Hyvien käytäntöjen päivä: ohjelma

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Äänikirjat oppimisen tukena Seinäjoki
Advertisements

Kokoelmatyöryhmä - tehokas työkalu Pia Kusmin Kemin kaupunginkirjasto Musassa vara parempi. Kokoelmassa kirjaston turva? Rovaniemi
TERVETULOA OPPILAITOSTEN VEROPÄIVÄÄN Verohallinto.
Tervetuloa Tekesin asiointipalveluun! Palvelussa annetut tiedot tallentuvat suoraan Tekesin tietokantaan, mikä vähentää virheiden mahdollisuutta ja nopeuttaa.
Ubuntu - peruskäyttö Seuraavassa läpikäydään Ubuntun peruskäyttöä: Perustoiminnot Sisäänkirjautuminen Työpöytä Uloskirjautuminen Lähteinä on käytettu Ubuntu.
Celian palveluiden käyttöönotto kirjastoissa Seinäjoki suunnittelija Elina Kilpiö, Celia.
Change Day on työkalu kohti parempia palveluita Change Day tuo asiakkaan äänen kuuluville henkilöstön kautta. Change Day on työkalu henkilöstölle oman.
1 Pardian uudet verkkopalvelut Yleisesittely Pardian koulutus/SM.
Tiedonhaku Tiedonhaun käsite ja menetelmät 2. Ryhmätyö 2 ● Muodostetaan 4 henkilön ryhmät ● Keskustelkaa millä tavoilla käytätte internetiä ‒ selailua.
Innostunut oppilaskunta Koulutus peruskoulun oppilaskuntatoiminnan ohjaajille.
KEUDA 1 Keudan aikuisopisto Hyvinvointialat Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, lähihoitaja Työpaikalla tapahtuvan oppimisen info.
 ”Bring Your Own Device” – ”Tuo oma laitteesi”  Jokaisella oppilaalla henk.koht. laite  Käytössä kolme eri alustaa: › iOS ( iPad 3 Mini ) › Android.
Yhteistyöpäivät Helsinki
Arviointi osana oppimisprosessia
KEHITYSKESKUSTELU - Ennalta sovittu ja suunniteltu keskustelu esimiehen ja työntekijän( voi olla myös tiimin) välillä Tuija Takkula,
MITÄ UUTTA? Tekstiviestihälytysjärjestelmä Toimikunta- ja maakuntarajat pois Hälytysryhmän jokaisen jäsenen tiedot päähälyttäjien lisäksi (väh. nimi,
Jokaiselle jotakin Ulla-Maija Vanha-aho Tampereen kaupunginkirjasto
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Tulevaisuuden uutta osaamista
Digi.kansalliskirjasto.fi - järjestelmä sukututkijan näkökulmasta
Yleistajuisemman artikkelin kirjoittaminen
Lukemisesteiset lapset ja nuoret kirjaston asiakkaina
Työväenliikkeen kirjasto
Tavoitteena poistaa työelämän hukkia (työelämän hukkaa)
Lomake-editori Käyttöönottokoulutus
Tervetuloa Innokylään
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
Mikä Change Day? Change Day on työkalu kohti parempia palveluita
Mielipiteen, kannanoton, vastineen kirjoittamisesta
Välitehtävät Kokeilut
Monialainen yhteispalvelu
Oman alan lehdet (1) Käy lainaamassa oppilaitoksen kirjastosta oman alan lehti. Pohdi ja kirjoita blogiisi (tee oma sivu nimeltään ”Oman alan lehdet”)
Tervetuloa Innopajaan
Tajua mut! –toimintamalli koulutus
Finanssialalle.fi – alan koulutus, urapolut ja oppimateriaalit
TILASTOKUVIO kuvio on voimakkain tapa esittää tietoa
Uusi Celianet.
Yliopistojen intrapäivä
Celian äänikirjojen käyttö verkotta ja sisältötarjonta
Uusi Celianet ja Celian muuttuneet käytännöt kirjastoissa
Celian äänikirjojen käyttö mobiililaitteilla
Some-ohje Pirkanmaa2019-valmistelijoille
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
Celian äänikirjojen käyttö mobiililaitteilla
Kokeile uutta Celianetiä testiympäristössä
Microsoft SharePointin mukauttaminen Verkkosivusto
Kysely Varsinais-Suomen maakunnan verkkopalveluista Maria Nykyri /muutosorganisaation viestintäyksikkö Elokuu 2018.
OPH:n kansainvälistymispalvelut –osaston ohjelmia
Polut hoitoon ja kuntoutukseen – projekti OTE7
Oodin version 3.7 yhteenveto
Oodi versio 5.0. yhteenveto
Viestinnän työkalupakki
[Hankkeen nimi] [Tutkijan nimi]
Tervetuloa! Äänikirjoja verkotta – kirjaston palveluita ikäihmisille
JOPOX-laskutusohje Manse PP ry
POTKA-verkoston arviointi - kyselyn tulokset
Mitä uutta töissä.fi-palveluun?
PERHEPÄIVÄHOIDON TUTKINTOTOIMIKUNNALLE
Tekninen tilannekatsaus
Webinaari korkeakoulukirjastoille
Tervetuloa uuteen PowerPointiin
Pasi Patrikainen Johtaja, Pohjois-Savon TE-toimisto
Suomi.fi-viestien käyttöönotto
Kentän uudet nettisivut Kentän
Järjestö 2.0 hankkeiden jatkosuunnitelma
Celian Vera-palvelun lanseeraus Turun kaupunginkirjastossa
Yksi sisäänkirjautuminen 3/27/19
Palveluasuminen Suomen Kuurosokeat ry:n kuntoutumis- ja asumispalvelut tuottavat kuurosokeille ja kuuroille suunnattua asiakaslähtöistä palveluasumista.
Seudullinen lukuneuvonta Keski-kirjastoissa
Esityksen transkriptio:

Hyvien käytäntöjen päivä: ohjelma 9-9.15 Tervetuloa / Kirjasto- ja kansalaisopistoyksikön johtaja Pirkko Lindberg, Tampere 9.15-10.30 Uuden Celianetin käyttökokemukset / kirjastonhoitaja Ismo Santala, Tampere 10.30-11.30 Lukemisesteiset lapset ja nuoret kirjaston asiakkaina / pedagoginen suunnittelija Petra Okkonen, Celia 11.30-12.30 Lounastauko 12.30-13.30 Miten ja kenelle markkinoin lukemisesteisille henkilöille suunnattuja palveluita? / osastonjohtaja Ulla-Maija Vanha-aho, Tampere 13.30-15.00 Kiertävät pöydät, noin 10-15 min / pöytä 27.12.2018

Uuden Celianetin käyttökokemukset Tampereen kaupunginkirjastossa 27.12.2018

Aiheet Pääkäyttäjät ja rekisteröijät Käyttöliittymä Sisäänkirjautuminen Uuden asiakkaan rekisteröinti Asiakastietojen hallinta Hae kirjaa Ohjeet 27.12.2018

Alkukankeudet Uusi Celianet avattiin liian aikaisin. Esim. etusivun avautumisessa oli ongelmia. Kirjastojen tunnukset eivät olleet saatavana avauspäivänä. Tunnusten luonti ja käyttöönotto tehtiin nopealla aikataululla. Celian viestintä kirjastoille toimii. Omaksuttavan tiedon määrä on kuitenkin korkea: runsaasti muuttuvaa ja pirstaleista pikkutietoa. Celian tuki toimii myös. Vastauksia kysymyksiin saa nopeasti sähköpostilla, chatissä ja Facebook-ryhmissä. 27.12.2018

Pääkäyttäjät ja rekisteröijät Tampereella yksi pääkäyttäjätunnus (Celia-vastaava + verkkopalvelut). Rekisteröijiä kaikissa asiakaspalvelutyötä tekevissä yksiköissä (70+). Rekisteröijän voi poistaa, muu muokkaus ei onnistu. Yhden pääkäyttäjätunnuksen etuja: Yhteinen asiakaslista koko kaupungin alueella. Rekisteröijien hallinta on keskitettyä. Kysymys: Miten yli kuntarajojen asioivat käyttäjät näkyvät tilastoissa? 27.12.2018

Käyttöliittymä Selkeä ja raikas käyttöliittymä. Etusivu: haku ja uutuudet keskellä, päästään suoraan asiaan. Uusimmat kirjat –osio on hyödyllinen palvelun esittelyyn. Kirjavinkit: listaukset eri aiheista ja genreistä ovat tervetulleita! Kattavat listat toimisivat yhtenä tapana tutustua Celianetin tarjontaan. Muuten typistyy uutuusvahdiksi? Ohjeet: asiakkaalle olennaisimmat löytyvät samasta paikasta. Hae kirjaa: lähes sama sisältö kuin etusivulla. Toistoa? Kielivaihtoehdot (suomi/ruotsi/englanti): ei kokemuksia. Kirjaudu sisään: ”Unohditko käyttäjätunnuksesi tai salasanasi?” –kohtaan voisi laittaa samalla kertaa sekä Celianetin että Pratsam Readerin tunnukset. 27.12.2018

Sisäänkirjautuminen Henkilökunta: Jonkin verran epäselvyyttä erilaisten tunnusten kanssa. Oma tunnus, kirjaston CELA-tunnus, kouluttajatili… Muutama tapaus, jossa tunnusten avausviesti ei toiminut. Syy: verkkoyhteyshäiriö. Tunnusten palautus onnistuu vain Celian kautta? Muuttuuko? Asiakkaat: Kirjautumisongelmat eivät pääasiassa ole liittyneet uuteen Celianetiin. 27.12.2018

Uuden asiakkaan rekisteröinti Palautetta henkilökunnalta: Miksi tarvitaan vaikeasti muistettava oma rekisteröijätunnus? (Vastaus: tietosuoja.) Asiakaslista linkin takana on olennainen parannus. Uusi lomake on sujuva täyttää. Varsinkin lukemisesteen syy on helpompi valita ja ottaa esiin asiakkaan kanssa. 27.12.2018

Asiakastietojen hallinta Perustietojen päivitys onnistuu vain, jos asiakas käy kirjastossa. Mitä asiakas voisi muuttaa itsenäisesti verkon kautta? Asiakastiedoista puuttuu: 1) CELA-tunnus (auttaa asiakaspalvelussa: ”En voi nähdä tätä tietoa” ei ole hyvä vastaus!), 2) onko asiakas verkko- vai cd-kirjakerhoasiakas 27.12.2018

Hae kirjaa Perushaku toimii hyvin. Rajaa hakutulosta: Piilota aiemmin lainaamani kirjat hausta + Näytä vain lainattavissa olevat kirjat. Tarkennettu haku: alkutekijöissään. Odotetaan päivitystä. Genrelyhenteet hankalia muistaa. Voi kiertää osittain asiasanoilla. 27.12.2018

Omat lainat Rekisteröijätunnuksilla on yhteinen lainaushistoria? Ristiriitaista henk.koht. tunnusten kanssa. Äänikirjan lainaus yms. on toteutettu hyvin. 27.12.2018

Ohjeet Asiakkaan ohjeet: Hyviä asiakokonaisuuksia. Mitä keskitetymmin ohjeet löytyvät Celianetistä, sen parempi. Kirjaston ohjeet: Käyttöyhteyteen tuodut ohjeet toimivat paremmin kuin paksu paperinen käsikirja. Onko kaikkien kirjaston ohjeiden tarpeen olla tunnusten takana? 27.12.2018

Erilaiset tunnukset Oma tunnus, kirjaston CELA-tunnus, mahdollinen kouluttajatili… Vanhat CELA-tunnukset rekisteröijätunnusten pohjalla? Arkinen työtehtävä: Pratsam Readerin näyttäminen asiakkaalle. Ei ole tehokasta, että rekisteröijätunnuksen rinnalle ei saa Pratsam –tunnuksia. Nyt kirjaston vanha yhteinen CELA-tunnus ja kouluttajatilit elävät uuden yksilöidyn käytännön rinnalla. Rekisteröijätunnukset ja ”Seis!”: ”Sinulla ei ole käyttöoikeuksia pyytämääsi toimintoon.” –tekstin lisäksi vinkki, mistä pääkäyttäjän löytää: Omat tiedot. 27.12.2018

Uusi, uudempi, Celianet Alkukankeuksien jälkeen uusi Celianet tulee olemaan vanhaan versioon verrattuna ulkoasultaan freesi ja perusominaisuuksiltaan ytimekäs. Vuoden loppu: suunniteltu Pratsam Reader –päivitys helpottaa verkkopalvelun käyttöä entisestään. Parannusehdotuksia: 1) Kirjavinkit laajaan käyttöön. Laaditaan yhteistyössä kirjastojen kanssa? Vinkkilistojen teko voisi monelle kirjastolaiselle olla matalan kynnyksen tapa tutustua Celian sisältöihin… 2) Asiakkaan siirtyminen asiakaslistalta toiselle voisi tapahtua kokonaan ”pellin alla”, ilman turhia klikkauksia. (Siirtyminenhän on pakollista.) 27.12.2018