Liikenne ja viestintä digitaalisessa Suomessa 2020

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Huippuostajat Fiksu kysyntä luo markkinoita yritysten uusille ratkaisuille Tekes Asiantuntija Sampsa Nissinen.
Advertisements

ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
Yritysviestinnän ja internet-palveluiden asiantuntija.
Innovatiiviset hankinnat vauhdittamaan SOTE-kehitystä Kansliapäällikkö Päivi Sillanaukee STM, Meritulli.
6AIKA-OHJELMAN TILANNE JulkICT-ohjausryhmälle Ville Meloni – 6Aika-toimisto.
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuurit Verkostoryhmän työskentelyn käynnistyminen Anne Kauhanen-Simanainen.
Alueiden kehittämisen painopistepäätöksen valmistelu Tilanne Erillinen liite MYR Asia nro 3.
+ Ammatillisella koulutuksella on vientiä Toimintasuunnitelma ammatillisen toisen asteen koulutuksen viennille Hankkeen lopputilaisuus Mervi.
Kansainvälinen liiketoiminta Digitalisaatio ja digitaaliset oppimisympäristöt Pepe Vilpas.
Mekatroniikan tutkimusverkoston kehittäminen Raumalla, METURA TTY Rauman yksiköt Esa Mäkinen 1.
Timo Valli, ICT-johtaja, ylijohtaja
Osaamistodistus työllistämisen monitoimityökalu Taidolla tulosta -työllisyyden asiantuntijaseminaari
Marjut Salokannel OTT, dosentti  EU:n PSI –direktiivi ja sen uudistaminen  Valtioneuvoston periaatepäätös ( )tietoaineistot avoimesti.
Miten tietoa voisi kysyä vain kerran? JulkICT/ Yhteinen tiedon hallinta (YTI) -hanke Tietoarkkitehtuuri ja sisältömääritykset
Yhteisöllisen median käytön periaatteet Metropoliassa.
NYKYTILAN KUVAUS Maaseudun kehittäminen
JHKA 2.0 tilanne JHKA-työryhmän kokous JulkICT.
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Asiakaslähtöisyys hankinnoissa Innomarkkinat
Malmikasasta kansalliseksi aarteeksi - SOTE-tiedot hyötykäyttöön mahdollistava sääntely ja palveluoperaattori/-t (Hannu Hämäläinen), Pekka Kahri
Tuhat uutta työpaikkaa Pohjois-Karjalan Työvoima- ja yrityspalvelujen alueellinen kokeilu Pohjois-Karjalan ELY-keskus.
Kansallinen palveluarkkitehtuuri Tilanne ja lainsäädäntö
Smart Tampere Tero Blomqvist © SRV/Studio Libeskind.
Sanni Pietiläinen Myelpt14a
ALUESUUNNITTELU Miksi alueita suunnitellaan?
Liikenteen näkymiä Pohjois-Karjalassa vuoteen 2040
TVT suomen kielen ja kirjallisuuden opetussuunnitelmateksteissä
Tervetuloa Innokylään
Tietopolitiikka ja julkisen hallinnon ICT
TALOUSHALLINNON ROOLI YRITYSTOIMINNASSA
Sivisverkon digitaaliset osaamismerkit
Yhteisöllisen median käytön periaatteet Metropoliassa
Sote-järjestöt osana sosiaali- ja terveydenhuollon uudistumista
TALOUSHALLINNON ROOLI YRITYSTOIMINNASSA
JHKA tietoarkkitehtuurin kehittämispolku 2018
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuurin osa-alueet
Saavutettavuusinfo korkeakouluopiskelijoille
Avoimen tiedon ohjelman tavoitteet ja toiminnan kohteet keväälle 2015
Kommenttipuheenvuoro: Tutkimuksen rahoittajan näkökulma
Tulevaisuuden kansalaistoiminta – ekosysteemi ja uusi tapa toimia
Ekosysteemifoorumissa Tietopolitiikka
EDELLYTYKSET AVOIMEN DATAN HYÖDYNTÄMISELLE LIIKETOIMINNASSA
Avainresurssit ja kyvykkyydet
Kilpailustrategia LEA4LH004 SWOT – synteesianalyysi TOWS – strategiavaihtoehtojen luonti SWOTin pohjalta Riitta Rautava.
Maakuntahallituksen puheenjohtaja
(Amiedun koordinaatiohanke)
AJANKOHTAISTA ELY-KESKUKSESTA
Jokaisen kasvu osallisuuteen – millaiset yhteisöt sen mahdollistavat?
Vauhdittaa kiinteistö- ja rakentamisalan digitalisaatiota
Kiinni työelämään elinikäisen oppimisen avulla
MTK:n valiokuntauudistus
Ekosysteemifoorumin ratkaisutyöpaja 15. 8
Mahdollistamme hyvinvointia ja kilpailukykyä liikenteestä.
TALOUSHALLINNON ROOLI YRITYSTOIMINNASSA
Kestävää kasvua ja työtä Mitä ohjelmasta rahoitetaan?
Liikenneinfrastruktuurin puurakentamisohjelma
Tiedon avaaminen Trafissa ja avaamisen haasteet
IKÄIHMISEN HYVÄ ELÄMÄ – OULUNKYLÄN SEURAKUNTA
Viestinnän työkalupakki
Viestintäsuunnitelma
Kunta matkalla tulevaisuuteen
Monetising mobile customer’s perceived value
Keski-Suomen ELY-keskuksen ESR-haku
Pelastustoimen ajankohtaispäivät
Kouvola RRT Raidelogistiikan kasvuresepti -seminaari
Järjestötieto muutoksessa
Ajankohtaiskatsaus kasvupalveluihin
ICT- laitteiden ja palvelujen kokonaisratkaisut palveluna
Digitaalinen turvallisuus turvaa digitaalisia palveluita ja tiedonhallintaa.
Moninainen kulttuurialan kolmas sektori
Esityksen transkriptio:

Liikenne ja viestintä digitaalisessa Suomessa 2020 Mitä tulevaisuuskatsaus pitää sisällään ?

VERKKO KYTKEE KAIKKI JA KAIKEN – REAALIAJASSA

Mikä muuttaa maailmaa? DELIVERY ACCESS CONTEXT BEHAVIOR Cloud Mobile TRUST Big data Social CONTEXT BEHAVIOR

Liikenne ja viestintä digitaalisessa Suomessa 2020 Ihmiset Liikenne- ja viestintä palveluna Digitaalinen tieto hyvinvoinnin ja kasvun lähteenä Infrastruktuuri kasvun alustana Julkinen sektori Yksityinen sektori

Teemat ja painotukset Liikenne ja viestintä palveluna Liikenteen palvelumarkkinat Liikenteen energiareformi Älykkäät käyttäjälähtöiset digitaaliset palvelut Monipuoliset sisällöt Digitaalinen tieto hyvinvoinnin ja kasvun lähteenä Käyttäjän oikeus omaan tietoonsa ja sen hyödyntämiseen Luottamuksen palauttaminen internetiin Datan liiketoiminta- ja käyttömahdollisuudet Tieto ja digitalisaatio liikenteessä Infrastruktuuri kasvun alustana Toimintavarmuus ja turvallisuus Liikenne- ja viestintäyhteydet Arktinen strategia Liikennejärjestelmän rahoitus ja taloudellinen ohjaus

Liikenne- ja viestintä palveluna Liikenteen palvelumarkkinat uudistuva lainsäädäntö – palvelun laatu – kasvuvyöhyke – liikkumistili – joukkoliikenne – kuljetusten yhdistäminen –liikennevakuutus Liikenteen energiareformi uudet käyttövoimat – liikennevälineet – markkinat ja innovaatiot Älykkäät käyttäjälähtöiset digitaaliset palvelut digitaaliset julkiset palvelut - älykkäät palvelut – palvelujen edistämine ja kokeilut – postipalvelujen tarjonta - postikilpailu Monipuoliset sisällöt mediasisältöjen jakelu – toimilupajärjestelmä – median sisältötuotanto - julkinen palvelu – verotus - tekijänoikeudet – EU-sääntely -

Digitaalinen tieto hyvinvoinnin ja kasvun lähteenä Käyttäjän oikeus omaan tietoonsa ja sen hyödyntämiseen kokonaisvaltainen digitalisaatiostrategia – julkiset tietoaineistot – omien tietojen hallinnointi – yksityiset tietoaineistot Luottamuksen palauttaminen internetiin käyttäjätietojen käyttö – tietoturvaosaaminen – tietoturva kilpailuetuna – kyberuhkien liennytys – tietoturvalliset laitteet ja palvelut - tietoturvallisuustyön kehittäminen – viranomaisten tiedonvaihto Datan liiketoiminta- ja käyttö-mahdollisuudet pilvipalvelut – konesalit – esineiden internet – suuret tietomassat – vihreä ICT Tieto ja digitalisaatio liikenteessä liikenteen tietorakenteet ja –varannot – liikenteen ohjaus

Infrastruktuuri kasvun alustana Toimintavarmuus ja turvallisuus toimintavarmat viestintäverkot – langattomien viestintäverkkojen käytettävyys – toimintavarma liikennejärjestelmä – liikennejärjestelmän turvallisuus – jalankulku ja pyöräily Liikenne- ja viestintäyhteydet laajakaistan yleispalvelu - nopeat laajakaistayhteydet - yhteisrakentaminen ja energiatehokkuus - viestintäverkkojen sääntelyn kehittäminen – taajuuksien käyttö – maaliikenneverkko – lentoasemaverkosto - satamaverkosto Arktinen strategia osaaminen – tietoliikenne - pohjoiset liikenneyhteydet Liikennejärjestelmän rahoitus ja taloudellinen ohjaus liikenteen verotus– liikenteen hinnoittelu ja rahoitus – rahoitusmallit – budjetti- ja hankintamenettelyt – tulojen korvamerkintä erityistapauksissa

Skenaariot Edistyvä Suomi Uudistuva Suomi Rohkea Suomi Lähtökohtana on sopeutua toimintaympäristön muutoksiin, kartoittaa mahdollisuuksia ja torjua uhkia hallitusti. Mahdollisia kehittämistoimia selvitellään ja uudistuksia kokeillaan aktiivisesti. Julkisten varojen käyttö pysyy sekä määrältään että kohdentumiseltaan ennallaan. Uudistuva Suomi Reagoidaan toimintaympäristön muutoksiin ja tartutaan uusiin mahdollisuuksiin. Otetaan laajasti käyttöön hyväksi havaittuja toimintatapoja ja luodaan edellytyksiä uusien kehittämiselle. Julkisten varojen taso pysyy ennallaan, mutta kohdentaminen muuttuu. Rohkea Suomi Toimintaympäristön mahdollisuudet otetaan haltuun täysimääräisesti ja muutokseen lähdetään mukaan rohkeasti. Yhdistetään toimintoja, muutetaan rakenteita olennaisesti ja luodaan voimakkaasti uutta. Julkisten varojen käytössä on valmius olennaisiin määrällisiin muutoksiin ja uudelleen-kohdentamiseen.

Osallistu keskusteluun: http://bit.ly/1ngWHzo