Sote- ja maakuntauudistus

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
1 Sote-uudistuksen lainsäädäntö ja toimeenpano Muutosjohtaja Sinikka Salo, STM Satakunta
Advertisements

Alueverkoston ohjelma Nuorten Ystävien tervehdys, pääsihteeri Arja Sutela Järjestöjen mahdollisuudet Oulun kaupungin kuntalaislähtöisen kaupunkikehittämisen.
Ikäihmisten hyvinvointipalvelut nyt ja tulevaisuudessa vanhustyön johtaja Anna Haverinen
Terveyden edistämisen asiantuntemus sote –uudistuksessa. Kuntajohdon kysely ja TEAviisari Terve Kunta –verkostotapaaminen Helsinki Osastojohtaja.
Innovatiiviset hankinnat vauhdittamaan SOTE-kehitystä Kansliapäällikkö Päivi Sillanaukee STM, Meritulli.
Johtaja Leila Helaakoski Pohjois-PohjanmaanTE-keskus EAKR-seurantakomitea
Valtakunnalliset linjaukset Mitä tavoitellaan ja miksi Lait ja asetukset Järjestäminen ja tuottaminen Konsernikuvaus Rahoitus ja omaisuus Valtakunnallinen.
Kanta-Hämeen Sote III Ajankohtaiskatsaus Kanta-Hämeen alueverkosto Jukka Lindberg Projektipäällikkö Hämeen liitto Hämäläisten hyväksi – Hämeen.
Timo Valli, ICT-johtaja, ylijohtaja
Alueverkoston ohjelma Rovaniemen Järjestötalon esittely, Suvimaria Saarenpää Sote-uudistus Lapissa, Sanna Hiltunen Sote-uudistuksen valtakunnallinen.
NYKYTILAN KUVAUS Maaseudun kehittäminen
Yhteistyösopimuksen laadinta
Sote-uudistuksen nykyvaihe
Maakuntauudistuksen valmistelu TEM:ssä
POTKA Johtaja Anne Knaapi
Tilannekatsaus
Soitesta uuteen maakuntaan Sote-näkökulma maakuntauudistukseen
#meidänkeskipohjanmaa Tiina Harjunpää
Tuhat uutta työpaikkaa Pohjois-Karjalan Työvoima- ja yrityspalvelujen alueellinen kokeilu Pohjois-Karjalan ELY-keskus.
Vammaisneuvostojen asema uudessa kuntalaissa
Matkalla Meijän maakuntaan Maakuntavaltuusto
Sote-uudistuksen tilannekatsaus
Ajankohtaista sote-uudistuksesta ja valinnanvapaudesta
Maakunta- ja sote-uudistus Ministerin tilannekatsaus
PoSoTe - työryhmäkokous
Monialainen yhteispalvelu
-Yksi kuntamuoto: KUNTA
Sote- ja aluehallintouudistus sekä itsehallintoalueiden perustaminen
Toimijoiden yhteistyö ja verkostoituminen (toinen tapaaminen)
Maakuntauudistuksen toteuttaminen ja muutoksen tuki Valtiovarainministeriön esityksen pitää sote-muutosjohtaja Sinikka Salo Satakunta
Ajankohtaista maakuntauudistuksesta ja sotesta
Kuntauudistushankkeiden tilannekatsaus ja aikataulu
Sote- ja maakuntauudistus
Sote- ja maakuntauudistus
9/18/2018 Alustavat ehdotukset sote- ja maakunta-uudistuksen lainsäädännöksi
Maakunnille siirtyvät tehtävät ja henkilötyövuodet
Sote-uudistuksen muutoksen tuki
Sote- ja maakuntauudistus
Maakunnille siirtyvät tehtävät ja henkilötyövuodet
Risto Kuronen Vastuuvalmistelija
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
Pohjois-Savon kuntien tilinpäätökset 2017
Valmistelutilanne : henkilöstösiirrot ja liikkeen luovutus sote- ja maakuntauudistuksessa koskien muutosta
Maakuntauudistus Kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläinen
Puolet kuntien väestä siirtyy - askelmerkit kohti liikkeenluovutusta
Ehdotus: sote-viestinnän strategiset painotukset 2017
Alueellinen yhteistyö hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä
Osallisuus maakunnissa ja niiden valmistelussa
Tarja Myllärinen Johtaja, sosiaali ja terveys Kuntaliitto
Klo – Polut hankkeen työkokous Yhteisen toimintamallin työstö pienryhmissä ja yhteinen purku.
Päätöksenteko ja osallistuminen maakunnissa
Lainsäädäntö Valtion lupa- ja valvontaviraston on tarkoitus aloittaa toimintansa alkaen. Ehdotus Valtion lupa- ja valvontaviraston perustamisesta.
Päijät-Hämeen maakunta- ja sote-uudistus
Ohjaus ja yhteistyö: toimeenpanosuunnitelman tilanneraportti Maritta Korhonen (puheenjohtaja) Minna Saario (sihteeri)
Kehittämisjohtaja Jussi Salminen ja
Maakunta- ja sote-uudistus Ministerin tilannekatsaus
Sote-uudistuksen toimeenpano
Valtakunnallisen valmistelun tilanne järjestönäkökulmasta
Pohjois-Karjalan maakunta- ja soteuudistus
Kunta matkalla tulevaisuuteen
Katsaus Pohjois-Karjalan maakunta- ja sote-uudistuksen valmisteluun Henkilöstöryhmä
SDP:n linjaukset sote-valmisteluun
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
Työelämätoimikuntien tehtävät pähkinen kuoressa
Kys. 8. Maakunnan talouden ohjaus perustuu erityisesti maakuntalakiin ja maakuntien rahoituslakiin. Ohjaavatko maakuntien rahoitusmalli ja maakuntalain.
Pasi Patrikainen Johtaja, Pohjois-Savon TE-toimisto
PoSoTellen kohti tulevaisuutta
Maakunta- ja sote-uudistuksen jälkeen
-Yksi kuntamuoto: KUNTA
Koulutuskiertue Suomen Sotaveteraaniliitto, Leena Seppälä.
Esityksen transkriptio:

Sote- ja maakuntauudistus HE:n päälinjat Alivaltiosihteeri Tuomas Pöysti Syyskuu 2016

Valmistelutilanne Hallituksen esitysluonnos lausunnoilla http://alueuudistus.fi/hallituksen-esitysluonnos-31-8-2016 päättyy 9.11.2016 lausuntoaikana esityksen viimeistelyä ja sisällöllistä tarkistamista Hallituksen esitys eduskunnalle loppuvuodesta Sote-tuottajalaki on myös lausunnoilla

Miksi ja mitä tavoitellaan? Hyvinvointi- ja terveyserojen kaventaminen Palveluiden yhdenvertainen saatavuus, perusoikeudet Kustannusten kasvun hillintä (3 mrd.) Toimivammat palvelut Toimintatapojen muutos Kustannustehokkuus Hallinnon sujuvoittaminen Kansalaisten suorat vaikutusmahdollisuudet Taloudellisen kasvun edistäminen Hallinto on palvelua, jonka tarkoituksena on edistää ihmisten ja yritysten toimintaa. Avoimuus. Asiakaslähtöisyys. Vuorovaikutus.

Miksi sote- uudistus - mitä tavoitellaan 12/25/2018 Integraatio Sosiaali- ja terveyspalvelut yhteensovitetaan asiakas-keskeisiksi kokonaisuuksiksi Kilpailulla tarjontaa, innovaatioita ja kustannus-tehokkuutta Julkiset, yksityiset ja järjestötuottajat > Ihmisten hyvinvointi- ja terveyserot vähenevät > Asiakaskeskeiset, kustannustehokkaat ja vaikuttavat palvelut > Perusoikeudet toteutuvat > Julkisen sektorin kestävyysvaje supistuu 3 mrd euroa vuoteen 2029 Valinnan-vapaus Asiakas valitsee hyväksytyistä palvelun tarjoajista Rahoitus-uudistus Monikanavainen rahoitus yksin- kertaistetaan Rahoitus tukee sujuvaa palvelua Maakuntauudistus Uudet monialaiset maakunnat

Tulevaisuuden suomalainen sote- ja maakuntamalli: Hyvinvoivat ihmiset, sujuvat palvelut ja kestävä talous Mahdollistajina tieto ja digitalisaatio sekä osaava henkilöstö Henkilöstösiirrot liikkeenluovutuksella, palvelussuhde kuntasektorin mukaan Siirtymäaika yhtiöittämisessä Tiedon hyödyntäminen - tietointegraatio Julkiset, yksityiset ja kolmannen sektorin tuottajat Veronmaksaja Kustannus- tehokkuus, Vaikuttavuus Kansalainen toimiva demokratia ja vaikuttamismahdollisuudet Uusi maakunta Järjestämisvastuu Rahoitusvastuu Vastuu palveluintegraatiosta ja toimivista palveluketjuista Maakuntien rahoituslaki tarvekriteerit ja kustannusten hillintä Maakuntademokratia: valtuusto ja vaikuttaminen Monialainen maakunta selkeällä tehtäväjaolla Kunta paikallisena elinvoimayhteisönä Tehokas järjestäminen ja tuotanto johtaminen Käyttäjä mahdollisuus valita mahdollisuus vaikuttaa Aito monituottaja- malli sotessa -julkinen, yksityinen ja kolmannen sektorin tuotanto yhtenäisin periaattein Talouden kasvu Uudistuminen Uudistumista tukevat ja edellyttävät menettelyt - yrittäjyys Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen kunnissa ja maakunnissa Valinnanvapauslainsäädännön valmistelua koskeva linjaus Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen kaikissa toimissa Asiakkaan itsemääräämisoikeuden ja vastuun vahvistaminen Sote-järjestämisuudistuksen ja maakuntauudistuksen lainsäädäntö antaa mahdollisuudet - Sote-järjestämisvastuu kunnilta ja kuntayhtymiltä 18 maakunnalle - Monialainen maakunta, jossa vaaleilla valittu maakuntavaltuusto ja käyttäjien osallistuminen - Sote-järjestämislaki, maakuntalaki, voimaanpanolaki, maakuntien rahoituslaki, valtionosuuslainsäädäntö + 22 muuta lakia

Uudistuksen keskeiset lait § Uudistuksen keskeiset lait Maakuntalaki Maakuntien rahoituslaki Sote -järjestämislaki Voimaanpanolaki Maakuntajakolaki Sote-tuottajalaki Uusi kunnan peruspalveluiden valtionosuuslaki Verolait Henkilöstöä ja virka- &työehtosopimuksia sekä eläkejärjestelmää koskevat lait

Maakunnan keskeiset tehtävät Sosiaali- ja terveyden- huolto Työ- ja elinkeino- palvelut Ympäristö-terveyden- huolto Pelastus-toimi Maakunnan keskeiset tehtävät Alue- kehittäminen Liikenne-järjestelmä- suunnittelu Maaseudun kehittäminen ja lomitus-palvelut

Maakunnan päätöksenteko, toiminta ja asukkaiden osallistuminen VALTUUSTO Asukkaiden vaikutusmahdollisuudet 59–99 jäsentä Maakuntastrategia Suorat vaalit Aloiteoikeus Neuvoa-antava kansanäänestys Keskustelu- ja kuulemistilaisuudet Nuorisovaltuusto, vanhus- ja vammaisneuvostot Vähemmistökielen vaikuttamistoimielin HALLITUS Toiminnan, hallinnon ja talouden käytännön johtaminen MAAKUNTAJOHTAJA MAAKUNTAKONSERNI Palvelu-laitos Yhtiöitetty toiminta Järjestäjän ja tuottajan erottaminen Valtakunnalliset palvelukeskukset • ICT • Yhteishankinnat • Muut tukipalvelut • Toimitilat

Maakuntakonserni sote-tehtävissä Valtuuston tehtäviin kuuluva päätöksenteko mm. hallintosääntö ja palvelutuotantostrategia (sis. palvelulaitoksen hallintosäännön ja osto-palveluhankintojen linjaukset) soten yhteistyösopimuksen hyväksyminen ja sen valmisteluun osallistuminen ja niistä maakunnan alueelle johdettavat linjaukset Maakuntahallitus: Konserniohjaus (maakunnan yhtiöt ja palvelulaitos) Maakuntajohtaja Maakunnan virkamiesjohto ja esittely maakuntahallitukselle, konsernijohto Soten järjestämisestä vastaava toimielin: Valtuuston hallintosäännössä määrittelemissä rajoissa järjestämisvastuuta ja tuottamista koskevat päätökset ja yleiset toimintalinjat Sote-johtaja: järjestämisen operatiivinen johto Palvelulaitoksen hallitus ja johtaja: oman tuotannon operatiivinen ja ammatillinen johto ja oman tuotantotoiminnan järjestäminen ostopalvelujen hankinta maakunnan linjaamissa rajoissa maakunnan omaan tuotantoon ammattilaisista koostuva hallitus ja johtaja (ei luottamushenkilöitä) Maakuntavaltuusto Valtuusto päättää: tavoitteet, hallintosääntö, investointi-suunnitelma, tilinpäätöksen vahvistaminen, vastuuvapaus yms. lakisääteiset asiat Konserni- ohjaus Maakuntahallitus --------------------- Maakuntajohtaja Maakunnan sote-lautakunta Sote-järjestämisjohtaja viranhaltijaorganisaatio Maakunnan palvelulaitos - Hallitus ja johtaja Järjestäjän ohjaus ja valvonta Maakunnan konserniyhtiöt (muu kuin sote -tuotanto) Ostopalvelu-hankinnat omaan tuotantoon Maakunnan oman sote- tuotannon yhtiöt

Maakunnan palvelulaitos ja yhtiö 12/25/2018 Maakunnan palvelulaitos ja yhtiö Maakunta voi tuottaa palvelut itse, yhteistoiminnassa muiden maakuntien kanssa tai ostopalveluina. Maakunnan palvelulaitos vastaa maakunnan omasta palvelujen tuotannosta (ei markkinoilla) viranhaltijat voivat tehdä viranomais-päätöksiä ja käyttää julkista valtaa. tuottaa asukkaille sote-palvelut myös silloin, jos niitä ei ole muuten saatavilla. voi tuottaa myös muita maakunnan tehtäviin liittyviä palveluja. Maakunnan yhtiö Maakunnalla on palvelujen yhtiöittämisvelvollisuus silloin, kun maakunta hoitaa sote-tehtäviä kilpailutilanteessa markkinoilla tai palvelut ovat asiakkaan valinnanvapauden piirissä. Palvelun tuottajana voi toimia maakunnan palvelulaitos, osakeyhtiö, yhteisö, yhdistys, osuuskunta, säätiö ja itsenäinen ammatinharjoittaja.

Palvelujen tuottaminen 12/25/2018 Palvelujen tuottaminen Maakunnan palvelu-strategiassa on otettava huomioon, miten sovitetaan yhteen valinnanvapauden piirissä olevat palvelut ja muut sosiaali- ja terveyspalvelut. Myös palvelun tuottajan on varmistettava, että palvelukokonaisuudet toteutuvat ja palveluketjut toimivat sovitusti. Maakunnan palvelustrategiassa on määriteltävä, mikä osa hankinnoista kilpailu-tetaan innovatiivisuutta ja kustannusvaikuttavuutta parantavien uusien ratkaisujen kehittämiseksi. Uusi laki sosiaali- ja terveys-palvelujen tuottamisesta: oikeus tuottaa maakunnan järjestämisvastuulla olevia sosiaali- ja terveyspalveluja sekä yksityisiä sosiaali- ja terveyspalveluja. Lailla halutaan varmistaa asiakkaan ja potilaan turvallisuus sekä laadultaan hyvät palvelut. Lisäksi halutaan vähentää yrittäjien hallinnollista taakkaa. ei tehdä tälle mitään

89% 10% Maakuntien rahoitus 1% Valtionrahoituksen määräytyminen Valtion yleiskatteellinen rahoitus Asiakas- ja käyttömaksut Lyhytaikainen lainanotto 89% 87% Ikärakenne ja tarve 1% Vieraskielisyys Tarveperusteinen rahoitus 1% Asukastiheys 10% Maakuntaveron käyttöönotto selvitetään Asukasluku- perusteinen rahoitus 1% Hyte- rahoitus

Henkilöstön siirtyminen ja asema Henkilöstö siirtyy maakunnan tai sen omistaman yhtiön palvelukseen liikkeenluovutuksen periaattein vuoden 2020 loppuun saakka Henkilöstöä koskevat oikeudet ja velvollisuudet säilyvät Siirto koskee n. 220 000 työntekijää KT Kuntatyönantajat toimii jatkossa myös maakuntien työnantajaedustajana Maakuntien palvelukseen siirtyvät tulevat kunnallisen eläkejärjestelmän piiriin

Kuntien valtionosuusjärjestelmän uudistus Uuden valtionosuusjärjestelmän kautta uudistuksen kuntakohtainen muutos rajoitetaan +/- 100€ per asukas 4 vuoden siirtymäajan kuluessa VOS-järjestelmän rakenne pääosin ennallaan +/- 100€ Uutena kriteerinä hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen (korvaa työpaikkaomavaraisuuden) Verotulojen tasausjärjestelmän rajat muuttuvat Puolet kiinteistöverotuloista sisällytetään tasausjärjestelmään

Verotulojen siirto kunnilta Kunnilta maakunnille siirtyvien tehtävien kokonaiskustannus on 17,7mrd€ Vuosina 2020–2021 kunta voi nostaa tuloveroprosenttia korkeintaan keskimäärin 0,5 prosentti-yksikköä vuodessa Rajasta voidaan poiketa poikkeus-tilanteissa Kunnallisveroprosentteja alennetaan 12,3 prosenttiyksiköllä vuonna 2019 11,3 mrd€ Kuntien osuutta yhteisöverosta vähennetään 0,5 mrd€ Valtionosuuksista siirretään 5,9 mrd€ Maakuntien tehtävien rahoitus

Omaisuuden siirto kunnilta maakunnille € Lakisääteisten kuntayhtymien omaisuus siirretään varoineen, velkoineen ja sitoumuksineen maakunnille Kunnan jäsenosuus ja omaisuuden arvo kunnan taseesta poistuu ja peruspääomaa alennetaan vastaavalla määrällä Järjestämisvastuun siirtoon liittyvä irtaimisto siirtyy maakunnille 3 Kunnan järjestämän perusterveydenhuollon, erikoissairaanhoidon, sosiaalitoimen ja pelastustoimen käytössä olevat tilat maakunta vuokraa vähintään 3 vuodeksi Mahdollisesti tyhjilleen jäävien kiinteistöjen riski ei jää yksittäiselle kunnalle

Sosiaali- ja terveyspalveluiden integraatio Tuottajat noudattavat maakunnan määrittelemiä palvelukokonaisuuksia ja -ketjuja yhtenäisten perusteiden mukaisesti Tuottajat velvoitettu yhteistyöhön Paljon palveluita käyttäville palveluohjausta ja laaja-alainen asiakassuunnitelma Ihminen saa kokonaishuomion ja sujuvan palvelukokonaisuudenoikea-aikaisesti Potilas- ja asiakastieto liikkuu ja on käytettävissä Rahoituksen integraatio: kaikki rahoitus maakunnan kautta: ei enää siirretä kustannusvastuuta muille Järjestämisen integraatio: maakunta vastaa ja ohjauksella varmistaa, että palvelut yhteensovitettuja kokonaisuuksia

Julkinen palvelulupaus Maakunnan julkisesti ilmoitettu palvelulupaus antaa maakunnan asukkaille tietoa siitä miten palvelut toteutetaan ja toteutuvatko ne lupauksen mukaisesti. Palvelulupauksen kautta asukkaiden on myös mahdollista antaa palautetta ja tehdä ehdotuksia, jotka parantavat palveluja käytännössä. Palvelulupaus ei koskisi laajemmin sosiaaliturvaa. Palvelulupaus ei ole oikeudellisesti sitova.

Hyvän hallinnon periaatteet turvataan Yleishallinto-oikeudellisia säännöksiä noudatetaan kaikissa laajan valinnanvapauden piiriin kuuluvissa sote-palveluiden tuottajissa perus- oikeudet Hallintolaki Virkavastuu Julkisuuslaki

Digitalisaatio Digitalisaation avulla palveluita voidaan tuottaa täysin uusilla tavoilla ja tehostaa prosesseja Maakuntien yhteinen ICT-palvelukeskus ja yhteiset hankinnat ICT-ratkaisujen lähtökohta: asiakkaiden tietoja voidaan käyttää organisaatio- ja aluerajoista riippumattomasti Maakunta huolehtii siitä, että asiakasta koskeva tieto siirtyy sujuvasti eri tuottajien välillä Hallituksen linjaus: vahva valtakunnallinen ohjaus Sähköisillä palveluilla kannustetaan myös asukkaita itse ylläpitämään toimintakykyään ja terveyttään

Aikataulu Valinnan- vapaus- ja rahoitus-HE lausunto-kierrokselle Valinnan-vapaus- ja rahoitus-HE eduskuntaan Lait voimaan 1.1.2019. Mahdollinen siirtymä- aika Järjestämis- laki ja maa-kuntalaki julki kommen-teille ja lausunto-kierrokselle HE sote-järjestämis- laiksi ja maa- kuntalaiksi eduskuntaan Sote- järjestämis- laki ja maa- kuntalaki voimaan 1.7.2017 Väliaikais- hallinto Maakunta- vaalit 1.1.2019 järjestämis- vastuu maakunnille 6-8/16 11-12/16 2/17 7/17 17-18 1/19 Järjestämislaki ja maakuntalaki Valinnanvapauden laajentaminen ja monikanavarahoituksen yksinkertaistaminen

Maakuntauudistuksen aikataulu Lainsäädäntö voimaan /maakuntien väliaikaiset valmisteluelimet Maakunnat aloittavat toimintansa Esivalmistelu 2016 – 6/2017 7/2017 – 3/2018 1/2019 2016 2017 2018 2019 2020 2021 4/2017 1/2018 4/2021 Kunta- vaalit Ensimmäiset maakuntavaalit Kuntavaalit ja maakuntavaalit

Uudistuksen onnistumisen avaintekijät Sitoutuneisuus ja keskinäinen luottamus kaikkien toimijoiden välillä Maakunta voi olla suuri tai pieni. Ovathan valtiotkin. Yhteistyö asukkaiden, päättäjien ja henkilöstön välillä Omaehtoisuus ja oman maakunnan erityispiirteiden huomiointi Digitalisaatio, toimintatapojen uudistaminen ja hyvä johtaminen Rohkea ote tulevaisuuteen

Lisätiedot http://alueuudistus Lisätiedot http://alueuudistus.fi #sote #maakunta2019 #maakuntauudistus @thpoysti