Kauppakeskus Plaza - rakennettu v. 1992, uusi puoli v. 2006 - Noin 25.000 m2 - 61 vuokralaista - Omistus: Suur-Seudun Osuuskauppa SSO 50 % Keskinäinen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Monikanavainen Kesko ja K-ryhmä
Advertisements

Globaaliin maankäyttöön liittyviä näkökohtia Jyri Seppälä Suomen ympäristökeskus Ilmastopaneelin tiedotustilaisuus
Kestävä kehitys rakennusalalla
Onni Orava 10 vuotta Sokos Hotelleissa Perhematkailuseminaari
Tiedotustilaisuus Rakennustoimisto Pohjola Oy •Vuonna 1989 perustettu perheyritys •Toiminta-alue Pirkanmaa ja Etelä-Suomi •Liikevaihto n. 35,5.
Paneeli – Tehokkuutta ja toimivuutta laadulla ja kilpailulla?
OSTA LÄHELTÄ – KEHITÄ KUNTAASI
Reeta Rönkkö, Maaseudun Sivistysliitto. • Laajakaista kaikille 2015 – mutta miten? • Pohjois-Karjalan maakuntaliiton hallinnoima • Maaseudun Sivistysliiton.
Ammatillisen koulutuksen seminaari Kuerkievari tv.
RAKENNETUN YMPÄRISTÖN DIPLOMI- INSINÖÖRIKSI? DIPLOMI-
Maaseutualueiden kehittämishankkeiden rahoitus toiminnanjohtaja Kirsti Oulasmaa Rieska-Leader ry.
Suomen Kauppakeskusyhdistys ry Kauppakeskusten markkinoinnin johtamisen kehittäminen Työryhmän yhteenveto
KESKI-SUOMEN MATKAILUN TULEVAISUUDEN NÄKYMÄT Keski-Suomen matkailuparlamentti VELI-PEKKA PÄIVÄNEN.
Ostamisen maailma Ostokyky ja ostohalu
Koulutuksen avulla kasvuun Koulutustarjontaa vähittäiskaupan alalle.
Suomen Kauppakeskusyhdistys ry Kaupallisten keskusten määritelmät •Suomen Kauppakeskusyhdistys on määritellyt kaupallisten keskusten käsitteet nimen, sisällön,
Warkop Oy Hengitysliitto Heli ry Varkauden kaupunki Työtä KoulutustaKuntoutusta.
Mökkiläiset rautakaupan näkökulmasta
Menestyksellisen matkailuyhteistyön haasteet ja mahdollisuudet – case Levi Jussi Töyrylä Toimitusjohtaja Levin Matkailu Oy Halutuin.
PALVELURAKENNEUUDISTUS
Espoon matkailustrategia v Julkinen
Elävä kaupunkikeskusta ry:n strategia 2010 – 2015 (viimeistely) Esitys hallituksen kokoukselle Strategiaryhmän valmisteluun perustuva toiminnanjohtaja.
Nosta esitystekniikkasi seuraavalle tasolle.
Kauppakeskusten turvallisuusjohtaminen Vartioinnin kehittäminen kauppakeskuksissa – projektin tulokset ja työkalut vartioinnin näkökulmasta Kari Ratilainen/
Green Care – hyvinvointia maaseutuympäristöstä
Terveydenhuollon megatrendit
LAADUKKAAT PALVELUT LAADUKKAILLA HANKINNOILLA PALVELUJEN PAKETOINTI – SEMINAARI
Tykkimäki -brändi. Brändisisältö Tykkimäk i Brändisisältö Tykkimäk i Omistajien tahtotila.
Kuluttajapoliittinen katsaus
1 Suomi24 – Suomen suurin yhteisö •Kävijät –Noin eri kävijää/vko –Suomen suurin käyttäjien tuottama palvelu •Palvelut –Aloitussivu & haku –Keskustelu.
Energiavuosi 2012 Sähkö Energiateollisuus ry
Logistiikka/Varasto Enontie 2, Kauhajoki Enontie 2, Kauhajoki.
HÄMEENLINNAN SEUDUN TOIMITILAMARKKINAKATSAUS TAMMIKUU 2008
Esteettömyys – kestävää kehitystä! Verkostoseminaari Aila Korpivaara
Asemaympäristöjen kehittämisen mahdollisuudet Infra 2012, Wanha Satama Mikko Silvast
Pienet ja keskisuuret tavarantoimittajat kaupan yhteistyökumppaneina - HoReCa-tukkukaupan näkökulma Järjestöpäällikkö Ilkka Nieminen Päivittäistavarakauppa.
Näin varmistamme viihtyisät ja turvalliset
KAUPPAKESKUKSEN TURVALLISUUSRISKIEN ARVIOINTI
Kauppakeskusturvallisuus - käyttäjät
| Kaupan alan foorumi Martin sali Pertti Vikkula.
Kestävään kehitykseen kasvattaminen kemian opetuksessa DI, FM, Marianne Juntunen Kemian opetuksen keskus, Helsingin Yliopisto.
Maailman johtavana metsäklusterina vuoteen 2030 Suomen metsäklusterin tutkimusstrategia.
MILLAINEN METROPOLIKAUPUNKI? EN HURUDAN METROPOLSTAD? Helsingin valtuusto / Helsingfors fullmäktige Mikko Pukkinen Kuntajakoselvittäjä.
Suomen Kauppakeskusyhdistys ry Missio Suomen Kauppakeskusyhdistys ry on kauppa- ja ostoskeskusten järjestö, jonka toiminnassa omistajat, kauppa, palvelut,
Kansalaistoimijalähtöinen kehittäminen joensuun kaupunkialueilla kaupunginsihteeri Jari horttanainen
Pohjoismaat ja Venäjän markkinat Toimitusjohtaja Leif Fagernäs Pohjola-Nordenin seminaari
Liikuntaviraston koulutuspäivä
Asemanseudun persoonat. Eläkeläinen Tärkeää mahdollisuus valmistella matka etukäteen ettei stressaa Matkustaessa tulee asemalle noin puoli tuntia ennen.
OTE PUTKISANEERAUKSEN HANKESUUNNITELMASTA:. PERUSTEET 1) Taloyhtiön yksi kerrallaan tapahtuva märkätilojen saneeraus johtaa todennäköisesti huonoon.
Esperi Care Parempaa hoitoa
Suomen Kauppakeskusyhdistys ry
ET2050 Euroopan alueiden tulevaisuus Timo Hirvonen
Uusiutuva energia ja Suomi Timo Juurikkala.
Asiallinen aamiainen Vauhtia myyntiin sähköä markkinointiin Tornio – Kemi Paula Aikio-Tallgren, puheenjohtaja Länsipohjan Yrittäjät.
Nuorisopalveluiden tavoitetila
Suupohjan palveluhakemisto (yritys- ja yhdistysrekisteri)
Sukunimi Salo 2009 Salon kaupungin energia- ja kasvihuonekaasutase vuodelle 2009.
n. 2,6 miljoonaa suomalaista asuu kaukolämpötaloissa
Erilaiset alueet – erilainen hyvinvointi? Ilkka Mella TEM/ AKY Alueet ja hyvinvointi - seminaari.
Teesit ydinvoimakeskusteluun TEESI 1: Ydinvoima ja ilmastonmuutos TEESI 2: Ydinvoima ja uusiutuvat TEESI 3: Uraanikaivosten ongelmat TEESI 4: Ydinaseiden.
Henkilökunnan Ekokompassi- koulutus Tapahtuman nimi, pvm Kouluttaja.
SUUPOHJAN PALVELUPORTIT. Suupohjan palveluportit Suupohjan palveluportit-hankkeen tavoitteena on asumis- ja hoivapalvelujen sekä seudun yhdistysten verkkopalvelujen.
Yrjö Lahtinen, Teija Mikkola1 Suurten kaupunkien ja koko maan väestö (ikäryhmittäin )
GÖTEBORGIN KAUPUNGIN NUORISOTILA (YLI 16 NUORILLE) Kaksi nuorisokäyttöön remontoitua koulurakennusta (yht. n m²) 3-4 nuoriso-ohjaajaa kaupunki ei.
ME-hengen kehittäminen
” Helsingin tapahtumia yhdessä applikaatiossa”
Lapin maakuntavaalikoulutus
Kansalaistoiminnankeskus Matara
Yrityskuva ja viestintä
Viestinnän työkalupakki
Esityksen transkriptio:

Kauppakeskus Plaza - rakennettu v. 1992, uusi puoli v Noin m vuokralaista - Omistus: Suur-Seudun Osuuskauppa SSO 50 % Keskinäinen Vakuutusyhtiö Tapiola 50 %

Tunnuslukuja: -Suomen 18. suurin kauppakeskus (vuosi 2009) -Kävijämäärä noin 4,5 milj. kävijää (vuosi 2010) - Myynti noin 56 milj euroa (vuosi 2010) - Asiakkaille parkkipaikkoja noin 750 kpl (katetussa tilassa n. 500 kpl)

•Plazan tärkeimmät arvot: • Monipuolinen tarjonta (tuotteet ja palvelut) • Viihtyisä salolaisten ”olohuone” • Asioinnin helppous • Asiakaspalvelu • Ilmainen asiakaspysäköinti • Uusimmat trendit aina ensin Plazassa. • Siisteys ja turvallisuus • kestävä kuluttaminen, ”vihreät liiketilat”, ”vihreä kiinteistö” Plazan vahvuudet: •monipuolinen valikoima •sijainti ja liikenneyhteydet •ilmaista parkkiaikaa asiakkaille 3 tuntia •kauppakeskuksen siisteys •palvelu •sopiva koko, viihtyisä kauppakeskus •nopea asioida

Kävijämäärä 2010:

Kävijämäärä päivätasolla:

Kauppakeskuksen määritelmä: Kauppakeskuksen ominaispiirteitä: - Yhteinen markkinointi ja kauppakeskusjohto - yksi tai useampi ankkuriyrityksiä - Yksittäinen liike ei ole yli 50 % liiketilan kokonaismäärästä. - vähintään 10 liikettä. - pinta-ala on yli m2. - toimii yhdessä liikerakennuksessa. - liikkeet avautuvat yhteiseen sisätilaan.

Muita kaupallisia keskuksia: - Hypermarketkeskus (yli 50 % alasta hypermarkettia) - Ostoskeskus (vähintään 5 liikettä ja kokonaisala alle m2) - Retail Park ( keskusta-alueen ulkopuolella, useita liikerakennuksia, avautuu pysäköintialueelle) - Outlet Center (merkkituotemyymälöiden keskus, outlet-tuotteita) - Entertainment Center (Viihde ja huvittelukeskus, yhteinen johto ja markkinointi)

Menestyvä kauppakeskus VETOVOIMAINEN LIIKE-, TUOTE- JA PALVELUVALIKOIMA ASIAKKAALLE HELPPO, NOPEA JA VAIVATON KAUPPIAIDEN YHTEISMARKKINOINTI KILPAILU TURVALLISUUS KIINTEISTÖN YLLÄPIDON LAADUKAS JA KUSTANNUSTEHOKAS TASO ASIAKASTYYTYVÄISYYS KAUPAN JA MARKKINOINNIN TEHOKKUUS

KIINTEISTÖN YLLÄPITO: - Turvallisuus - Siisteys - Esteetön kulku - Olosuhteet (ilmastointi, jäähdytys, lämpötila) - Laitteiden toimivuus (hissit, liukuportaat ym.) - Ulkoalueiden huolto - Sähköinen huoltokirja - viranomaistarkastukset

Vuokrasopimus: -Liiketilan käyttötarkoitus määritellään konsepti- ja jopa tuotetasolla. - Sitoutuu aktiiviseen myyntitoimintaan. - Yhtenäiset aukioloajat -Pakollinen yrittäjäyhdistyksen jäsenyys -Sitoutuu ilmoittamaan myyntitietonsa kuukausittain kauppakeskusjohdolle. -Aktiivisuus yhteismarkkinoinnissa - Noudattaa kauppakeskuksen yhteisiä pelisääntöjä (mainonta, siisteys, jätehuolto, henkilökunnan pysäköintipaikat)

Yrittäjäyhdistys: Tehtävät: - Tärkein tehtävä yhteismarkkinointi - Yhteisten toimintamallien luominen - Tunnetuksi tekeminen - Koulutus Kaikki vuokralaiset ovat yryn jäseniä. Markkinointimaksu neliöperusteisena.

Kauppakeskuksissa nyt - Erikoiskauppa on keskittynyt kauppakeskuksiin ja trendi jatkuu. - Kauppakeskusten myynti Suomessa 2009 noin 4,9 miljardia euroa. - Ostospaikka -> Ostospaikka+ viihde-> Ostospaikka+viihde+palvelut - vihreät arvot jylläävät ( LEED-sertifikaatti, energiansäästö, kierrätys) - hintakampanjat ja tapahtumat yhä suuremmassa roolissa. - kauppakeskukset ovat kansainväliset ketjujen jalansija Suomeen. - liikeaikalain muutos sai särön yhtenäisiin aukioloaikoihin (sunnuntaiaukioloajat)

VIHREÄT ARVOT – LEED-kunniakirjaa hakevia kauppakeskuksia yhä enemmän. – Kierrätys (kierrätyspisteet, lelukeräykset ym) – Julkisen liikenteen vieressä – Suunnittelu ja rakennusmateriaalit – Energiatehokkuus (energia, valaistus, jäähdytys, veden kulutus, kierrätettävät materiaalit, jätehuolto) – Tarve tulee asiakkaiden arvoista, kiinteistönomistajilta, EU-säädöksistä.. – yhteiskuntavastuu - ”green lease”-vuokrasopimukset

YHTEISTYÖ YKSITYINEN-JULKINEN •Julkiset palvelut kauppakeskuksiin (esim. terveyskioski, äänestyspaikka) •Kauppakeskus tuo työpaikkoja alueelle •Kauppakeskus elää sekä kaupan että yhteiskunnan muutosten mukana. •Kauppakeskus kaupungin asukkaiden ”olohuone”. •Win-win tilanne: sosiaalinen ja taloudellinen hyöty

Tulossa: - YHTEISÖLLISYYS - YHTEISTYÖTÄ JULKISEN JA YKSITYISEN KESKEN YHÄ ENEMMÄN. - VIHREÄT ARVOT OVAT MUKANA LIIKKEIDEN IMAGOSSA ->”GREEN LEASE-VUOKRASOPIMUKSET, VIHREÄT TOIMITILAT” - VÄESTÖ VANHENEE: -> OSTOVOIMA (2/3 KAUPAN KASVUSTA ARVIOIDAAN TULEVAT 45 +) -> KAUPPAKESKUKSEN SUUNNITTELU (ESTEETTÖMYYS JA HELPPOUS) -> TUOTTEITA, PALVELUJA JA TAPAHTUMIA IKÄÄNTYNEILLE – AUKIOLOAIKOJEN LAAJENEMINEN..ERITYISESTI NUORET OVAT TOTTUNEEN LAAJOIHIN AUKIOLOAIKOIHIN..HUOM. NETTIKAUPPA (AINA AUKI, HALVAT HINNAT, TUOTE KOTIIN) - ”SHOPPERTAINMENT” : EI PELKKÄ OSTOPAIKKA VAAN ELÄMYKSELLINEN OSTO-JA VAPAA-AJANVIETTOPAIKKA. ESIM. KUNTOKESKUKSET, ELOKUVATEATTERIT, RAVINTOLAT, KEILAHALLIT YM. - LIIKKEET JA PALVELUT KESKITTYVÄT HYVIEN LIIKENNEYHTEYKSIEN VARRELLE.

Yhteisöllisyys (koti, perhe, ystävät, yhteisöt..) Vapaa-aika korostuu Autoilun vähentäminen (kallista, ilmastonmuutos,..) Tehokkuus->ajansäästö->kaikki saman katon alla Turvallisuuden tarve vs. yksilöllinen vapaus Globaalit yhteisöt Mobiiliratkaisut (markkinointi, yhteydenpito, tiedonhaku)

Vuoteen 2030 => skenaarioita:

VUODEN 2030 KAUPPAKESKUS: ELÄMYKSELLINEN SUJUVA ARKI  VIRTUAALIELÄMISEN KEHITTYMINEN JA VAIKUTUS ARKEEN TURVALLISUUS VS YKSILÖN VAPAUS  YHTEISTEN TILOJEN TURVALLISUUS JA VALVONTA YHDENVERTAISUUS  KANSAINVÄLISTYMINEN, ”ELINTASOKUILU”, SYRJÄYTYMINEN YHTEISÖLLISYYS  VASTUULLISTEN YHTEISÖJEN TUOTTEISTAMINEN, YHTEISÖJEN MONIMUOTOISUUS PALVELUT LISÄÄNTYVÄT  VANHENEVA VÄESTÖ, VAPAA-AIKA PERHEELLE-> OSTOPALVELUT

VASTUULLINEN YHTEISÖLLISYYS ”KAUPPAKESKUS ON OSA YHDYSKUNTARAKENNETTA” ”KAUPPAKESKUS ON KAUPUNKI/YHTEISKUNTA PIENOISKOOSSA” MAANKÄYTTÖ EI VOI OHJATA KOKONAAN KULUTTAJAKÄYTTÄYTYMISTÄ EIKÄ KULUTTAJAKÄYTTÄYTYMINEN KOKONAAN MAANKÄYTTÖÄ=> YHTEISTYÖN TÄRKEYS