Käyttövoimaselvitys Lahden hyötyajoneuvo-liikenteen tarpeisiin

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vuoden 2006 talousarvio Mauri Marttila/ •Arvioi ensin päättymässä oleva vuosi! –onko vuosi ollut normaali (työmenekit,
Advertisements

ERITYISOPETUKSEN UUDELLEENORGANISOINTI MYNÄMÄESSÄ VUONNA 2011
Autoalan perustietoja käsittelevä kuvasarja
Hirvionnettomuuksien kehitys
Maanrakennus.
Nastola, Pölpänet-verkko
HAVAINTOJA SOTE-VERTAILUSTA
LUMA-viikko 2005 Kemia Kemian 4. kurssin ryhmä teki julisteita, joissa pohdittiin keinoja kasvihuoneilmiön heikkenemiseen.
Valtatien 4 Oulu – Kemi yhteysvälin kehittäminen
” Julkisen liikenteen uudistamiseen julkisin hankinnoin ” Mikko Jokinen,Ympäristötoimenjohtaja Turun kaupungin ympäristö- ja kaavoitusvirasto TEKES-aamukahvit.
CAP autokoulu Ylivieska
Projekti • Sähköauton talvikäytön testaaminen – testiympäristön kehittäminen ja toteutus – testiympäristöön soveltuva reaaliaikainen tiedonsiirtojärjestelmä.
Pekka Isoniemi katu- ja puisto-osasto ylläpitotoimisto
1 Ilmastonmuutos NYT! Ilmastovastaava Leo Stranius Punavihreää yhteistyötä yli puoluerajojen.
Yritys • Kotipaikkana Haapavesi • Perustettu vuonna 2002 • Pääomistaja on Agronic Oy, joka on myös PK yritys • Kehittää uusiutuvien energiamuotojen käyttöä.
Smart -erikoissuuttimia käytetään ilmakuljetteiseen Shinex Super Gloss -vahan levitykseen Suuttimen kärjessä vaha sekoittuu paineilmaan, mikä hajoittaa.
Copyright © Tekes Cleantech-yritykset ”Viisi tähteä”
Osku Pajamäki Talousnäkökohtia strategiaan.
Suomi idän ja lännen solmupisteenä
Säteilylähteiden varastointi ja käytöstä poistaminen
Suomen kansallinen tarkastus ja maksatusten hakeminen /MU.
Suomen kansallinen tarkastus ja kansallisen vastinrahahan maksatushakemus Haaparanta /Maija Uusisuo.
Projektipäällikkö Tiehallinto
Suurten ja keskisuurten yhteinen lippu- ja maksujärjestelmä Tausta, tavoitteet ja tulokset Oheisaineisto nro 2 Pela §
Avustuksen käytön raportoinnissa kehitettävää Anna-Leena Miettinen Seminaari
T Personal SE assignment Project progress tracking and control.
Raskaankaluston moottorit
JOUKKOLIIKENNE Tekninen osasto Teknisen hallinnon ja suunnittelun yksikkö.
Asemanseudun persoonat. Eläkeläinen Tärkeää mahdollisuus valmistella matka etukäteen ettei stressaa Matkustaessa tulee asemalle noin puoli tuntia ennen.
Esitelmän pitäjän nimi Metro- ja raitioliikenteen hallintomallivaihtoehdot.
Ohjeistus Copa Del VJS toimintaan Copa Del VJS 3v3.
MOTIWATTI 2.0 JMH 11/2000 SÄHKÖLASKENNAN YLEISPERIAATTEITA Kulutusjakauman laatiminen Oletuksena kulutusjakaumassa on kulutusryhmät Valaistus, LVI-sähkö.
FinELib-aineistojen kilpailuttaminen Osa FinELibin aineistoista (vuosittain n aineistoa) kilpailutetaan hankintalain mukaisilla menettelyillä Aineisto.
Ajankohtaista – seutusivistys
Miksi UusiKunta? Jyrki Myllyvirta Lahden kaupunki.
Teesit ydinvoimakeskusteluun TEESI 1: Ydinvoima ja ilmastonmuutos TEESI 2: Ydinvoima ja uusiutuvat TEESI 3: Uraanikaivosten ongelmat TEESI 4: Ydinaseiden.
Forssan kaupungin hankintapolitiikka, järkivihreät hankinnat
Sosiaalimenot ja rahoitus 2011 Esa Arajärvi, Nina Knape
1 MEK-C3001 – Kuljetusvälinetekniikka Ryhmä 4: 2A Miehittämätön liikenne maantiellä Jaakko Brorström 60268A,Ossi Hakulinen , Matias Ståhlström ,
Uusiutuvan energian vuosi 2015 Uusiutuvan energian ajankohtaispäivä Congress Paasitorni, Helsinki Pekka Ripatti.
Innokylä 2.1 – Innovatiiviset julkiset hankinnat Innokylään
HELSINKI 2030 KHK-skenaariokortit
Kokemuksia maatilan pellettilämmittämisestä – Saunala, Valtimo
Green Office –ympäristöjärjestelmä
Auringosta voimaa sähköautoon -seminaari
HSL-joukkoliikenteen asiakastyytyväisyystutkimus – syksy 2016
Sanginsuun koulun tilaisuus
VETY- JA SÄHKÖKÄYTTÖISTEN AUTOJEN TEKNISTALOUDELLINEN VERTAILU
Turvapalvelut alkaen -vaihtoehtojen vertailu
1.6. Matkakeskus 1. Keskustan kehittäminen Kustannukset: Aikataulu:
Sähköinen liikenne Suomessa
Yhteenvetoa Selvitys asiakas- ja potilastietojen toissijaisen käytön kokonaisarkkitehtuurin nykytilasta
Tulevaisuuden energiantuotanto
Kotilaskut 5: Ympäristö
Katalysaattori & turboahdin
Kaupungit.
TAHE keskitetty toimintamalli
EU-näkökulma tieliikenteen ympäristöasioihin
Kotimaanliikenteen matkustaja-alusyrittäjien turvallisuuspäivä
UUSI HENKILÖKOHTAINEN JOUKKOLIIKENNEPALVELU
Sähköisen liikenteen tilannekatsaus Q1/2018
Yhdyskuntarakenne, liikkuminen ja ympäristö
Käyttövoimaselvitys Lahden hyötyajoneuvo-liikenteen tarpeisiin
Kansallinen palveluväylä
Jukka Leskelä Energiateollisuus ry
Energiavuosi 2018 Sähkö Energiateollisuus ry
Tusla ry & Laskettelurinteet
Aurinkosähköä ilman kilpailutusta
Yhdyskuntarakenne, liikkuminen ja ympäristö
Aurinkosähköä ilman omaa kilpailutusta
Esityksen transkriptio:

Käyttövoimaselvitys Lahden hyötyajoneuvo-liikenteen tarpeisiin

Työn lähtökohdat Lahden kaupungin tavoitteena kasvihuonepäästöjen vähentäminen Muutos hyötyajoneuvojen käyttövoimassa näyttää tapahtuvan henkilöautokantaa nopeammin Lahden seudun liikenteellä on liikenteen tilaajana suuri vastuu alueen joukkoliikenteen kehittämisestä Mahdollisuus hyödyntää käyttövoimaa muussa hyötyajoneuvoliikenteessä? Selvitys on osa Tekes-eBusSystems-hankketta 18.11.2018

Bussien käyttövoimavaihtoehdot Dieselbussi Perinteisin ja yleisin Tarvittava infrastruktuuri olemassa Polttoainekustannukset noin 33 € /100km Bussin hinta noin 240 000 € Mercedes Benzin dieselbussi Lahdessa (kuva: Lahden kaupunki) Kaasubussi Polttoaineena maa- tai biokaasu Vaatii suuret investoinnit tankkausinfrastruktuuriin Polttoainekustannukset noin 36€ /100km Bussin hinta noin 300 000 € MAN kaasubussi (kuva: Simo Airaksinen) 18.11.2018

Bussien käyttövoimavaihtoehdot Hybridibussi Diesel- ja sähkömoottori Voi liikennöidä nykyisessä infrastruktuurissa Polttoainekustannukset noin 26€ /100km Bussin hinta noin 300 000 € Scanian hybridibussi (kuva: Scania CV AB) Plug-in-hybridibussi Diesel- ja sähkömoottori Ladattavat akut Mahdollista ajaa myös pelkällä sähköllä Vaatii latauslaitteen linjan varrelle ja varikolle Polttoainekustannukset noin 17€ /100km Bussin hinta noin 480 000 € Volvon plug-in-hybridibussi (kuva: Volvo Bus corp.) 18.11.2018

Bussien käyttövoimavaihtoehdot Täyssähköbussi Sähkömoottori Ladattavat akut Ei lähipäästöjä Vaatii latauslaitteen linjan varrelle ja varikolle Polttoainekustannukset noin 10€ /100km Bussin hinta noin 470 000 € Volvon täyssähköbussi (kuva: Volvo Bus corp.) 18.11.2018

Yhteenveto tarkasteltavista tekniikoista   Dieselbussi Hybridibussi Plug-in- hybridibussi Täyssähkö- bussi Biokaasu- bussi Hankintahinta Edullisin Kalliimpi +25% Kalliimpi +100% Kalliimpi +25% Varikko- ja infra- kustannukset Ei lisä- kustannuksia Pienet Kohtalaiset Suuret Kilometri- kustannus Normaali Edullisempi Selvästi edullisempi Pakokaasu- päästöt Normaalit Pienemmät Ei päästöjä Kaluston luotettavuus Ei kokemuksia Heikompi Houkuttelevuus Hieman houkuttelevampi Houkutteleva 18.11.2018

Nykyinen joukkoliikennelinjasto 87 bussia Liikennöintikustannukset 19,5 miljoonaa €/vuosi Pääasiassa keskustan läpi kulkevia heilurilinjoja 18.11.2018

Käyttövoimien kustannusvaikutukset 18.11.2018

Käyttövoimien kustannusvaikutukset 18.11.2018

Miksi sähköistetty joukkoliikenne Vähentää merkittävästi joukkoliikenteen päästöjä Edulliset polttoainekustannukset Jarrutusenergia voidaan hyödyntää Käyttökustannukset kompensoivat kalliimpaa hankintahintaa Parempi matkustusmukavuus Sähköbussi on todella hiljainen kaupunkinopeuksissa Soveltuvaa kalustoa on tarjolla erilaisille linjoille Hybridit, plug-in-hybridit ja täyssähköbussit Sähkö yleistyy voimakkaasti bussiliikenteessä Useat kalustovalmistajat kehittävät sähköbusseja 18.11.2018 Tausta: Volvon plug-in-hybridibussi (kuva: Volvo Bus corp.)

Plug-in-hybridibussilla tai täyssähköbussilla liikennöitävät linjat Linjat 5, 21 ja 32/A Yhteensä 15 bussia Noin 17% kilpailutetun liikenteen suoritteista Lataus torilla Plug-in-hybridillä voidaan liikennöidä nykyisen kaltaisilla aikatauluilla Täyssähköbussin lataus torin lisäksi jokaisen linjan päätepysäkillä Täyssähköbussi vaatii hieman väljemmät aikataulut Volvon plug-in-hybridibussi (kuva: Volvo Bus corp.) 18.11.2018

Hybridibussilla liikennöitävät linjat Linjat 1 ja 31 Yhteensä 12 bussia Noin 14% kilpailutetun liikenteen suoritteista Voidaan liikennöidä nykyisillä aikatauluilla Ei vaadi latausinfrastruktuuria Voidaan ottaa käyttöön myös muilla linjoilla Ensisijaisesti tiheästi liikennöidyt kaupunkilinjat Scanian hybridibussi (kuva: Scania CV AB) 18.11.2018

? Miksi ei biokaasu Ei vähennä päästöjä Vastaavat päästöt kuin EURO 6 diesel-kalustolla Hankintahinnaltaan diesel-busseja kalliimpia Kalusto on epäluotettavampaa ja huolto- ja korjauskustannukset ovat suuremmat Ei säästöä polttoainekustannuksissa Vaatii merkittävät investoinnit tankkausinfrastruktuuriin 18.11.2018

Jatko ja aikataulu Esitettyjen linjojen liikennöintisopimukset päättyvät 30.6.2019 Uuden käyttövoiman kalusto liikenteessä 1.7.2019 Kilpailutus tulee käynnistää alkuvuodesta 2018 Ennen kilpailutusta tulee seurata Suomen ja Ruotsin sähköistetystä liikenteestä saatavia kokemuksia Kilpailutus mahdollisesti innovaatiokilpailuna, jonka ensimmäisessä vaiheessa käydään vuoropuhelua liikennöitsijöiden, kalustovalmistajien ja latauslaitteiden valmistajien kanssa 18.11.2018