Liikenneinfrastruktuurin puurakentamisohjelma 10.9.2018 Kaisa Kuukasjärvi, LVM
Tausta Toimeksianto ohjelman laatimiseksi alkuvuonna 2018 Yhteistyönä liikenne- ja viestintäministeriön, Liikenneviraston sekä ympäristöministeriön kesken Lausuntokierros huhtikuussa 2018 Ohjelma julkaistaan syksyllä 2018 Toimenpiteiden viimeistely kesken
Tausta Hallituksen kärkihanke Puu liikkeelle ja uusia tuotteita metsästä Puurakentamisen ohjelma 2016–2021 (YM) Valtioneuvoston yhteinen puurakentamisen toimintaohjelma Puurakentamisen ohjelma edistää puun käyttöä vahvistamalla alan osaamista, kehittämällä puurakentamisen säädöksiä ja rakentamismääräyksiä sekä tarjoamalla faktatietoa puurakentamisesta. Ohjelman päämääränä on, että vuonna 2020 puun käytöstä rakentamisessa on tullut luontevaa Suomessa. Liikenneinfrastruktuurin puurakentamisohjelmalla edistetään valtioneuvoston yhteisen puurakentamisen toimintaohjelman tavoitteiden toteutumista.
Liikenneinfrastruktuurin puurakentamisohjelman tavoite Puurakentamisohjelman tavoitteena on: puun käytön turvaaminen ja edistäminen väyläinfrarakentamisessa lisätä tietoa puun käytön ympäristövaikutuksista, elinkaarikustannuksista sekä teknisistä ominaisuuksista, jotta puun käytölle löydettäisiin tarkoituksenmukaisimmat kohteet, jolloin olisi mahdollista nostaa puusiltojen osuus uusien valtion rakentamien varsinaisten siltojen osalta 10 %:in vuosittain vuoteen 2022 mennessä lukuun ottamatta rautatiesiltoja kiinnittää huomiota puuinfrarakentamisen osaamisen kehittämisen
Ohjelman yleiset lähtökohdat Infrasuunnittelun teknologianeutraalisuuden varmistaminen Teknologisten innovaatioiden sekä puun käyttöä edistävien referenssien ja volyymituotannon mahdollistaminen Päästövähennystavoitteiden edistäminen ja hiilijalanjäljen käyttäminen hankintakriteerinä. Kyllästetyn puun käyttömahdollisuuksien turvaaminen infrarakentamisessa.
Toimenpiteet 1/3 Nopeat toimenpiteet Idea- ja suunnittelukilpailu yhdistettynä kotimaisen osaamisen kehittämiseen Riittävien resurssien turvaaminen Suunnittelu- ja hankintamallit Tulevissa tiehankkeissa arvioidaan aktiivisesti puun käyttömahdollisuudet yksittäisissä kohteissa. Asia lisätään tiesuunnitteluhankkeissa käytettäviin ohjeisiin. Selvitetään, miten ympäristövaatimukset sekä rakentamisen ekotehokkuus saadaan hankinnassa mukaan osaksi hankinnan laatuarviointia. Tehdään tarvittavat hankinta-asiakirjapohjat. Erityisesti taajamissa ja kaupungeissa kuntien ja kaupunkien sekä valtion yhteistyönä edistetään puun käyttöä kevyen liikenteen väylien siltojen rakentamisessa
Toimenpiteet 2/3 Tiedon ja osaamisen lisääminen Laaja kansainvälinen selvitys puun käytöstä eri infrahankkeissa Tarkempi selvitys puusiltojen elinkaarikustannuksista. Lisätään tietoa myös muiden materiaalien elinkaarikustannuksista siltarakentamisessa. Selvitetään puutteet puurakentamiseen liittyvässä koulutuksessa sekä organisoidaan tarvittavat lisäkoulutukset. Kehitetään puunjalostusyritysten johdolla taitorakenteita koskeva kustannustehokas rakenteiden vaatiman hoidon ja korjaukset sisältävä elinkaarimalli, joka mahdollistaisi puusiltojen laajemman käyttöönoton. Lisätään tietoa puusiltojen rakentamisesta yksityisteille
Toimenpiteet 3/3 Puun laajat käyttömahdollisuudet Tasoristeyskannet, valaisinpylväät, riista-aidat, ratapölkyt, puukaiteet, meluesteet, kaapelikanavien kannet, sillat vesiväylärakentaminen, rautatieasema-alueet, levähdysalueet
Yhteenveto Resurssien turvaaminen Tiedon lisääminen Osaamisen kehittäminen Syrjimättömyys / teknologianeutraalisuus Ympäristövaatimusten sekä rakentamisen ekotehokkuuden huomioiminen