© Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Miten talouspolitiikkaa tehdään? Miten kansantaloutta? •ymmärretäänymmärretään •ennustetaanennustetaan •ohjataanohjataan.
Advertisements

Keravan Energia Oy © Jussi Lehto Keski-Uudenmaan finanssilounas Energia tulevaisuuden kilpailutekijänä Toimitusjohtaja Jussi Lehto Keravan.
Helsingin Yliopisto Maatalous-metsätieteellinen tiedekunta
RUOKAKOUVOLA VIESTINNÄN PROSESSI VISIO RUOKAKOUVOLA TAVOITTEET PÄÄMÄÄRÄT.
3 Kysyntä, tarjonta ja markkinatasapaino
Reijo Käki Luomuneuvoja ProAgria Kymenlaakso
Luku 2 - Yritys Mitä tarkoitetaan seuraavilla käsitteillä:
Y55 Kansantaloustieteen perusteet Yritys kilpailullisilla markkinoilla
Miten talouspolitiikkaa tehdään? Miten kansantaloutta ymmärretään ennustetaan ohjataan.
Miten regulaattori voi tukea alan kehitystä? Pääjohtaja Rauni Hagman Viestintävirasto FiCom-seminaari: ICT-alan tulevaisuuden haasteet,
Vapaa kilpailu hyödyttää kuluttajaa
KANS1001 Kansantaloustieteen perusteet K2011
Voiko terveydenhuolto tuottaa terveyttä ja tulosta?
Hotellingin mallin testaaminen
Energiavuosi 2011 Sähkö Energiateollisuus ry
Kirjanpito, tilinpäätös ja verotus
KYSYNTÄ, TARJONTA JA HINTA Markkinat
© Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy
TU KERTAUSTA ja vanhoja tenttikysymyksiä 1. välikoetta varten Tenttialue: luentojen 1-5 kalvot + vastaavat luvut e-kirjasta  Taloustieteen käsitteitä.
S   Yritysten merkitys: ne tuottavat hyödykkeitä, työllistävät ja maksavat suuria määriä verotuloja  Suomessa on elinkeinovapaus (vuodesta 1879)
Talouden sisäinen tasapaino: Inflaatio ja työttömyys
TALOUSTIETO YH2. KURSSIN SISÄLTÖ Kansantalouden perusteet Kansantalouden perusteet Kotitaloudet – yritykset – kilpailu – hinta Kotitaloudet – yritykset.
Osa 18 Työmarkkinat ja työttömyys (Mankiw & Taylor, Ch 18 & 28; Taloustieteen oppikirja, luku 10 ) 1.Työn kysyntä 2.Työn tarjonta 3.Työmarkkinoiden tasapaino.
Osa 7: Markkinat, tehokkuus ja hyvinvointi (Mankiw & Taylor, Ch 7, Pohjolan mukaan) Opimme edellä, että –markkinat ovat tasapainossa silloin, kun hinta.
KANSANTALOUS 8 TALOUDEN SISÄINEN TASAPAINO 1© Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy.
KILPAILUMUODOT Kansantaloustieteen lähtökohta on täydellinen kilpailu. teoreettinen käsitteenä tärkeä Yritykset ovat tuotantoyksiköitä yhdistelevät tuotannontekijöitä.
TALOUSTIETO Markkinat ja hinta Kysyntä ja tarjonta.
5 YRITYKSEN KÄYTTÄYTYMINEN  Yrittäjän päätösongelma:  mitä tuottaa?  kuinka paljon tuottaa?  miten tuottaa?  millä hinnalla myydä?  Oletamme, että.
KANSANTALOUS 3 KYSYNTÄ JA TARJONTA 1© Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy.
Kirjanpito, tilinpäätös ja verotus Vko 1 /2016 Monica Åberg.
Miksi Pohjoismaiden innovaatioyhteistyötä? erikoistutkija Hannu Lipponen Kauppa- ja teollisuusministeriö Oulu
Kilpailumuodot Toni Uusimäki TÄYDELLINEN KILPAILU Teoreettinen malli, täydellinen kilpailu erittäin harvinaista Torikauppa(vihannesten ja marjojen.
1 Osa 12b Oligopoli ja monopolistinen kilpailu (Mankiw & Taylor, Chs 16-17) Oligopoli on markkinamuoto, jossa markkinoilla on muutamia yrityksiä, jotka.
Osa 11. Yritys kilpailullisilla markkinoilla (Mankiw & Taylor, Ch 14) Markkinat ovat kilpailulliset silloin, kun –siellä on niin paljon yrityksiä, että.
HINTA MÄÄRÄYTYY MARKKINOILLA + VAPAA KILPAILU s
Y56 Luku 21 Yrityksen teoria: tarjonta
Yh 2 - taloustieto Kurssin tenttiminen.
Y56 Luku 26 Tuotannontekijämarkkinat
Y56 Luvut 24 & 25 Monopoli & Hintadiskriminaatio
19 Yritys tavoittelee voittoa s
Vapaa kilpailu hyödyttää kuluttajaa
4 Kuluttajan ja tuottajan ylijäämä
Väestöllinen huoltosuhde 1865–2060
Maailmantalouden suuret kysymykset Suhdannetilanne ja -näkymät
Y56 Luku 27 Monopolistinen kilpailu
24 Hintojen vakaus on tärkeää s
YH 2 Suomi ja kansainvälinen kauppa
Y56 Luku 23 Yrityksen teoria: toimialan tarjonta
Kysynnän ja tarjonnan laki
Hotellingin malli ja monopoli
5 YRITYKSEN KÄYTTÄYTYMINEN
TALOUDEN KIERTOKULKU.
mahdolliset Kilpailijat
YRITTÄMINEN s
KATEAJATTELU Esim. Kuinka paljon pitäisi saada myyntiä, jotta toiminta kannattaisi? Jos tuotteen myyntihintaa nostetaan, kuinka paljon tulos paranee? Kuinka.
TALOUSTIETO Kilpailu.
Markkinatalous ja epätäydellinen kilpailu
6 KANSANTALOUDEN TILINPITO
MAKROTALOUSTIEDE KANSANTALOUDEN TILINPITO
7 TALOUDEN KASVU JA SUHDANNEVAIHTELUT
Sisäinen laskentatoimi
Markkinoinnin perusteet
Sisäinen laskentatoimi
© Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy
9 RAHA, RAHOITUSMARKKINAT JA RAHAPOLITIIKKA
11 KANSAINVÄLINEN TALOUS
1 KANSANTALOUSTIETEEN PERUSKÄSITTEET
HINTA MÄÄRÄYTYY MARKKINOILLA + VAPAA KILPAILU s
Yrityksen mainonta… … ja muu markkinointi
Toimipaikat kunnan asukasluvun mukaan 2019
Esityksen transkriptio:

© Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy kansantalous 5 KILPAILUMUODOT © Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy

© Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy Taulukko 5.1 Hinnan ja myyntimäärän vaikutus rajatuloon Mansikkamonopolissa © Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy

Kuvio 5.1 Monopolin rajatulo jää myyntihintaa alhaisemmaksi. 3 © Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy © Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy

Taulukko 5.2 Mansikkamonopolin voitto eri hintatasoilla 4 © Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy © Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy

Kuvio 5.2 Kysyntä- ja rajatulokäyrät ja kokonaismyyntitulo © Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy © Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy

Kuvio 5.3 Kuluttajan ja tuottajan ylijäämät täydellisessä kilpailussa 6 © Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy © Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy

Kuvio 5.4 Hinnan muodostuminen täydellisessä kilpailussa ja yrityksen kysyntäkäyrä 7 © Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy © Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy

Kuvio 5.5 Yhteiskunnan hyvinvointitappio monopolitilanteessa 8 © Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy © Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy

Kuvio 5.6 Nashin tasapaino 9 © Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy © Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy

Tehtävä 1, s. 88 10 © Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy © Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy

Lassen Lusikkauistimen kysyntärakenne, tehtävä 2, s. 88 11 © Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy © Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy