OULUN SEUTU RAKENNUSVALVONTATYÖRYHMÄ Oulun seudun hajarakentamisselvitys.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Leikkaukset koulutuksesta ja tutkimuksesta. Leikkaukset koulutukseen ja tutkimukseen tällä hallituskaudella Leikkauksia on tehty • laskennallisista valtionosuuksista,
Advertisements

Tutkimus- ja Analysointikeskus TAK Oy :: © TAK Oy Venäläisten matkailijoina Suomessa maaliskuu 2012 Kapustat Kaakkoon.
Kohti pääkaupunkiseudun ilmastostrategiaa - pääkaupunkiseutu kasvihuonekaasupäästöjen aiheuttajana Ilmastolähettiläskoulutus Rauhanasema Marja.
Hirvionnettomuuksien kehitys
Härmänmaan liikenneturvallisuus-suunnitelma
Tiedotustilaisuus Rakennustoimisto Pohjola Oy •Vuonna 1989 perustettu perheyritys •Toiminta-alue Pirkanmaa ja Etelä-Suomi •Liikevaihto n. 35,5.
Ekologia Ilmastonmuutos Bensiinin hinta Hajaantuva yhdyskuntarakenne Lisääntyvä autoliikenne Ruuhkat ? Pitäisikö ajatella uudelleen - tehdä uudella jotain.
Valtatien 4 Oulu – Kemi yhteysvälin kehittäminen
OSTA LÄHELTÄ – KEHITÄ KUNTAASI
PORIN KAUPUNGIN MAAPOLITIIKKA
RAKENNETUN YMPÄRISTÖN DIPLOMI- INSINÖÖRIKSI? DIPLOMI-
TIEDOTUSTILAISUUS TAKAMAAN KOULU
TIEDOTUSTILAISUUS VAHANNAN KOULU
Kaupan kehittyminen ja tulevaisuus Pohjois-Savossa ELY –keskuksen näkökulmasta Minne menet, kauppa? Kuopio Ylijohtaja Kari Virranta
SYNTYYKÖ UUSI LIIKENNEMUOTO ? HISTORIA •Aikojen kuluessa ja teknologian kehittyessä on otettu käyttöön montakin uutta liikennemuotoa (laiva, juna, auto,
Seudulliset periaatteet yhdyskuntarakenteen hajautumisen ehkäisemiseksi TkT, YTL Kimmo Kurunmäki, MAL-verkosto, Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymä.
Tampereen kaupunkiseudun teknisten palveluiden seutuseminaari Nokian kaupunginjohtaja Tapani Mattila.
Valtion ja kuntien suhde seudullisen maankäytön kehittämisessä Kilpailukykyä strategisella maankäytöllä –seminaari Tampere Matti Vatilo, YM.
Antiikin aika: Antiikiksi kutsutaan aikaa n eKr. – 500 jKr., eli antiikin Kreikan ja Rooman kukoistuskausia. Miksi nämä kaksi voimakasta kulttuuri-
ZEF-kysely yrityksille Maankäyttö, Asuminen, Liikenne
TEKNISEN JA YMPÄRISTÖTOIMEN TALOUSARVIO 2011 •Säästöt tehty pääosin kunnossapidosta sekä palvelujen ostoista ja materiaalihankinnoista •Lautakuntakäsittelyn.
Rakennetun ympäristön virikkeellisyys
LogiCity Tuomas Mikkola Turun Seudun Kehittämiskeskus
HÄMEENLINNAN SEUDUN TOIMITILAMARKKINAKATSAUS TAMMIKUU 2008
Tampereen kaupunkiseudun rakennemallin tavoitteet Seutuhallituksen tavoiteseminaari Kuntajohtajakokous Maankäyttö- ja rakennetyöryhmä.
Asemaympäristöjen kehittämisen mahdollisuudet Infra 2012, Wanha Satama Mikko Silvast
MRL:n tavoite …tavoitteena on järjestää alueiden käyttö ja rakentaminen niin, että siinä luodaan edellytykset hyvälle elinympäristölle sekä edistetään.
Keski-Suomen ELY-keskus Juha S. Niemelä
Veli-Matti Karppinen 2006 Nakertaja – Hetteenmäen kyläyhdistys ry.
Sosiaalisten vaikutusten arviointi SVA Ann Holm, Vaasan kaupunkisuunnittelu,
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
KAAVAHIERARKIA, KAAVAMUODOT JA RAKENTAMISEN OHJAUS
Älykäs verkostomainen kaupunki Keski-Uudenmaan kaupungin visio.
Kaupunkirakenne: ilmastopolitiikka, terveys ja hyvinvointi
KU-selvitys Demokratiamallit Järvenpää-talo.
MILLAINEN METROPOLIKAUPUNKI? EN HURUDAN METROPOLSTAD? Helsingin valtuusto / Helsingfors fullmäktige Mikko Pukkinen Kuntajakoselvittäjä.
Nykytilan yhteenveto Muut palvelut -ryhmä. Kadut pähkinänkuoressa Volyymierot –Katujen kokonaispituus vaihtelee välillä 13 ‒ 225 km –Jk + pp-tiet kokonaispituus.
Ympäristöministeriö / Katri Tulkki / Kauppa yhdyskuntien kehityksessä1 Palvelurakenteen kehittämisen työkaluja.
Tampereen kaupunkiseudun 2-kehä KEHITTÄMISSELVITYS
Lasten päivähoito 2011 – Tilastoraportti 30/20121 Lasten päivähoito 2011 Salla Säkkinen ja Tuula Kuoppala.
Ph-p/kyt 2006 Asumisneuvontaa Jyväskylän seudulla YHTEISELLÄ ASIALLA ASUMISEN PUOLESTA Oulun seminaari
, Janne Virtanen, Ilmastonmuutos: hillitseminen ja sopeutuminen, toiminta Varsinais-Suomessa.
Tietoja muuttoliikkeestä Yhteenvetoa PKS = Vantaa, Espoo, Helsinki ja Kauniainen KUUMA = muu Helsingin seutu (10 kuntaa)
KAUPPA YHDYSKUNTIEN KEHITYKSESSÄ Yliarkkitehti Katri Tulkki Kuopio.
Ajankohtaista – seutusivistys
Kaupunkiseudun yhteistyösuunnitelma Maankäyttö, asuminen ja liikenne Seutuhallituksen nimeämä maankäyttö- ja rakennetyöryhmä, pj. Risto Laaksonen Yhteistyön.
Erilaiset alueet – erilainen hyvinvointi? Ilkka Mella TEM/ AKY Alueet ja hyvinvointi - seminaari.
Rakennesuunnitelma 2040 Valtuustoinfot 8-9/2013 Päivi Nurminen ja Kimmo Kurunmäki.
Yhteistyösuunnitelma kehyskuntien näkökulmasta. 1.Seutustrategiaa konkretisoivan seutuyhteistyön toimeenpanosuunnitelma -Keskitytty aivan oikein sen keskeisiin.
Salla Säkkinen ja Tuula Kuoppala
ITÄ-SUOMEN ASUMISPÄIVÄ, Kuopio ASUMINEN JA KUNTALIITOKSET Yritysasiamies Mikko Lehto, Kuopio Nilsiän alue.
Ympäristöministeriö ja Suomen Kuntaliitto Seudun kuntien yhteinen maapolitiikka - Kuntien maapolitiikan yhteistyön mahdollisuudet ja haasteet.
Väestömuutos Taajamat ovat kasvaneet 16,7 %, yli 73 % pohjois-savolaisista asuu taajamissa nyt Kylät (yli 20 asukkaan tiivistymät) ovat kasvaneet.
Tähän tarvittaessa otsikko Vertailu tietojärjestelmäpalvelujen järjestämisestä Kirkkonummen kunta / perusturva Perusturvajohtaja Liisa Ståhle.
Näkymiä kuntien toimintaympäristön muutoksista vuoteen 2025 Marko Rossinen Etelä-Pohjanmaan liitto
MYYNTIESITE ISONMASTONTIE 11A, HELSINKI Upea näköalatontti rantaoikeudella Vartiokylänlahteen Monien mahdollisuuksien rakennuspaikka 1.432m2 esim.
Ilmastonäkökulma maankäyttöön ja liikenteeseen Ilmastonmuutokseen varautuminen Ilmasto-ohjelmatyön menestystekijät Kiuruveden kaupunki/Ilmastoseminaari.
Suomen Kuntaliitto Finlands Kommunförbund Matti Holopainen Kunnat maanomistajana Suomessa Kuntien maaomaisuus Kuntien kiinteistöomaisuus (rakennukset)
Kaavoituksen ja rakentamisen kehityspiirteitä alueella Rakennetun ympäristön neuvottelupäivä Vaasa Matti Rantala Etelä-Pohjanmaan elinkeino-,
ASUKASKYSELYN TULOKSET 4/2016 FORSSAN SEUDUN JOUKKOLIIKENTEEN PALVELUTASON MÄÄRITTELYTYÖ.
Rakennetun ympäristön neuvottelupäivä Rådplägningsdag för byggda miljöer Aulis Rantala Johtaja Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus.
Kirjastoautotoiminta murroksessa – yhteenveto kirjastoautojen tilanteesta Suomessa
asemakaava-arkkitehti Hannele Kelavuori
Oulun seudun hajarakentamisselvitys
Käyttövoimaselvitys Lahden hyötyajoneuvo-liikenteen tarpeisiin
Yhdyskuntarakenne, liikkuminen ja ympäristö
Käyttövoimaselvitys Lahden hyötyajoneuvo-liikenteen tarpeisiin
Seutuhallitus: Toimenpide-ehdotukset
Kotikadut turvallisiksi
Yhdyskuntarakenne, liikkuminen ja ympäristö
Esityksen transkriptio:

OULUN SEUTU RAKENNUSVALVONTATYÖRYHMÄ Oulun seudun hajarakentamisselvitys

OULUN SEUTU RAKENNUSVALVONTATYÖRYHMÄ Lähtökohta •Oulun seudulla on runsaasti hajarakentamista –ei riittävästi tontteja asemakaava-alueilla tai niitä ei luovuteta kysyntää vastaavasti •hajarakentaminen on ongelmallista kuntataloudelle, palvelujen järjestämiselle, liikenteelle ja ympäristölle •hajarakentaminen on kallista sekä yhteiskunnalle että yksilölle •ongelmat tulevat esille pitkällä aikavälillä

OULUN SEUTU RAKENNUSVALVONTATYÖRYHMÄ Mitä selvitetään •Millaisia vaikutuksia haja-asutusalueelle rakentamisella on –rakennettuun ympäristöön –liikenteeseen –luonnonympäristöön, maisemaan ja viherverkoston kehittämiseen –sosiaaliseen ympäristöön –talouteen •Mitä keinoja hajarakentamisen hillitsemiseksi on

OULUN SEUTU RAKENNUSVALVONTATYÖRYHMÄ Vertailtavat vaihtoehdot Hajamalli – nykymeno jatkuu •haja-asutusalueiden uusien omakotitalorakennuspaikkojen määrä säilyy vuoden 2005 tasolla eli 213 kpl/v •vuosina 2006–2020 haja-asutusalueelle sijoittuu 3195 uutta omakotitaloa •vuosien 2006–2020 väestönlisäyksestä noin kolmannes sijoittuu asemakaavoitetun alueen ulkopuolelle Malttimalli – hajarakentaminen vähenee •vuosittainen haja-asutusalueiden omakotitalorakennuspaikkojen määrä on kymmenen prosenttia vuoden 2005 omakoti- ja paritalojen rakennuslupien määrästä eli 79 kpl/v •vuosina 2006–2020 haja-asutusalueelle sijoittuu noin 1185 omakotitaloa

OULUN SEUTU RAKENNUSVALVONTATYÖRYHMÄ Hajamalli – nykymeno jatkuu

OULUN SEUTU RAKENNUSVALVONTATYÖRYHMÄ Malttimalli – hajarakentaminen vähenee

OULUN SEUTU RAKENNUSVALVONTATYÖRYHMÄ Rakennetut alueet vaihtoehdoissa

OULUN SEUTU RAKENNUSVALVONTATYÖRYHMÄ Vaikutukset rakennettuun ympäristöön 1/2 Hajamalli – nykymeno jatkuu •yhdyskuntarakenne hajautuu –syntyy suunnittelematonta ja sattumanvaraista ympäristöä •kunnan maanhankinta vaikeutuu: ei myyntihalukkuutta kunnalle •haja-asutusalueen rakentuminen vaikeuttaa tulevaa kaavoitusta –ihanteellisen kokonaisuuden aikaansaaminen vaikeaa –asukkaat vastustavat ympäristön muutoksia •asukkaat ikääntyvät: jos kysyntää ei ole, asuntoja autioituu ja ympäristö rappeutuu

OULUN SEUTU RAKENNUSVALVONTATYÖRYHMÄ Vaikutukset rakennettuun ympäristöön 2/2 Malttimalli – hajarakentaminen vähenee •90 % asunnoista asemakaava-alueelle –asemakaavoja laadittava nykyistä enemmän •tukee yhdyskuntarakenteen eheytymistä •kunnan maanhankinta helpompaa kuin hajamallissa •asemakaavoittaminen helpompaa kuin hajamallissa •omakotitalojen sijoittuminen vastaa hajamallia paremmin seudun yleiskaavassa esitettyä maankäyttöä

OULUN SEUTU RAKENNUSVALVONTATYÖRYHMÄ Vaikutukset liikenteeseen 1/2 Hajamalli – nykymeno jatkuu •liikenne lisääntyy, kun palvelut haetaan kaukaa •perinteisen joukkoliikenteen kannattavuus heikkenee, on kehitettävä uusia, mutta kalliimpia esim. kutsuohjattuja järjestelmiä •tonttiliittymien runsas määrä aiheuttaa sujuvuus- ja turvallisuusongelmia •kevyenliikenteen väylien ja tievalaistuksen tarve kasvaa huomattavasti •liikenneinfrastruktuurin rakentamiskustannukset noin 11 milj. euroa –7 milj. euroa enemmän kuin Malttimallissa

OULUN SEUTU RAKENNUSVALVONTATYÖRYHMÄ Vaikutukset liikenteeseen 2/2 Malttimalli – hajarakentaminen vähenee •liikennemäärät vähäisempiä kun hajamallissa •asemakaava-alueiden tiivistäminen luo edellytykset kevytliikenneverkon parantamiseen •nykyinen liikennejärjestelmä pystyy palvelemaan syntyvää liikenteen lisäkysyntää •kaava-alueille sijoittuva asutus tukee nykyistä joukkoliikennettä •liikenneinfrastruktuurin rakentamiskustannukset noin 4 milj. euroa –noin kolmasosa Hajamallin kustannuksista

OULUN SEUTU RAKENNUSVALVONTATYÖRYHMÄ Sosiaaliset vaikutukset Hajamalli – nykymeno jatkuu •tilava, väljä ja rauhallinen rakennuspaikka (+) •itsemääräämisoikeus, kaava-aluetta vapaampi rakentamistapa (+) •suurin osa rakentamisesta menee haja-asutusalueelle (-) •liikkuminen perustuu ensisijaisesti omaan autoon (-) •keskeneräinen infrastruktuuri, soratiet ja pimeät tienvarret (-) •paikallisten ominaispiirteiden puute rakentamisessa (-) •ympäristö voi muuttua ennakoimattomasti kaavan puuttuessa (-)

OULUN SEUTU RAKENNUSVALVONTATYÖRYHMÄ Sosiaaliset vaikutukset Malttimalli – hajarakentaminen vähenee •suurin osa rakentamisesta sijoittuu asemakaava-alueelle (+) –pienemmät tontit (-) –rakentaminen säädellympää (-/+) –asemakaava-alueilla palvelujen edellytykset paranevat (+) –katuvalot ja asfalttitiet, liikkuminen turvallisempaa kuin Hajamallissa (+) –kunnan hoitamat ja auraamat kulkuväylät (+) –kauppa kävely/pyöräilyetäisyydellä (+) –leikkikaverit ja harrastukset lähempänä kuin Hajamallissa (+) –ympäristömuutokset ennakoitavissa (+) •haitat samat mutta vähäisemmät kuin Hajamallissa (-/+)

OULUN SEUTU RAKENNUSVALVONTATYÖRYHMÄ Taloudelliset vaikutukset 1/5 Hajamalli – nykymeno jatkuu •yhteiskunnan kannalta tarkastellen –koululaiskuljetuksia tarvitsevien lasten lukumäärä kasvaa –haja-asutusalueilta koulukyyti usein muu kuin linjaliikenne –kunnan kuljetuskustannukset kasvavat (koululais-, vammais- ja vanhusten kuljetuskustannukset) –kotihoidon järjestäminen taajamien ulkopuolelle kallista •asukkaan kannalta tarkastellen –työmatkoista ja päivähoidosta lisäkuluja kuljetusmatkojen pidentyessä –verovähennysoikeus siirtää huomattavan osan kasvavista työmatkakuluista yhteiskunnan kustannettaviksi

OULUN SEUTU RAKENNUSVALVONTATYÖRYHMÄ Taloudelliset vaikutukset 2/5 Malttimalli – hajarakentaminen vähenee •kustannuksia syntyy samoista asioista kuin Hajamallissa, mutta määrät ovat vähäisempiä •yhteiskunnan kannalta tarkastellen –aiheutuvat kokonaiskustannukset ovat pienemmät kuin Hajamallissa –kasvavalla kaupunkiseudulla kunta saa tontinmyyntituloja, joilla kustannetaan infrastruktuurin rakentamista ja palveluiden järjestämistä •asukkaan kannalta tarkastellen –asemakaava-alueella talojen arvo säilyy paremmin kuin haja-asutusalueella –voi valita edullisimman kulkuneuvon

OULUN SEUTU RAKENNUSVALVONTATYÖRYHMÄ Taloudelliset vaikutukset 3/5 A: joukkoliikenne + henkilöauto (käyttökulut ) B: 2 henkilöautoa (toisesta otettu huomioon käyttökulut ja toisesta myös pääomakulut)

OULUN SEUTU RAKENNUSVALVONTATYÖRYHMÄ Taloudelliset vaikutukset 4/5 Uusien rakennuspaikkojen etäisyydet nykykouluista kunnittain 2006–2020 Oletus: Haja- ja Malttimallissa uusia rakennuspaikkoja on yhtä paljon. Asemakaavojen ulkopuolella rakennetaan 300 uutta omakotitaloa, joista hieman alle 200 kpl sijaitsee yli 3 km etäisyydellä koulusta Asemakaava-alueiden ulkopuolelle rakennetaan 45 omakotitaloa, joista 29 kpl sijaitsee yli 3 km etäisyydellä koulusta. Loput 225 omakotitaloa rakennetaan asemakaava- alueille, joissa koulu on lähellä.

OULUN SEUTU RAKENNUSVALVONTATYÖRYHMÄ Taloudelliset vaikutukset 5/5 •haja-asutusalueelle muuttava –ajaa vuodessa noin 3000 km enemmän kuin asemakaava-alueelle sijoittuva ja istuu autossa noin 90 tuntia enemmän –käyttää auton suoriin käyttökustannuksiin vuodessa keskimäärin noin 350 euroa enemmän kuin asemakaava-alueen talous –kahden auton taloudessa haja-asutusalueella asuvan talouden autoon liittyvät menot ovat 1200 euroa suuremmat kuin asemakaava-alueella asuvan

OULUN SEUTU RAKENNUSVALVONTATYÖRYHMÄ Vaikutukset luonnonympäristöön Hajamalli – nykymeno jatkuu •rakentaminen tuhoaa ja kuluttaa rakennuspaikan kasvillisuutta sekä hävittää ja häiritsee eläimistöä •luonnonalueet pienenevät ja pirstoutuvat •rakentaminen voi levittäytyä arvokkaiden luonnonalueiden lähelle •arvokkaat kulttuuriympäristöt voivat pirstaloitua •seudun viherverkoston toimivuus heikkenee •uhanalaisten eliölajien elinolot voivat vaarantua Malttimalli – hajarakentaminen vähenee •vaikutukset samat mutta vähäisemmät kuin Hajamallissa

OULUN SEUTU RAKENNUSVALVONTATYÖRYHMÄ Esimerkki: Limingan Tupos •asemakaava-alue, jossa kauppa ja päiväkoti •oma alakoulu, yläkoulu keskustassa

OULUN SEUTU RAKENNUSVALVONTATYÖRYHMÄ Esimerkki: Limingan Tupos Tontinmyyntitulot kunta käyttää puistojen ja palvelujen rakentamiseen.

OULUN SEUTU RAKENNUSVALVONTATYÖRYHMÄ Esimerkki: Limingan Lapinkangas •haja-asutusalue •palvelut ja koulut yli 5 km päässä keskustassa •vesihuolto rakennuspaikkakohtaisesti

OULUN SEUTU RAKENNUSVALVONTATYÖRYHMÄ Esimerkki: Limingan Lapinkangas Asukas maksaa väljyydestään – € lisähinnan kerralla verrattuna kaavatontin rakentajaan.

OULUN SEUTU RAKENNUSVALVONTATYÖRYHMÄ Esimerkki: Kiimingin Kolamäki •asemakaava-alue •palvelut, koulut ja bussit noin 1–2 km päässä

OULUN SEUTU RAKENNUSVALVONTATYÖRYHMÄ Esimerkki: Kiimingin Lylykkäänjärvi •haja-asutusalue •alakoulu Huttukylässä (5 km), yläkoulu ja muut palvelut Kiimingissä (11,5 km) •rakennukset liitetään siirtoviemäriin

OULUN SEUTU RAKENNUSVALVONTATYÖRYHMÄ Omakotitalojen ohjaaminen kaava-alueille 1/2 Houkuttelevat asemakaava-alueet •hyvät palvelut ja liikenneyhteydet •tarjolla erikokoisia, myös isoja tontteja •luonto lähellä ja sinne helppo pääsy •vajaasti rakennettujen ak-alueiden parantaminen Riittävä kaava- ja tonttituotanto •seudullinen maapolitiikka takaamaan raakamaavarannot •seudun maankäytön toteuttamisohjelmalla riittävä kaavatuotanto •kaavatonttien markkinointi kuntien yhteistyönä

OULUN SEUTU RAKENNUSVALVONTATYÖRYHMÄ Omakotitalojen ohjaaminen kaava-alueille 2/2 Yleis- ja asemakaavoituksen tehostaminen •vanhentuneiden kaavojen uudistaminen •rakentamiskehotukset vajaasti rakentuneilla ak-alueilla •kiinteistöveroprosentin korottaminen rakentamattomilla asemakaavatonteilla •rakennuskiellot, lunastusmenettely Lupaharkinnan periaatteiden muutokset ja uudet painotukset •käsittelyperiaatteiden yhtenäistäminen •poikkeamispäätösten perusteleminen Suunnittelutarveratkaisujen keskittäminen •yhteinen tai yhtenäinen rakennusjärjestys Rakentajien neuvonnan kehittäminen •tiedotusta ja koulutusta tonttien hakijoille