujen ja etujen tuottaminen sitoutuneille asiakasomistajille Asiakasomistajuudesta tulee kilpailuetu Jäsenkunnan laajentaminen käyntiin

Yli 1,4 miljoonaa asiakasomistajataloutta S-ryhmään kuuluvien osuuskauppojen jäseniä on tällä hetkellä yli 1,4 miljoonaa Miltei 60 prosentilla maamme kaikista kotitalouksista on Bonusta ja etuja tarjoava osuuskaupan jäsenyyden merkki – S-Etukortti

Päämäärä yhä sama kuin 100 vuotta sitten S-ryhmä on suomalaisten omistama monipuolinen vähittäiskaupan ja palvelualan kaupparyhmä Osuustoiminnallisen S-ryhmän toimintaa ohjaa yhä vuonna 2004 sadan vuoden takaa kumpuava päämäärä: kilpailukykyisten palvelujen ja etujen tuottaminen jäsenille S-ryhmä on yhtäaikaa menestyvä yritys ja ihmisten yhteisö, ihmiskasvoisen markkinatalouden edustaja

Viestintä yhteisöllisyyden liimana

Maineen perustana teot SOK-yhtymällä ja osuuskaupoilla, S-ryhmällä, on 100 vuoden työn tuloksena hankittu vahva maine aito toiminta toimipaikoissa ja alueosuuskaupoissa hyvät media- ja sidosryhmäsuhteet; alueosuuskaupat vahvoja vaikuttajia alueellaan "Alueosuuskauppa sammuttaa valot viimeisenä" asiakkaat, omistajat ja henkilöstö pitkälle yhtä Viestintä hoidettu hyvin operatiivisella tasolla osaamisessa suuria eroja

Viestintä osaksi strategista johtamista Mainetta voidaan edelleen vahvistaa koordinoidulla ja systemaattisella viestinnällä Viestintä ja julkaisut yksikkö pääjohtajan alaiseksi yksiköksi 2003 Viestintäjohtajan tehtävä S-ryhmän ja SOK-yhtymän viestinnän johtaminen, kehittäminen ja koordinointi Viestinnän kehittäminen ja ohjaus Yhteishyvä - Samarbete Ulkoinen viestintä Sisäinen viestintä Viestinnän tehtävä tukea toiminta-ajatuksen toteuttamista ja liiketoimintaa

Millainen S-ryhmä haluaa olla? Monipuolinen ja laaja palvelutarjonta Palkitseva TUOTTAA PALVELUJA JA ETUJA SITOUTUNEILLE ASIAKASOMISTAJILLE Vastuullinen, asiakkaidensa omistama Kilpailukykyinen, uudistuva ja johtava Alueellinen, suomalainen

S-ryhmän sisäisen viestinnän kohderyhmät Henkilöstö noin 25 000 henkilöä Hallinnon edustajat noin 1 600 henkilöä Asiakasomistajat ovatko 1,4 miljoonaa asiakasomistajaa sisäisen vai ulkoisen viestinnän kohderyhmä? Kuukausittainen asiakasomistajaposti ja Yhteishyvä tärkein asiakasomistajaviestinnän muoto

Yhteishyvä Osuuskauppa-aatteen tukijana ja valistuksen levittäjänä alkoi vuoden 1905 alusta ilmestyä Yhteishyvä-lehti; tänään "Asiakasomistajan oma lehti" Ruotsinkielinen Samarbete on ilmestynyt vuodesta 1909

Yhteishyvä yhteisöllisyyden asialla Yhteishyvä on asiakasomistajien oma lehti, ei perinteinen asiakaslehti jäsenkuntansa itse perustama sata vuotta sitten, monet kasvaneet lehden mukana sama missio kuin yrityksellä: tuoda etua jäsenistölle eli asiakasomistajille, aikakauslehden muodossa Täyttää tehtäväänsä tarjoamalla apuaan arkeen: vinkkejä arjen helpottamiseksi, ruoanlaittoon, sisustukseen, kasvatukseen, terveyteen jne Tarjoaa tietoa vihreän kortin eduista, mikä kiinnostaa nykyään erityisesti nuoria

Yhteishyvä sitouttaa Aikakauslehti mediana sitouttava: sen parissa viihdytään, Yhteishyvän km. lukuaika 39 min! koetaan tutkitusti omaksi ja läheiseksi koetaan eduksi, maksullisten perhelehtien veroiseksi juttuvalinnoilla luodaan yhteisöllisyyttä: "näin toimii osuuskauppaväki" Toimii yhtenäisen tavoitemielikuvan luojana koko yritysryhmälle Toimii tehokkaasti liiketoiminnan tukena; ilmoitukset ja tuotejutut

Yhteishyvä 100 vuotta HOK-Elanto-lehdeltä uusia lukijoita, jatkossa noin 2 miljoonaa lukijaa Lehtiuudistus käynnissä: sisältökonseptin ja ulkoasun uudistus Lehti raikastuu, selkiytyy, tiivistyy -> hyviä puoliaan menettämättä

Yhteishyvä 100 vuotta

Ässä-lehti 90 vuotta 90-vuotta vanha ammattilehti Lukijoina koko henkilöstö sekä hallinnon edustajia, levikki 27 000 kpl Valistuksesta ja neuvonnasta strategiseen suuntaan, liiketoiminnan tukijaksi kertoo S-ryhmän liiketoiminnasta, tavoitteista ja keinoista, hyvistä s-ryhmäläisistä toteutuksista heijastaa S-ryhmän arvoja antaa tietoa myös toimintaympäristön kehityksestä ja peilaa tapahtumia S-ryhmään

Ässä luo yhteenkuuluvuutta henkilöstölle Tärkeäksi koettu ammatillinen media, "ikkuna S-ryhmään", (lukijatutkimus 2003) Innostaa, kannustaa ja motivoi, kehittää osaamista Rakentaa yhteistä arvomaailmaa, heijastelee positiivista s-ryhmäläisyyttä Esittelee ihmisiä

Sisäisen viestinnän periaatteet S-ryhmässä

Kiitos!