Ammattikorkeakoulujen yhteiset verkostohankkeet

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Advertisements

Läpäisyhankkeet ja ammatillisen koulutuksen kehittäminen
Valmennus AMK-opintoihin -työkori –
Korkeakoulutus 1.Vastuu ammattikorkeakoulujen perusrahoituksesta siirretään kokonaan valtiolle ja ammattikorkeakouluista tehdään itsenäisiä oikeushenkilöitä.
Hops Sibelius-Akatemiassa Hannele Ketomäki.
@Virtuaaliammattikorkeakoulu VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Suomen Virtuaaliammattikorkeakoulu.
OHJAUS AMMATTIKORKEAKOULUISSA Pentti Rauhala ARENE ry:n pj., rehtori, Laurea – ammattikorkeakoulu
| | Minne menet aikuisohjaus? –seminaari Elinikäinen oppiminen ja ohjauksen monet muodot Kommenttipuheenvuoro, Savonia-ammattikorkeakoulu.
2005/2007 Kuntoutuksen ylempi ammattikorkeakoulututkinto yhteistyössä: Arcada, Nylands svenska yrkeshögskola Helsingin ammattikorkeakoulu Stadia Laurea.
AVOIN AMMATTIKORKEAKOULU Ammattikorkeakoulun koulutusmuoto, joka n parantaa opiskeluun osallistumismahdollisuuksia n parantaa työelämässä mukana olevien.
I Ammattikorkeakoulukirjastojen alkuvaiheet 1991 – 1995 II Ammattikorkeakoulukirjastojen toiminnan vakiinnuttaminen Ammattikorkeakoulukirjasto-
PAKOLLINEN KANSAINVÄLISTYMISJAKSO TUTKINTOVAATIMUKSISSA TAVOITE: Opiskelijalla oltava valmiudet työskennellä kansainvälisessä toimintaympäristössä. LÄHTÖKOHTA:
KV- JA URAPALVELUT Anu Honkanen Kansainvälinen harjoittelu osana opintoja Työrymä 2 Bolognan vanavedessä –seminaari: Kansainvälisyys korkeakoulujen.
Osaamisen ja sivistyksen asialla Ohjaus koulutusta ja tutkimusta koskevassa kehittämissuunnitelmassa vuosina 2003 – 2008 Jyväskylä
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Lapissa - LÄPSY Toteuttajatahot Rovaniemen koulutuskuntayhtymä: Lapin ammattiopisto Lapin matkailuopisto.
Koulutuksen keskeyttämisen ehkäisy Pedagoginen kehittämistyö Toukokuu 2014 Sauli Korhonen, Mari Kukkola ja Marja Ruotsalainen.
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
Hyvinvointia maaseudulle luovuuden keinoin Kulttuuriteemaryhmän puheenjohtaja Pirkko Liisi Kuhmonen Opetusministeriö YTR:n hankeseminaari
Vaasan yliopisto Arviointiprojektin käynnistysseminaari Ilkka Virtanen Kauppatieteiden ja liiketalouden korkeakoulutuksen arviointi-
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö/ Maija Innola/ as / /1. Tavoitesopimus Sopimuksen.
Jukka Vehviläinen, DiaLoog AMMATTISTARTIN SEURANTA VUONNA 2010 Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymä toteuttaa hankkeen, jonka aikana (v. 2010) suunnitellaan.
Joustava opintoketju Pohjois- Savossa –hankkeen loppuseminaari Tuula Peura Ulla Kekäläinen Joustava opintoketju Pohjois-Savossa.
Work Research Centre University of Tampere Toisen asteen koulutuksen läpäisemistä ja keskeyttämistä koskeva tutkimus Simo Aho.
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 5 VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Annina Korpela, tiedottaja Kehittämisyksikkö.
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö/ Hannu Sirén/ as / /1.
VÄLIVUOSI.  Välivuosi voi osua omalle kohdalle joko suunnitellusti tai vahingossa, jos ei saakaan ensimmäisellä hakukerralla opiskelupaikkaa.  Välivuosi.
Alueellinen koulutustilaisuus Kuopiossa Kunnonpaikka,Vuorela Ulla Voutilainen.
INSSI-KEHITTÄMISSEMINAARI Teknillisen korkeakoulutuksen kehittämisen tilanne Johtaja Hannu Sirén.
Haku ammatilliseen koulutukseen Kevään yhteishaku , haku päättyy klo Valinnan tulokset voi julkaista aikaisintaan Syksyn yhteishaku.
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/Ammattikorkeakouluyksikkö/as / /1. Rakenteellinen kehittäminen Ammattikorkeakouluja muodostettaessa.
Ajankohtaista ammatillisessa koulutuksessa Ammatillisen koulutuksen säädöksiin muutoksia – opetussuunnitelmat tarkasteluun Jyväskylä Opetusneuvos.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen ja ammatillisen aikuiskoulutuksen ajankohtaiset asiat Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus
VALOA Valmennuksella kansainvälisiä osaajia työmarkkinoille
KOLVI OY – Keuda, Omia, Luksia ja Varia, innovoiva ohjausyhteistyö Kolvi OY Keudan, Omnian, Luksian ja Varian innovoiva ohjausyhteistyö.
Opetussuunnitelmaviestinnän kohderyhmät ja viestinnän kohdistaminen (ryhmätehtävä)
Sunnuntai, 29. maaliskuuta 2015 KORKEAKOULUJEN RAKENNEMUUTOKSEN VAIKUTUKSET AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIRJASTOIHIN FinELib-päivä Timo Luopajärvi.
Teija Felt, TM Ohjauspalvelut julkisten työvoimapalvelujen strategiassa Teija Felt, TM
Hallitusohjelman arviointi Juha Kettunen.
Sidosryhmäseminaari Koulutussuunnittelija Kaarina Närhi - Avoin ammattikorkeakouluopetus ( - Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot.
Ajankohtaista opetus- ja kulttuuriministeriöstä Kuopio Mari Pastila-Eklund.
Lisää tähän otsikko Selvityshanke kansalaisten yksilöllisistä koulutustileistä Mirja Hannula.
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
OPKE/JNA OPSista HOPSiin ja takaisin Opetuksen ja opiskelun suunnittelun ja seurannan välineitä Tampereen teknillisessä yliopistossa Johanna Naukkarinen.
Aikuiskoulutus ammattikorkeakoulussa Opetusministeriön Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma 2003 – 2008: Yhtenä painoalueena aikuisten koulutusmahdollisuuksien.
IKÄÄNTYVÄN VÄESTÖN TOIMINTAKYVYN JA ITSENÄISEN SELVIYTYMISEN EDISTÄMINEN Korkeakoulujen aluekehitysstrategia Koulutus ja tutkimus Opetusministeriön.
Opintotuki, työ- ja kansaneläke, työttömyyskorvaukset.
Juha KnuuttilaSivu 1 VERKKO-OPETUSPALVELUT – KEKKO Strategia ja yleinen kehittäminen: koulutuspalvelupäällikkö Mauri Kantola.
SeAMK kehittämisohjelma Kehittämisseminaari Tapio Varmola.
TraiNet –tapaaminen Rajat ylittävä yhteistyö TURKU AMK Paneelikeskustelu.
Oulun ammattikorkeakoulu. Sosiaali- ja terveysalan yksikkö Oulu ja Oulainen.
O PETUSMINISTERIÖ /Jukka Lehtinen / / 1. Ammatillisen koulutuksen tuloksellisuuden kehittäminen Koulutuspoliittisia tavoitteita:
Musiikin koulutusseminaari - valtakunnallinen koulutusrakenne ja työnjako Maija Innola Korkeakoulu- ja tiedepolitiikan osasto.
Ammatillisen koulutuksen ohjauksen laadunvarmistus Pasi Kallioinen, Sataedu & VeeVee Virtanen, SAKU ry OPINTO-OHJAUKSEN MITTARISTO JA SEN KÄYTTÖKOKEMUKSET.
AVOP-opiskelijapalautejärjestelmä OKM/KTPO Kaisu Piiroinen.
Rakenteellinen kehittäminen, Lapin malli Rehtori Pentti Tieranta
AMMATTIKORKEAKOULUJEN OHJAUS JA RAHOITUS TULEVAISUUDESSA Johtaja Hannu Sirén
Avoin tulevaisuus? Kaikille avoimia korkeakouluopintoja
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Aikuisten uraohjaajien erikoistumiskoulutus
Kehittämissuunnitelma ja ennakointi Päijät-Hämeen ennakointiverkosto
Opiskelun ja opetuksen sekä niiden tuen ja hallinnon toiminta-arkkitehtuuria eli Prosessit Pekka Linna, CSC.
Kauhavan lukion vanhempainilta Opinto-ohjaaja Henna Teikari
Erityisavustus korkeakouluille korkeakoulutuksen kehittämiseen
Läpäisyn tehostamisohjelman tulokset
Ammattikorkeakoulun kehittämispäivä
Yhteisten verkkokurssien tarjonnan laajentaminen
Tampereen ammattikorkeakoulu
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Esityksen transkriptio:

Ammattikorkeakoulujen yhteiset verkostohankkeet 2004 - 2006 Tutkintojen suorittaminen tavoiteajassa Opintotukijärjestelmän kehittäminen Anne-Mari Pyökäri, suunnittelija Maija Innola, ylitarkastaja OPETUSMINISTERIÖ

Kehittämissuunnitelma 2003 - 2008/ ammattikorkeakoulut AMK-järjestelmä vakiintunut → nyt keskitytään järjestelmän kehittämiseen ja kansainvälisen toi- minnan vahvistamiseen KeSun 2003 - 2008 painopistealueet: - Opetuksen kehittäminen - Tutkintorakenteen kehittäminen - Aluekehitys sekä tutkimus- ja kehitystyö - Ammattikorkeakouluverkon ja koulutus- tarjonnan kehittäminen

Kehittämissuunnitelma 2003 - 2008/ ammattikorkeakoulut Opetuksen kehittäminen: "Opetuksen laatutason kohottamiseksi kiinnitetään erityistä huomiota mm. yksilöllisiin opintosuunnitelmiin, opiskelijoiden ohjaus- ja neuvotapalveluihin sekä keskeyttämisten vähentämiseen liityviin toimenpiteisiin" → näihin suunnattu voimavaroja → päätetty ammattikorkeakoulujen ja OPM:n välisissä tavoitesopimuksissa yhteisistä verkostohankkeista vuosille 2004 - 2006

Ammattikorkeakoulujen Verkostohankkeet 2004 - 2006 Opintojen ohjauksen kehittäminen (Hämeen amk) Ura- ja rekrytointipalveluiden kehittäminen (Lahden amk) Harjoittelun kehittäminen (Keski-Pohjanmaan amk) VirtuaaliAMK:n kehittäminen (Tampereen amk) Opinnäytteiden kehittäminen sekä valtakunnallinen opinnäytetyökilpailu (Oulun & Satakunnan amk) Itä- ja Kaakkois-Aasian yhteistyöverkosto (Jyväskylän amk)

Verkostohankkeet 2004 - 2006 Verkostoitumisen avulla ammattikorkeakoulut: - tekevät yhteistyötä, jolla luodaan synergiaa ja saadaan aikaiseksi pysy- vää kehitystä, - välittävät toisilleen ideoita ja kokemuksia sekä - etenevät kohti yhteistä näkemystä Projektiluontoisuus - hankkeella alku ja loppu, - suunnitelma ja resursseja, - ennalta määrätty tavoite ja - lopussa "tuotos" "Korkeakoulujen autonomia"

Tutkintojen suorittaminen tavoiteajassa Nykyinen hallitusohjelma ottaa tavoitteeksi opiskelijoiden opintososiaalisen aseman kohottamisen sekä opiskeluaikojen lyhentämisen Opetusministeriö laati hallituskauden alussa toimenpideohjelman, jolla edistetään tutkinnon suorittamista tavoiteajassa  Korkeakoulujen opintoaikojen lyhentämisen toimenpideohjelma, opetusministeriö 2003.

Tutkintojen suorittaminen tavoiteajassa Opintojen pitkittymiseen vaikuttavat: - Lukukausien aikainen työssäkäynti (osa- aikainen opiskelu) - Opintotuki - Lukukausien tehoton käyttö - Opetusjärjestelyt - Opiskelijavalinnat - Korkeakoulujen rahoitusjärjestelmiin liittyvät syyt - Uravalinnan pohtiminen - Työllisyystilanne

Tutkintojen suorittaminen tavoiteajassa - ammattikorkeakoulut Keskimääräinen opiskeluaika ammattikorkeakouluissa (nuorten koulutus) v. 2003 oli 4,1v. ja v. 2002 4,0 v. → opintojen pitkittyminen ei ole merkittävä ongelma, vaikka alakohtaisia eroja kuitenkin löytyy Ammattikorkeakoulututkinto suoritetaan keskimäärin 25-vuotiaana (aikuiskoulutuksessa 36-vuotiaana) Opintojen keskeyttäminen (v. 2002 7,8% ja v. 2003 8,8%) → Keskimääräinen opiskeluaika ennen keskeyttämistä 2,2 vuotta → Läpäisy vaihtelee eri koulutusaloilla → Yli 7000 läsnäolevaksi ilmoittautunutta opiskelijaa (7,8%) ei suorittanut yhtään opintoviikkoa vuonna 2002, paljon osa-aikaisia opiskelijoita

Keinoja keskeyttämisten vähentämiseen ja opintojen edistämisen tukemiseen Opintoprosessien laadun parantaminen, Henkilökohtaiset opintosuunnitelmat (HOPS) Opintojen ohjauksen tehostaminen Neuvontapalveluiden kehittäminen Opinnäytetöiden ja työharjoittelun kehittäminen entistä toimivimmiksi tutkinnon osiksi Monipuolinen opetustarjonta (mm. virtuaali- opintojen kehittäminen)  Ammattikorkeakoulujen yhteiset verkosto- hankkeet

Opintotukijärjestelmän kehittäminen Opintotukea ja opiskelijoiden opintososiaalista asemaa koskeva toimenpideohjelma (Kurri, 2003) Tavoitteena kehittää opintotukijärjestelmää kannustavammaksi Esityksen keskeiset ehdotukset: - Opintotukea myönettäisiin jatkossa enintään 50 kuukauden ajan (entisen 55 kuukauden sijaan) - Asumislisän ylärajan nostaminen 40 eurolla 252 euroon - Opintotuen enimmäismäärän nostaminen nykyisestä 220 eurosta 280 euroon kuukaudessa - Opintolainan subventio käyttöön: yli 2500 euron ylittävästä lainaosasta 30% olisi vähennettävissä verotuksessa → ohjelma ollut lausuntokierroksella → asiaa käsitellään sivistyspoliittisessa ministerivaliokunnassa ja kesän budjettiriihessä