Liikenneinfrastruktuurin puurakentamisohjelma

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Avoimen tiedon ohjelman tavoitteet ja toiminnan kohteet keväälle 2015.
Advertisements

TORNION KAUPUNGIN NUORISOPALVELUT STRATEGIA
Yliopiston sopeuttamis- ja kehittämistoimet (Soke) Koponeuvosto Joni & Jyri.
Yleiset kompetenssit (Generic competences) Osaamisen kuvaus (description of the competence) Oppimisen taidot (Learning competence) Tradenomi  osaa arvioida.
Terveyden edistämisen asiantuntemus sote –uudistuksessa. Kuntajohdon kysely ja TEAviisari Terve Kunta –verkostotapaaminen Helsinki Osastojohtaja.
Innovatiiviset hankinnat vauhdittamaan SOTE-kehitystä Kansliapäällikkö Päivi Sillanaukee STM, Meritulli.
Johtaja Leila Helaakoski Pohjois-PohjanmaanTE-keskus EAKR-seurantakomitea
© Otava-konserni 1 Ympäristövastuu © Otava-konserni Otava-konserni.
Timo Valli, ICT-johtaja, ylijohtaja
Tiivistetäänkö peruskoulun ”perälautaa ” - Sivistystoimensuunnittelija Lea Goyal Keski-Suomen ELY-keskus
Toimintasuunnitelma vuodelle 2016 ETR/Aluekouluttaja- ja nuorisotuomariryhmä
Kunnat työssä ilmaston puolesta
Yhteistyösopimuksen laadinta
Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelma 2014–2020: NEUVONTA
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Maatalouskoneiden huolto
JHKA 2.0 tilanne JHKA-työryhmän kokous JulkICT.
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Kuntavaalit 2017 Paluu tulevaisuuteen
Biologian ja maantiedon kenttä- ja harjoituskurssi
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Digitalisaation vaatima osaaminen
Aluehallintovirastojen hallinnollisten tehtävien kokoaminen HALKO-projekti Tilannekatsaus
Panostus datalähtöisen tutkimuksen infrastruktuuriin
Hangon kansallisen kaupunkipuiston hoito- ja käyttösuunnitelman luonnos Verkostotapaaminen
Alueellisen ELO-toiminnan kehittämisestä
Ministeriön rooli kehittämisessä
Opetustoimi osana Jyväskylää
AIKATAULU & VIESTINTÄ:
Hidastaen turvallisuutta –
Sote- ja aluehallintouudistus sekä itsehallintoalueiden perustaminen
Avoimen tiedon ohjelman tavoitteet ja toiminnan kohteet keväälle 2015
Ammatinen koulutus uudistuu
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Sosiaalialan tehtävärakenne
EDELLYTYKSET AVOIMEN DATAN HYÖDYNTÄMISELLE LIIKETOIMINNASSA
Kalasta elinkeinoja ja hyvinvointia
ASA ASA rekisteri Laki 716/2000 Vna työhön liittyvän syöpävaaran torjunnasta Laki 717/2001 Syöpäsairauden aineille ammatissaan altistuvien rekisteristä.
Maakuntahallituksen puheenjohtaja
Sosiaalihuollon ammattihenkilöiden valvontaa 1. 3
OSALLISTUMISJÄRJESTELMÄT
Puun rooli infrarakentamisessa
Laki rakennusperinnön suojelusta 498/2010
Osaamisperusteisuuden ja asiakaslähtöisyyden edistäminen / Ratkaisujen hakeminen kokeilutoiminnalla, ml. digitaalisuus
Alueellinen yhteistyö hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
Kalasta elinkeinoja ja hyvinvointia
OPH:n kansainvälistymispalvelut –osaston ohjelmia
Hyvinvoinnin edistäminen kunnan ja maakunnan yhteistyönä
Päätösten lapsivaikutusten arviointi
Osana HYMY – hyvinvointiympäristön mallintaminen ja ymmärryksen lisääminen verkostohanketta toteutetaan kesällä 2018 korkeakouluharjoittelutyönä selvitys:
Viestinnän työkalupakki
Nykymaailman haastavimmat uhkat usein
YHTEISTOIMINTA YRITYKSISSÄ
Ulkoinen viestintä Viestintäryhmä valmistelee viestinnän hankepäällikön johdolla ja esittelee hankeryhmälle ja edelleen ohjausryhmälle keskeiset ratkaisuehdotukset.
Tiirismaan vesopäivät
Asiakas- ja palveluohjaustyöryhmä helmikuu 2018
Vihreä kasvu – yhdistelmä monesta!
Laadunvarmistuksen työkalut Laadunvarmistus, toimijat ja niiden roolit
Valtuustoaloitteesta yhteiseen tahtotilaan
Johdon valinnat 1/3 Pääjohtajan ja toimialajohtajat nimittää viraston käynnistymisvaiheessa valtioneuvosto ja hallintojohtajan ja oikeusturvayksikön päällikön.
Fintrip ArcMaTe Pekka Plathan, LVM
Pasi Patrikainen Johtaja, Pohjois-Savon TE-toimisto
Video 5: Yleisesti kysyttyjä kysymyksiä ja niihin annettuja vastauksia
RANKU 3 -hanke Ravinneneutraali toiminta kunnan käytännöksi
Hidastaen turvallisuutta –
Inarin nuorisovaltuuston kärkihankelista
Järjestö 2.0 hankkeiden jatkosuunnitelma
YHTEISTOIMINTA YRITYKSISSÄ
Esityksen transkriptio:

Liikenneinfrastruktuurin puurakentamisohjelma 10.9.2018 Kaisa Kuukasjärvi, LVM

Tausta Toimeksianto ohjelman laatimiseksi alkuvuonna 2018 Yhteistyönä liikenne- ja viestintäministeriön, Liikenneviraston sekä ympäristöministeriön kesken Lausuntokierros huhtikuussa 2018 Ohjelma julkaistaan syksyllä 2018 Toimenpiteiden viimeistely kesken

Tausta Hallituksen kärkihanke Puu liikkeelle ja uusia tuotteita metsästä Puurakentamisen ohjelma 2016–2021 (YM) Valtioneuvoston yhteinen puurakentamisen toimintaohjelma Puurakentamisen ohjelma edistää puun käyttöä vahvistamalla alan osaamista, kehittämällä puurakentamisen säädöksiä ja rakentamismääräyksiä sekä tarjoamalla faktatietoa puurakentamisesta. Ohjelman päämääränä on, että vuonna 2020 puun käytöstä rakentamisessa on tullut luontevaa Suomessa. Liikenneinfrastruktuurin puurakentamisohjelmalla edistetään valtioneuvoston yhteisen puurakentamisen toimintaohjelman tavoitteiden toteutumista.

Liikenneinfrastruktuurin puurakentamisohjelman tavoite Puurakentamisohjelman tavoitteena on: puun käytön turvaaminen ja edistäminen väyläinfrarakentamisessa lisätä tietoa puun käytön ympäristövaikutuksista, elinkaarikustannuksista sekä teknisistä ominaisuuksista, jotta puun käytölle löydettäisiin tarkoituksenmukaisimmat kohteet, jolloin olisi mahdollista nostaa puusiltojen osuus uusien valtion rakentamien varsinaisten siltojen osalta 10 %:in vuosittain vuoteen 2022 mennessä lukuun ottamatta rautatiesiltoja kiinnittää huomiota puuinfrarakentamisen osaamisen kehittämisen

Ohjelman yleiset lähtökohdat Infrasuunnittelun teknologianeutraalisuuden varmistaminen Teknologisten innovaatioiden sekä puun käyttöä edistävien referenssien ja volyymituotannon mahdollistaminen Päästövähennystavoitteiden edistäminen ja hiilijalanjäljen käyttäminen hankintakriteerinä. Kyllästetyn puun käyttömahdollisuuksien turvaaminen infrarakentamisessa.

Toimenpiteet 1/3 Nopeat toimenpiteet Idea- ja suunnittelukilpailu yhdistettynä kotimaisen osaamisen kehittämiseen Riittävien resurssien turvaaminen Suunnittelu- ja hankintamallit Tulevissa tiehankkeissa arvioidaan aktiivisesti puun käyttömahdollisuudet yksittäisissä kohteissa. Asia lisätään tiesuunnitteluhankkeissa käytettäviin ohjeisiin. Selvitetään, miten ympäristövaatimukset sekä rakentamisen ekotehokkuus saadaan hankinnassa mukaan osaksi hankinnan laatuarviointia. Tehdään tarvittavat hankinta-asiakirjapohjat. Erityisesti taajamissa ja kaupungeissa kuntien ja kaupunkien sekä valtion yhteistyönä edistetään puun käyttöä kevyen liikenteen väylien siltojen rakentamisessa

Toimenpiteet 2/3 Tiedon ja osaamisen lisääminen Laaja kansainvälinen selvitys puun käytöstä eri infrahankkeissa Tarkempi selvitys puusiltojen elinkaarikustannuksista. Lisätään tietoa myös muiden materiaalien elinkaarikustannuksista siltarakentamisessa. Selvitetään puutteet puurakentamiseen liittyvässä koulutuksessa sekä organisoidaan tarvittavat lisäkoulutukset. Kehitetään puunjalostusyritysten johdolla taitorakenteita koskeva kustannustehokas rakenteiden vaatiman hoidon ja korjaukset sisältävä elinkaarimalli, joka mahdollistaisi puusiltojen laajemman käyttöönoton. Lisätään tietoa puusiltojen rakentamisesta yksityisteille

Toimenpiteet 3/3 Puun laajat käyttömahdollisuudet Tasoristeyskannet, valaisinpylväät, riista-aidat, ratapölkyt, puukaiteet, meluesteet, kaapelikanavien kannet, sillat vesiväylärakentaminen, rautatieasema-alueet, levähdysalueet

Yhteenveto Resurssien turvaaminen Tiedon lisääminen Osaamisen kehittäminen Syrjimättömyys / teknologianeutraalisuus Ympäristövaatimusten sekä rakentamisen ekotehokkuuden huomioiminen