OPINNÄYTETYÖPROSESSI

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Minäkö ulkomaille?  Miksi lähden ulkomaille ja mitä sieltä haen?  Lähdenkö pois jostain, pakenenko jotain tilannetta, ihmissuhdetta, ristiriitaa?  Onko.
Advertisements

Porin yksikkö 1 Opintotoimisto,Marja Karttunen TENTTIOHJESÄÄNTÖ.
OTA ESILLE MUISTIINPANOVÄLINEET! Esim. iPad:in ja iPod Touch’in muistio
AT-STARTTI OPPILAAN OPETUSVERKON JA INTRAN PERUSTOIMINTOJA.
Savonia-ammattikorkeakoulu Liiketalous Kuopio | Opinnäytetyön aihe
treeni.fi harjoituspäiväkirja
Opinnäytetyöprosessi
Kandidaatintyö prosessimetallurgian laboratoriossa
Lähipäivä T Business process development methods 1.
Opinnäytetyöprosessi
KE Teknillisen kemian seminaarikurssi. Seminaariesitykset Ti klo 9-10 Ohjeita esim. –J. W. Niemantsverdriet: How to give successful oral.
Soveltavan mikrobiologian erikoistyö KE (5op) Soveltavan mikrobiologian jatko- ja täydennyskoulutuskurssi KE (3 op) Kevät 2010 (periodi.
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
T Personal SE assignment Project progress tracking and control.
Maaseutu.fi on uudistunut -
Internet-projekti - MUM2TM Heikki Hietala Jukka Mutikainen TIKO – Malmi
AT-STARTTI OPPILAAN OPETUSVERKON JA INTRAN PERUSTOIMINTOJA.
VIRVE –hanke  Suullinen palaute tuloksista  Tulosten kommunikatiivinen validointi  Lopullinen raportti on suullisen palautteen mukainen.
Tutkimussuunnitelman ja opinnäytetyön rakenne
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Prosessi ei voimassa Opinnäytetyö Opinnäytetyön aloittaminen
Työssäoppiminen eli TOP
750696S Maisteriseminaari Laajuus 4 op / 107 h opiskelijan työtä
1 Rak Rakentamistalouden seminaari Pelisääntöluento
RTA seminaarityö sisältöohjeita Juhani Kiiras
Mistä voit anoa hyväksilukuja? muissa oppilaitoksissa suoritettuja kursseja aktiivinen koulun ulkopuolinen toiminta: esim. järjestö-, kulttuuri-, ohjattu.
Eläinaiheisen Power Point esityksen tekeminen
Opinnäytetyöprosessi
Tietokone asiantuntijan työvälineenä ICT01D Tietokoneen toiminta Juhani Merilinna.
OHJEITA TET-RAPORTIN TEKEMISEEN
Vastavalmistuneen puheenvuoro Risto Laine
Korkeakouluopiskelutaidot 5 op Tutkinto-opetuksen seuraaminen
Opinnäytetyön eteneminen ”Karjavaunu vai karuselli?” Case - Tietojenkäsittelyn koulutusohjelma Hypa-seminaari
TU Työpsykologian ja johtamisen erikoistyö (5 op) Seminaari Peiliaineisto ja palauttamistyöpajojen valmistelu Meri Jalonen
/M. Mäkelä OPINNÄYTE Keuda Tuusula TUTKINNON PERUSTEET Opiskelija suunnittelee ja tekee omaa osaamistaan kokoavan opinnäytteen,
LET Kandiryhmä Piia Näykki & Jonna Malmberg.
Työpaikalla oppiminen Mobiili käyttöön ! Onnistuneella yhteistyöllä tutkintoon –hanke.
Missä kaupunki X? Esimerkki PaikkaOpin käytöstä opetuksessa tehtävän idea: luokanopettaja Minna Glogan toteutus: koordinaattori Virpi Hirvensalo.
KEUDA 1 Keudan aikuisopisto Hyvinvointialat Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, lähihoitaja Työpaikalla tapahtuvan oppimisen info.
Mervi Väisänen OPINNÄYTETYÖSUUNNITELMAN ESITYS JA OPPONOINTI.
Syksyn 2017 kirjoituksissa huomioitavia seikkoja
Ohjeistus kouluttajille
Opinnäytetyöprosessi ja valmistumisen aikataulu
TAI–E1124 Maisterin opinnäyteseminaari
TAI–E1124 Maisterin opinnäyteseminaari
KANDIDAATTISEMINAARI JA TUTKIELMA KATVRA30 (10 op) Syyslukukausi 2017
Opinnäytetöiden kirjaaminen Wilmaan huhtikuu 2015
Missä kaupunki X? Esimerkki PaikkaOpin käytöstä opetuksessa
Tutkielman teko-ohjeet
Ilmoittautuminen syksyn 2016 kirjoituksiin, info
TE3 - TUTKIMUS 1-3 hlö:n ryhmissä JOKIN TERVEYSTOTTUMUS
Työelämän tekstejä sähköposti.
Osaamisen näytön prosessi
Opinnäytetyön otsikko
Ilmoittautuminen kevään 2017 kirjoituksiin, info
CHEM-A1100 Teollisuuden toimintaympäristö ja prosessit I Harjoitustyö
7lk:n arviointi.
Osaamisen näytön prosessi
Vertais-auditointi-sparraus
Toiminnallisen opinnäytetyön prosessi
Tutkimusluonteisen opinnäytetyön prosessi
TAI–E1124 Maisterin opinnäyteseminaari
LUKIO-TET Viherlaakson lukion ensimmäisen ja toisen vuositason opiskelijoiden työelämään tutustuminen keväällä 2015.
Seminaarien käytänteitä
Opinnäytetöiden kirjaaminen Wilmaan Tammikuu 2018
Savonia-ammattikorkeakoulu Liiketalous Kuopio | Opponointi
Metallurgian seminaari
Liiketalouden päivä- opiskelijoiden (fi) opinnäytetyöprosessi 2018-
Marttayhdistyksen vuosikello
Esityksen transkriptio:

OPINNÄYTETYÖPROSESSI

OPINNÄYTETYÖ 15 op Etukäteistehtävä, lähipäivä, Funityn täydentäminen sekä moodleen liittyminen Opinnäytetyön suunnitelma / suunnitelma- seminaarin esitys sekä opponoijan hankkiminen omaan työhön/ toisen suunnitelmaseminaarin opponointi (hyv/hyl) 5 op Väliseminaarivideo+ väliseminaarin opponointi (arvosteltava) 5 op Loppuseminaari (arvosteltava) sekä muut viime vaiheen osiot opinnäytetyöhön liittyen 5 op Kielentarkastus, englannin abstrakti, kypsyyskoe, theseus ym.

OPINNÄYTETYÖSSÄ ON USEAMPI OSIO -(1) lähipäivä(t) + funity, etukäteistehtävä sekä opinnäytetyösopimus (3 kpl) sekä suunnitelmaseminaari (5op). Ilmoittautuminen opinnäytetyömoodleen on myös yksi osa. -(2) Väliseminaari sekä väliseminaarin opponointi (5op) (opponoinnin opintopisteet liittyvät seminaarisuorituksiin) -(3) Kielenohjaus (Suomi) sekä Englanninkielisen abstraktin ohjeet -(4) Loppuseminaari (5op) sekä siihen liittyvät opinnäyteyön viimeiset vaiheet SEMINAARIT OVAT muutaman kerran kuussa. Varmista ajoissa työsi tilanne ja kelpoisuus seminaareihin.

OSA 1 (5op) LÄHIPÄIVÄT (1-2kpl), ETUKÄTEISTEHTÄVÄ JA SUUNNITELMASEMINAARI Lähipäivä, etukäteistehtävä ja suunnitelmaseminaari vastaavat kolmasosaa prosessista. Nämä tehtyäsi saat 5op suorituksen. Suorituksen ja tehtävät tarkistaa opinnäytetyön ohjaaja. 1a) Lähipäivät (1-2kpl) ovat yleensä kaksi kertaa vuodessa (tai useammin) ja ne on tarkoitettu opinnäytetyötä aloittaville. 1b) Funity ja aihekuvauslomake sekä moodleen ilmoittautuminen Täytä aihekuvauslomake intrassa (liite 2), löytyy  https://hameenamk.sharepoint.com/kestava-kehitys/SitePages/Ohjeita.aspx Palauta aihekuvauslomake Rauni Varkialle rauni.varkia@hamk.fi, joka jakaa työsi sopiville ohjaajille

MOODLE Moodlen nimi on opinnäytetyö kestävä kehitys Toimii itserekisteröitymisperiaatteella Moodleen voit ilmoittautua kun olet saanut ohjaajan ja sinut on merkitty opinnäytetyön tekijäksi Moodlen viestintäkanavaan jokainen OPISKELIJA tekee viimeistään suunnitelmaseminaarivaiheessa oman viestin, jossa on seuraavat tiedot: otsikko seuraavasti  etunimi sukunimi /opinnäytetyöaiheen nimi. Toimii ohjaajan, työn tekijän ja opponentin viestintäkanavana ja säilyttää opponoinnit sekä seminaariesitykset viestiketju on sama koko opinnäytetyöprosessin ajan Muuten tiedotus seminaareista yms. tehdään YAMMERISSA Kestävä kehitys- ryhmässä. Tällöin tiedotetaan seminaarin aika, esittäjä, opponentti sekä aihe ja toivotetaan kaikki tervetulleeksi.

1c) Etukäteistehtävä Opinnäytetyön sisältö ja rakenne -arviointitehtävä Perehtyminen valmiiseen opinnäytetyöhön. Voit yrittää löytää opinnäytetyön joka vastaa omaa opinnäytetyömalliasi (toiminnallinen, tutkimus jne) Käsittele tehtävässä seuraavia asioita valmiista opinnäytetyöstä: Onko opinnäytetyö opinnäytetyöohjeen mukainen? Opinnäytetyön aihe, vastasiko tutkimusongelmaan kuvasiko opiskelija opinnäytetyöprosessin ja oman oppimisen pohdinnan? olivatko tutkimusmenetelmät sopivia ko tutkimusongelman ratkaisuun sekä  antoiko opiskelija kehitysehdotuksia. Lisäksi pohdi lähteitä kriittisesti myös etiikan kannalta https://hameenamk.sharepoint.com/yhteiset- sisallot/laatukasikirja/koulutus/amk/Opinnytety/HAMK_opinnäytetyöopas.pdf mitä itse opit tarkastelemalla toisen opinnäytetyötä. Kirjoita kustakin aiheesta 3-5 riviä tekstiä. Palauta moodleen omaan viestiketjuusi. Opinnäytetyön ohjaajasi tarkastaa tekstisi.

1d) Suunnitelmaseminaari Suunnitelmaseminaarissa opiskelija esittelee suunnitelmansa opinnäytetyön OPINNÄYTETYÖN TEKIJÄ: Opiskelija esittää (sähköpostilla) ohjaajalle tutkimussuunnitelman ja työn sen hetkisen vaiheen vähintään kaksi viikkoa ennen oletettua seminaaria ja sopii opettajan kanssa voiko osallistua seminaariin. (Suositeltavaa on pitää yhteyttä aiemminkin) Jos opiskelija saa luvan osallistua---> opiskelija sopii opettajan kanssa molemmille sopivan päivän, etsii opponentin ja ilmoittaa kestävän kehityksen Yammer-ryhmässä seminaarinsa ajankohdan, opponentin ja aiheen.  Seminaariaikatauluja voi katsoa intrasta kohdasta kestävän kehityksen tulevat seminaarit. Opponentille työ lähetetään kommentoivaksi heti kun lupa seminaariin on (viimeistään reilu viikkoa ennen). Työn ohjaaja varaa ajan funityyn. Seminaariesitys (esim powerpoint) tallennetaan moodleen omaa nimeä kantavaa viestiketjuun (Esim. Matti Meikäläinen / opparin työnimi). Opinnäytetyötä itsessään ei tallenneta moodlen viestiketjuun vaan se lähetetään ohjaajalle ja opponentille sähköpostilla.

SUUNNITELMASEMINAARIN SISÄLTÖ Seminaarissa opiskelija esittelee tutkimussuunnitelmassa olevat aihekokonaisuudet pääpiirteissään. Opinnäytetyön aihe /työnimi Työn tilaaja / yhdyshenkilö ja ohjaava opettaja sekä mahdollinen yhteistyökumppani Aiheen valinnan perustelut ja aihepiirin kuvaus        Opinnäytetyön keskeiset tavoitteet, jotka ovat kysymyksiä (tutkimusongelma) 1-5 kpl, joihin aiot työssäsi vastata. teoreettinen viitekehys ja keskeiset käsitteet Opinnäytetyöhön liittyvän aineiston keräämis- ja sen analysointitapa sekä tutkimusmenetelmä (esim. suunniteltu kysely tai haastattelu) Aikataulusuunnitelma Lähdeluetteloa Tutkimustulosten julkaisusuunnitelma (missä ja milloin). Tämä siis lähinnä mikäli työtä tai työn osia tullaan julkaisemaan. Alustava sisällysluettelo tutkimusosapuolten vastuut, oikeudet ja velvollisuudet; tutkimusaineiston säilyttäjä (tutkimustulosten omistajat; mahdolliset salassapitovelvollisuuden ja vaitiolovelvollisuuden piiriin kuuluvat asiat).

OPPONENTIN tehtävä suunnitelmaseminaarissa: Työtä opponoi toinen opiskelija (mieluummin opinnäytetyön tekijä). Opponoijan on annettava opponoinnistaan kirjallinen raportti. Opponointi lähetetään ohjaajalle viimeistään viikkoa ennen esitystä. Raportti palautetaan myös moodleen työn tekijän keskusteluketjuun.  Palautetta opiskelijalle voi täydentää vielä esityksen jälkeen tarvittaessa. Opponentin tulee perehtyä huolellisesti opinnäytetyöntekijältä etukäteen saamaansa opinnäytetyötä koskevaan aineistoon. Työtä lukiessa opponentti tekee kaikki merkinnät ja kommentit kirjallisesti ja täsmällisesti saamaansa aineistoon (esim. sivunumero ja rivinumero), jotta työn tekijä saa niistä hyödyn irti. Opponoija antaa mahdollisimman rakentavaa palautetta toisen työstä. Seminaareissa opponentin tehtävänä on ohjata seminaarin kulkua, alustaa yleistä keskustelua opinnäytetyöstä ja kommentoida työtä esim. seuraavasti: opponentti avaa seminaaritilaisuuden tervetuloa-toivotuksella ja esittelee opinnäytetyön tekijän, mahdollisen opponentin, ohjaavan opettajan sekä opinnäytetyön toimeksiantajan, mikäli hän on paikalla antaa palautteensa esityksen jälkeen (5-10 min) aktivoi osallistujia keskusteluun ja jakaa puheenvuorot seminaarin kuluessa. Ottaa huomioon myös etäyhteydessä olevien osallistujien läsnäolon. lopuksi antaa puheenvuoron ohjaajalle opponoija huolehtii aikataulun pitävyydestä, kiittää ja lopettaa tilaisuuden Opponointi on hyv/hyl (vrt väliseminaari)

2. VÄLISEMINAARI (5op) OPINNÄYTETYÖN TEKIJÄ: Väliseminaarissa opinnäytetyön raportointi on jo pitkällä ja työn pääsisällöt kirjoitettu niin, että voidaan esitellä jo työn tuloksia. Opiskelija hankkii opponentin (pyri vaihtamaan opponenttia suunnitelmaseminaarin ja väliseminaarin välillä). Opiskelija toimittaa opinnäytetyöstään videon moodlen viestiketjuun (omaan) (samaan aikaan laittaa sähköpostissa opinnäytetyön opponentille ja ohjaajalle). Videon pituus on noin 10 min (max 15).  Väliseminaari voidaan myös pitää oppitunnilla mikäli aihe soveltuu meneillään olevaan opetukseen.  Tästä sovitaan etukäteen opettajan kanssa. OPPONENTTI: Työtä opponoi toinen opiskelija (mieluummin opinnäytetyön tekijä). Opponoijan on annettava opponoinnistaan kirjallinen raportti sekä työn tekijälle että ohjaajalle. Opponoija arvioi sekä kirjallisen työn että videon.  Opponointi on siis oltava ohjaaajalla ja tekijällä viikko raportin saamisen jälkeen. Mikäli seminaari pidetään luokassa opetustilanteessa, opponentti voi osallistua tilaisuuteen. Tällöin opponointi on oltava myös viikkoa ennen ohjaajalla ja opponoitavalla.  OPPONOINTI ARVOSTELLAAN ja se vaikuttaa opponoijan arvosanaan. Opponointi tallennetaan moodleen kommentoivan opinnäytetyön viestiketjun alle.

3. KIELENOHJAUS SUOMI ja ENGLANNIN ABSTRAKTI 3 A OPINNÄYTETYÖN KIELENOHJAUS; Ulla Reentilä Opinnäytetyön kielenohjaus on kaksivaiheinen: 1) ohjaus ja 2) kielen arviointi. Viimeistään neljä (4) viikkoa ennen loppuseminaaria opiskelija lähettää opinnäytetyönsä sähköpostin liitteenä osoitteeseen Ulla.Reentila@hamk.fi ja saa vastauspostissa ohjausajan. Ohjauspalaveri pidetään yleensä puhelinpalaverina. Palaverin kesto on noin puoli tuntia. Opiskelija palauttaa viimeistellyn, valmiin työnsä kielen arviointiin viimeistään kaksi (2) viikkoa ennen loppuseminaaria. 3. B ENGLANNINKIELINEN ABSTRAKTI; Leila Tuomiala-Mäkelä Englannin- ja suomenkielinen abstrakti (word-dokumentti) lähetetään kielen tarkistukseen viimeistään kaksi (2) viikkoa ennen loppuseminaaria sähköpostin liitteenä osoitteeseen: leila.tuomiala-makela@hamk.fi. Opettaja lähettää opiskelijalle sähköpostitse englanninkieliseen abstraktiin tehdyt korjaukset ja/tai muutosehdotukset, jonka jälkeen opiskelija tekee tarvittavat muutokset. Opiskelija kuittaa vielä meilitse tehneensä muutokset. Tämän jälkeen abstraktia ei enää lähetetä uudelleen. Opettaja kuittaa Funityyn abstraktin tarkistetuksi. Tarkempia abstraktin ohjeita löydät alla olevasta kansiosta.

4. LOPPUSEMINAARI (5op) Opiskelija esittelee julkaisuvalmiin (tai lähes julkaisua vaille valmiin työn) työn loppuseminaarissa. Loppuseminaari esitys kestää 20 minuuttia ja myös se arvioidaan. Loppuseminaarissa opiskelija esittelee valmiin työnsä tiiviissä muodossa. Hän paneutuu erityisesti työnsä selvitysosioon, sen toteutukseen, saatuihin tuloksiin ja johtopäätöksiin. Esityksessä tulee nousta esiin työn käytännönläheisyys ja työelämäyhteys. Lisäksi yksi osa loppuseminaaria on opiskelijan oma arvio opinnäytetyöprosessistaan kokonaisuudessaan sekä arvio omasta oppimisestaan sen aikana. Huom! Ota seminaariesityksesi aina muistitikulle, jotta vältytään ylimääräisiltä koneelle kirjautumisilta. Muista laittaa kutsu YAMMERIIN loppuseminaaristasi +opinnäytetyötiedote Tiedotteen tekeminen ja hyväksyttäminen (Ulla Reentilä+ ohjaaja) kuuluu tähän vaiheeseen Opinäytetyöstä tehdään tiedote, joka kertoo kuka on tehnyt ja mitä työ pitää sisällään. Se lähetetään Reentilälle ja ohjaavalle opettajalle sähköpostilla. Laita tämä tiedote mukaan kun teet kutsun Yammeriin. Kutsu loppuseminaariin myös työn tilaaja. Huom! Loppuseminaaria ei opponoida, sen arvioi opettaja

OPINNÄYTETYÖN VIIMEISET VAIHEET a) TOIMEKSIANTAJAN PALAUTE FUNITYYN Pyydä työn tilaajalta palaute omasta työskentelystäsi ja opinnäytetyöstäsi. Tallenna se Funityyn. b) Plagiointitarkistus (ohjaaja tekee) Toimita lopullisesta opinnäytetyöstä word-versio ohjaajalle, joka lähettää työn plagiointitarkistukseen. Mikäli opinnäytetyössäsi on salaisia osia, voit toimittaa ne osat, jotka ovat julkisia. Mikäli työssäsi on liikaa samankaltaisuutta tekstissä, ohjaaja antaa ohjeet miten korjata työtä. Pyri kuitenkin siihen, ettei näin ole. c) Kansituslupa Saat ohjaajalta kansitusluvan, kun työ on valmis. Tämän jälkeen voit laittaa työsi theseukseen d) Theseukseen laittaminen ja ilmoitus ohjaajalle, kun työ theseuksessa  e) Opiskelijan arvio opinnäytetyötyöskentelystä Täytä arvio opinnäytetyötyöskentelystä (liite 8 keken intrasivut) Anna palautteesi koskien opinnäytetyöprosessia tämän linkin kautta: https://www.webropolsurveys.com/S/649956E0ACB88D7C.par f) Opettajan arviointi opinnäytetyöstä g) Kypsyyskoe h)Valmistumisanomus, jos kaikki muu tehtynä.