AIKUISKOULUTUS VÄYLÄNÄ TYÖELÄMÄÄN

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
VERSOT – Verkkosuomea maahanmuuttajille –
Advertisements

Haluatko ammattiosaajaksi? - ammatillinen koulutus mahdollisuutena
Lähihoitajaksi kouluttautuminen
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
AJANKOHTAISTA AMMATILLISESSA JA AIKUISKOULUTUKSESSA
UUDENKAUPUNGIN AMMATTIOPISTO NOVIDA
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Ammatillisen osaamisen kartoitus
Näyttötutkintojärjestelmä Tutkinnot Erilaiset tavat suorittaa tutkinto
Maahanmuuttajien kotoutumiskoulutus
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
Osaava Verso III Ammatillisten opettajien osaamisen ennakointi ja osaamisen kehittäminen verkostoissa, sosiaalisen median toimintafoorumeissa sekä koulutusorganisaation.
J Kangasniemi 2010 Valtion rahoittama opetustoimen henkilöstökoulutus Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin.
Maahanmuuttajaopetukseen liittyvien hankkeiden näköalat
Jämsän ammattiopisto, aikuiskoulutus
Ammattistartti Ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus, ammattistartti on  ohjaavaa  joustavaa  yksilöllistä valmistavaa koulutusta.
Suomalainen koulutusjärjestelmä
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Oulun aikuislukio 2014.
KULTTUURIT KOHTAAVAT Hannele Juntunen Kristiina Kukkonen
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
Reimari 2 Työvoimahallinnon toimenpiteet
Nuorten aikuisten osaamisohjelma Kiipulan ammattiopistossa
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Näyttötutkintostrategian jalkauttaminen Pohjois-Karjalan Aikuisopistossa alkaen Aino Rikkinen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Opetushallitus ja ammattitaitokilpailujen tulevaisuus Pasi Kankare
Työpaikkaohjaaja-koulutus ongelmaperustaisen oppimisen mukaisesti
VALMA Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus
LAAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN 2+1-MALLI Sähköala. Laajennetun työssäoppimisen 2+1malli  tarjoaa vaihtoehtoisen tavan ammatillisen perustutkinnon suorittamiseen.
W w w. h a m k. f i / a o k k AMK-opintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajataustaisille Riihimäki Vesa Parkkonen ja Riitta Metsänen.
Tavoitteet  Henkilökohtaisen opetussuunnitelman toteutuminen  Lisää valinnaisuutta  Pienentää keskeyttämisriskiä  Mahdollistaa joustavan kahden perättäisen.
Yksilölliset opintopolut oppisopimuskoulutuksessa
KESKI-POHJANMAAN KOULUTUSYHTYMÄ PaPaLaVa-projektista  Palapelillä laatua valinnaisuuteen  Uutta luova suunnittelu- ja kehittämistehtävä.
Ajatuksia AMK-opintoihin valmentavan koulutuksen sisällöistä Metropolia / Riitta Metsänen.
Samran Khezri Kieliparlamentti, Helsinki
Siirtymät koulutukseen ja työelämään
Aikuiskoulutus ammattikorkeakoulussa Opetusministeriön Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma 2003 – 2008: Yhtenä painoalueena aikuisten koulutusmahdollisuuksien.
VALMA MUUTOSTEN TUULISSA Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus
Ammattitaitoa työssäoppimalla ja verkossa
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
VALMA avoimet ovet Hakuajat ja hakeminen – , koulutus alkaa – , koulutus alkaa – ,
Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus VALMA (60 osaamispistettä) Antaa opiskelijalle valmiuksia ammatilliseen peruskoulutukseen hakeutumiseksi.
Ready Study Go Around Europe! RSGAE Projektin esittely.
Perustiedot Valmentavaa koulutusta KAO:lla vuodesta AVA, MAVA, Ammattistartti ja nyt VALMA VALMA:ssa 50 opiskelijapaikkaa Opetustiimi: 3 opettajaa,
STUDIO-projekti Toimintalinja 3: Osuvuutta ja kysyntälähtöisyyttä aikuisopiskeluun tieto-, neuvonta ja ohjauspalvelujen valtakunnallisella kehittämisohjelmalla.
Tutkintoja ja tutkinnon osia voi suorittaa myös työtoiminnassa järjestöissä, liikuntaseuroissa, pajoilla ja vankiloissa! Tutkintoja työtoiminnassa opinnollistamisen.
Työpaikkaohjaaja-koulutus ongelmaperustaisen oppimisen mukaisesti
Kehitä taitojasi sihteerinä ja hae sihteerin ammattitutkintoon valmistavaan koulutukseen! TALOUSHALLINNON AMMATTITUTKINTO kirjanpitäjä, palkanlaskija.
Yhteiset valinnaiset tutkinnon osat (=VYTOT)
Liiketalouden opiskelu
VALMA-koulutus Edupolissa
Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen ammattitutkinto
Ammatillisen koulutuksen valtionosuusrahoitus vuosi >
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
Ammatillisen perustutkinnon rakenne
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
Vaasan ammattiopisto / cpa & kjo
OSMo Monikulttuurista osaamista Ohjaamoihin –projekti
Saimaan ammattiopisto Sampo
Jari Kähkönen, koulutuspäällikkö
KOSKI-palvelu Esitys 3/2018.
Oulun seudun koulutuskuntayhtymä Osekk Oulun seudun ammattiopisto OSAO
johtava rehtori Timo Olli KOUVOLAN SEUDUN AMMATTIOPISTO
Omnia.fi/yhteishaku.
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Kainuun ammattiopisto Oppimisen iloa!
Ajankohtaista OSAOssa Koulutuspalvelupäällikkö Tiina Kuokka
OSAAMISTA TYÖELÄMÄN TARPEISIIN
Oulun seudun koulutuskuntayhtymä Osekk Oulun seudun ammattiopisto OSAO
Esityksen transkriptio:

AIKUISKOULUTUS VÄYLÄNÄ TYÖELÄMÄÄN Sanna Matikainen OAKK Ohjauspalvelut 10.5.2014

oakk Perustettu 25.11.1970 Ammatillinen aikuiskoulutuskeskus 1991 Osakeyhtiö (omistaja: Oulun kaupunki)1992

oakk Koulutusalat: Hyvinvointipalvelut, infra-ala, kiinteistö- ja turvallisuusala, metalliala, ohjauspalvelut, ravintola- ja liiketalousala, talonrakennus

Maahanmuuttajakoulutusoakk:ssa OAKK:n maahanmuuttajakoulutukseen on osallistunut vuodesta 1989 alkaen yli 4000 opiskelijaa 114 eri maasta Maahanmuuttajille on tarjolla 2014 kotoutumiskoulutusta, ammatilliseen koulutukseen valmistavaa koulutusta,työelämäänohjaavaan suomen kielen koulutusta, avointa ammattiopistoa sekä näyttötutkintoon valmistavaa koulutusta

Kotoutumiskoulutus (ops2012) KohderyhmänäTE-toimistonkotoutumissuunnitelman piirissä olevat asiakkaat, joiden työllistymistä kotoutumiskoulutus edistää Koulutuksen tavoitteena on edistää opiskelijoiden kotoutumista suomalaiseen yhteiskuntaan Suomen kielessä ja viestintätaidoissa on tavoitteena saavuttaa toimiva peruskielitaito B1.1.

Kotoutumiskoulutus(ops 2012) Peruspolku (lähtökohtaisesti 55ov= 275 pv)on tarkoitettu opiskelijoille, joilla on perusopiskeluvalmiudet, toiminnallinen luku- ja kirjoitustaito latinalaisin aakkosin ja aikaisempaa kokemusta vähintään yhden vieraan kielen opiskelusta, tavoitteena on työllistyminen tai ammatillinen koulutus. Hitaasti etenevien polku (lähtökohtaisesti 60ov= 300 pv)on tarkoitettu opiskelijoille, joilla on puutteita opiskeluvalmiuksissa tai muita oppimisen hitauteen, kuten elämäntilanteeseen vaikuttavia tekijöitä, luku- ja kirjoitustaito latinalaisin aakkosin on tyydyttävä tai harjaantumaton, tavoitteena on työllistyminen tai ammatillinen koulutus. Nopeasti etenevien polku (lähtökohtaisesti 50ov= 250 pv)on tarkoitettu kielenopiskeluun tottuneille opiskelijoille, joiden luku- ja kirjoitustaito latinalaisin aakkosin on sujuva, joilla on erinomaiset opiskelutaidot ja valmiudet itsenäiseen ja oma-aloitteeseen opiskeluun sekä korkeakoulutus tai kokemusta akateemisesta opiskelusta, tavoitteena on työllistyminen akateemiseen ammattiin tai oman alan täydennyskoulutus.

Taso A1/Moduuli 1 (toimiva alkeiskielitaito) Kotoutumiskoulutuksen sisällöt Suomen kieli ja viestintätaidot (opiskelijan opintopolusta ja HOPS:sta riippuen lähtökohtaisesti 1050 -1320 h) Taso A1/Moduuli 1 (toimiva alkeiskielitaito) Tasolle A2 / Moduuli 2 (kehittyvä peruskielitaito) Tasolle B1 / Moduuli 3 (toimiva peruskielitaito) Tavoitteena on, että opiskelijan kielitaito on koulutuksen jälkeen keskimäärin tasollaB1.1.

Valinnaiset opinnot (0-Hopsinmukaan) Kotoutumiskoulutuksen sisällöt Työelämä- ja yhteiskuntataidot((opiskelijan opintopolusta jaHOPS:stariippuen lähtökohtaisesti 280 -360 h + työelämäjaksoväh. 50 päivää eli 350 h) Valinnaiset opinnot (0-Hopsinmukaan) yrittäjyysopinnot, anniskelupassi, ensiapukoulutukset (EA1, EA2 ), hitsaajan pätevyyskokeet, hygieniaosaamistodistus, tietokoneen ajokortit (kansalaisen @-kortti, A-kortti, AB-kortti, ECDL), trukkikortti, tulityökortti, työturvallisuuskortti sekä yleisiin kielitutkintoihin valmennus. Ohjaus (175 h)(ryhmäohjaus, pienryhmäohjaus, henkilökohtainen ohjaus, erityinen tuki)

MAAHANMUUTTAJIEN AMMATILLISEENperusKOULUTUKSEENVALMISTAVA KOULUTUS (MAVA) Kohderyhmä: Maahanmuuttajat, joiden kielitaito on A2.2 taivastaavaeurooppalaisen viitekehysarvioinninmukaan Koulutuksen tavoitteet ovat: parantaa suomen kielen taitoa, tavoitteena vähintään B1.2 eurooppalaisen viitekehysarvioinnin mukaan oppia opiskelemaan yleissivistäviä aineita suomeksi saada sellaiset opiskeluvalmiudet, jotka mahdollistavat opiskelun ammatillisessa koulutuksessa.

Maahanmuuttajien ammatilliseen peruskoulutukseen valmistava koulutus (mava) Sisältö Kielelliset taidot (20ov) Matemaattiset, tietotekniset ja luonnontieteelliset taidot (5ov) Yhteiskuntatietous ja kulttuurin tuntemus (5ov) Opiskelu- ja ammatinvalintataidot (5ov)

(alkaa 12.5.2014, vielä vapaita opiskelijapaikkoja) MuuterityisestimaahanmuuttajillesuunnatutKoulutukset2014 Vanhus- ja vammaispalvelun avustavat tehtävät maahanmuuttajille, hoiva-avustaja (alkaa 12.5.2014, vielä vapaita opiskelijapaikkoja) Perustutkintoon valmistavan koulutuksen tavoitteena on, että opiskelija suorittaa sosiaali- ja terveysalan perustutkinnosta, lähihoitaja, "Kasvun tukeminen ja ohjaus" sekä "Kuntoutumisen tukeminen" tutkinnon osien valmistavan koulutuksen sekä tutkinnon osion tutkintosuoritukset Opetushallituksen vahvistamien tutkinnon perusteiden pohjalta laaditun opetussuunnitelman mukaan. Lisäksi opiskelija suorittaa valinnaisena tutkinnon osana esimerkiksi "Asiointi- ja avustamispalveluiden tuottaminen", joka on osa kotityöpalvelujen ammattitutkinnosta.

Koulutukset 2014 Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, lähihoitaja, vanhustyön osaamisala (alkanut maaliskuussa 2014) Perustutkintoon valmistavan koulutuksen tavoitteena on, että opiskelija suorittaa sosiaali- ja terveysalan perustutkinnon, lähihoitaja, valmistavan koulutuksen sekä koulutukseenliittyvätpakollisentutkinnon osan Vanhustyön osaamisalan ja valinnaisen tutkinnon osan näytöt Opetushallituksen vahvistamien tutkinnon perusteiden pohjalta laaditun opetussuunnitelman mukaan.

Koulutukset 2014 Kiinteistöpalvelujen perustutkinto maahanmuuttajille/toimitilahuoltaja(alkanut) Koulutuksen tavoitteena on suorittaa kiinteistöpalvelun perustutkinnon osaamisala toimitilahuoltaja. Koulutuksen kesto, yhteensä 2100 h (300 pv), josta lähiopetusta 169 pv, etäopetusta 26 pv,työssäoppimista105 pv.

koulutukset 2014 Maahanmuuttajien avoin ammattiopisto teollisuuden ja liikenteen aloille11.8.2014(yksi ryhmä jo käynnistynyt tammikuussa 2014) Ammatillisetopinnot, ohjaus, suomen kieli Rakennusala, pintakäsittelyala, talotekniikka, kone- ja metalliala, sähkö- ja automaatiotekniikka Kesto 200 päivää Suoritetaan vähintään yksi tutkinnon osa

Työelämän suomen kielenkoulutus/Puhdistuspalveluala 15.9.2014 Koulutukset 2014 Työelämän suomen kielenkoulutus/Puhdistuspalveluala 15.9.2014 KOHDERYHMÄ/PÄÄSYVAATIMUKSET:TE-toimistonmaahanmuuttajataustaiset henkilöasiakkaat, jotka ovat suorittaneet kotoutumiskoulutuksen tai joilla on vastaava kielitaito. Opiskelijaksi valitaan henkilöitä, joiden työllistymistä edistetään suomen kielen jatko-opinnoilla jatyöelämäpainoitteisellakielenoppimisella 5. Suomen kielen oppituki 5 pv.

MAKE – Maahanmuuttajien ammatillisen aikuiskoulutuksen kehittäminen MOTITA2(Eurooppalainen viitekehys käytännön työssä) Koulutuksen tarkoituksena on avata eurooppalaisen viitekehyksen taitotasokuvaukset jaarviointikriteeristökäsitteelliseltä tasolta arkipäivän konkreettisten toimintojen tasolle avuksi S2-opetuksen suunnitteluun ja toteutukseen. MAKE – Maahanmuuttajien ammatillisen aikuiskoulutuksen kehittäminen Oulun Aikuiskoulutuskeskuksessa hankkeen painopiste on sosiaali- ja terveysalan sekä hotelli- ja ravintola-alan perustutkinnoissa opiskelevien maahanmuuttajien suomen kielen opiskelun sisältöjen ja järjestämiseen liittyvien käytänteiden kehittäminen. ConPraxis Hankkeessa pyritään tuottamaan sanaston oppimista tukevia harjoituksia sellaisiin sananvalintaan tai rakenteiden käyttöön liittyviin tilanteisiin, joissa oppijat valitsevat epätyypillisiäkollokaattejatai virheellisiä taivutusmuotoja tyypillisen käytön sijaan. Epätyypillisyyksien kartoittamisessa hyödynnetään oppijankielenkorpuksiin kerättyä aineistoa. Oppimistehtäviä tuotetaan kielitaitotasoille A2−B2. Kotoverkko –projekti Mitä on kotoutumiskoulutuksen laatu, aikuisten maahanmuuttajien kotoutumiskoulutuksen opetussuunnitelman perusteiden käytännön toteutuksen hyvät käytännöt Pedagoginen osaaminen jakoon Koulutushankkeen tavoitteena on antaa suomi toisena kielenä -opettajille käytännön työkaluja päivittäisentyönsä kehittämiseen, ammatillisen osaamisen päivittämiseen ja työssä jaksamiseen. Koulutus syventää javahvistaa osallistujiensekä sisällöllistä että pedagogista suomi toisena kielenä -alan osaamista, auttaa verkottumaanmuiden alantoimijoiden kanssa ja lisää opettajien valmiuksia käsitellä suomen opetuksen tilanteita ja teemoja.

Kiitos!