Hyvien käytäntöjen päivä: ohjelma 9-9.15 Tervetuloa / Kirjasto- ja kansalaisopistoyksikön johtaja Pirkko Lindberg, Tampere 9.15-10.30 Uuden Celianetin käyttökokemukset / kirjastonhoitaja Ismo Santala, Tampere 10.30-11.30 Lukemisesteiset lapset ja nuoret kirjaston asiakkaina / pedagoginen suunnittelija Petra Okkonen, Celia 11.30-12.30 Lounastauko 12.30-13.30 Miten ja kenelle markkinoin lukemisesteisille henkilöille suunnattuja palveluita? / osastonjohtaja Ulla-Maija Vanha-aho, Tampere 13.30-15.00 Kiertävät pöydät, noin 10-15 min / pöytä 27.12.2018
Uuden Celianetin käyttökokemukset Tampereen kaupunginkirjastossa 27.12.2018
Aiheet Pääkäyttäjät ja rekisteröijät Käyttöliittymä Sisäänkirjautuminen Uuden asiakkaan rekisteröinti Asiakastietojen hallinta Hae kirjaa Ohjeet 27.12.2018
Alkukankeudet Uusi Celianet avattiin liian aikaisin. Esim. etusivun avautumisessa oli ongelmia. Kirjastojen tunnukset eivät olleet saatavana avauspäivänä. Tunnusten luonti ja käyttöönotto tehtiin nopealla aikataululla. Celian viestintä kirjastoille toimii. Omaksuttavan tiedon määrä on kuitenkin korkea: runsaasti muuttuvaa ja pirstaleista pikkutietoa. Celian tuki toimii myös. Vastauksia kysymyksiin saa nopeasti sähköpostilla, chatissä ja Facebook-ryhmissä. 27.12.2018
Pääkäyttäjät ja rekisteröijät Tampereella yksi pääkäyttäjätunnus (Celia-vastaava + verkkopalvelut). Rekisteröijiä kaikissa asiakaspalvelutyötä tekevissä yksiköissä (70+). Rekisteröijän voi poistaa, muu muokkaus ei onnistu. Yhden pääkäyttäjätunnuksen etuja: Yhteinen asiakaslista koko kaupungin alueella. Rekisteröijien hallinta on keskitettyä. Kysymys: Miten yli kuntarajojen asioivat käyttäjät näkyvät tilastoissa? 27.12.2018
Käyttöliittymä Selkeä ja raikas käyttöliittymä. Etusivu: haku ja uutuudet keskellä, päästään suoraan asiaan. Uusimmat kirjat –osio on hyödyllinen palvelun esittelyyn. Kirjavinkit: listaukset eri aiheista ja genreistä ovat tervetulleita! Kattavat listat toimisivat yhtenä tapana tutustua Celianetin tarjontaan. Muuten typistyy uutuusvahdiksi? Ohjeet: asiakkaalle olennaisimmat löytyvät samasta paikasta. Hae kirjaa: lähes sama sisältö kuin etusivulla. Toistoa? Kielivaihtoehdot (suomi/ruotsi/englanti): ei kokemuksia. Kirjaudu sisään: ”Unohditko käyttäjätunnuksesi tai salasanasi?” –kohtaan voisi laittaa samalla kertaa sekä Celianetin että Pratsam Readerin tunnukset. 27.12.2018
Sisäänkirjautuminen Henkilökunta: Jonkin verran epäselvyyttä erilaisten tunnusten kanssa. Oma tunnus, kirjaston CELA-tunnus, kouluttajatili… Muutama tapaus, jossa tunnusten avausviesti ei toiminut. Syy: verkkoyhteyshäiriö. Tunnusten palautus onnistuu vain Celian kautta? Muuttuuko? Asiakkaat: Kirjautumisongelmat eivät pääasiassa ole liittyneet uuteen Celianetiin. 27.12.2018
Uuden asiakkaan rekisteröinti Palautetta henkilökunnalta: Miksi tarvitaan vaikeasti muistettava oma rekisteröijätunnus? (Vastaus: tietosuoja.) Asiakaslista linkin takana on olennainen parannus. Uusi lomake on sujuva täyttää. Varsinkin lukemisesteen syy on helpompi valita ja ottaa esiin asiakkaan kanssa. 27.12.2018
Asiakastietojen hallinta Perustietojen päivitys onnistuu vain, jos asiakas käy kirjastossa. Mitä asiakas voisi muuttaa itsenäisesti verkon kautta? Asiakastiedoista puuttuu: 1) CELA-tunnus (auttaa asiakaspalvelussa: ”En voi nähdä tätä tietoa” ei ole hyvä vastaus!), 2) onko asiakas verkko- vai cd-kirjakerhoasiakas 27.12.2018
Hae kirjaa Perushaku toimii hyvin. Rajaa hakutulosta: Piilota aiemmin lainaamani kirjat hausta + Näytä vain lainattavissa olevat kirjat. Tarkennettu haku: alkutekijöissään. Odotetaan päivitystä. Genrelyhenteet hankalia muistaa. Voi kiertää osittain asiasanoilla. 27.12.2018
Omat lainat Rekisteröijätunnuksilla on yhteinen lainaushistoria? Ristiriitaista henk.koht. tunnusten kanssa. Äänikirjan lainaus yms. on toteutettu hyvin. 27.12.2018
Ohjeet Asiakkaan ohjeet: Hyviä asiakokonaisuuksia. Mitä keskitetymmin ohjeet löytyvät Celianetistä, sen parempi. Kirjaston ohjeet: Käyttöyhteyteen tuodut ohjeet toimivat paremmin kuin paksu paperinen käsikirja. Onko kaikkien kirjaston ohjeiden tarpeen olla tunnusten takana? 27.12.2018
Erilaiset tunnukset Oma tunnus, kirjaston CELA-tunnus, mahdollinen kouluttajatili… Vanhat CELA-tunnukset rekisteröijätunnusten pohjalla? Arkinen työtehtävä: Pratsam Readerin näyttäminen asiakkaalle. Ei ole tehokasta, että rekisteröijätunnuksen rinnalle ei saa Pratsam –tunnuksia. Nyt kirjaston vanha yhteinen CELA-tunnus ja kouluttajatilit elävät uuden yksilöidyn käytännön rinnalla. Rekisteröijätunnukset ja ”Seis!”: ”Sinulla ei ole käyttöoikeuksia pyytämääsi toimintoon.” –tekstin lisäksi vinkki, mistä pääkäyttäjän löytää: Omat tiedot. 27.12.2018
Uusi, uudempi, Celianet Alkukankeuksien jälkeen uusi Celianet tulee olemaan vanhaan versioon verrattuna ulkoasultaan freesi ja perusominaisuuksiltaan ytimekäs. Vuoden loppu: suunniteltu Pratsam Reader –päivitys helpottaa verkkopalvelun käyttöä entisestään. Parannusehdotuksia: 1) Kirjavinkit laajaan käyttöön. Laaditaan yhteistyössä kirjastojen kanssa? Vinkkilistojen teko voisi monelle kirjastolaiselle olla matalan kynnyksen tapa tutustua Celian sisältöihin… 2) Asiakkaan siirtyminen asiakaslistalta toiselle voisi tapahtua kokonaan ”pellin alla”, ilman turhia klikkauksia. (Siirtyminenhän on pakollista.) 27.12.2018