eNORSSI TYÖSEMINAARI JYVÄSKYLÄSSÄ

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Suomalainen koulu ulkomailla syntyneen opettajan silmin
Advertisements

LUVALLISET POISSAOLOT
KIEKURA Turun Kielitivolin koulutusristeily BIENVENUE !
Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
Samran Khezri Turun Normaalikoulu 2008
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
LASTEN JA NUORTEN HOITOTYÖN OHJATTU HARJOITTELU
Ohjaajakouluttajat Työryhmässä 15 jäsentä, paikalla 10. Lisäksi 5 työryhmän ulkopuolista.
ALUEKESKUSOHJELMAN KULTTUURIVERKOSTO Verkostoitumisen iloja Anu Perttunen Oulun RYSÄ
Oppivelvollisuus Perusopetus on maksutonta yleissivistävää opetusta, jota annetaan kaikille Suomessa vakinaisesti asuville lapsille. Kaikki lapset ovat.
TVT- ja verkko-oppimisen ryhmä
JOENSUU OHJAAJAKOULUTTAJA- TYÖRYHMÄ. 1.1 OHJAAJAKOULUTUKSET A koulukohtaisesti: moduuli 1 B yksiköiden välisessä yhteistyössä: moduuli 2 (Jyväskylä,
Tekesin organisaatio, verkosto ja budjetti. Tekes DM Kasvu- yritykset Nuoret yritykset Suuret yritykset ja julkiset organisaatiot.
Oman äidinkielen ja kotikielen opiskelun merkityksestä
TASKU Mitä on kielitietoinen opetus? Mikä on kielitaidon taitotaso?
OULU OHJAAJAKOULUTTAJA- TYÖRYHMÄ. 1.1 OHJAAJAKOULUTUKSET Koulutuksia järjestetään tänä vuonna seuraavasti: - moduuli 1:een (Ohjauksen perusteet)
TUTKOKE Turun normaalikoulussa PM/MH. Mikä TUTKOKE?  Tutkimus-, kokeilu ja kehittämistoiminta  Tavoite määritelty harjoittelukoulujen strategiassa.
TutKoKe-toimintasuunnitelma Syksy 2014 Tutkoke-ryhmä järjestää yhteistyössä Joensuun normaalikoulun kanssa TutKoKe-symposiumin ja edeltävän.
Kirjastotyö ja maahanmuuttajat - monikulttuurinen kirjastotyö Keskuskirjastokokous Leena Aaltonen Turun ammattikorkeakoulu.
ALUEKESKUSOHJELMAN KULTTUURIVERKOSTO Helsinki Anu Perttunen.
W w w. h a m k. f i / a o k k AMK-opintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajataustaisille Riihimäki Vesa Parkkonen ja Riitta Metsänen.
Tytöt teknologian taitajiksi
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
Kiinan kieltä lukioissa
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Venäläistä kulttuuria aidoissa tilanteissa Kansainvälisyyskasvatusta Helsingin normaalilyseossa.
RAUMAN ENORSSI-SEMINAARI OHJAAJAKOULUTTAJAT
PERUSOPETUKSEEN VALMISTAVA OPETUS ESIKOULUSSA
ENORSSI TYÖSEMINAARI JYVÄSKYLÄSSÄ
Päivitetty LOPStuki2016 – Uusi lukio Lukion pedagogiikan, arvioinnin, sähköisen ylioppilastutkinnon ja uuden opetussuunnitelman koulutushanke.
Tervetuloa vesoon! Maahanmuuttaja luokassani – vinkkejä käytäntöön
Erilaisen oppijan tukeminen eNorssi-seminaari Hki / Tallinna ( Tämä työryhmä aloitti toimintansa )
Merikortiksi mukaan eNorssinohjaajakoulutus. eNorssin perustaminen ja ohjaajakolutuksen alku perustamisseminaari Hml perustamisseminaari.
VIIKIN ENORSSI-SEMINAARI OHJAAJAKOULUTTAJAT
TAMPEREEN ENORSSI-SEMINAARI OHJAAJAKOULUTTAJAT
OPS-RYHMÄ TAMPERE Normaalilyseo Hyvo ̈ nen Olli Silvennoinen Jaana Viikin normaalikoulu Martikainen Marja Honkanen Reijo Iloma ̈ ki-Keisala.
Kotipuu Anita Novitsky, Monikulttuurisuuden asiantuntija.
ENORSSIN OHJAAJAKOULUTUS TYÖRYHMÄ Elisa Helin, Viikki Anne Heikkilä, Rovaniemi Annika Hongisto, Turku Pasi Kurttila, Oulu Olli Määttä, Normaalilyseo.
ENorssin syysseminaarI ja TutKoKe-symposium Jyväskylässä SIVISTYS, OPPIMINEN JA OHJAUS OHJAAJAKOULUTUS.
ENorssin vaiheita eNorssi 5 v -juhlaseminaari Hämeenlinna Timo Lappi.
Nuoret elävät tulevaisuudessa! Mitä taitoja tulevaisuudessa tarvitaan? Materiaalin ovat laatineet: Tuija Saarivirta ja Matti Varjo Rauman normaalikoulu,
ENorssin ohjaajakoulutuspalvelut TAVOITTEET LUKUVUODELLE Moduuli 2 Jyväskylä, Joensuu, Savonlinna Moduuli 2 Turku, Tampere, Rauma,
Vieraat kielet Opetussuunnitelmassa Kieltenopetus Pöljän koululla Englantia opettaa Juhamatti Kalima, ruotsia Sari Korhonen. Saksan hoitavat etäopetuksena.
Oulun normaalikoulun lukio. Normaalikoulun lukio on Linnanmaalla toimiva Oulun yliopiston harjoittelukoulu. Koulussa työskentelee varsinaisten opettajien.
TERVETULOA LENTÄVÄNNIEMEN KOULUUN
Opetusharjoittelun valtakunnallinen opiskelijapalaute Yksilöllisyyden huomioon ottaminen opetuksessa Hämeenlinna Marita Kontoniemi.
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
Pedagogiset aineopinnot lv Tietotekniikka
Pedagogiset aineopinnot lv
Työelämään tutustuja yrityksessä/työpaikassa
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Oulun normaalikoulun lukio
Pedagogiset aineopinnot lv
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Kielivalinnat 2. ja 3. luokalla
SUOMI MONIKULTTUURISTUU -Siirtolaiset ja pakolaiset s
Turvassa?!.
LASTEN JA NUORTEN HOITOTYÖN OHJATTU HARJOITTELU
Ulkomaalaiset Lapissa
Lukion tehtävä antaa laaja-alainen yleissivistys
eNorssin kevätseminaari Savonlinnassa 25.–
Ulkomaalaiset Lapissa
Kielivalinnat 2. ja 3. luokalla
Opettajan pedagogiset opinnot Humanistinen koulutusala
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Oulun normaalikoulu 7-9 ja lukio
Ope osaa -hanke opettajan pedagogisten opintojen kehittäjänä Kasvatustieteellinen tiedekunta Helsingin yliopisto Inkeri Ruokonen.
Mikä? Kenelle? Miksi? Eeva-Riitta Yliniva 2017.
opintoja Oulun kaupungin lukiolaisille etänä & verkossa
Työtavoista elämänkatsomustiedossa
Esityksen transkriptio:

eNORSSI TYÖSEMINAARI JYVÄSKYLÄSSÄ 09.-10.09.2009

Monikulttuuristuvat norssit Monikulttuurisuus ohjatussa harjoittelussa Työryhmä: (Ryhmän jäsenet ottavat yhteyttä suluissa mainittuihin norsseihin) Merja Kukkonen Joensuu (Kajaani, Savonlinna) Merja Marjakangas Oulu (Rovaniemi) Eeva-Maija Niinistö Rauma (Hämeenlinna, Tampere) Jaana Silvennoinen Helsingin normaalilyseo (Viikin normaalikoulu) Annele Laaksonen Turku (Jyväskylä, Kokkola) 10.1.2019

Annele Laaksonen, TNK Tilastotietoa: Ulkomaalaisia 132 600 (2007) Perusopetuksessa 17 500 Lukiossa 3000 Ammatillisessa peruskoulutuksessa 4500, (2,9 % koko oppilasmäärästä) Ikärakenne: Vieraskieliset 6-12 -vuotiaat yli 12 000; 13-15-vuotiaat 6000; 16-18-vuotiaat 6500 > Vuoden 2025 ennuste (joka viides helsinkiläiskoululainen on maahanmuuttajataustainen) 10.1.2019

Työryhmän lähtötilanne Monikulttuurisuus näkyy yhteiskunnassa> koulussa Maahanmuuttajaoppilaan kohtaaminen, oppimishaasteisiin vastaaminen Monikulttuurisuus- interkulttuurisuus > lähtökohdat erilaiset norsseista riippuen Maahanmuuton syyt vaihtelevat kouluittain (pakolaisuus, turvapaikan hakija, paluumuuttaja, työperäinen maahanmuutto, opiskelun / avioliiton kautta saapuneet ym.)> norssin oppilasaines vaihtelee määrältään ja sisällöltään Kotoutumisen kannalta merkityksellistä, onko muutto ollut vapaaehtoinen vai pakon alla tapahtunut Suomi toisena (vieraana) kielenä, S2- opetus/vieraan kielen didaktiikka! > tavoitteena akateeminen kielitaito, kaksi- tai monikielisyys > MONIKULTTUURISUUSTAITOJEN KEHITTÄMINEN 10.1.2019

Interkulttuurisuuskasvatus (opetusharjoitteluun) (Banks 1989 ja 1999) 10.1.2019

Opettaja tarvitsee kulttuurisensitiivisyyttä kohdatessaan erilaisista konteksteista tulevat lapset /nuoret tietoa eri kulttuureista ja maailman tilanteesta pedagogisia taitoja oppimistilanteissa rohkeutta kysyä ja kyseenalaistaa omaa ajatteluaan kykyä oikeudenmukaisuuteen eettinen velvoite rauhan-, ihmisoikeus- ja tasa-arvokasvatukseen interkulttuurisuus ja kansainvälisyyskasvatus tarkoittavat muutosta koko kouluyhteisössä ja ympäristössä 10.1.2019

Portaaliin oma otsikko monikulttuurisuudesta Annele Laaksonen, TNK Työryhmän tavoitteet Portaaliin oma otsikko monikulttuurisuudesta > (esim. Monikulttuuristuvat norssit) Tavoittaa joka norssi yhteyshenkilön avulla Osallistuminen tutustumis- ja kehittämispäiviin (1-2 päivää): Monikulttuurisuus ohjatussa harjoittelussa Turun normaalikoulussa (viikolla 46, ke ja to) : > Ohjelma: (Monitahoinen näkökulma) - hallinto (rehtori) - etninen opettaja - maahanmuuttajaoppilas (oma koulutuspolku) - luokan-, aineenopettaja, erityisopettaja, S2-opettaja, OHR - opetusharjoittelija, oppituntien seuranta - didaktikko Budjetti n. 12 henkilölle (matka Turkuun + majoitus eNorssilta : 2500 euroa matkat +hotelli, yksiköt maksavat sijaiskulut ?! 10.1.2019

Jatkoa: Verkkoluennot Vertaiskohtaaminen opetusharjoittelijoiden välillä (caset) Vertaiskohtaaminen opettajien välillä virtuaalisesti Live-luennot + keskustelu Opettajat vaihtoon norssien välillä Opettaja / opetusharjoittelija kansainvälinen vaihto Tapaamiset talvi- ja kesäpäivien yhteydessä Sähköpostiyhteydet Lähinorssit yhteistyössä Veso-päivät Portaaliin monikulttuurisuustutkimukset ja materiaalit (S2-opas) ym. 10.1.2019

Ryhmän koordinaattori kaudella 2009-2010 Työryhmässä sovittu: Ryhmän koordinaattori kaudella 2009-2010 Annele Laaksonen, TNK (½- 1 vvh) Ryhmä sitoutuu toimintaan ja pyrkii lisäämään omalta osin tietoisuutta ja aktiviteettia omassa kouluyhteisössään monikulttuurisuudesta (monikulttuurisuus ohjatussa harjoittelussa) Tavoitteena on saada edustaja (t) joka norssista monikulttuurisuusryhmän toimintaan mukaan. 10.1.2019