Kokonaisarkkitehtuuria koskeva sääntelytarve

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kokonaisarkkitehtuuri
Advertisements

Korkeakoulut ja julkisen hallinnon arkkitehtuurin hierarkia Ilmari Hyvönen
Kokonaisarkkitehtuurin yleisesittely
4.4 Yhteismitallista ja yhteentoimivaa tietoa hyödyntävien palveluiden tuottaminen s Toimenpiteet s.15.
Tietohallintolain vaikutus Heikki Lunnas Kuopio.
PALVELULAIN VIRANOMAISIIN KOHDISTUVAT VELVOITTEET Mikko Holm Sisämarkkina- ja kuluttajapolitiikan ryhmä 4. marraskuuta 2009.
Laki muuttuu – miten se eroaa yhteispalvelulaista? Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi – seminaari Lainsäädäntöneuvos Sami Kouki.
EVA 2010 ”Säädösten muutoksia tarvitaan etenkin tietoon (tietosuojasäännökset) ja julkisen vallan suoritteisiin (maksuperustelaki) kohdistuvan lainsäädännön.
Korkeakoulutuksen ja tutkimuksen yhteisten arkkitehtuurien tilanne ja hallintamallin tilanne IH
Tietohallintolaki edellyttää, että julkisen hallinnon viranomaisten on tietojärjestelmien yhteentoimivuuden mahdollistamiseksi ja varmistamiseksi suunniteltava.
Korkeakoulujen ICT-palveluiden arkkitehtuurin kannalta huomioitavat muut arkkitehtuurit Korkeakoulujen tietohallinto- ja ICT-ohjausryhmä, Ilmari.
Julkisen hallinnon ICT-näkymiä HAKA-Virtu tilaisuus Tuomo Ahjokannas
Yhden luukun palvelumalli tiedon hyödyntämiseen. Palveluiden käyttäjälähtöisyys kasvaa. Palvelut tehostuvat ja toiminnan tuottavuus kasvaa. Tiedon laatu.
JHKA-jaosto Tavoitteet ja vuosikello 2014 JHKA-sihteeristö, VM / JulkICT.
Tietohallintolaki Hannele Kerola Lainsäädäntöneuvos.
Ehdotus JUHTA:n ja jaostojen asettamisesta JulkICT JUHTA 2016.
Yhteentoimivuus ja avoin tieto Tietohallintolaki ja PSI-direktiivi Mikael Vakkari Neuvotteleva virkamies VM / JulkICT.
Laatutyö ja KA Toiminnan kuvaaminen JY:n KA-tiimi
JHKA-jaosto Tavoitteet ja vuosikello 2015 JHKA-sihteeristö, VM / JulkICT.
KMR Julkisen hallinnon käsitemalliryhmä vetäjä Mikael af Hällström raportti JH TA-ryhmä:lle
Yhteentoimivuusmenetelmä ja julkisen hallinnon tietoarkkitehtuuri Mikael af Hällström KMR/YSR Verohallinto.
Yhteinen tiedon hallinta – Miten tietoa voisi kysyä vain kerran?
JHKA 2.0 tilanne JHKA-työryhmän kokous JulkICT.
Asetus kokonaisarkkitehtuurin kuvauksista ja määrityksistä
Kohti yhteentoimivaa metatietoa
Mikael af Hällström KMR/YSR Verohallinto
Semanttisen yhteentoimivuuden viitekehys
Semanttisen yhteentoimivuuden viitekehys
ILMOITUKSENVARAISTEN PALVELUJEN REKISTERÖINTI
Kohti yhteentoimivaa metatietoa
Asetus kokonaisarkkitehtuurin kuvauksista ja määrittelyistä
Asetus kokonaisarkkitehtuurin kuvauksista ja määrittelyistä
Tavoitteet ja mittarit 2015
JHKA kehittämispolku JulkICT Jari Kallela
JHS 179-uudistushanke Hannu Ojala
Kuntatieto –ohjelman Muutosseminaari
I Selja Luostarinen ja Maarit Rajala YSR-kokous
JHKA-jaosto Toni Äikäs / VM JulkICT
Arkkitehtuurit ohjaavat Valtakunnalliset, keskitetyt ICT-palvelut
Tiedon hyödyntämisen verkostotyöpaja avaus
Julkisen hallinnon yhteisten palvelujen kartta
HOITOON PÄÄSY Voi valita itselleen terveysaseman oman kunnan sisällä
I Selja Luostarinen KMR-kokous
Anne Kauhanen-Simanainen
Tietopolitiikka ja julkisen hallinnon ICT
Tuula Kuoppala ja Salla Säkkinen
Julkisen hallinnon metatietopalvelu
Ajankohtaista yhteentoimivuuden näkökulmasta
ValtioExpo 2014 Kokonaisarkkitehtuuri-esitykset
JHKA Jari Kallela JulkICT.
Salla Säkkinen ja Tuula Kuoppala
Tuula Kuoppala ja Salla Säkkinen
JHKA tilanne Q
Jatkoaskeleet Hallituksen esityksen päälinjat
Julkisen hallinnon tietoalue N Julkisen hallinnon yhteinen toimija
Tietohallintolain perusteella annettavien asetusten valmistelu
Jussi Koskivaara Kehittämispäällikkö HY tietohallinto
Kohdealueiden raportointi
Arkkitehtuuripankin uudet ominaisuudet
Kelpoisuuslain nojalla annetut valtioneuvoston asetukset
Maatalous-lomituksen valmistelu-projekti
Kokonaisarkkitehtuurin kehitys kohdealueelle
Ohjausjärjestelmä yhdellä kuvalla
JHKA-jaoston kokous Jari Kallela
Ajankohtaista julkisista hankinnoista
JUHTA JHKA-jaos Hallintomalli
JHKA-jaoston tietoarkkitehtuuriryhmä
JHKA tilanne Q
Tiedonhallintalain valmistelu Tiedonhallinta ja kokonaisarkkitehtuuri
Tietohallintolain perusteella annettavien asetusten valmistelu
Esityksen transkriptio:

Kokonaisarkkitehtuuria koskeva sääntelytarve Antti Ristimäki

Tietohallintolain mukainen ohjaus Julkisen hallinnon yhteinen KA Valtioneuvoston asetus: Toimiala-kohtainen KA Ministeriön asetus: Viranomaiskohtainen KA Viranomainen laatii:

Tietohallintolain 13 § 6 kk 3 v VNA voimaan Viranomaisen Viranomaisen on aloitettava kokonaisarkkitehtuurinsa kuvauksen laatiminen kuuden kuukauden kuluessa ja saatettava työ loppuun kolmen vuoden kuluessa siitä, kun julkisen hallinnon yhteistä kokonaisarkkitehtuuria koskeva asetus on tullut voimaan. VNA voimaan Viranomaisen aloitettava työ Työn oltava valmis 6 kk 3 v

Kokonais-arkkitehtuurin kuvaukset ja määritykset Teoria Käytäntö Kokonais-arkkitehtuurin kuvaukset ja määritykset Viranomaisen tietojärjestelmät

Viranomais- kohtainen KA valmis Viranomaisen tietojärjestelmät KA:n tasalla VNA voimaan Asetuksella säädettävä määräaika Tietohallintolain 9 § 2 mom: Asetuksella voidaan säätää määräajasta, jonka kuluessa viranomaisen tietojärjestelmät on saatettava vastaamaan yhteentoimivuuden vaatimuksia

Tietohallintolain nojalla annettavat asetukset Julkisen hallinnon yhteinen kokonaisarkkitehtuuri: 4 § 2 mom. Toimialakohtaiset yhteentoimivuuden kuvaukset ja määritykset: 8 § Määräaika tietojärjestelmien muuttamiseen, julkisen hallinnon yhteinen: 9 § 2 mom. Määräaika tietojärjestelmien muuttamiseen toimialakohtainen: 9 § 2 mom. Hankintoja koskeva lausuntomenettely: 4 § 4 mom.