luvut/Terveyssisar koulutuksen käynnistyminen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Terveys- ja sosiaalipalvelujen henkilöstö 2011
Advertisements

KENELLE PAHOINVOINTI KASAUTUU
2. Terveyteen vaikuttavat tekijät
Alueellinen terveyden edistäminen - Etelä-Pohjanmaan malli
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
Ohjaajakouluttajat Työryhmässä 15 jäsentä, paikalla 10. Lisäksi 5 työryhmän ulkopuolista.
CHEERLEADING Tiina Määttä.
Lions-piiri 107-B Toimintasuunnitelma
Oulun aikuislukio 2014.
KODIN JA KOULUN PÄIVÄ Rehtorin aamukaffe –tilaisuus;
SYL:n tiede- ja yliopistopoliittiset kärkitavoitteet tulevalle hallituskaudelle.
Tapio Kuure Tutkija, Sosiaalikehitys Oy Valtio-opin dosentti
Filosofian synty Filosofia on arkipäiväisien asioiden ihmettelyä ja yliluonnollisten kysymyksien pohdiskelua. Filosofiassa argumentointi ja kyseenalaistaminen.
Kemi-Tornion ja Rovaniemen ammattikorkeakouluopiskelijoiden hyvinvointi 2005 Minna Viuhko Otus rs
Terveystieto 7.
Setlementtityötä lasten ja nuorten parissa Tyttö- ja poikatyön seminaari Tampere.
1 Tervetuloa!. 2 Säästöpankit osa suomalaista yhteiskuntaa jo lähes 200 vuotta Säästöpankit muodostavat Suomen vanhimman pankkiryhmän. –Ensimmäinen Säästöpankki.
Osaajaksi Kareliassa o Monialaista oppimista ja kehittämistä o Laadukas opetus o Hyvät valmiudet työelämään  Sitä kautta pystyt kehittymään alasi asiantuntijaksi.
Perhetyö Lammin vastaanottokeskuksessa
AT3 kurssin työ GOLF.
Oodi-päivät Oodin käyttöönotto tiedekunnan näkökulmasta Tuija Komssi Eläinlääketieteellinen tiedekunta.
Aihe 1. -hanke Nelivuotinen ( ) Kolmivaiheinen - toteutetaan kolmessa vaiheessa, kolmella pilottipaikkakunnalla, mukana kolme kieli- ja kulttuurivähemmistöä.
Terveys- ja sosiaalipalvelujen henkilöstö 2012
Mikael Agricola Mikael Agricola syntyi vuonna 1510 ja kuoli 9. huhtikuuta vuonna 1557 ja hänen kuolinpäivänsä on vakiintunut liputuspäivä. Keskiajalla.
Terveys kansanterveysohjelma
HUOLELLISESTI HOIDETTU LAPSI 1900-luvun alussa LPP15K Henna, Sanna, Siiri, Sonja R.
Sosiaali- ja terveydenhuollon eri-ikäisten peruspalvelut
Oulun ammattikorkeakoulu. Suomalainen koulutusjärjestelmä.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Hurtig TE1 Suomalainen terveys- ja sosiaalihuoltojärjestelmä.
Geriatria Lapissa Pohtimolampi Riitta Matero Geriatrian erikoislääkäri.
Oulun ammattikorkeakoulu. Sosiaali- ja terveysalan yksikkö Oulu ja Oulainen.
Hygienian historiaa Kreikan kielessä sana hygieia merkitsee terveyttä ja hygienos tervettä. Nimitykset tulevat terveyden suojelijana pidetystä Hygieiasta,
IHMISEN FYYSINEN KASVU, KEHITYS JA HYVINVOINTI Materiaali: Minna Sipponen Opettaja: Mari Tero
Pitäisikö terveyseroja pyrkiä kaventamaan? Miten? Pitäisikö jokaisen kustantaa omista elintavoista johtuvien sairauksien kustannukset? Miksi?
Joulun runoja © Jorma Piippo. Musta joulu Maa oli valkoinen viime viikolla, lunta oli mukavasti, sopivasti. Tuntui hyvältä, kun tuli lumi, ei ollut synkkää,
Terveystiede oppiaineena. Monitieteisyys taloudellinen näkökulma historiallinen näkökulma liikuntatieteellinen näkökulma biologinen, lääketieteellinen.
Terveys- ja sosiaalipalvelujen henkilöstö 2013 Reijo Ailasmaa.
Sosiaalisen median käytöstä Sosiaalisen median käyttö kuuluu nykyajan lapsen elämään. Yhteydenpito ja viestiminen netissä ovat lapsille ja nuorille luonteva.
Olemme matkalla kohti uutta keskusjärjestöä 2 > Katsomme 2020-luvulle ja siitä eteenpäin. Perustamme uuden ajan keskusjärjestön ammattiyhdistysliikkeen.
Terveyden määritelmät
Mitä kaikkea meidän täytyy tänään tehdä? (Työ ja koulutus)
12 Hyvinvointivaltio kaipaa huoltoa s
Miina Sillanpää Miina Sillanpään 150-vuotisjuhlanäyttely on saakka esillä Forssan kaupunginkirjaston 2. kerroksessa sijaitsevassa näyttelytila.
ERI AIKAKAUSIEN NÄKEMYKSIÄ TERVEYDESTÄ
Jesuiitat Jesuiitat eli jesuiittaveljestö on katolisen kirkon sääntökunta ja sotilaallinen osasto. Se sai alkunsa 1500-luvulla Pariisissa opiskelleiden.
1. Monimuotoinen terveys
Yhteistyöneuvottelu Rovaniemellä
Fyysinen kunto ja suorituskyky
Opiskeluterveydenhuollon verkoston kokous
Paavi Paavali III vahvistaa jesuiittojen sääntökunnan vuonna 1540
Yleisimpiä tarkasteltavia näkökulmia (1/3):
Terveystiede oppiaineena
Luonnon raaka-ainetarpeen turvaaminen
Luterilaisuus Luterilaisuus on protestanttinen kristinusko
Luterilaisuus Luterilaisuus on protestanttinen kristinusko
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Maaesittely Kolmen hengen ryhmätyö
Ennaltaehkäisevän päihdetyön malli lapsille ja nuorille
Yhteinen keittiö -hanke
POHJOIS-SUOMEN LASTEN KASTE – HANKE
Terveys ja maku samalla lautasella
RAHAN JA POLITIIKAN MAAILMA
KUNTOUTUKSEN PALVELUJÄRJESTELMÄ
TYÖIKÄISTEN MONIALAINEN PALVELUMALLI
Opiskeluhuollon palvelut
Kuhaniemen koulu Tehnyt: Samuel, Jonna ja Rosa
ERO LAPSIPERHEESSÄ –KOULUTUS tiistaina klo 9-15
Eväitä kotimatkalle Leena Mäkelä.
Anssi Aunola Lääkintämestari Keski-Uudenmaan pelastuslaitos
Esityksen transkriptio:

1920-1930- luvut/Terveyssisar koulutuksen käynnistyminen Vilma Heikkinen, Roosa Karvinen, Iira Häkkinen, Tiina Väärä S2516KN

Huoltosisarista terveyssisariksi

Historiaa Keväällä 1921 Mannerheimin Lastensuojeluliitto järjesti ensimmäisen sairaanhoitajille ja kätilöille tarkoitetun jatkokoulutuskurssin, huoltosisarkurssin. Koulutuksessa keskityttiin ehkäisevään terveydenhuoltoon. Ensimmäisen huoltosisarkurssin opettajina toimivat Sophie Mannerheimin ja Arvo Ylpön lisäksi mm. professori Adolf von Bonsdorff ja köyhäinhoidon tarkastaja Elli Tavastähti. Huoltosisarkurssin ohjelmaan kuului muun muassa Lastenlinnassa tapahtunut opetus. Kurssin pääpainona oli ennaltaehkäisevä työ, mikä oli siihen aikaan uudenlaista ajattelua. 1922 perustettiin Lastenlinnaan Suomen ensimmäinen neuvola. Huoltosisarkurssit onnistuivat hyvin ja niitä ryhdyttiin kehittämään. Koulutus laajeni kaksi vuotta myöhemmin terveyssisar-koulutukseksi.

Arkkiatri Arvo Ylppö 1887-1992 Tunnetuin Suomalainen lääkäri, kansainvälisesti kuuluisa vastasyntyneiden keskosten tutkija. Edisti lasten asemaa ja terveyttä. Hän oli Mannerheimin Lastensuojeluliiton (perustettu 1920) keskeinen perustajajäsen ja sen tehokkain "matkasaarnaaja". Esimerkiksi neuvolat kuuluivat pitkään Mannerheim -liiton alaisuuteen. Opetti terveyssisaria ja kehitti terveyssisarien koulutusta "Arvo Ylppö oli innostava ja suosittu luennoitsija, joka piti opiskelijat hereillä. Hänen ajatuksistaan on mieleeni jäänyt erityisesti, että lapsia täytyy pitää hyvänä eikä turhaan itkettää. Myös aterioiden rytmitystä hän piti tärkeänä. Uutta oli myös ajatus, että lasten itku on eri tarpeiden mukaan erilaista ja että yleensä äiti pystyy eri itkut erottamaan", kursseille osallistunut Laine-Maire Kyöstilä muistelee.

Arvo Ylppö luennoi ”Jos tahdotaan kansan yleistä terveydentilaa huomattavammin kohottaa, oli sitten kysymys erilaisista hermosairauksista tai tuberkuloosista tai muista sairaalloisista tiloista, on kaikkien terveyden huolto- ja hoitotoimenpiteiden ensi sijassa kohdistuttava lapsiin. Pääpaino on pantava sille, mitä tehdään. Työ on järjestettävä, se on yksityiskohtaisesti suunniteltava. Vähemmän tärkeiden asiain on toistaiseksi jäätävä syrjään."

Terveyssisaret Terveyssisarlaitos syntyi 1920- luvun alussa Ensimmäiset terveyssisarkurssit olivat vuonna 1924 Valtiolla oli tarvetta sosiaaliseen uudistumiseen, syntyi yhteiskunnallinen terveydenhoitajatyö Tavoitteena oli fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen hyvinvointi, sekä terveys Koulutuksessa korostui: sairauksien ennaltaehkäisy ja etsintä, terveydenhoidollinen valistustyö, sekä ohjaus ja opetus Terveyssisartyö menestyi ja se vakinaistui valtion ottaessa koulutuksen hoitaakseen Terveyssisartyö tuli lakisääteiseksi vuonna 1944

Lähteet http://www.ylppo.fi/ https://www.mll.fi/ Terveydenhoitaja lehti 8/1998