Rautatiealan sääntelyelimen sidosryhmätilaisuus 9.4.2014 pääjohtaja Kari Wihlman
Liikenteen viranomainen
Trafi - kohti vastuullista liikennettä 528 htv vuosibudjetti 136 M€ 48 M€ valtion budjetista muu rahoitus maksutuloilla ajoneuvoveroina 860 miljoonaa euroa/vuodessa yli 6,2 miljoonaa ajoneuvoverolippua/vuodessa 7.6.2013
Trafin strategian rakenne Trafin visio Turvallisuus (Safety ja Security) Kestävyys (sosiaalinen, taloudellinen ja ekologinen aspekti) Toiminta-varmuus (infra ja palvelut) Markkinat (toimivuus ja kehittyminen) Trafin toiminta-ajatus Strategiset päämäärät Toiminnalliset tavoitteet Trafin arvot
Liikennejärjestelmän kv. vaikuttaminen Kansallinen lait, asetukset, määräykset Kansainvälinen EU asetukset, direktiivit, päätökset Alueellinen sopimukset Globaali Kahdenkeskinen 7.6.2013
Trafin organisaatio Pääjohtaja Strategia Sääntely ja kehittäminen Luvat ja hyväksynnät Valvonta Tietovarannot Viestintä Liikenneoikeus ja kv. suhteet Henkilöluvat Auditointi Liikennerekisterit Liikenteen toimijat ja teknologia Organisaatioluvat Tarkastus Tietopalvelu ja liikenteen hinnoittelu Hallinto Liikenteen analyysit Liikennevälineluvat Tietohallinto Rautatiealan sääntelyelin Infraluvat Liikennemuotokohtaiset johtajat 26.12.2018
Rautatieliikenteestä yhteiskunnalle aiheutuneet riskit Tässä turvallisuustavoitekuva. Tavoitteet on laskettu vuosien 2004-2009 tiedoista (6 v)
Mikä rautatiealan sääntelyelin on? Rautatiealan sääntelyelin on perustettu jokaiseen jäsenvaltioon. Suomessa sääntelyelin toimi ensin liikenne- ja viestintäministeriössä, josta se vuonna 2006 siirrettiin Rautatievirastoon. Vuodesta 2010 sääntelyelin on toiminut Trafissa. Rautatiealan sääntelyelimen on oltava hallinnollisesti riippumaton ja itsenäinen elin. Sääntelyelimen tulee myös olla riippumaton säännellystä sektorista ja kaikista sen toimijoista. 26.12.2018
Rautatiealan sääntelyelimen rooli Rautatiealan sääntelyelimen toiminta edistää markkinoiden toimivuutta ja kilpailua sekä kilpailun syntymistä. 26.12.2018
Kiitos!