TJTA104 Ihmisen ja teknologian välinen vuorovaikutus

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
1 Opiston Moodleopas KALVOSTO 3 – KURSSIN MUOKKAAMINEN KTOL:n Moodle-työryhmä Olli Ruohomäki.
Advertisements

Arvioitavat kohdat Nielsenin mukaan – heuristinen lista
1 Opiston Moodleopas KALVOSTO 1 – JOHDANTO KTOL:n Moodle-työryhmä Olli Ruohomäki.
Kulttuuri, mieli ja kasvatus
Sosiaalisen median koulutus
Osaamisen ja sivistyksen asialla USKONTOJEN VÄLISESTÄ DIALOGISTA Pekka Iivonen.
Kokemuksia ja kehitysideoita. PLE:N taustaa • Opiskelijat oman ympäristönsä suunnittelijoita ja ylläpitäjiä • Itseohjautuva oppiminen • Yhteisöllinen.
Oppimisaihiot ja standardointi Harto Pönkä,
ohje kuunteluanalyysiin
Ellit - keskustelut “news-groups” räätälöityjä palveluja
KJ-I S2003 / Auvo Häkkinen, CT50A2601 / Heikki Kälviäinen0 - 1 Tervetuloa! CT50A2601Käyttöjärjestelmät (4 op)
Minä oppijana 1 ov..
Ajatuksia oppimisesta
ART sosiaalisia taitoja nuorille
Cmap-tools opetus käyttö kongnitiivinen merkitys.
Visuaalisen ammattilaisen esitys Verkkokurssi Tiedosto 1 Kurssin rakenne.
Punainen: tunteet, vaistot - Millaisia tunteita ja tuntemuksia tehtävä herättää? Musta: varovaisuus, arviointi, kriittisyys - Mitkä ovat ehdotuksen hyvät.
Biologian ja maantieteen pedagogiikka, 5 op
Sosiaalinen media. Sisällysluettelo 3. Kuvat – Picasa 4. Sosiaaliset verkostot – Facebook 5. Videot –Youtube 6. Blogit ja wiki- Wikispaces 7. Oppimisympäristöt.
Käytettävän käyttöliittymän suunnittelu ITKP 103 Ihminen ja tietojärjestelmä Kimmo Wideroos
Käyttäjien kognitiot Pertti Saariluoma InBCT 2.3: Uusien tuotesukupolvien käyttäjien kognition huomioivat keittämisperusteet.
TeSSA 2 Template © 1999 Juho Heikkilä Luottamus Tietoturvallisuuteen liittyvät käytettävyyskysymykset Kristiina Karvonen Tietoliikenneohjelmistojen ja.
Älykkäiden käyttöliittymien käytettävyysvaatimukset Rami Annala T Käyttöliittymien ja käytettävyyden seminaari, Syksy 2002: Kontekstiherkkyydestä.
Tiedotus- ja keskustelutilaisuus vanhoille opiskelijoille
OpetusSuunnitelmaViestintä W5W-suunnittelijat KTM Marianne Isola, FM Suvi Jutila, FM Aimo Rahkonen, TaM Jukka Savilampi.
Veijo Nikkanen: Sisällön ja rakenteen saavutettavuus Kaikille hyvä -koulutus 5. ja Selko-e Sisällön ja rakenteen saavutettavuus Veijo Nikkanen.
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
KASSU LIVES – Kasarminmäki Living Lab
EK102b Uuden testamentin teologia
EK102b Uuden testamentin teologia Luennot Petri Luomanen Eksegetiikan laitos.
1 Tästä monis1teesta Tämä moniste kattaa syksyn 2004 tentittävän ITK-211 kurssin materiaalin. Moniste on myös hyödyllinen kurssin harjoitustyötä (ITK-212)
TN Puhetaito on hankittu taito Tämän päivän insinööri tarvitsee monenlaisia puhevalmiuksia. Tämän päivän insinööri tarvitsee monenlaisia puhevalmiuksia.
Käytettävyysseminaari OAMK Tekniikan yksikössä torstaina klo
Kani- ja jyrsijät- opintojakso Sonja Kärkkäinen
Antti Huovinen 1 Web-käyttöliittymät Suunnittelu ja lomakkeet.
Kanit-ja jyrsijät opintojakso Sonja Kärkkäinen
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Opetushallituksen valtionavustusjärjestelmä Näin haen avustusta uudessa järjestelmässä.
Sarana - Työelämän moniammatillinen oppimis- ja kehittämisareena - sosiaalialan pilotoinnista visioita hyvinvointialalle 4/2010-3/ Helsinki.
OTK infotilaisuus opinnoista lukuvuonna Dekaani Juha Karhu klo ls 10.
Piaget ja ajattelun kehitys Kehityspsykologia Ruut Ruokonen 2012.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTOIT-tiedekunta Tietotekniikan laitos 2006 Tietotekniikan aineenopettajankoulutus tietotekniikan laitoksella Tommi Kärkkäinen professori.
TOMY/H3-jakson artikkelit kl 2017 opetuskokeilun suunnitteluun (artikkelit myös Moodlessa liitetiedostoina) Tutustu johonkin tutkivan oppimisen lähestymistapaan.
IHMISEN TOIMINTA - Tavoitteellista - Tiedostettua ja tiedostamatonta
Major practical purposes Forms of research knowledge
Lapsen osallisuus sosiaalityössä
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
Korppi: kurssinhallinta
Kieli itseilmaisun välineenä
Saavutettavuus/esteettömyys   Tilat, tuotteet ja palvelut suunnitellaan kaikkia käyttäjiä varten. Design for all / Universal design.
OIVALTAVA LUKEMINEN: TENTTIIN LUKEMISEN HAASTEET
Sähköiset yo-kirjotukset
Aikuisen Ajattelu Sami Lu2.
Lapsen osallisuus sosiaalityössä
Pedagogiset aineopinnot lv
9. Oppimisen psykologinen perusta
Kielitietoisuus.
- TIETEELLISESTI!! Psyykkinen Biologinen Sosiaalinen ja
3 Tiedonhaku Sanahakupalvelut.
Tieto odottaa käyttäjäänsä - välineitä tiedon löytämiseen-
10. Ajattelu.
Kirjoittajaprofiilit
Menestyvä työyhteisö Yksilö – Ryhmä – Organisaatio OPPIMINEN JA HAVAINNOINTI LEA1LH002 Riitta Rautava Henkilön käsitys todellisuudesta – ei välttämättä.
ELÄMÄNPUU RY TÄYTTÄ ELÄMÄNARVOA
Persoonallisuus-teoriat
TJTA104 Ihmisen ja teknologian välinen vuorovaikutus
TJTA104: Ihmisen ja teknologian välinen vuorovaikutus
TJTA104: Ihmisen ja teknologian välinen vuorovaikutus
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Vinkkejä juridiikan opiskeluun
International Business
Esityksen transkriptio:

TJTA104 Ihmisen ja teknologian välinen vuorovaikutus Käyttäjälähtöisen sovellussuunnittelun perusteet (5 op) 9.1. – 7.3. 2018

Kurssin opettajat Johanna Silvennoinen (TaM) vastuuopettaja Sonja Kärkkäinen (FM) tuntiopettaja - yhteyshenkilö sonja.i.karkkainen@student.jyu.fi Piia Perälä (KTM) tuntiopettaja Saku Sourulahti (fil. yo.) tuntiopettaja

Kurssin sisältö Kurssilla käydään läpi lähestymistapoja, joilla ihminen voidaan ja tulee huomioida tietojärjestelmiä ja muita teknologioita suunniteltaessa. Kurssilla käsitellään lisäksi käyttöliittymien suunnittelua ja toteutusta käyttäjälähtöisestä näkökulmasta. Käyttöliittymäsuunnittelua lähestytään ihminen-teknologia- vuorovaikutuksen, käytettävyystutkimuksen menetelmien ja visuaalisen suunnittelun näkökulmista.

Argumentointipohjainen suunnittelu Saariluoma, P. (2005). Explanatory frameworks for interaction design. Teoksessa A. Pirhonen, H. Isomäki, C, Roast & P. Saariluoma (toim.), Future interaction design (s. 67-83). London: Springer.

Selittävä suunnittelu “Explanatory design means the practice by which design solutions are evidence based” vs. intuitio ja aikaisempien toteutustapojen toisto ilman ymmärrystä perusteista + luovuus analyyttisena ajatteluna Ei vain yhtä tiettyä viitekehystä selittämään ihmisten käyttäytymistä erilaiset ongelmat vaativat erilaisia selitysviitekehyksiä olennaista on löytää ratkaistavan ongelman tueksi juuri tätä ongelmaa käsitteleviä tieteellisiä tietoa esimerkiksi: kognitiivinen kapasiteetti, huomiokyky, tunteet, muisti, kulttuurien välinen suunnittelu…

Kurssin verkkosivut http://kurssit.it.jyu.fi/TJTA104/

Harjoitustyöohjeita Kansioiden rakenne

Harjoitustyöohjeita Osoite, joka palautetaan Korpin lomakkeelle esimerkiksi vanhan kuvapolun kohdalla, tulee olla näin: Osoitetta ei voi saada näin: Silloin osoite on alla olevaa muotoa internetin osoiterivillä, mutta ei näy internetissä, kuin ainoastaan käyttäjälle.