Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Luonnonkiviteollisuus ja sen kehitystarpeet

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Luonnonkiviteollisuus ja sen kehitystarpeet"— Esityksen transkriptio:

1 Luonnonkiviteollisuus ja sen kehitystarpeet
Luonnonkiviseminaari 2010 Joensuu Maija Uusisuo, Lapin liitto

2 Toimialan määrittely ja rajaukset
Tilastokeskuksen tiedoissa käytetty toimialaluokituksen TOL2002 ja TOL2008 mukaisia toimialatietoja TOL 1411(2002) / TOL08111 (2008)Koriste- ja rakennuskiven louhinta TOL 1413 (2002) / TOL08113 (2008) Liuskekiven louhinta TOL 267 (2002)Kivituotteiden valmistus / TOL237 /2008) Kiven leikkaaminen, muotoilu ja viimeistely Ulkomaankaupan tiedot on haettu Tullihallituksen tilastoista käyttäen CN-luokitusta Tuoteryhmäkohtaisia tilastotietoja alalta ei ole käytettävissä Tietosuoja syistä osittain tietoja suojattu Yritysten sijoittaminen toimialaluokkiin Monet yritykset ovat monitoimialaisia harjoittaen sekä louhintaa että kivenjalostusta

3 Luonnonkiven louhinta, hyötykäyttö
tonnia Lähde: GTK

4 Luonnonkivi-louhimot 2007

5 Lähde: Toimiala Online, Tilastokeskus
Liikevaihdon kehitys 1 000 euroa Lähde: Toimiala Online, Tilastokeskus

6 Lähde: Toimiala Online, Tilastokeskus
Henkilöstön kehitys henkilöä Lähde: Toimiala Online, Tilastokeskus

7 Toimipaikkojen henkilöstön mukainen kokojakauma
0-9 henk 10-49 henk. 50-249 Yli 250 Kaikki yhteensä 14110 Koriste- ja rakennuskiven louhinta (2006) 69 9 78 14130 Liuskekiven louhinta (2006) 5 26700 Kivituotteiden valmistus (2006) 231 19 3 1 254 26700 Kivituotteiden valmistus (2007) 244 23 272 23700 Kiven leikkaaminen, muotoilu ja viimeistely (2008) 238 266 Lähde: Toimiala Online, Tilastokeskus

8 Suurimmat luonnonkiven tuottajamaat
2007 Suomi 15. globaalilla tasolla Suomi 6. EU:ssa Lähde: IMM

9 Maailman suurimmat kuluttajamaat
Maailman luonnonkiven kulutus yli 100 milj. tonnia/2007 Suurimmat kuluttajat EU 27 % Kiina 12 % USA 9 % Intia 7 % Italia 7 % Espanja 6 % Etelä-Korea 4 % Japani 4 % Taiwan 2 % Brasilia 2 % ….. Suomi 0,7 % Lähde: IMM ja CBI

10 Kotimaan markkinoiden kehitys
Lähde: Toimiala Online, Tilastokeskus

11 Liikevaihdon jakautumien tuoteryhmien kesken kotimaassa
Lähde: Kiviteollisuusliitto ry/VTT

12 Kivituotteiden asiakasjakauma
Lähde: TEM PK-toimintaympäristötutkimus kevät 2009

13 Vienti milj. euroa Lähde: Tullihallitus

14 Kivituotteiden vienti 2008
Kivituotteiden vienti 2008 yhteensä 50,8 milj. euroa (sisältää vuolukivituotteet) Lähde: Tullihallitus

15 Tärkeimmät vientimaat 2008
Lähde: Tullihallitus

16 Tuonti milj. euroa Lähde: Tullihallitus

17 Tärkeimmät tuontimaat 2008
Lähde: Tullihallitus, Kiviteollisuusliitto ry

18 Raakakiven tuonti 2008 Lähde: Tullihallitus

19 Kivituotteiden tuonti 2008
Lähde: Tullihallitus

20 Kiinan kaupan kehitys Lähde: Tullihallitus

21 Tuonti Kiinasta 2008 Lähde: Tullihallitus

22 Käyttökate kivituotteiden valmistus
Lähde: Toimiala Online, Tilastokeskus

23 Suhdannekehitys Liikevaihto TOL14110 (2002) Koriste- ja rakennuskiven louhinta
Indeksi 2000=100

24 Suhdannekehitys Liikevaihto TOL267 (2002) Kivituotteiden valmistus
Indeksi 2000=100

25 Teollisuustuotannon volyymi-indeksi 2000 – 2009
115 110 105 100 95 90 85 80 75 70 115 110 105 100 95 90 85 80 75 70 TOL Kiven leikkaaminen, muotoilu ja viimeistely Lähde: Toimiala Online / Tilastokeskus / Yritysten suhdanteet

26 Tulevaisuuden näkymät 1/6
Kivituotteiden käytön oletetaan kasvavan Kiven käyttö monipuolistuu julkisessa rakentamisessa ja kodeissa Julkiset rakennukset, hotellit, lentokentät, kodit, puutarhat, puistot jne. Kodin sisustamiseen panostetaan Keittiöt kodin uusia olohuoneita Sijoitetaan hyvinvointiin – kylpyhuoneet, saunat, kylpylät Lattiapinnoitteina – lattialämmityksen lisääntyminen

27 Tulevaisuuden näkymät 2/6
Saavutettavissa olevaa luksusta Kivituotteisiin liittyy mielikuva aistillisuudesta, mielihyvästä, elämän ilosta Kivi on ympäristöystävällistä statusta Kivellä on positiivinen imago Kivi on statusta Puistoista ennakoidaan muodostuvan tulevaisuuden statussymboleita, joilla on imagoarvoa mm. kaupungeille Edelläkävijät tärkeitä trendinnäyttäjiä kiviteollisuudelle Eri värien ja materiaalien yhdistäminen Laatutuotteet Markkinoiden tuntemus tärkeää, sillä muoti eri kohdemarkkinoilla vaihtelee

28 Tulevaisuuden näkymät 3/6
Kestävän kehityksen periaatteet entistä tärkeämpiä Ympäristöasiat: Vesistövaikutukset, päästöt, maan kuluminen, jäte, melu jne. Sosiaaliset asiat: Työturvallisuus, lapsityövoiman käyttö, palkat jne.

29 Tulevaisuuden näkymät 4/6
Globalisoituminen kiristää kilpailua Eurooppalaiset tuottajat menettävät markkinoita halvan tuotannon maille Perinteisesti paikallisille markkinoille suuntautuneet pienyritykset myös Suomessa kilpailevat suurten globaalien toimittajien kanssa Aikaisemmin raakakiveä toimittaneet Kiina ja Intia tuottavat nyt myös korkealaatuisia lopputuotteita Tuotantoaan kasvattaneet myös Kanada, Egypti, Turkki, Etelä-Afrikka ja Brasilia Globalisoituminen luo myös uusia mahdollisuuksia Uudet liiketoimintakonseptit ja erikoistuminen; vienti/tuonti, palvelut Globaali kulutuksen kasvu tarjoaa kasvumahdollisuuksia uusilla markkinoilla

30 Tulevaisuuden näkymät 5/6
Kilpailu kiristyy Hinta Laatu Työturvallisuus Ympäristö Uudistuminen ja innovaatiot Uudet teknologiat: CNC, Laser Investoinnit kivituotteiden valmistuksessa vuonna 2008 oli 10 milj. euroa Resurssien yhdistäminen Kehittämishankkeet Markkinointi

31 Tulevaisuuden näkymät 6/6
Tavaramerkit ja markkinointitunnukset Tuotteiden ja yritysten sertifiointi laadun ja aitouden takaajaksi kuluttajalle

32 Toimialaraportit ovat ladattavissa osoitteesta
Kiitos


Lataa ppt "Luonnonkiviteollisuus ja sen kehitystarpeet"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google