Maakuntauudistus, kasvupalvelut ja alueiden kehittäminen Tilannekatsaus 10/2016
TEM-valmistelun ”Top Ten” tällä hetkellä Ison systeemisen muutoksen hahmottaminen ja viestiminen Maakuntauudistus ja kasvupalvelut: kestävää kasvua ja elinvoimaa, uudenlaisia palvelukokonaisuuksia, markkinoiden rakentamista, normistojen purkua Maakuntalakipaketin lausunnon kokoaminen 9.11.2016 mennessä Laajan kasvupalvelun sisältötyö – ml Team Finland -selvitys Kasvupalvelun ja aluekehittämisen sisältö- ja lakipaketin valmistelu noin 15.11.2016 mennessä Sidosryhmien kuuleminen bilateriaalitapaamisissa ja muilla yhteisillä foorumeilla – mm. kasvupalvelun ja aluekehittämisen verkkoaivoriihi Pääkaupunkiseudun erillisratkaisun esiselvitystyö Henkilöstövaikutusten selvittäminen Rahoitusratkaisujen ja tietopohjaisen johtamisvuoropuhelun valmistelu Uusien toimintatapojen digitalisaation valmistelu Alueellisten kokeilujen toimeenpanon valmistelu Työ- ja elinkeinoministeriö • www.tem.fi 19.9.2018
Uudistuksen aikataulu Väliaikais- hallinto 7/17- 2/18 Käynnistys- vaihe 3/18- 12/18 Maakunnat aloittavat toimintansa 1.1.2019 Esivalmistelu 6/2016 - 6/17 2016 2017 2018 2019 2020 2021 4 / 2017 Kuntavaalit 3 / 2018 Maakuntavaltuustot aloittavat toimintansa 4 / 2021 Kunta- ja maakuntavaalit 28.1.2018 Ensimmäiset maakuntavaalit presidentinvaalien yhteydessä Työ- ja elinkeinoministeriö • www.tem.fi 19.9.2018
Seuraavia steppejä 2016-2017 1.1.2017 Henkilöstösiirrot ELY-keskuksista Tekesiin 9-11/2016 Lakipaketti lausunnolla 1 / 2017 Palvelu-keskusten perustamis- projektit käyntiin 11 / 2016 HE 1 Maakuntalaki voimaan 1.7.2017 Vehviläinen ja Harju maakuntakierroksella Elo Syys Loka Marras Joulu Tammi Helmi Kasvupalvelun ja aluekehittämisen keskeinen sisältö ja järjestämisen periaatteet näkyväksi Kasvupalvelun ja aluekehittämisen järjestämis- ja sisältölait 1-2 / 2017 HE 2 –luonnos lausunnolle Eri hallinnonalojen substanssi- ja järjestämislakeja Esivalmisteluvaihe käynnistynyt kaikissa maakunnissa Työ- ja elinkeinoministeriö • www.tem.fi 19.9.2018
Uudistuksen organisointi Tilanne 29.9.16 Työ- ja elinkeinoministeriö • www.tem.fi 19.9.2018
Lakipaketti lausunnolla 31.8. - 9.11. Uudistuksen keskeiset lait Lukuisat substanssilait kuten aluekehittämiseen, rakennerahasto-toimintaan ja kasvupalveluihin liittyvät lait Lakipaketti lausunnolla 31.8. - 9.11. Työ- ja elinkeinoministeriö • www.tem.fi 19.9.2018
Uudistuksen tuettava kasvua Tavoitteenamme on suunnata Suomen ja suomalaisten voimavarat kasvuasentoon – työllisyyden, investointien ja yrittäjyyden edistämiseen. Maakuntauudistuksessa on hallinnon uudistamisen lisäksi kyse alueellisen kasvun ja elinvoiman mahdollistamisesta. Uudistus on tehtävä niin, että maakunnille annetaan parhaat mahdollisuudet luoda uutta kasvua alueillaan. Tähän tavoitteeseen tähdätään 1 2 3 TE- ja yritys-palveluista kasvupalveluja Järjestäjän ja tuottajan roolin erottaminen Aluekehittämis- järjestelmän uudistaminen Työ- ja elinkeinoministeriö • www.tem.fi 19.9.2018
Kasvupalvelut KASVU- PALVELUT Yrityspalvelut TE-palvelut TE-palvelut ja yrityspalvelut kootaan julkiseksi kasvupalveluksi. Palvelulla edistetään uutta yritystoimintaa, yritysten kasvua, uudistumista ja kansainvälistymistä sekä vastataan työmarkkinoiden muutoksiin. Yrityksille rakennetaan sujuva reitti maakunnista maailmalle ja maailmalta maakuntiin. Rakennerahastoasioissa päätösvalta on maakunnilla. Ne voivat halutessaan sopia yhteistyöstä ja keskinäisestä työnjaosta. Yrityspalvelut TE-palvelut Työ- ja elinkeinoministeriö • www.tem.fi 19.9.2018
Järjestäjä – tuottaja -malli Kasvupalvelua toteutetaan järjestäjä- tuottajamallilla, jossa järjestämisvastuu on maakunnalla. Uudistuksen perusperiaate on markkinalähtöisyys eli tuottajien lähteminen samalta viivalta. Silloin järjestäjän ja tuottajien erottaminen on välttämätöntä. Monituottajamallissa tuottajina voivat olla yksityiset yhtiöt, julkisomisteiset yhtiöt ja kolmannen sektorin toimijat. Järjestää Maakunta Julkis-omisteinen yritys Yksityinen yritys Yhdistys Tuottavat Asiakas valitsee tuottajan Työ- ja elinkeinoministeriö • www.tem.fi 19.9.2018
Ohjausryhmä pj Gustafsson / vpj Oivo/ vpj Susiluoto Kasvupalvelujen ja aluekehittämisjärjestelmän uudistaminen Maakunta-uudistuksen TEM ohjaus pj. Susiluoto vpj Oivo Ohjausryhmä pj Gustafsson / vpj Oivo/ vpj Susiluoto Lakiryhmä pj. Timonen / vpj. Laajala Kasvupalvelu: tehtävät pj. Patrikainen Kasvupalvelu: järjestämis- ja tuottamis-rakenne pj. Jouppila Kasvupalvelu: ohjaus ja laadunhallinta pj Pihlman, Niemelä, Alue-kehittämis- järjestelmä pj. Lintilä, Osenius O s a l l i s t a v a t m e n e t e l m ä t
Team Finland –uudistus Team Finland –verkoston toimijoiden tehtäviä ja työnjakoa uudistetaan, tavoitteena entistä tehokkaampi kotimaan ja ulkomaan verkosto Maakuntien vastuulle siirtyy kasvupalveluiden yhteydessä yritysten kansainvälistymisen tukeminen ja vastuu huolehtia oman alueen yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edellytyksistä Jokaiseen maakuntaan tulee oma Team Finland -koordinaattori Tekesin valtakunnalliset palvelut uudistetaan niin ikään varmistamaan sujuva yhteistoiminta maakunnallisten kasvupalvelujen kanssa Tavoitteena suurempi yritysjoukko TF-palveluihin ja matalampi kynnys yrityksille hakea kansainvälistymispalveluihin Ministeri Olli Rehn on asettanut selvitysryhmän lokakuun alussa – määräaika 4.11.2016 Työ- ja elinkeinoministeriö • www.tem.fi 19.9.2018
Maakunnallisten kasvupalvelujen rahoituksen kriteerit valmistelussa Talous Maakunnallisten kasvupalvelujen rahoituksen kriteerit valmistelussa Maakuntien rahoitus tulee valtiolta yleiskatteellisena. Lisäksi on joitakin asiakasmaksuja ja mahdollisuus rajalliseen lainanottoon. Samalla uudistetaan kuntien valtionosuusjärjestelmä. Omaisuuteen liittyvissä kysymyksissä pyritään varmistamaan kuntien tasapuolinen kohtelu, samalla kun maakuntien on voitava järjestää palvelunsa tarkoituksenmukaisissa toimitiloissa. Työ- ja elinkeinoministeriö • www.tem.fi 19.9.2018
Maakunnallisen kasvupalvelun volyymi Kunnilta maakunnille siirtyvien tehtävien osuus on noin 17,7 mrd € EU koheesio- rahoitus 217 M€ Vajaa 100 htv Tekesiin Kansallinen rahoitus 866 M€ Reilu 3 000 htv maakuntiin Maakunnallinen kasvupalvelu euroina v.2015 yht. > 1000 M€ Maakunnallinen kasvupalvelu htv:llä tarkasteltuna v.2015 Työ- ja elinkeinoministeriö • www.tem.fi 19.9.2018
Valtiolta siirtyvä henkilöstö on noin 4000 htv Työ- ja elinkeinoministeriö • www.tem.fi 19.9.2018
Palvelukeskukset Maakuntalaki 124-129 § Ehdotetaan säädettäväksi neljän valtakunnallisen palvelukeskuksen perustamisesta: yhteishankintojen palvelukeskus (Hansel valmistelee) toimitila- ja kiinteistöhallinnon palvelukeskus (Senaatti valmistelee) talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskus (KEHA-keskus valmistelee) tieto- ja viestintäteknisten palvelujen palvelukeskus/ICT-palvelukeskus (KEHA- keskus valmistelee) Valtakunnallisuudella tavoitellaan yhtenäisiä palveluprosesseja, toiminnallista tehokkuutta ja mittakaavaetuja. Lisäksi ehdotetaan säädettäväksi velvoitteesta käyttää valtakunnallisen palvelukeskuksen palveluja mutta käyttövelvoite ei ole ehdoton (pl. kiinteistötoimitila- ja kiinteistöhallinnon palvelukeskus). Työ- ja elinkeinoministeriö • www.tem.fi 19.9.2018
Kiitos!