MAAKUNNAN TOIMINNAN RAKENNE JA JOHTAMISJÄRJESTELMÄ

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
konsernin johtamisjärjestelmä
Advertisements

KAINUUN MAAKUNTA –KUNTAYHTYMÄN ORGANISAATIO
Poliittisen johtamisen uudistaminen osana toimintamallin muutosta
Hyvinvointitoimikunnan tehtävät ja rooli Kaupunginhallitus Ma
Ammattiosaamisen toimielimen tehtävät ja Ammattiosaamisen toimikunnan toiminta Koulutuskeskus Salpauksessa Heikki Tuomainen lehtori, opetuksen kehittäminen.
Demokratian vahvistaminen ja uusi kuntalaki
Minna-Marja Jokinen Lainsäädäntöneuvos Valtiovarainministeriö
Tampereen kaupungin toimintamalli uudistuu … Ostopalvelusopimukset uudessa toimintamallissa Eeva Päivärinta
Tarkastuslautakunta 50 § Tulosalueiden johtajien selvitykset ajankohtaisista asioista ja tavoitteiden toteutumisesta vuonna Tulosalueiden.
Sastamalan toimintamalli
Omistajapolitiikka tuotannon ohjauksessa ja valvonnassa
Strategiaryhmä (STR) Gardin Mauri, Ansala Matti, Anttila Martti, Kautto Erkki, Anttila Reijo, Pesonen Hannes, Päkkilä Jussi Strategiaryhmä (STR) Gardin.
1 Sote-uudistuksen lainsäädäntö ja toimeenpano Muutosjohtaja Sinikka Salo, STM Satakunta
Valtakunnalliset vammaisneuvostopäivät Jukka Lindberg, tilaajajohtaja.
Aluehallinnon uudistus Pohjois-Karjalan maakuntavaltuusto Kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläinen.
Siun sote TUOTANTO Toimitusjohtaja Paikallisohjaus Yhtymävaltuusto SOTE-kuntayhtymäKunnat Hallitus Tark omistajaohjaus Paikalliset neuvottelukunnat JÄRJESTÄMISMALLI.
Palveluntuottajajärjestöjen rooli tulevaisuudessa SOSTE
Kaikki käyttävät sosiaali- ja terveyspalveluita, mutta missä palvelut määritellään? Antti Kuopila Erityisasiantuntija Kuntaliitto
Jyväskylän yliopiston johtosääntöluonnos Tiedotustilaisuus
AU / Ammatillisen kuntajohtamisen välineistä uuden kuntalain (410/2015) mukaan Kunnallistieteen päivät, Helsinki / Työryhmä:
Hallinnon uudistus Väliraportin tulosten yhteenveto ja jatkotoimenpiteet Kaupunginjohtaja Esko Lotvonen Hallituksen iltakoulu
Organisaatiotoimikunnan tehtävään liittyviä kysymyksiä Kunnanhallituksen § 117 asettama organisaatiouudistusta valmistelema toimikunta Keijo.
LOHJAN KAUPUNGIN UUSI ORGANISAATIO Uudet ideat siirretty hallintosääntöön Alueiden johtokunta
Konsernirakenne-ehdotus / loppuraportti
Järjestöt Satasotessa
Maakunnille siirtyvät tehtävät ja henkilötyövuodet
Projektisuunnitelma vuodelle 2017
Ajankohtaista (1/3) SOTEMAKU-johtoryhmä päätti kokouksessaan mm. seuraavista asioista: Väliaikaisen SOTE kuntayhtymän valmistelua ei jatketa,
Tilannekatsaus
#meidänkeskipohjanmaa Tiina Harjunpää
-Yksi kuntamuoto: KUNTA
Valmistelun organisointi 1.9. alkaen
Maakuntauudistus Pohjois-Karjalassa
Malli 8:Asiakkaiden osallistumisen toimintamalli
Sote-uudistus ja Porin kaupunki
Erityisasiantuntija Jaana Joutsiluoma
Maakunta- ja sote-uudistus Ministerin tilannekatsaus
Kasvupalvelut maakuntakonsernissa
TAHE keskitetty toimintamalli
Valmistelijat Johtoryhmän kokous
Konsernirakenne.
Laadunhallintajärjestelmän kehittäminen Amistossa
Asiakkaan valinnanvapaus
-Yksi kuntamuoto: KUNTA
Sote- ja maakuntauudistus Aikataulu ja eteneminen
OHJAAMOT OSANA MAAKUNTAUUDISTUSTA
Sote-uudistuksen muutoksen tuki
Sote- ja maakuntauudistus
Matkalla Meijän maakuntaan
UUSI KUNTA JA MAAKUNTA HYVINvoinnin edellytyksiä luomassa
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
Sote-tietojohtamisen tietojärjestelmästä Kommenttipyynnöt sivuilla: 26
Konsernirakenne ja johtaminen -työryhmä
Maakuntauudistus Kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläinen
Etelä-Savon maakunta- ja soteuudistus
Maakuntauudistuksen valmistelu Keski-Pohjanmaan maakunnassa
Sote-uudistus ja ICT Maritta Korhonen.
Maakunnan hallintosääntömalli
Mikä muuttuu HYTEssä ja SOTEssa 2021?
ICT –ympäristön yleiskuvaus
Maakunnan hallintosääntö
Päätöksenteko ja osallistuminen maakunnissa
Matkalla Meijän maakuntaan valmistelun organisointi
Päijät-Hämeen maakunta- ja sote-uudistus
Kehittämisen toimijat – systeeminen taso
Katsaus Pohjois-Karjalan maakunta- ja sote-uudistuksen valmisteluun Henkilöstöryhmä Pekka Kuosmanen ja Jarno Turunen.
Maakunta- ja sote-uudistus Ministerin tilannekatsaus
Katsaus Pohjois-Karjalan maakunta- ja sote-uudistuksen valmisteluun Henkilöstöryhmä
Pelastustoimen kehittämishankkeen työryhmien vaihe I Lakihanke
Pohjois-Karjalan malli
Esityksen transkriptio:

MAAKUNNAN TOIMINNAN RAKENNE JA JOHTAMISJÄRJESTELMÄ   Johtava lakimies Kirsi Mononen

Minkälainen on ekosysteemin hallinto? Poliittinen ja ammatillinen johtamien Liikelaitoksen johtokunta Valtuuston valiokunnat Järjestäminen ja tuottaminen Lainsäädäntö Liikelaitos Lakisääteinen eriyttämisvelvollisuus Suoran valinnan liikelaitokset Omistaja- konserni- ja sopimusohjaus Palveluseteli- ja HB ohjaus? Seuranta ja valvonta? Yhteistyöalueet Lainsäädäntöä ei ole Lausuntopalaute valinnanvapaudesta Kasvupalvelulaki vielä lausunnolle Tielainsäädäntö valmisteilla Erityislainsäädäntö auki Valmisteilla Järjestämisen työkirja Sopimusohjaus ja hallintopäätös Talouden simulointi ja JHS Ym. keskeneräistä Asiat, jotka ovatkin ratkaistava maakuntakohtaisesti 11.1.2019

Maakunnan toiminta, konserni-, omistaja- ja sopimusohjaus Korkeakoulut ja tutkimuslaitokset Maakunnan toiminta, konserni-, omistaja- ja sopimusohjaus Palvelukeskukset Vimena TAHE TOKI Maakuntien Yhteistyöalueet Kootut palvelut Sote- ja muut liikelaitokset Työvoimapalvelu Yritysneuvonta- yhtiöt Tukipalvelu-yhtiöt Maakunta järjestää Strategia, Palvelulupaus Resurssit Ohjaus, seuranta Sote- yritykset/ järjestöt PKS- kasvupalvelut kuntayhtymä Asiakasseteli/ HB-yritykset Maakunnan omat sote- ja muut yhtiöt Kunta- yhteistyö Liikenne Verkko-yhtiö? Maakunta on kuskin paikalla, Tietää suunnan Organisoi, toteutuksen Jakaa rahat Seuraa toteutusta Reagoi poikkeamiin, korjaa suuntaa

Vaikuttamistoimielimet Maakuntakonserni Valtuusto: Maakuntastrategia, palvelustrategia, palvelulupaus, hallintosääntö, investointi-suunnitelma, talouden ohjaus, tilinpäätöksen vahvistaminen, vastuuvapaus yms. lakisääteiset asiat Maakuntavaltuusto Valtuuston koko porrastettu asukasluvun mukaan vähimmäismäärä (59-99) valiokunnat Maakunnan tarkastuslautakunta Järjestäjän ohjaus ja valvonta Maakuntavaalilautakunta Maakuntahallitus --------------------- Maakuntajohtaja Maakuntahallitus: Konserniohjaus, Toiminta, hallinto ja talous – seuranta ja korjaavat liikkeet sekä sisäinen valvonta ja riskien hallinta Liikelaitos (kset) Ammatti-johtokunta ja –johtaja Viran-haltijat Vaikuttamistoimielimet nuoriso, vammais, vanhus kielivähemmistöt Maakunnan muut luottamushenkilöelimet esim. sote-lautakunta, kansainvälisyys ja elinvoima, asiakkuus ja palveluiden hankinta, kokonaisturvallisuus ja pelastus, turvallisuus, kasvu Maakuntajohtaja Maakunnan virkamiesjohto ja esittely maakuntahallitukselle, konsernijohto Konserni- ohjaus Viranhaltijaorganisaatio Kehittämis-yksikkö Alueiden käytön palvelut Maaseutu-palvelut Toimialat Vastuu tehtäväalasta ja sen kehittämisestä Jaostot Aluekehitys ja kasvu YTH Sote järjestäminen Tietohallinto Viestintä Taloushallinto, hankinnat Konsernihallinto Liikelaitokset Vastuu kustannustehokkaasta palvelutuotannosta Hallinto ja juri-diikka, tarkastus ja valvonta Koulutus ja tutkimus Henkilöstö-hallinto Järjestäjän ohjaus ja valvonta Kasvupalvelut Kansain-välisyys Asiakkuus ja palveluiden hankinta Pelastu ja kokonaistur-vallisuus Strategia Omistajuus Maakunnan konserniyhtiöt (muu kuin sote -tuotanto) Ostopalvelu-hankinnat omaan tuotantoon Maakunnan oman sote- tuotannon yhtiöt Tukipalvelut Asiakassuhde

Maakunnan johtaminen Hallintosäännön soveltaminen Ainoa johtosääntö Maakuntahallituksen toimiohje/sääntö Maakunnan johtamisjärjestelmä Valtuusto Maakuntahallitus, Yleistoimivalta Toimivallan siirtäminen Otto-oikeuden puuttuminen Maakuntajohtaja Koko/osa-aikainen hallituksen puheenjohtaja Esittely maakuntahallituksessa Useita esittelijöitä 11.1.2019

Maakunnan johtaminen 2 Maakuntahallituksen puheenjohtajan tehtävät Poliittinen yhteistyö Yhteiskuntasuhteet/ asukassuhteet Johtajasopimuksen valmistelu Arviointi- ja kehityskeskustelut Valtuuston puheenjohtajan tehtävät Valtuustotyöskentelyn vastuullisuus ja tuloksellisuus Maakunnan viestintä Maakuntahallitus johtaa ja antaa ohjeet Muiden toimielinten ja viranhaltijoiden vastuut Osallistumisen mahdollistaminen Maakunnan toiminnassa 11.1.2019

Toimielimet Maakuntavaltuusto Maakuntahallitus Tarkastuslautakunta Jäsenmäärä Maakuntahallitus Jäsenmäärä ja puheenjohtajien määrä Konsernijaosto sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan jaosto Tarkastuslautakunta Ovatko kaikki valtuutettuja Jäsenmäärä ja puheenjohtajat Jaostot Muut toimielimet Lautakunnat ja niiden jaostot, johtokunnat, toimikunnat Puheenjohtaja-, valiokuntamalli (lautakunta, jossa jäsenet ovat valtuutettuja) Maakunnan terveydensuojeluviranomainen Maakuntien yhteiset toimielimet Liikelaitoksen johtokunta Maakuntavaalilautakunta Puheenjohtaja ja vpj, 3 jäsentä ja vähintään 5 varajäsentä Vaikuttamistoimielimet Lakisääteiset neuvottelukunnat, yhteistyöryhmät yms 11.1.2019

Omistajaohjaus, konserniohjaus ja sopimusten hallinta Monitoimialainen monituottajamalli Valtuusto Omistajapolitiikka Omistajaohjauksen periaatteet Konserniohjeet Talousarvio, resurssit ja tavoitteet Maakuntahallitus Yhteensovittaminen ja omistajaohjaus Omistajaohjaus- ja konsernijohto Määritellään hallintosäännössä 11.1.2019

Konsernijohdon tehtävät ja toimivallan jako Maakuntahallitus vastaa omistajapolitiikan, omistajaohjauksen periaatteiden ja konserniohjeen kehittämisestä ja valmistelusta valtuustolle, vastaa omistajaohjauksen toteuttamisesta ja organisoi konsernijohtamisen ja konsernivalvonnan, sekä maakunnan järjestämisvastuulle kuuluvien palvelujen muiden tuottajien ohjauksen ja valvonnan määrää konsernijohtoon kuuluvien viranhaltijoiden omistajaohjauksen vastuut ja tytäryhteisö- ja osakkuusyhteisö -kohtaisen työnjaon, antaa maakuntavaltuustolle puolivuosittain/neljännesvuosittain raportin yhtiöiden tavoitteiden toteutumisesta ja taloudellisen aseman kehittymisestä sekä arvion tulevasta kehityksestä ja riskeistä, arvioi vuosittain omistajaohjauksen tuloksellisuutta maakuntakonsernin kokonaisedun toteutumisen, riskienhallinnan ja menettelytapojen kannalta ja teettää ulkopuolisen arvioinnin kerran valtuustokaudessa sekä käsittelee arvioinnin tulokset ja johtopäätökset maakuntavaltuuston puheenjohtajiston kanssa.   11.1.2019

Konsernijohdon tehtävät ja toimivallan jako 2 Omistusohjaus- ja konsernijaosto seuraa ja arvioi yhtiöiden tavoitteiden toteutumista ja taloudellisen aseman kehitystä ja tekee niiden perusteella tarvittaessa esityksiä kunnanhallitukselle Vastaa yhteistyöstä osakkuusyhtiöiden muiden omistajien kanssa antaa maakunnan ennakkokannan konserniohjeen edellyttämissä asioissa, vastaa tytäryhteisöjen hallitusten jäsenten nimitysprosessista, nimeää maakunnan ehdokkaat tytäryhteisöjen hallituksiin sekä nimeää yhtiökokousedustajat ja antaa heille omistajaohjauksen edellyttämät toimintaohjeet. Omistajaohjauksen tehtävät Määritellään tarkemmin jatkotyössä Valinnanvapauden yhtiöt Palvelukeskukset Yhteistyöalueet Tukipalvelut 11.1.2019