Kys. 8. Maakunnan talouden ohjaus perustuu erityisesti maakuntalakiin ja maakuntien rahoituslakiin. Ohjaavatko maakuntien rahoitusmalli ja maakuntalain.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kuntien juridinen asema: itsehallinto, tehtävät ja rahoitusperiaate Kuntatalo Heikki Harjula.
Advertisements

1 Sote-uudistuksen lainsäädäntö ja toimeenpano Muutosjohtaja Sinikka Salo, STM Satakunta
Alueverkoston ohjelma Nuorten Ystävien tervehdys, pääsihteeri Arja Sutela Järjestöjen mahdollisuudet Oulun kaupungin kuntalaislähtöisen kaupunkikehittämisen.
Maakuntauudistus – miten käy tulevaisuuden demokratian? Nuorten vaikuttajien huipputapaaminen De unga beslutsfattarnas toppmöte Ministeri Lauri.
Ikäihmisten hyvinvointipalvelut nyt ja tulevaisuudessa vanhustyön johtaja Anna Haverinen
Kanta-palvelujen tulevaisuus ja Sote- uudistus Maritta Korhonen Kehittämispäällikkö Sosiaali- ja terveysministeriö.
Innovatiiviset hankinnat vauhdittamaan SOTE-kehitystä Kansliapäällikkö Päivi Sillanaukee STM, Meritulli.
Kommenttipuheenvuoro Koulutusjohtaja Eija Mattila Huittisten kaupunki.
Kanta-Hämeen Sote III Ajankohtaiskatsaus Kanta-Hämeen alueverkosto Jukka Lindberg Projektipäällikkö Hämeen liitto Hämäläisten hyväksi – Hämeen.
/hp Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v Lähde: Tilastokeskus Muut menot 0,81 mrd. € Investoinnit 4,70 mrd. € Muut toimintakulut.
Kuntien parhaat palvelukäytännöt Hyvä Suomi
Yhteistyösopimuksen laadinta
Kunta- ja sote -uudistus hyvinvoinnin ja terveyden edistäjänä
Sote-uudistuksen nykyvaihe
Maakuntauudistuksen valmistelu TEM:ssä
POTKA Johtaja Anne Knaapi
Soitesta uuteen maakuntaan Sote-näkökulma maakuntauudistukseen
#meidänkeskipohjanmaa Tiina Harjunpää
Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus
Uudistuvien kuntien ja maakuntiin siirtyvä henkilöstö Manner-Suomessa, arvio tammikuussa sisältää palkkaa saavan päätoimisen henkilöstön.
Maakuntauudistus Pohjois-Karjalassa
Sote-uudistuksen tilannekatsaus
Julkinen talous = Valtion, kuntien, kuntayhtymien ja sosiaalirahastojen (KELA, työeläkeyhtiöt) talous Valtion talous Hallitus valmistelee ja eduskunta.
Erityisasiantuntija Jaana Joutsiluoma
Maakunta- ja sote-uudistus Ministerin tilannekatsaus
Ministeriön rooli kehittämisessä
Sote- ja aluehallintouudistus sekä itsehallintoalueiden perustaminen
Sosiaalialan tehtävärakenne
Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2016, mrd
Kuntien hyvinvointijohtaminen ja Sote-uudistus
Maakuntauudistuksen toteuttaminen ja muutoksen tuki Valtiovarainministeriön esityksen pitää sote-muutosjohtaja Sinikka Salo Satakunta
Ajankohtaista maakuntauudistuksesta ja sotesta
SOTE-ohjaus ja lainsäädäntö – valmistelun tilanne ja suuntalinjat
Kuntauudistushankkeiden tilannekatsaus ja aikataulu
Sote- ja maakuntauudistus
Sote- ja maakuntauudistus
9/18/2018 Alustavat ehdotukset sote- ja maakunta-uudistuksen lainsäädännöksi
Maakunnille siirtyvät tehtävät ja henkilötyövuodet
tilannekatsaus SOTE-UUDISTUKSEEN
Maakuntakierros -ETELÄ-SAVO UUDISTUKSENMYLLERRYKSESSÄ?
Sote- ja maakuntauudistus
Sosiaalihuollon ammattihenkilöiden valvontaa 1. 3
Maakunnille siirtyvät tehtävät ja henkilötyövuodet
Pohjois-Savon kuntien tilinpäätökset 2017
Valmistelutilanne : henkilöstösiirrot ja liikkeen luovutus sote- ja maakuntauudistuksessa koskien muutosta
Maakuntauudistus Kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläinen
Kuntien sote-toimitilat maakuntauudistuksessa
Osallisuus maakunnissa ja niiden valmistelussa
Tarja Myllärinen Johtaja, sosiaali ja terveys Kuntaliitto
Taloustorstai Kuntaliiton kysely hallitusohjelman ja kehyspäätöksen vaikutuksista kuntatalouteen SÄÄSTÖKYSELY Mikko Mehtonen.
Esityksen nimi / Tekijä
Lainsäädäntö Valtion lupa- ja valvontaviraston on tarkoitus aloittaa toimintansa alkaen. Ehdotus Valtion lupa- ja valvontaviraston perustamisesta.
Kuntien ja kuntayhtymien toimintamenojen
Päijät-Hämeen maakunta- ja sote-uudistus
Maakuntien ICT-muutosten tehtäväkartat ja tehtäväverkot
Ohjaus ja yhteistyö: toimeenpanosuunnitelman tilanneraportti Maritta Korhonen (puheenjohtaja) Minna Saario (sihteeri)
Pohjois-Karjalan maakunta- ja soteuudistus Pekka Kuosmanen
Maakunta- ja sote-uudistus Ministerin tilannekatsaus
Valtakunnallisen valmistelun tilanne järjestönäkökulmasta
Pohjois-Karjalan maakunta- ja soteuudistus
Pelastustoimen uudistaminen jatkuu - maakuntauudistus etenee
SDP:n linjaukset sote-valmisteluun
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
Museolain ja museoiden rahoituksen uudistus
PoSoTellen kohti tulevaisuutta
Järjestötieto muutoksessa
Investoinnit ja KYSin talous Kari Janhonen, talousjohtaja
Maakuntavalmistelun määräajat
-Yksi kuntamuoto: KUNTA
Koulutuskiertue Suomen Sotaveteraaniliitto, Leena Seppälä.
Esityksen transkriptio:

Kys. 8. Maakunnan talouden ohjaus perustuu erityisesti maakuntalakiin ja maakuntien rahoituslakiin. Ohjaavatko maakuntien rahoitusmalli ja maakuntalain mukainen taloudenohjausmekanismi maakuntien taloudenhoitoa tarkoituksenmukaisella tavalla? %. 9.4.2019 Tarja Mylllärinen

Kys. 10. Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämislain 4 §:ssä säädettäisiin palvelujen saatavuudesta ja saavutettavuudesta. Säännöksen mukaan palvelut on toteutettava väestön tarpeet huomioon ottaen lähellä asiakkaita, mutta säännöksen mukaisten edellytysten täyttyessä palveluja voidaan koota suurempiin kokonaisuuksiin. Onko säännös palvelujen saatavuuden näkökulmasta tarkoituksenmukainen? 9.4.2019 Tarja Mylllärinen

Kys. 13. Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämislain mukaan valtion ohjausta vahvistetaan sosiaali- ja terveyspalveluissa (19 §, 4 luku, 6 luku). Onko tämä uudistuksen tavoitteiden näkökulmasta perusteltua? 9.4.2019 Tarja Mylllärinen

Kys. 27. Maakuntien tuloja ovat valtion rahoitus sekä asiakas- ja käyttömaksutulot. Lisäksi maakunnat voivat ottaa lyhytaikaista lainaa. Valtion rahoituksen kasvua rajoitetaan vuosittaisessa tarkistuksessa julkisen talouden kantokyvyn turvaamiseksi. Onko maakunnilla riittävät taloudelliset edellytykset suoriutua lakisääteisistä tehtävistä?, % 9.4.2019 Tarja Mylllärinen

Kys. 29. Sosiaali- ja terveydenhuollon rahoituksessa siirrytään asteittain menoperusteisesta rahoituksesta tarveperusteiseen rahoitukseen. Onko maakuntien rahoitukselle vuosille 2019–2023 esitetty siirtymäaika riittävä?, % 9.4.2019 Tarja Mylllärinen

Kys. 33. Ovatko valtionosuusjärjestelmään esitetyt, sote-uudistuksesta aiheutuvien merkittävien kuntakohtaisten muutosten lieventämiseksi esitetyt tasausjärjestelyt ja muut muutokset hyväksyttäviä ja riittäviä, % 9.4.2019 Tarja Mylllärinen

Lausuntokierroksen perusteella sote-järjestämis- ja voimaanpanolakiin tehtyjä muutoksia Palvelulaitosmalli on korvattu maakunnan liikelaitosta koskevalla sääntelyllä. Maakunnan tulee perustaa liikelaitos, jonka tehtävänä on tuottaa maakunnan järjestämisvastuulle kuuluvia sosiaali- ja terveyspalveluja ja muita maakunnan vastuulle kuuluvia palveluja Maakunnalla voi olla yksi tai useampia liikelaitoksia. Palvelukeskusten osalta on laajennettu uuden hankintalain mukaista in house -yksikön ulosmyyntirajaa toimitila- ja kiinteistöhallinnon palvelukeskuksen sekä ICT-palvelukeskuksen osalta Voivat harjoittaa ulospäin suuntautuvaa liiketoimintaa 20 prosenttiin saakka liiketoiminnasta Laista on poistettu velvoite perustaa yhteishankintojen palvelukeskus Ensihoidon järjestämisvastuu on yhdenmukaisesti kaikilla 18 maakunnalla Omaisuusjärjestelyt: kunnat ja kuntayhtymät voivat sopia maakuntien kanssa toimitilojen siirtymisestä esityksestä poikkeavalla tavalla Kuntien tuloveroprosentteja rajoitetaan vain vuonna 2019 Kaikkien kuntien kunnallisveroprosentista vähennetään sama 12.47% Vuosille 2020 ja 2021 ehdotetuista rajoituksista on luovuttu.

Sote- ja aluehallintouudistuksen valmisteluorganisaatio Reformiministerityöryhmä Virkamies-ohjausryhmä Järjestämisen edellytyksen ja aluejako- ryhmä Itsehallinto-alueryhmä Projektiryhmä pj. Tuomas Pöysti Rahoitus ja resurssiohjaus- ryhmä Parlamentaarinen seurantaryhmä Asiantuntijaryhmä Järjestämis- ja voimaanpano-ryhmä Ohjaus, rahoitus ja kehittä-minen Valtion-osuus-ryhmä Digitali-saatio, ICT ja tieto-hallinto Vaikutta- vuus ja kustan-nustieto Vero- ryhmä Omaisuus-järjestelyt Henkilös-tö Palvelu-tuotanto- ryhmä Valinnanvapaus- ja rahoitus- selvitysryhmä Eläkeryhmä 9.4.2019 Tero Tyni eristyisasiantuntija