TEM-valmistelun ”Top Ten” tällä hetkellä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kuntakulttuuri kohtaa 2013 Mahdollisuuksia kulttuurille
Advertisements

Länsi-Suomen Liittojen maapäivät Työministeri Tarja Cronberg.
Oskelle ominaiset toimintamallit: Verkostoituminen (matala kynnys, avoimet kehittämisen ympäristöt) Uudet avaukset (viestintä, asiantuntijat, FinNode …)
Kestävää kasvua ja työtä
Palvelukeskushanke ja tukipalvelujen kehittäminen Tiedotustilaisuus henkilöstölle
Kuntaliiton Kunnat ohjelma ja tulevaisuuden kunta Kunnat haasteiden edessä -kuntaseminaari Joensuu va kehityspäällikkö Jarkko Majava.
Miten kunnat makaavat? Kunta-alan ajankohtaiskatsaus Kunnat haasteiden edessä -kuntaseminaari Joensuu Toimitusjohtaja Jari Koskinen
Ohjaus ja yhteistyö -kori Tilannekatsaus Maritta Korhonen / Minna Saario.
Innovatiiviset hankinnat vauhdittamaan SOTE-kehitystä Kansliapäällikkö Päivi Sillanaukee STM, Meritulli.
Asuntomarkkinat Asuntovaikuttajien areena Hotelli Scandic Park Helsinki Elinkeinoministeri Olli Rehn Mikä on järkevää alue- ja kaupunkipolitiikkaa?
Tiina Harjunpää, Keski-Pohjanmaan liitto Alueelliset innovaatiot ja kokeilut Keski-Pohjanmaalla.
Maakunnille siirtyvät tehtävät ja henkilötyövuodet.
ELO-yhteistyöryhmän kokous
Järjestöt Satasotessa
Maakunnille siirtyvät tehtävät ja henkilötyövuodet
Maakunnille siirtyvät tehtävät ja henkilötyövuodet
Tilannekatsaus valtakunnallisesta ja Pohjois-Karjalan valmistelusta
Sosiaali- ja terveydenhuolto viidelle sote-alueelle
Kunta- ja sote -uudistus hyvinvoinnin ja terveyden edistäjänä
Sijaishuollon ohjauksen ja valvonnan malli – Kohti lapsikeskeistä ja lapsenoikeusperustaista toimintatapaa Susanna Hoikkala Erityisasiantuntija/Lastensuojelun.
Projektisuunnitelma vuodelle 2017
Keski-Pohjanmaan alueellinen työvoima- ja yrityspalvelukokeilu
Maakuntauudistuksen valmistelu TEM:ssä
#meidänkeskipohjanmaa Tiina Harjunpää
Tuhat uutta työpaikkaa Pohjois-Karjalan Työvoima- ja yrityspalvelujen alueellinen kokeilu Pohjois-Karjalan ELY-keskus.
Laki alueiden kehittämisestä ja kasvupalveluista
Matkalla Meijän maakuntaan Maakuntavaltuusto
Maakuntauudistuksen valmistelu Pohjois-Karjalassa
Maakuntauudistus Pohjois-Karjalassa
Sote-uudistuksen tilannekatsaus
Ajankohtaista sote-uudistuksesta ja valinnanvapaudesta
1. Järjestöjen työ näkyväksi tietoa kunnille, Siun sotelle
Erityisasiantuntija Jaana Joutsiluoma
Maakunta- ja sote-uudistus Ministerin tilannekatsaus
TAHE keskitetty toimintamalli
Pirkanmaan sote- ja maakunta uudistuksen valmisteluun osallistuvat järjestötoimijat Toimijoiden yhteistyö ja verkostoituminen (kolmas tapaaminen)
Yritystukityöryhmän kuulemistilaisuus ELY-keskukset
Hallitusneuvos Mikko Ojala
Ehdotus laiksi alueiden kehittämisestä ja kasvupalvelusta
Ajankohtaista maakuntauudistuksesta ja sotesta
Maakunnille siirtyvät tehtävät ja henkilötyövuodet
Maakunnille siirtyvät tehtävät ja henkilötyövuodet
OHJAAMOT OSANA MAAKUNTAUUDISTUSTA
Sote-uudistuksen muutoksen tuki
TE-toimiston yrityspalvelut
Team Finland – palvelutarjonta
Matkalla Meijän maakuntaan
Maakunnille siirtyvät tehtävät ja henkilötyövuodet
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
Pohjois-Savon TE-toimisto Johtaja Soile Lahti
Maakuntauudistus Kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläinen
Ajankohtaista TE-palveluissa
Maakunta- ja soteuudistuksen ajankohtaiskatsaus Asko Peltola
Etelä-Savon maakunta- ja soteuudistus
Maakuntauudistus tilannekatsaus
Kuntamarkkinat Kokeilujen koordinaatiohanke , Mikko Kesä
Rakennerahastojen hallintojärjestelmän uudistaminen
Sote- ja maakuntauudistus
Aluekehittämisjärjestelmän uudistaminen Kasvupalveluiden ja aluekehittämisjärjestelmän uudistamisen ohjausryhmän kokous
Kehittämisen toimijat – systeeminen taso
Maakuntauudistus – missä mennään?
Maakunta- ja sote-uudistus Ministerin tilannekatsaus
Kuntien ja kuntayhtymien talous, mrd. € (painelaskelman mukaan)
Sote-uudistuksen toimeenpano
Pohjois-Karjalan maakunta- ja soteuudistus
Katsaus Pohjois-Karjalan maakunta- ja sote-uudistuksen valmisteluun Henkilöstöryhmä
Kys. 8. Maakunnan talouden ohjaus perustuu erityisesti maakuntalakiin ja maakuntien rahoituslakiin. Ohjaavatko maakuntien rahoitusmalli ja maakuntalain.
Pasi Patrikainen Johtaja, Pohjois-Savon TE-toimisto
PoSoTellen kohti tulevaisuutta
-Yksi kuntamuoto: KUNTA
Esityksen transkriptio:

Maakuntauudistus, kasvupalvelut ja alueiden kehittäminen Tilannekatsaus 10/2016

TEM-valmistelun ”Top Ten” tällä hetkellä Ison systeemisen muutoksen hahmottaminen ja viestiminen Maakuntauudistus ja kasvupalvelut: kestävää kasvua ja elinvoimaa, uudenlaisia palvelukokonaisuuksia, markkinoiden rakentamista, normistojen purkua Maakuntalakipaketin lausunnon kokoaminen 9.11.2016 mennessä Laajan kasvupalvelun sisältötyö – ml Team Finland -selvitys Kasvupalvelun ja aluekehittämisen sisältö- ja lakipaketin valmistelu noin 15.11.2016 mennessä Sidosryhmien kuuleminen bilateriaalitapaamisissa ja muilla yhteisillä foorumeilla – mm. kasvupalvelun ja aluekehittämisen verkkoaivoriihi Pääkaupunkiseudun erillisratkaisun esiselvitystyö Henkilöstövaikutusten selvittäminen Rahoitusratkaisujen ja tietopohjaisen johtamisvuoropuhelun valmistelu Uusien toimintatapojen digitalisaation valmistelu Alueellisten kokeilujen toimeenpanon valmistelu Työ- ja elinkeinoministeriö • www.tem.fi 19.9.2018

Uudistuksen aikataulu Väliaikais- hallinto 7/17- 2/18 Käynnistys- vaihe 3/18- 12/18 Maakunnat aloittavat toimintansa 1.1.2019 Esivalmistelu 6/2016 - 6/17 2016 2017 2018 2019 2020 2021 4 / 2017 Kuntavaalit 3 / 2018 Maakuntavaltuustot aloittavat toimintansa 4 / 2021 Kunta- ja maakuntavaalit 28.1.2018 Ensimmäiset maakuntavaalit presidentinvaalien yhteydessä Työ- ja elinkeinoministeriö • www.tem.fi 19.9.2018

Seuraavia steppejä 2016-2017 1.1.2017 Henkilöstösiirrot ELY-keskuksista Tekesiin 9-11/2016 Lakipaketti lausunnolla 1 / 2017 Palvelu-keskusten perustamis- projektit käyntiin 11 / 2016 HE 1 Maakuntalaki voimaan 1.7.2017 Vehviläinen ja Harju maakuntakierroksella Elo Syys Loka Marras Joulu Tammi Helmi Kasvupalvelun ja aluekehittämisen keskeinen sisältö ja järjestämisen periaatteet näkyväksi Kasvupalvelun ja aluekehittämisen järjestämis- ja sisältölait 1-2 / 2017 HE 2 –luonnos lausunnolle Eri hallinnonalojen substanssi- ja järjestämislakeja Esivalmisteluvaihe käynnistynyt kaikissa maakunnissa Työ- ja elinkeinoministeriö • www.tem.fi 19.9.2018

Uudistuksen organisointi Tilanne 29.9.16 Työ- ja elinkeinoministeriö • www.tem.fi 19.9.2018

Lakipaketti lausunnolla 31.8. - 9.11. Uudistuksen keskeiset lait Lukuisat substanssilait kuten aluekehittämiseen, rakennerahasto-toimintaan ja kasvupalveluihin liittyvät lait Lakipaketti lausunnolla 31.8. - 9.11. Työ- ja elinkeinoministeriö • www.tem.fi 19.9.2018

Uudistuksen tuettava kasvua Tavoitteenamme on suunnata Suomen ja suomalaisten voimavarat kasvuasentoon – työllisyyden, investointien ja yrittäjyyden edistämiseen. Maakuntauudistuksessa on hallinnon uudistamisen lisäksi kyse alueellisen kasvun ja elinvoiman mahdollistamisesta. Uudistus on tehtävä niin, että maakunnille annetaan parhaat mahdollisuudet luoda uutta kasvua alueillaan. Tähän tavoitteeseen tähdätään 1 2 3 TE- ja yritys-palveluista kasvupalveluja Järjestäjän ja tuottajan roolin erottaminen Aluekehittämis- järjestelmän uudistaminen Työ- ja elinkeinoministeriö • www.tem.fi 19.9.2018

Kasvupalvelut KASVU- PALVELUT Yrityspalvelut TE-palvelut TE-palvelut ja yrityspalvelut kootaan julkiseksi kasvupalveluksi. Palvelulla edistetään uutta yritystoimintaa, yritysten kasvua, uudistumista ja kansainvälistymistä sekä vastataan työmarkkinoiden muutoksiin. Yrityksille rakennetaan sujuva reitti maakunnista maailmalle ja maailmalta maakuntiin. Rakennerahastoasioissa päätösvalta on maakunnilla. Ne voivat halutessaan sopia yhteistyöstä ja keskinäisestä työnjaosta. Yrityspalvelut TE-palvelut Työ- ja elinkeinoministeriö • www.tem.fi 19.9.2018

Järjestäjä – tuottaja -malli Kasvupalvelua toteutetaan järjestäjä- tuottajamallilla, jossa järjestämisvastuu on maakunnalla. Uudistuksen perusperiaate on markkinalähtöisyys eli tuottajien lähteminen samalta viivalta. Silloin järjestäjän ja tuottajien erottaminen on välttämätöntä. Monituottajamallissa tuottajina voivat olla yksityiset yhtiöt, julkisomisteiset yhtiöt ja kolmannen sektorin toimijat. Järjestää Maakunta Julkis-omisteinen yritys Yksityinen yritys Yhdistys Tuottavat Asiakas valitsee tuottajan Työ- ja elinkeinoministeriö • www.tem.fi 19.9.2018

Ohjausryhmä pj Gustafsson / vpj Oivo/ vpj Susiluoto Kasvupalvelujen ja aluekehittämisjärjestelmän uudistaminen Maakunta-uudistuksen TEM ohjaus pj. Susiluoto vpj Oivo Ohjausryhmä pj Gustafsson / vpj Oivo/ vpj Susiluoto Lakiryhmä pj. Timonen / vpj. Laajala Kasvupalvelu: tehtävät pj. Patrikainen Kasvupalvelu: järjestämis- ja tuottamis-rakenne pj. Jouppila Kasvupalvelu: ohjaus ja laadunhallinta pj Pihlman, Niemelä, Alue-kehittämis- järjestelmä pj. Lintilä, Osenius O s a l l i s t a v a t m e n e t e l m ä t

Team Finland –uudistus Team Finland –verkoston toimijoiden tehtäviä ja työnjakoa uudistetaan, tavoitteena entistä tehokkaampi kotimaan ja ulkomaan verkosto Maakuntien vastuulle siirtyy kasvupalveluiden yhteydessä yritysten kansainvälistymisen tukeminen ja vastuu huolehtia oman alueen yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edellytyksistä Jokaiseen maakuntaan tulee oma Team Finland -koordinaattori Tekesin valtakunnalliset palvelut uudistetaan niin ikään varmistamaan sujuva yhteistoiminta maakunnallisten kasvupalvelujen kanssa Tavoitteena suurempi yritysjoukko TF-palveluihin ja matalampi kynnys yrityksille hakea kansainvälistymispalveluihin Ministeri Olli Rehn on asettanut selvitysryhmän lokakuun alussa – määräaika 4.11.2016 Työ- ja elinkeinoministeriö • www.tem.fi 19.9.2018

Maakunnallisten kasvupalvelujen rahoituksen kriteerit valmistelussa Talous Maakunnallisten kasvupalvelujen rahoituksen kriteerit valmistelussa Maakuntien rahoitus tulee valtiolta yleiskatteellisena. Lisäksi on joitakin asiakasmaksuja ja mahdollisuus rajalliseen lainanottoon. Samalla uudistetaan kuntien valtionosuusjärjestelmä. Omaisuuteen liittyvissä kysymyksissä pyritään varmistamaan kuntien tasapuolinen kohtelu, samalla kun maakuntien on voitava järjestää palvelunsa tarkoituksenmukaisissa toimitiloissa. Työ- ja elinkeinoministeriö • www.tem.fi 19.9.2018

Maakunnallisen kasvupalvelun volyymi Kunnilta maakunnille siirtyvien tehtävien osuus on noin 17,7 mrd € EU koheesio- rahoitus 217 M€ Vajaa 100 htv Tekesiin Kansallinen rahoitus 866 M€ Reilu 3 000 htv maakuntiin Maakunnallinen kasvupalvelu euroina v.2015 yht. > 1000 M€ Maakunnallinen kasvupalvelu htv:llä tarkasteltuna v.2015 Työ- ja elinkeinoministeriö • www.tem.fi 19.9.2018

Valtiolta siirtyvä henkilöstö on noin 4000 htv Työ- ja elinkeinoministeriö • www.tem.fi 19.9.2018

Palvelukeskukset Maakuntalaki 124-129 § Ehdotetaan säädettäväksi neljän valtakunnallisen palvelukeskuksen perustamisesta: yhteishankintojen palvelukeskus (Hansel valmistelee) toimitila- ja kiinteistöhallinnon palvelukeskus (Senaatti valmistelee) talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskus (KEHA-keskus valmistelee) tieto- ja viestintäteknisten palvelujen palvelukeskus/ICT-palvelukeskus (KEHA- keskus valmistelee) Valtakunnallisuudella tavoitellaan yhtenäisiä palveluprosesseja, toiminnallista tehokkuutta ja mittakaavaetuja. Lisäksi ehdotetaan säädettäväksi velvoitteesta käyttää valtakunnallisen palvelukeskuksen palveluja mutta käyttövelvoite ei ole ehdoton (pl. kiinteistötoimitila- ja kiinteistöhallinnon palvelukeskus). Työ- ja elinkeinoministeriö • www.tem.fi 19.9.2018

Kiitos!