Suomen Suunnistusliitto 2016

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Finska Simförbundet rf.
Advertisements

Juniori-SaPKon ohjeistus Pohjola- leirille. LEIJONA TIEN ALKUA 1996 ikäluokassa pelaajia n ikäluokka kulkee saman matkan, mutta POHJOLALEIRI.
Laura Tast Sami Kalaja Jarkko Finni
Liikuntaluokalle Nurmon yläasteelle syksyllä 2014
Jokaisella lapsella on mahdollisuus…
Innostaa, uudistaa ja yhdistää. Annetaan jokaisella lapselle mahdollisuus…
Urheilun Pelisäännöt vanhempien illassa
GOLF HARRASTUKSENA Tietoa Vanhemmille
Junioritoiminta Savonlinnan pursiseura. Vuosittain järjestetään •L•Leiri - kesän alussa - helpoin aika aloittaa harrastus •V•Viikkoharjoitukset –k–kerran.
Unelma hyvästä urheilusta Lasten ja nuorten urheilun eettiset linjaukset Kuva: Suomen Palloliitto.
PYRKIMYS ERINOMAISUUTEEN
Kasvaurheilijaksi.fi.
kasvaurheilijaksi.fi Urheilijan elämäntapa testissä
Pelisääntökysely Kisa-Eagles kausi /2//13.
Vastustaja vai kilpakumppani? Ringeten Reilu Peli –periaatteet Suomen Ringetteliiton syyskokous.
PELIMIEHEN HARJOITUSPÄIVÄKIRJA BJRS 02 WHITE Kesä 2014.
Liikuntaluokalle Nurmon yläasteelle syksyllä 2013 Hae liikuntaluokalle, jos kaipaat: Samanhenkisiä kavereita Lisää kuntoliikuntaa Piristäviä lajikokeiluja.
Kilpailutoiminnan suositukset
Copyright ME YHDESSÄ – TOIMINTAKULTTUURIN MUUTOSPROSESSI.
Suomen Suunnistusliitto Reilua peliä rasteilla Suunnistuksen eettiset reitinvalinnat.
LIIKUNTA JA KOULUIKÄINEN
11-15-vuotiaiden valmennuksen kehittäminen seurassa
Pelaajan kehittäminen
Lasten ja nuorten urheiluharrastus
JOUKKUEJELPPI Harjoittelukulttuurin kehittäminen Mäntyharjun Virkistyksessä.
Ka-Ki D98 PÄIVÄKIRJA KESÄ TERVEHDYS PELIMIES! Jääkiekko on nopea peli, jossa tarvitaan monipuolisia taitoja. On tärkeätä että liikut myös kesällä.
MINÄ URHEILEVAN LAPSEN VANHEMPANA!
VARHAISKASVATUKSEN LIIKUNTASUOSITUKSET
Liikunnan arviointi luokilla
Vanhempainilta AKRO Aava kello Asialista 1.Esittäytyminen 2.Treenikuulumiset 3.Ilmoittautuminen, vakuutus, lisenssi 4.Jumppapuvut 5.Aikatauluja.
Vanhempainilta AKRO Aurora kello
Esittely seuroille ja medialle – syksy Suomen Jääkiekkoliitto - Turkka Tervomaa2 - fyysisen aktiivisuuden muutos on ollut ”nollasummapeliä”
KASVA VOIMISTELIJAKSI Kokonaisliikuntamäärä. Pienet valinnat ratkaisevat Pariporina: -Mitä ajatuksia video synnytti? -Miten oma arkesi pyörii? Voiko pienillä,
724. Pelisääntökysely 10/23/15. Kysely urheilevan lapsen vanhemmalle 1. Laji?
1. Kasva urheilijaksi Oulussa URHEILIJAN / LIIKKUJAN POLKU.
Stressi ja sen hallinta. Mitkä asiat aiheuttavat stressiä? Voiko stressiä hallita? Miten?
Paijalan iltapäiväkerho. Toiminta-ajatus Tuusulassa koululaisten iltapäivätoiminta on lasten ja vapaa-ajan toimintaa tutussa paikassa, jossa aikuisen.
Suomen Suunnistusliitto Ohjaaja- ja valmentajakoulutukset Valmentajakoulutuksen taso.
Jonot mataliksi Liikettä pienissä tiloissa
Urheiluakatemiaohjelma
VOK- valmentaja- ja ohjaajakoulutuksen kehittäminen
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Liikuntaluokalle Nurmon yläasteelle syksyllä 2017
VALMENTAMISEN ETIIKKA
Kohti hyvää kuntoa Kpl 30.
Valmentajan osaamisen arviointi valmennustilanteessa
Urheilun Pelisäännöt vanhempien illassa
Urheiluakatemiaohjelma
Suomen Suunnistusliitto Ohjaaja- ja valmentajakoulutukset
UNELMIEN LIIKUNTASEURA RY Unelmien urheilu- ja liikuntayhteisö TUL Nuoret Päättäjät 2017 Jyväskylä
Valmennusosaamisen malli
Psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet valmennuksessa
Valmentajakoulutus taso 1 osa 1 Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Viikonlopun aikataulu (alustava) Lauantai 10:00 Avaus ja virittäytyminen 12:00.
11–17-vuotiaiden psyykkinen kehitys
11–17-vuotiaiden psyykkinen kehitys
Aikuisliikunnan asiantuntijatyö
Suomen Suunnistusliitto 2014
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
Suomen Suunnistusliitto Ohjaaja- ja valmentajakoulutukset
Harjoituksen rakenne Valmentajakoulutus taso 1
Valmentajakoulutus taso 1 osa 1 Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Viikonlopun aikataulu (alustava) Lauantai 10:00 Avaus ja virittäytyminen 12:00.
Harjoituksen rakenne Valmentajakoulutus taso 1
OMATOIMISESTI LIIKKUEN 13-14v
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
Lasten ja nuorten urheilun Tähtiseura
Juniorivalmentajapolku 1- taso: Introilta – Taidon oppiminen Tavoite: Ymmärtää taidon kehittymiseen vaikuttavat tekijät, ymmärtää lyönnin ja heiton perusteet.
Suomalaisen urheilijan urapolku
Suomen Suunnistusliitto 2017
Valmennusosaamisen malli
Esityksen transkriptio:

Suomen Suunnistusliitto 2016 Suunnistajan polku Suuntaviivoja noin 11–15-vuotialle Paljon ja monipuolisesti Omaehtoinen liikkuminen ja harjoittelu Elämänrytmi Kodin rooli Seuran harjoitustoiminta Suomen Suunnistusliitto 2016

Lähtökohdat innostukselle - ilmapiiri kotona ja seurassa Jokainen nuori kehittyy omaan tahtiinsa ja innostuu harrastuksesta hänen oman kiinnostuksensa mukaan. Koti voi luoda puitteita harrastamiselle: Urheilullinen elämäntapa ja harrastuksessa kannustaminen. Lapset ja nuoret harrastavat erilaisilla motiiveilla ja heillä on erilaiset taustat ja lähtökohdat. Suunnistajan polku viitoittaa harrastamista, joskin jokaisella nuorella on omanlaisensa polku ja oma tahtinsa.

Lähtökohdat - ilmapiiri kotona ja seurassa Seuran toiminnassa toteutetaan yksilöllistämistä ja eriyttämistä harjoitustoiminnan sisällä, jotta se tarjoaa kehittymisen mahdollisuuksia eri tilanteissa oleville nuorille. Seuran toiminta on parhaimmillaan suunnitelmallista ja tavoitteellista toimintaa, joka huomioi osallistujien iän ja kehitysvaiheen. Opetellaan harjoittelemaan – kukin omaan tahtiinsa ja oman motiivinsa mukaan, Monenlaisin motiivein - nuoret itse määrittelevät oman tekemisensä intensiteetin, Kilpailuihin jokainen osallistuu oman kiinnostuksensa mukaan.

Suunnistajan polku – lapsuusvaihe, alle 15-vuotiaat * Ikävuodet ohjeellisia Suunnistajan polku – lapsuusvaihe, alle 15-vuotiaat   Alle 10-v. * LÖYTÖRETKEILIJÄ 10–13-v. * SEIKKAILIJA 13–15-v. * VALLOITTAJA Avainasiat ilo ja innostus perusliikuntataitojen opettelu suunnistuksen alkeet perusliikuntataitojen opettelu ja hallinta lajitaitojen opettelu keskeisten laji- ja perusliikuntataitojen hallinta harjoittelemaan ja kilpailemaan opettelu Kokonaisvaltainen valmennus monipuolinen ja runsas leikki ja liikunta osaamistason mukaiset suunnistustehtävät innostavassa ilmapiirissä ikätasolle sopiva, onnistumisen elämyksiä tarjoava toiminta liikunnan kokonaismäärä 700–900 h/vuosi (keskimäärin 13–18 h/viikko) monipuolinen ja runsas liikunta eri lajien harrastaminen monipuolinen suunnistuksen perustaitojen kehittäminen itsetunnon vahvistaminen ja hyväksytyksi tuleminen vastuun lisääminen omasta liikkumisesta liikunnan kokonaismäärä 700–900 h/vuosi (keskimäärin 13–18 h/viikko), josta lajiharjoittelua 50–100 h/vuosi eri lajien harrastaminen ohjatusti ja omaehtoisesti suunnistuksen perustaitojen ja toiminnan ohjauksen kehittäminen ja kilpailut eri matkoilla – pääsääntöisesti kotimaassa loogisen ajattelun kehittyminen, oman suunnistustekniikan ja –ajattelun ymmärrys ja kehittäminen teknisiin sovelluksiin tutustuminen vaihtelevan itsetunnon vahvistuminen liikunnan kokonaismäärä 700–900 h/vuosi (keskimäärin 13–18 h/viikko), josta lajiharjoittelua 100–150 h/vuosi Toimintaympäristö kodin ja koulun merkittävä rooli liikunnalliseen aktiivisuuteen ja urheilulliseen elämäntapaan kasvattamisessa ohjaajan esimerkki seuran harjoitukset innostajana kodin ja koulun merkittävä rooli aikuisten ohjaava rooli ja esimerkki, ohjaajien toimintatavat ikätasolle sopivat seuraharjoitukset ohjatun harjoittelun merkityksen kasvu (koulu, seurat,…) laadukas, omaehtoinen harjoittelu yksilön kehitystason huomioivien valmentajien ohjauksessa ikätasolle sopivat, eriytetyt seuraharjoitukset Kavereiden sparraus, yhteiset harjoitukset ja leirit

Lapsuusvaiheen polun tavoitteena: Reppu täyteen Innostus urheiluun syttyy, kun tuetaan koettua pätevyyttä vahvistetaan tunnetta sosiaalisesta yhteenkuuluvuutta mahdollistetaan autonomia motivaatioilmasto on tehtäväsuuntautunut sport.fi/lasten-ja-nuorten-urheilu/kasva-urheilijaksi/mista-on-kyse Hyvä fyysinen harjoitettavuus rakentuu, kun kunnioitetaan yksilöllistä kasvua ja kehitystä toiminnassa on pitkäjänteistä tavoitteellisuutta kokonaisliikuntamäärä on korkea harjoittelu ja liikunta on monipuolista Miten nämä asiat toteutuvat sinun seurassasi? Urheilullinen elämäntapa tarttuu, kun terveysasiat kytketään urheilussa kehittymiseen niihin kasvattaminen aloitetaan ja lapsuusvaiheessa niihin kasvattaminen on tiedostettua ja aktiivista sekä kodit / vanhemmat että seurat / valmentajat ohjaavat lapsia Monipuoliset liikuntataidot karttuvat, kun toiminta on lapsilähtöistä suoritusten määrä on korkea tekeminen on monipuolista toiminta on mielekästä ja konkreettista Lapsuusvaiheen polun asiantuntijatyö on tehty 2012 ja se julkaistiin vihkona elokuussa 2014. Jokainen kohta ja jokaisen kohdan toimenpiteet on hyvä käydä läpi seurassa. Miten nämä toteutuvat?

Valintavaiheen tavoitteena Nuoren urheilijan hyvä päivä Lapsuusvaiheen laatutekijät muuttuvat huippuvaiheen menestystekijöiksi sport.fi/huippu-urheilu/urheilijan-polku/valintavaihe Hyvä harjoitettavuus tarkentuu systemaattiseksi harjoitteluksi Innostus kasvaa intohimoksi Monipuolisista liikuntataidoista jalostuu vahvat lajitaidot Urheilullisesta elämäntavasta syntyy terve urheilija Valintavaiheen polun määrittelytyö julkaistiin elokuussa 2014. Mitä toimia tämä tarkoittaa teidän arjessa? Perheessä, seurassa, alueen toiminnassa….

Perheen rooli – koti on tärkein toimintaympäristö lapselle ja nuorelle Liikunnallinen aktiivisuus. Terveelliset elämäntavat (ruoka, lepo, uni, arkipäivän liikkuminen). Kannustus, myötäeläminen ja nuoren autonomisuuden vahvistaminen. Autonomia on mm. mahdollisuutta päättää esim. harrastukseen liittyvistä asioista. Harrastus on nuoren harrastus, eikä nuori harrasta miellyttääkseen vanhempaansa, vaan omasta kiinnostuksestaan. Kannustaminen on myös mm. kuskaamista, mielekkäiden välineiden hankintaa ja vanhemman aktiivisuutta seuran toiminnassa.

URHEILULLINEN ELÄMÄNTAPA TARTTUU KUN… se on oleellinen osa lapsen ja perheen arkielämän kokonaisvaltaista hyvinvointia   lapsi tottuu säännölliseen päivärytmiin lasta ohjataan urheilullisuuteen ja terveellisiin elämäntapoihin perheen, koulun ja seuran yhteistyönä lapsen lähipiirissä toimivat aikuiset näyttävät omalla käyttäytymisellään ja asenteillaan hyvää esimerkkiä perheellä, koululla ja seuralla on yhteinen ydinviesti, esimerkiksi ravintoon, unen määrään ja päihteisiin liittyen

11-15–vuotiaiden suunnistuksen taitoharjoittelu 11-vuotiaat Siirtyminen radoille ilman viitoitusta. Valtavat erot taidon harjoittelun määrässä – sekä vuositasolla että koko lapsuusaikana. Varmista hyviä suunnistuskokemuksia = sopivan tasoisia harjoituksia. Myös uusilla harrastajilla on mahdollisuus oppia laji. 15-vuotiaat Täysipainoinen SM-kisaruletti alkaa. = Harjoitustoiminnassa on hyvä ennakoida ko. ”kynnykset”!  Tarjotaan harjoituksissa ajoittain suunnistustehtäviä, jotka valmistavat ”seuraavalle tasolle”.

Vuoden aikana paljon suunnistusta! Montako suunnistuskertaa nuorille tulee kesän tai vuoden aikana? 30 kertaa? Yritä löytää lisää suunnistusmahdollisuuksia…. 60 kertaa? Tämä on jo hyvä määrä  100 kertaa? Nyt suunnistustaidot karttuvat reippaasti. Hienoa! Mitkä ovat keinot lisätä suunnistuskertojen määrää? Seuratasolla? Perheen toimesta? Monipuolisuutta suunnistukseen, mm: Suunnistus, Hiihtosuunnistus, Pyöräsuunnistus, Tarkkuussuunnistus.

Kehittyminen suunnistajana vaatii hyvän fyysisen kunnon Mistä asioista koostuu fyysinen monipuolisuus, esim. yhden viikon aikana? Eri urheilulajit – monipuolista rasitusta ja erilaisia taitoja (esim. uinti, pelit, voimistelu….) Eri liikkumismuodot (pyöräillen, kävellen, luistellen, hiihtäen, potkukelkalla, lumikengillä, juosten…). Eri vauhdit. Kestävyys, Kehon hallinta, voima, Nopeus, Liikkuvuus, Liikkumisen taidot, mm. juoksutekniikka. Tuleeko näitä joka viikko?

Monipuolisuuden kulmakiviä Kestävyys Kaikenlainen liikkuminen, eri vauhdeilla. Tavoitteena suuri kokonaismäärä, jopa yli 20 tuntia liikkumista viikossa. Kehon hallinta, voima Kiipeily, uinti, voimistelu, pelit, kuntopiiri (mm. vatsalihasliikkeet..). Nopeus Spurtit, vauhdikkaat pallopelit, nopeat liikkeet eri suuntiin. Liikkuvuus Laajat liikeradat, esim. pitkät askeleet ja jalkojen heilautukset. Venyttely. Liikkumisen taidot, mm. juoksutekniikka Taito tehdä erilaisia liikkeitä. Kehittyy tuhansien ja monipuolisten toistojen, sekä erilaisten liikemallien tekemisen kautta.

AKTIIVISESTI LIIKKUEN 18h 10min MA TI KE TO PE LA SU 7:00 8:00 Kävely 10min 9:00 Koululiikunta 90min 2. laji 60min Pyör. 15min 10:00 OT 30min 11:00 12:00 13:00 14:00 Kerho 45min 15:00 16:00 OT 60min 17:00 1. laji 90min 18:00 OT 30min 19:00 20:00 2. laji 21:00 22:00

Hyvä elämänrytmi mahdollistaa urheiluharrastuksen Nuori voi tehdä elämänrytmitestin: www.kasvaurheilijaksi.fi Elämänrytmitesti kysyy harjoitus- ja liikuntamäärästä, unirytmistä ja Ateriarytmistä. Testissä syötetään viikon ajan kalenteriin harjoitus-, liikunta-, uni-, ateria- ja koulunkäyntiajat. Testipalaute kertoo, miten rytmi vastaa urheilijaksi tähtäävälle nuorelle asetettuja suosituksia ja antaa vinkkejä, mihin suuntaan asioita on hyvä muuttaa.

Lisätietoa Valo ry:n vanhempainiltamateriaali sisältää vinkkejä perheille. Sport.fi > Kasva Urheilijaksi > Urheilun pelisäännöt > Materiaalit Lasten urheilun laatutekijät Sport.fi > Kasva Urheilijaksi >

Hyvän seuratoiminnan raameja Halu toimia yhdessä, Lukuisat seuratoimijat, Hyvä organisointi ja suunnitelmallisuus. Seuratyön kannalta tärkeitä elementtejä Poimintoja Suunnistusliiton toteuttamasta 11-15-vuotiaiden seuratoiminnan kehittämishankkeesta: Toiminnalla on tavoite, ja tavoitteen sisällä on tavoitteita erilaisille yksilöille. Innostuneet ydintoimijat, Hyvä, positiivinen ja kannustava ilmapiiri, Aktiivinen harjoitustoiminta, Osaamista harjoitusten toteuttamiseksi – tarpeen tullen kouluttautumista, Nuorten yksilöllinen huomioiminen jokaisessa harjoituksessa,

Vanhempainillan muita aiheita, esimerkkejä Harjoitukset, harjoituksista tiedottaminen Leirit Varusteet Raha-asiat Pelisäännöt Vanhempien rooli seuratoiminnassa Mukana ohjaajana, valmentajana ja huoltajana Talkoot Seuratoiminnan kehittämisajatuksia Mihin suuntaan haluamme viedä seuratoimintaa? Mitä asioita haluemme kehittää ensisijaisesti?