Huonekalujen valmistus Lahti 13.11.2013.  TOL 310 Huonekalujen valmistus • Konttori ja myymäläkalusteiden valmistus (TOL 3101) • Keittiökalusteiden valmistus.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
P.O. BOX 4600, University of Oulu • tel. (08) , fax (08) • Sosiaali- ja terveysalan uudet mahdollisuudet.
Advertisements

ELLO WP 3 Vientiteollisuuden tulevaisuuden näkymät Tilastokatsaus Pertti Kiuru Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu Pienyrityskeskus, LTT-tutkimuspalvelut.
Oikean osaamisen merkitys yritykselle Työelämän kehittämisstrategian seminaari
Lähde: Tilastokeskuksen väestöennuste
Toimitusjohtajan katsaus. Liikevaihto Kotimaa Vienti.
Ilkka Nieminen PIENET- JA KESKISUURET TAVARANTOIMITTAJAT KAUPAN YHTEISTYÖKUMPPANEINA KALAVIIKKO 2008 JOHTAJA ILKKA NIEMINEN PÄIVITTÄISTAVARAKAUPPA.
Ilkka Nieminen Päivittäistavarakauppa ry
Toimialoittainen työvoimakehitys Puutuotteen työelämäneuvottelukunta Soili Saikkonen.
Suhdannekatsaus maaseudun yritysten kannattavuuteen ja rahoitustilanteeseen 2009/2010 Perttu Pyykkönen Pellervon taloudellinen tutkimuslaitos Maaseudulta.
Pk-yritysbarometri, kevät 2014 Alueraportti, Satakunta.
Tilastotietoa yrittäjyydestä ja PK-yrityksistä Suomessa
Liikevaihdon muutos Pirkanmaalla 2001/2010 Kaikki toimialat (vuosimuutos-%)
TEM:n huonekaluteollisuuden toimialaraportin julistamistilaisuus , Lahti Yhteistyöllä lisää resursseja ja kilpailukykyä.
Luonnonkiviteollisuus ja sen kehitystarpeet
Click to edit Master title style Testing Finnvera Oyj Liiketoimintajohtaja Annamarja Paloheimo.
Kalamarkkinat kansainvälistyvät osaksi elintarviketaloutta Jari Setälä Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitos Kalantutkimuspäivät 2002 Rauma.
Keski-Pohjanmaan aikuisopiston palvelut yritysten ja työllisyyden kehittämiseksi Työllisyysseminaari Kaisa-Leena Ahlroth.
Pk-yritysbarometri, kevät 2014 Seuturaportti, Pohjois-Karjala.
Pk-yritysbarometri, kevät 2014 Alueraportti, Keski-Pohjanmaan Yrittäjät.
Pk-yritysbarometri, kevät 2014 Alueraportti, Pohjois-Pohjanmaa.
Pk-yritysbarometri, kevät 2014 Seuturaportti, Kymenlaakso.
Pk-yritysbarometri, kevät 2014 Seuturaportti, Kanta-Häme.
Sijoitusrahastojen vuosi 2010 Finanssialan Keskusliitto Markku Savikko.
 Ulkomaankauppa on aina ollut merkityksellistä Suomelle.  Kokonaisvienti nelinkertaistui vuodesta 1990 vuoteen 2008 asti.  Tavaroiden ja palveluiden.
Pk-yritysbarometri, syksy 2014 Seuturaportti, Keski-Pohjanmaa 1.
Teknologiateollisuuden tilanne ja näkymät alueittain
Puurikastamo  Kesto: –  Projektikoodi: A32028  Budjetti: euroa  Päärahoittaja: Etelä-Suomen EAKR-ohjelma  Toimialarajat.
Väestönmuutos , maakunnittain
Pohjoismaat ja Venäjän markkinat Toimitusjohtaja Leif Fagernäs Pohjola-Nordenin seminaari
Tekstiä tähän kohtaan ” Osaavana pidempään työelämässä”
Pk-yritysbarometri Syksy 2004 julkaisijat Finnvera Oyj ja Suomen Yrittäjät ry.
Pk-yritysbarometri, syksy 2014 Seuturaportti, Kanta-Häme 1.
Teollisuustuotannon arvonlisäys Kanta-Hämeessä 1995–2016, suurimmat toimialat Etla:n alue-ennuste 2011– Tilastokeskus/SeutuNet.
Metallien jalostus Suomessa Ennakkotiedot vuoden 2014 kehityksestä.
Nurmi Hydraulics Oy Vaiheittain kansainvälistynyt.
Energiavuosi 2014 Sähkö Energiateollisuus ry.
Pk-yritysbarometri, kevät 2015 Seuturaportti, Etelä-Savo 1.
Pk-yritysbarometri, kevät 2015 Seuturaportti, Pirkanmaa 1.
Rauman kauppakamarin Työvoima- ja osaamiskysely  Sähköinen kysely –  Kysely lähetettiin 307 kauppakamarin jäsenelle  Vastanneita 114,
Pk-yritysbarometri Syksy 2003 julkaisijat Finnvera Oyj ja Suomen Yrittäjät ry.
Pk-yritysbarometri Kevät 2004 julkaisijat Finnvera Oyj ja Suomen Yrittäjät ry.
SATAKUNNAN TALOUS 7 ● kesäkuu 2006 Nykytila ja lähiajan näkymät
Pk-yritysbarometri, kevät 2015 Seuturaportti, Pohjois-Karjala 1.
Pk-yritysbarometri, syksy 2014 Seuturaportti, Kalajokilaakso 1.
Pk-yritysbarometri kevät 2003 julkaisijat Finnvera Oyj ja Suomen Yrittäjät ry.
© Kaupan liitto 2009 Presentaation nimi1 Suurin osa kaupan yrityksistä on hyvin pieniä yritystä 2009 Lähde: Tilastokeskus, Yritysrekisteri.
Kaupan merkitys kansantaloudessa
Pk-yritysbarometri Syksy Pk-yritysbarometrin aineisto 2.
Pk-yritysbarometri Syksy Pk-yritysbarometrin aineisto 2.
Pohjois-Karjalan TRENDIT 2/2014 POKETTI – Pohjois-Karjalan ennakointityön yhteinen toimintamalli
SATAKUNNAN TALOUS 8 ● marraskuu 2006 Nykytila ja lähiajan näkymät
Maakuntien suhdannekatsaus 2017
SATAKUNTALAINEN TYTÄRYHTIÖTALOUS*
Pk-yritysbarometri, syksy 2016
Pk-yritysbarometri, kevät 2016
Kauppa Suomessa Jaana Kurjenoja.
20 Yritykset käyvät ulkomaankauppaa s
Pk-yritysbarometri, kevät 2017
Pk-yritysbarometri, kevät 2017
Pk-yritysbarometri, kevät 2017
Pk-yritysbarometri, kevät 2017
Pk-yritysbarometri, syksy 2016
Yritykset 2014 Pohjanmaa.
Pk-yritysbarometri, kevät 2017
Yritykset 2015 Pohjanmaa.
Aineiston rakenne Lähde: Pk-yritysbarometri, kevät 2003.
Pk-yritysbarometri, syksy 2016
Bruttokansantuote on kasvanut Euroopassa ja USA:ssa, Suomessa vain niukasti Lähde: Macrobond.
Bruttokansantuote on kasvanut Länsi-Euroopassa ja USA:ssa, mutta ei Suomessa Lähde: Macrobond.
Bruttokansantuote on kasvanut Länsi-Euroopassa ja USA:ssa, mutta ei Suomessa Lähde: Macrobond.
Esityksen transkriptio:

Huonekalujen valmistus Lahti

 TOL 310 Huonekalujen valmistus • Konttori ja myymäläkalusteiden valmistus (TOL 3101) • Keittiökalusteiden valmistus (TOL 3102) • Patjojen valmistus (TOL 3103) • Muiden huonekalujen valmistus (TOL 3109) Toimialaraportin tiedot perustuu pääsääntöisesti: • Tilastokeskuksen tilinpäätösaineistoihin, ennakkotiedot v • Pk-yritysbarometri 2/2013 kyselyyn • Tullin vienti ja tuontitietoihin • Järjestöiltä, alan lehdistä, yrityksistä, yms. saatuihin tietoihin. TOIMIALAN KUVAUS JA LÄHDETIEDOT

Liikevaihdon kehitys indeksinä (2010=100)

Huonekalujen valmistuksen lukuja TOL 310 yhteensä: • Tuotannon bruttoarvo 1,1 mrd. euroa • Jalostusarvo 342 milj. euroa • Vienti 106 milj. euroa • Tuonti 475 milj. euroa • Toimipaikkoja 1073 kpl • Henkilöstöä 7776

Bruttoarvo, toimipaikat, henkilöstö TOL 310

Toimialan alueellinen jakautuma Toimialan suurin yrityskeskittymä on Päijät-Hämeessä, jonne on keskittynyt myös huonekalujen jakelu. Uusimaa, Etelä-Pohjanmaa ja Satakunta ovat seuraavaksi suurimmat liikevaihdolla mitattuna. Näillä neljällä alueella tehdään yli 60 % alan liikevaihdosta. Toimialan yritykset ovat hyvin pienyritysvaltaista. 84 % yrityksistä työllistää alle 10 henkilöä Toimialan yritykset jakaantuvat ympäri Suomea, ja yritykset sijaitsevat usein pienissä kunnissa, kaupungeissa ja maaseudulla. Toimiala tuo työtä myös ruuhka- Suomen ulkopuolelle.

Kotimaan markkinoiden kehitys € ja muutos %

Vienti Vienti yhteensä: 106 milj. euroa, v v. 2011, 115 milj. euroa v. 2008, 235 milj. euroa • Suurin syy pudotukseen Ikea viennin tyrehtyminen • Toimiala passiivinen viennin suhteen • Vienti vaatii entistä enemmän osaamista ja suoria kontakteja. • Potentiaalia vientiin lähialueilla Venäjä, Ruotsi, Norja, Baltia? • Samaan aikaan tuonti on kasvanut merkittävästi • Sähköisellä kaupalla vientimahdollisuuksia?

Vienti ja Tuonti

Yrityksien odotukset viennin määrästä

Viennin jakauma maittain

Poistojen suhde nettoinvestointeihin

Yritysten investointiodotukset

Käyttökate- % huonekalualalla (mediaani)

Käyttökate- % kvartiileittain, TOL 310 Menestyjiäkin löytyy!

Yhteenvetona hyviä kysymyksiä… Huonekaluteollisuuden kannattavuus heikko, investoinnit pysähtyneet, missä vika? Kuihtuuko ala niin pieneksi ettei siihen enää panosteta? Onko koulutuksessa osittain jo käynyt näin? Väestörakenteen muutos edessä ja yrittäjät eläköityvät. Onko tähän varauduttu? mistä jatkossa työvoimaa? Mistä uusia yrittäjiä? Vientimäärät laskee, missä vika? Voisiko tuotekehitys ja design pelastaa? Voiko verkko olla jatkossa väline hoitaa koko asiakaspalvelu?

Kasvumahdollisuuksia Kansainvälistyminen… Muotoilu ja design… Sähköinen kauppa…. Onko osaamista? Onko halua? Palveluiden kytkeminen entistä voimakkaammin tuotteeseen. Muuttamalla tuote osaksi palveluprosessia? Voiko verkkokauppa olla yksi tie kansainvälistymiselle? Onko kotimaisuudelle sisustamisessa kysyntää? Miten sitä voisi parantaa?

Kehittämistarpeita Huonekalukaupan ja –valmistuksen haettava yhteisiä kehittämiskohteita Ilman kehitystä ala kuihtuu pois! Sähköinen kauppa hyvä yhteinen kehittämiskohde Koulutukseen olisi panostettava Palveluiden lisääminen Kotimaisen Hk- valmistuksen vahvuudet? Olisiko syytä tehdä selvitys? Huonekaluala tarvitsee oman kehittämisfoorumin, omat ”puumarkkinapäivät” Kuka tai ketkä ottaa hoitaakseen?

Kiitos! Käy lataamassa raportti!