Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Sähköinen liikenne Suomessa

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Sähköinen liikenne Suomessa"— Esityksen transkriptio:

1 Sähköinen liikenne Suomessa

2 Tausta Suomessa on rekisteröitynä noin 2,6 miljoonaa henkilöautoa
Sähköautojen määrä : Ladattavat hybridit 1106 kpl Sähköautot 697 kpl Trafi.fi

3 Miksi sähköauto? Päästövähennykset Energiatehokkuus Kustannustehokkuus
(huom, sähköntuotanto päästökaupan piirissä) Energiatehokkuus Kustannustehokkuus (koko elinkaari)

4 Norja ja Hollanti Suomessa rekisteröitiin vuonna 2015 yhteensä 657 ladattavaa autoa Hollannissa vastaava luku oli Norjassa maaliskuussa rekisteröidyistä autoista joka kolmas kulkee sähköllä trafi.fi

5 Globaali kehitys

6 Valtion ohjaus – esimerkkejä Euroopasta
Hollanti Verokevennykset: mm. työsuhdeauton verotusarvo 0€ Hankintatuki takseille Pysäköinti- ja latausedut Kaupunkien omat hankintatuet Bensiini/diesel -autojen myynnin kielto 2025 alkaen valmisteilla. Alahuone on jo äänestänyt kiellon puolesta. Norja Sähköautot ALV -vapaita Pääsy bussikaistalle Ei tietulleja Ilmainen lataus ja pysäköinti Bensiini/dieselautojen myynnin kielto 2025 alkaen valmisteilla Saksa 1,2 mrd. € tukipaketti. Tavoitteena miljoona sähköautoa 2020 mennessä. 3 000 – 5 000€ hankintatuki. 300M€ latausinfraan Valtion hankintojen kohdistaminen sähköautoihin Itävalta Veroedut Bensiini/diesel -autojen myynnin kielto 2020 alkaen suunnitteilla Suoria hankintatukia mm. Ranskassa ja UK:ssa Myös Intia suunnittelee polttomoottoriautojen kieltoa 2025 alkaen

7 KASVUSKENAARIOT Tavoiteltava kasvu edellyttää ohjaustoimia
KASVUSKENAARIOT Tavoiteltava kasvu edellyttää ohjaustoimia. Tilanne on kriittinen, kun sähköautojen energiatukiohjelma on päättymässä KASVUSKENAARIOT TAVOITELTAVA KASVU HIDAS KASVU Vertailukohtana Norja, jossa oli Q1/2015 jo yli sähköautoa. TAVOITELTAVA KASVU –skenaario täyttää LVM:n esittämän kasvutavoitteen, jossa puolet uusista ajoneuvoista olisi vaihtoehtoisia polttoaineita käyttäviä. Sähkön osalta tämä tarkoittaa n ajoneuvon ensirekisteröintimäärää vuonna 2020 tuottaen merkittävän energiatehokkuushyödyn ja päästövähennyksen. Skenaarion toteutuminen edellyttää nykyisten ohjaustoimien (energiainvestointituki) välitöntä jatkamista. Lisäksi erittäin vähäpäästöisten työsuhdeajoneuvojen edullisempi verokohtelu nopeuttaisi merkittävästi ajoneuvokannan uusiutumista. HIDAS KASVU –skenaario (BAU) lisää sähköajoneuvojen ensirekisteröintejä mutta energiatehokkuus- ja työllisyysvaikutukset jäävät vaatimattomaksi etenkin vuosina

8 Vaihtoehtoja sähköisen liikenteen edistämisestä Suomessa
Taloudelliset keinot Suora hankintatuki Työsuhdeautojen kevyempi verotus sähköautojen osalta Autoveron ja ajoneuvoveron jyrkempi CO2 –porrastus, sähköautoille jopa negatiivinen autovero Julkisten hankintojen painottaminen sähköiseen liikenteeseen (myös raskas kalusto) Investointituki latausinfralle Kevyet keinot Ajaminen bussikaistalla Ilmainen pysäköinti ja lataus ”Vihreät alueet” kaupungeissa

9 Latausinfra Kehittynee markkinaehtoisesti, kunhan autojen määrä markkinoilla varmistetaan Latauksen ympärille kehittynyt jo nyt paljon suomalaista liiketoimintaa Vientipotentiaali Kaksisuuntainen lataus Kysynnänjousto Säätösähkömarkkinat Pikalatausasemat Suomessa 05/2016 (plugshare.com)

10 Sähköinen liikenne on suomalaista teknologiaa
Sähköisen liikenteen edelläkävijäyritykset ovat vahvasti mukana alansa globaalissa kehityksessä. Vahva suomalainen sähkötekninen osaaminen mahdollistaa kasvun ja luo uutta. Alan tuotteiden ja palveluiden kysyntä tulee räjähtämään lähivuosina. Suomessa on Nokian perintönä hyödynnettävissä valtavasti osaamista, joka voidaan suunnata sähköisen liikenteen alan kehittämiseen uudeksi viennin menestystarinaksi. Jotta kotimarkkina kehittyy hyväksi ponnahduslaudaksi ja koeponnistusalustaksi, tarvitaan riittävän suuri sähköisten ajoneuvojen kanta. Tämänkin takia on tärkeää, että sähköistä liikennettä tuetaan. 09 / 2015

11 Chevy Bolt/Opel Ampera-e
Muita huomioita Kaupunkien ilmanlaatu paranee Ei paikallispäästöjä Pienhiukkaset, typenoksidit ym. Sähköisen liikenteen potentiaali kaupunkien bussi- ja jakeluliikenteessä Sähköbussien ympärillä tutkimusta ja liiketoimintaa Suomessa (Linkker) Sähkön potentiaali vesiliikenteessä Laivojen maasähköt Lossi/lauttaliikenne Huviveneily Terminaaliliikenne Sähköauto ei ole enää ”nuhapumppu”: Sähköisen liikenteen rooli energia- ja ilmastostrategiassa? Nissan Leaf (30 kWh) VW e-Golf BMW i3 Chevy Bolt/Opel Ampera-e Tesla model 3 Hinta €* €* €* $** $** Toimintasäde [km] 250 190 200 320 344 Kiihtyvyys km/h [s] 11,5 10,4 7,3 <7 <6 Saatavuus Nyt 2017 *Verollinen hinta Suomessa **Veroton hinta-arvio valmistajan sivuilta

12 Esa Niemelä, Energiateollisuus ry
Kiitoksia! Lisätietoja: Esa Niemelä, Energiateollisuus ry


Lataa ppt "Sähköinen liikenne Suomessa"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google