Päijät-Hämeen maakunta- ja sote-uudistus Maakuntakiertue, muutosjohtaja Seppo Huldén
Maakunta- ja sote-uudistuksen aikataulu 2017 2018 2019 2020 7-11.2017: Uuden valinnanvapauslain valmistelu: pykälät ja perustelut, vaikutus- arvio ja käännökset. 1-2,2018: Mahdolliset muutokset valinnanvapauslain luonnokseen, viimeistely lain tarkastuksen jälkeen. 1,2019 alkaen maakuntavaltuustot ja maakunnat järjestäytyvät. 1, 2020: Järjestämisvastuu siirtyy maakunnille, uusi lainsäädäntö voimassa. 11-12, 2017: Valinnanvapauslain luonnos lausuntokierroksella. 3, 2018: Uusi valinnanvapauslaki-esitys eduskunnalle. 2-4, 2019: Maakuntien päätökset sote-järjestämisestä ja valinnanvapauden toteuttamisesta. 1, 2020: Valinnanvapaus laajenee erillisen vaiheistuksen mukaan. 5,2018: Maakunta- ja sote-uudistuksen ja valinnanvapauden lait hyväksytään. 8-9, 2019: Maakuntastrategiat ja vuoden 2020 talousarviot sekä sopimussiirrot. 6, 2018: Lait vahvistetaan ja osa voimaan, väliaikaishallinto aloittaa. 10,2018: Maakuntavaalit 1.1.2019
Väliaikaishallinto Väliaikaishallinnossa yhdistetään Päijät-Hämeen maakuntauudistuksen ja soten valmistelut, maakuntien tultua lain voimaan perustetuksi. Päijät-Hämeen väliaikaisen valmistelutoimielimen jäsenet ja varajäsenet: VARSINAINEN JÄSEN VARAJÄSEN Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä (3 jäsentä) Hämeen ELY-keskus Hämeen TE-toimisto Päijät-Hämeen liitto Päijät-Hämeen pelastuslaitos Lahti Iitti Hollola Hartola Heinola Kärkölä Orimattila Padasjoki Asikkala Sysmä 1.1.2019
Uudistuksen valmistelu Päävastuuvalmistelijoita 15 henkilöä ja vastuuvalmistelijoita 45 henkilöä. Liiton projektitoimistolla työskentelee 17 henkilöä, joista 10 henkilöä kokoaikaisia. Lisäksi perustettu useita työryhmiä, yhteensä noin 25 erilaista työryhmää. Kaikkien yhteystiedot löytyvät www.uusiph.fi tai ovat projektitoimistolta saatavissa. 1.1.2019
1.1.2019
Uuden maakunnan tehtävät 1.1.2019
Lakiesitykset maakunnan rakenteesta Maakunnalla on oltava ainakin: Maakuntavaltuusto (min. 69), maakuntahallitus, maakuntajohtaja (virka) Tarkastuslautakunta ja vaalilautakunta (näitä ei yksinkertaisuuden vuoksi ole jatkossa kuvattu) Maakunnan liikelaitos, joka on osa maakuntaa ja jolla on johtokunta sekä virkajohtaja Palveluiden järjestäminen ja tuottaminen pitää erottaa toisistaan maakunnan omassa toiminnassa ainakin nimettyjen toimintojen osalta (mm. sote, kasvupalvelut, pelastustoimi) Maakunnan liikelaitoksen tuottaessa ns. suoran valinnan palveluja, tulee näiden palveluiden kirjanpito eriyttää liikelaitoksessa. Tämä asia tullaan sisällyttämään lakiin alueiden kehittämisestä ja kasvupalveluista. Maakunnan on asetettava maakunnan nuorisovaltuusto, vammaisneuvosto ja vanhusneuvosto 1.1.2019
Lakiesitykset maakunnan rakenteesta Maakunnalla voi lisäksi olla: Maakuntahallituksen alaisia lautakuntia pysyväisluontoisia tehtäviä varten Maakunnan toimielimen alaisia johtokuntia tietyn tehtävän hoitamista varten Maakuntahallituksen, lautakunnan tai johtokunnan alaisia jaostoja Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä vastaava johtaja Tytäryhteisöjä (yhtiöitä yms.) 1.1.2019
Pohdintaa maakunnan luottamuselimistä MAAKUNTAVALTUUSTO MAAKUNTAHALLITUS Mitä lautakuntia ja/tai hallituksen jaostoja? Maakunta- johtaja PALVELUIDEN JÄRJESTÄMINEN PALVELUIDEN TUOTTAMINEN MAAKUNNAN LIIKELAITOS JOHTOKUNTA JOHTAJA 1.1.2019
1.1.2019
Uusi maakunta asukkaan näkökulmasta
1.1.2019
1.1.2019
Kiitos! Seppo Huldén 044 371 9444 seppo.hulden@paijat-hame.fi www.uusiph.fi Facebook: Päijät-Hämeen maakunta- ja soteuudistus, @uusiph Twitter: @uusiph