Sote- ja maakuntauudistus Aikataulu ja eteneminen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Terveyden edistämisen asiantuntemus sote –uudistuksessa. Kuntajohdon kysely ja TEAviisari Terve Kunta –verkostotapaaminen Helsinki Osastojohtaja.
Advertisements

Johtaja Leila Helaakoski Pohjois-PohjanmaanTE-keskus EAKR-seurantakomitea
Kanta-Hämeen Sote III Ajankohtaiskatsaus Kanta-Hämeen alueverkosto Jukka Lindberg Projektipäällikkö Hämeen liitto Hämäläisten hyväksi – Hämeen.
Arvot Ammattikorkeakoulun perusarvoja ovat luottamus, yhteistyökykyisyys ja muutoskykyisyys. Arvot Ammattikorkeakoulun perusarvoja ovat luottamus, yhteistyökykyisyys.
TYÖVOIMAKOULUTUS JA REFORMI
NYKYTILAN KUVAUS Maaseudun kehittäminen
Maakuntastrategia Uuden toimintamallin kuvaus
Yhteistyösopimuksen laadinta
Järjestöjen osallisuus sote- ja maakuntauudistuksen valmistelussa
Sote-uudistuksen nykyvaihe
Projektisuunnitelma vuodelle 2017
Maakuntauudistuksen valmistelu TEM:ssä
Ajankohtaista (1/3) SOTEMAKU-johtoryhmä päätti kokouksessaan mm. seuraavista asioista: Väliaikaisen SOTE kuntayhtymän valmistelua ei jatketa,
Yhteisöt-ryhmä 1. Vaiheen kartoitus Otsikkodia.
Tilannekatsaus
#meidänkeskipohjanmaa Tiina Harjunpää
Tuhat uutta työpaikkaa Pohjois-Karjalan Työvoima- ja yrityspalvelujen alueellinen kokeilu Pohjois-Karjalan ELY-keskus.
Matkalla Meijän maakuntaan Maakuntavaltuusto
Maakuntauudistus Pohjois-Karjalassa
Sote-uudistuksen tilannekatsaus
Ajankohtaista sote-uudistuksesta ja valinnanvapaudesta
Maakunnallinen näkökulma
Maakunta- ja sote-uudistus Ministerin tilannekatsaus
Sote-järjestöt osana sosiaali- ja terveydenhuollon uudistumista
Opetustoimi osana Jyväskylää
Sote- ja maakuntauudistus
Konsernirakenne.
Sote- ja aluehallintouudistus sekä itsehallintoalueiden perustaminen
Yhteistoiminta maakunta- ja sote-uudistuksessa Keski-Suomessa Maakuntauudistuksen valmistelutilanteessa Maakunta- ja sote-uudistus pysyväisaiheeksi.
Ajankohtaista maakuntauudistuksesta ja sotesta
Sote- ja maakuntauudistus Keski-Suomessa Tämä aineisto käsittelyyn luovuttavissa organisaatioissa viimeistään toukokuussa 2017 Sote- ja maakuntauudistuksen.
Sote- ja maakuntauudistus
Maaseutuohjelman kuulumiset ja maakuntauudistuksen tilanne
Maakunnille siirtyvät tehtävät ja henkilötyövuodet
Maakunnille siirtyvät tehtävät ja henkilötyövuodet
Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus Toivakka
Sote-uudistuksen muutoksen tuki
Ajankohtaisia valinnanvapaudesta
Sote- ja maakuntauudistus
Matkalla Meijän maakuntaan
Maakunnille siirtyvät tehtävät ja henkilötyövuodet
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
Pohjois-Savon kuntien tilinpäätökset 2017
Ehdotus: sote-viestinnän strategiset painotukset 2017
Digityökalujen valmistelu järjestämistehtävää varten
Etelä-Savon maakuntaliitto
Osaamisperusteisuuden ja asiakaslähtöisyyden edistäminen / Ratkaisujen hakeminen kokeilutoiminnalla, ml. digitaalisuus
Alueellinen yhteistyö hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä
Osallisuus maakunnissa ja niiden valmistelussa
Etelä-Savon maakunta- ja soteuudistus
Pohjois-Pohjanmaan maakuntauudistuksen valmistelun tilannekatsaus
Talous- ja henkilöstöhallinnon ja ICT-palvelukeskusten perustaminen
OTE maakunnassa -Polut kuntoon
Lainsäädäntö Valtion lupa- ja valvontaviraston on tarkoitus aloittaa toimintansa alkaen. Ehdotus Valtion lupa- ja valvontaviraston perustamisesta.
Keski-Suomen valmistelutilanne kevät 2018
Sote- ja maakuntauudistus
Matkalla Meijän maakuntaan valmistelun organisointi
Päijät-Hämeen maakunta- ja sote-uudistus
Ohjaus ja yhteistyö: toimeenpanosuunnitelman tilanneraportti Maritta Korhonen (puheenjohtaja) Minna Saario (sihteeri)
Asiakas- ja palveluohjaustyöryhmä helmikuu 2018
Maakunta- ja sote-uudistus Ministerin tilannekatsaus
Valtakunnallisen valmistelun tilanne järjestönäkökulmasta
Pelastustoimen uudistaminen jatkuu - maakuntauudistus etenee
Katsaus Pohjois-Karjalan maakunta- ja sote-uudistuksen valmisteluun Henkilöstöryhmä
Organisoituminen ja käynnistyminen
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
Kys. 8. Maakunnan talouden ohjaus perustuu erityisesti maakuntalakiin ja maakuntien rahoituslakiin. Ohjaavatko maakuntien rahoitusmalli ja maakuntalain.
PoSoTellen kohti tulevaisuutta
Maakunta- ja sote-uudistuksen jälkeen
-Yksi kuntamuoto: KUNTA
Esityksen transkriptio:

Sote- ja maakuntauudistus Aikataulu ja eteneminen

Uuden maakunnan muodostajat Kuntien ja yhteistoiminta-alueiden sosiaali- ja terveyspalvelut sekä kuntouttava työtoiminta 5 998 htv Jyväskylän, Keuruun, Laukaan ja Viitasaaren ympäristöterveydenhuolto 64 htv Keski-Suomen sairaanhoitopiiri 3 287 htv Keski-Suomen ELY-keskus 160 htv Keski-Suomen pelastuslaitos 335 htv Keski-Suomen liitto 31 htv Keski-Suomen TE-toimisto 144 htv Keuruun, Laukaan, Pihtiputaan ja Saarijärven maaseutuhallinto 19 htv Keuruun ja Sysmän lomituspalvelut 173 htv Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto 5 htv Valtio Kunta Maakunta Keski-Suomen maakunta 1 mrd € 10 000 htv

Esivalmistelu ja valmistelu 20 - 22 kk Väliaikainen hallinto 7 - 8 kk Valmistelun vaiheet 9/2016 – 5/2018 6/2018 – 12/2018 1/2019 - 12/2019 2020 Esivalmistelu ja valmistelu 20 - 22 kk Väliaikainen hallinto 7 - 8 kk Käynnistäminen 12 kk Uudistuksen valmistelu yhteistyössä muutosvisio ja tavoitteet edellytykset henkilöstön ja tehtävien sujuvalle siirtämiselle uusiin organisaatioihin alustava suunnitelma maakunnan palvelu-kokonaisuuksista, palvelutavoitteista ja palveluiden tuotantomalleista jatkuu 1.8.2017 alkaen projektina siihen saakka, kunnes voimaanpanolaki voimassa Valmisteluvastuu väliaikaisella valmistelu-toimielimellä sovitun kokoonpanon tarkistaminen keväällä 2018 toimielin tekee väliaikaisia päätöksiä uutta maakuntaa koskien tarkka suunnitelma uuden maakunnan käynnistämisestä ja toiminnasta maakuntavaalit 28.10.2018 Maakuntavaaleilla valittu maakuntavaltuusto aloittaa maakuntavaltuusto valitsee maakuntahallituksen, tarkastuslautakunnan ja uuden organisaation johdon maakuntavaltuusto ja –hallitus tekevät päätökset palvelu-kokonaisuuksista, palveluiden järjestämisestä ja tuottamisesta sekä toiminnan organisoinnista 1.1.2020 alkaen

Valmistautumiseen lisää aikaa Esivalmistelu Valmistelu 9/2016 – 7/2017 8/2017 – 5/2018 Yhteinen tulevaisuudenkuva Perustana organisaatioiden välinen yhteistyö nykytilan kuvaus hahmotelmat palvelu-kokonaisuuksista, sote-strategiasta ja konsernirakenteesta muutostuki viestintä Yhteinen kehittämistahto Perustana Keski-Suomen liiton koordinoima ja VM:n osarahoittama projekti järjestäjän tehtävät palvelutuotanto ja palveluverkko tukipalvelut konsernirakenne ICT-järjestelmät muutosvalmennus talous sopimukset

Esivalmistelun organisointi

Valmistelun organisointi poliittinen ohjaus ja sparraus Järjestöareena, tulevaisuusryhmä, valmiustoimikunta jne. Maakunta-valtuusto ja maakunta-hallitus Johtoryhmä Projekti-toimisto Yhteis-toimintaelin Viestintä-ryhmä Yhteistyö-ryhmät, asiantuntija- ja popup-ryhmät Kunta-johtajien kokous Muut foorumit valmistelun johtaminen ja organisointi kuntien ja maakunnan yhteistyö ja työnjako operatiivinen valmistelu ja tukitehtävät ennakoiva yhteistoiminta henkilöstön, asiakkaiden ja kumppaneiden asiantuntemus

Valmistelun organisointi Keski-Suomen maakuntavaltuusto ja maakuntahallitus Projektitoimisto Väliaikainen YT-toimielin Viestintäryhmä Uudistuksen johtoryhmä Poliittinen ohjaus maakunnan tavoitetila strategiset linjaukset Muutoksen johtaminen strateginen ja operatiivinen valmistelutyö resurssien organisointi Valmistelun tuki Ennakoiva yhteistoiminta Kunnanjohtajien kokous ja muut toimivat yhteistyöryhmät ja keskustelufoorumit

Valmistelu 1.8.2017 alkaen Valmisteluvaiheen tavoitteet Perustana Keski-Suomen liiton koordinoima ja VM:n osarahoittama valmisteluprojekti Rahoitus 350 000 € ajalle 1.7. – 30.9.2017, tuki 90 % Väliaikaiseen valmistelutoimielimeen valitut henkilöt muodostavat projektin ja uudistuksen johtoryhmän Asiantuntijat työskentelevät osa- tai kokoaikaisesti valmisteluprojektissa Sopimukset työpanoksesta Keski-Suomen liiton ja työnantajan välillä Poliittinen ohjaus maakunta-valtuustolla ja maakuntahallituksella Jotta nykytoiminta ja uudistus eivät eriydy pitkän valmistelun aikana, hyödynnetään olemassa olevia toimielimiä, työryhmiä ja foorumeja. Asiakkaat ja henkilöstö tiiviisti mukana Valmisteluvaiheen tavoitteet Yhteisen kehittämistahdon muodostaminen Toiminnan ja osaamisen kehittäminen kohti uutta Muutoksen sujuvoittaminen sitä vaiheistamalla

Valmistelutehtävät Viestintä Strategia Järjestäminen ja tuotanto muutosjohtaminen strategiatyön perusta tiedolla johtaminen ja tietojärjestelmät järjestäjän tehtävät palveluiden tuotantomallit, organisointi-vaihtoehdot ja kilpailukykyisyys muutosvalmennus ennakoiva yhteistoiminta sopimukset ja kiinteistöt yhteistyöalueen sopimus konsernirakenne ja -ohjaus osallisuus talouden simulointi vuosien 2018 - 2019 talousarviot Strategia Järjestäminen ja tuotanto Henkilöstö Sopimukset ja omaisuus Hallinto Talous Maakuntavaalit Viestintä

Poimintoja esivalmistelusta 17.9.2018

Esivalmistelu laajassa yhteistyössä Esivalmistelu antaa hyvän perustan uuden maakunnan valmistelulle reilut 230 asiantuntijaa 12 työryhmissä, lisäksi popup-ryhmiin osallistuneet loppuraportit http://www.ks2019.fi/tyoryhmat-ja-muistiot/asiantuntijatyoryhmat/esivalmistelun-loppuraportit/ Esivalmistelu tapahtunut lakiluonnosten perusteella asiakkaiden ja palveluiden näkökulmasta Sote-palveluissa Keski-Suomi organisaatiorakenteeltaan hajanainen, mutta toiminnaltaan varsin tehokas. Maakuntapalveluissa eheä lähtötilanne. ICT-järjestelmät ovat suurin urakka, sillä keskitettyjä ratkaisuja maakunnassa vähän. Asiakas- ja potilastietojärjestelmän kilpailutus juuri käynnistynyt. Valtakunnallisten palvelukeskusten rooli ja suhde maakuntiin selkeytymässä

Viranomaiset & kumppanit Asiakkaat ja palvelut Yritykset Asukkaat Viranomaiset & kumppanit Sosiaali- ja terveyden-huollon palvelut Maatila- palvelut Alueiden kehittämisen palvelut Maaseudun kehittämisen palvelut Kasvu- palvelut Kotoutumis- palvelut Vesi- ja kala- talouden palvelut Vesien hoidon palvelut Ympäristö-terveyden palvelut Pelastus- ja turvallisuus-palvelut Alueiden käytön palvelut Liikenne- palvelut

Rahoitus suoritteista tarvelähtöiseksi (1/2) Tekstidia Dian voi valita Uusi dia (tekstisivu)

? Keski-Suomen maakunta Markkinoilla toimiva palvelutuotanto Keski-Suomen asukkaat Kaikki maakunnan toiminta on asukkaitamme varten. Valinnanvapauden laajentuessa asiakkaat päättävät, kenen palveluita he käyttävät. Maakunta liikelaitoksineen varmistaa taustalla, että palvelua on jokaisen saatavilla yhteisesti sovituilla kriteereillä. Maakuntavaltuusto Keski-Suomen maakunta (Esivalmistelun pohjalta tehty alustava hahmotelma konsernirakenteesta) ? MAAKUNNAN OMISTAMA SOTE-YHTIÖ Maakuntahallitus ”Maakunta-virasto” Maakuntajohtaja sekä asiantuntijajohto Järjestämis-tehtävät Konserniohjaus ja konserni-palvelut Yhtiössä tuotetaan: Suoran valinnan palvelut Sote-keskuksen palvelut ja Suunhoidon yksikön palvelut Yhtiössä myös maakunnan asiakassetelillä tuotettavat palvelut SOTE-LIIKELAITOS PELASTUSLAITOKSEN LIIKELAITOS MAAKUNNAN MUUT LIIKELAITOKSET Maakunnan muut palveluyhtiöt MAAKUNNAN MUUT YHTIÖT Yhtiöitettävät tukipalvelut (Esimerkiksi talous- ja henkilöstöpalvelut, ICT-palvelut, ateriapalvelut, siivous- ja kiinteistönhuolto jne.) Yhtiöt voivat olla maakunnan Kokonaan tai osittain omistamia in house –yhtiöitä. Yhtiö ei kilpaile markkinoilla ja maakunta voi ostaa suoraan sen palveluita. Kokonaan tai osittain omistamia out house -yhtiöitä joissa maakunnalla on omistus(ta). Yhtiö kilpailee markkinoilla ja maakunta ostaa palvelut kilpailutuksen kautta.

Kohti maakuntastrategiaa 2020 strategia, jossa maakuntavaltuusto päättää maakunnan toiminnan ja talouden pitkän aikavälin tavoitteista: asukkaiden hyvinvoinnin edistäminen palvelujen järjestämisen ja tuottamisen strategiset linjaukset palvelutavoitteet alueiden, alueiden käytön, elinympäristön laadun ja alueen elinkeinojen kehittäminen omistajapolitiikka henkilöstöpolitiikka asukkaiden osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuudet ohjaa talousarvion ja -suunnitelman laatimista tarkistetaan vähintään kerran maakuntavaltuuston toimikaudessa 

Pidetään yhteyttä www.ks2019.fi Keski-Suomen muutosjohtaja maakuntajohtaja Tapani Mattila 040 595 0011 tapani.mattila[at]keskisuomi.fi projektipäällikkö Pirjo Peräaho 040 591 0760 pirjo.peraaho[at]keskisuomi.fi Keski-Suomen SOTE-vastuuvalmistelija kehittämispäällikkö Asko Rytkönen 044 702 1675 asko.rytkonenatksshp.fi

Pidetään yhteyttä Sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestäminen johtaja Mikael Palola 044 459 8561 mikael.palola[at]saarikka.fi Maakunnan liikelaitos johtaja Juha Kinnunen 040 567 5415 juha.kinnunen[at]ksshp.fi Valinnanvapauden piirissä oleva palvelutuotanto toimialajohtaja Kati Kallimo 050 442 2302 kati.kallimoatjkl.fi