Maahanmuuttajien korkeakoulutus

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Valmennus AMK-opintoihin -työkori –
Advertisements

Ajankohtaista tietoa Omnian Ammattistartista ja tehostamishankkeesta
W w w. h a m k. f i / a o k k AMK-opintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajataustaisille Riihimäki Vesa Parkkonen ja Riitta Metsänen.
Ajatuksia AMK-opintoihin valmentavan koulutuksen sisällöistä Metropolia / Riitta Metsänen.
Humanistiseen ammattikorkeakoulu. Humak on valtakunnallinen Verkosto- ammattikorkeakoulu.
Omnian oppisopimustoimisto. Oppisopimuskoulutus osana Suomen koulutusjärjestelmää Yliopisto Ammattikorkeakoulu Esi- ja perusopetus Lukio Erikoisammattitutkinnot.
Yleiset kompetenssit (Generic competences) Osaamisen kuvaus (description of the competence) Oppimisen taidot (Learning competence) Tradenomi  osaa arvioida.
Nuorisotakuu nuorisotoimen näkökulmasta Nuorisotoimen ylitarkastaja Kirsi-Marja Stewart, Opetus- ja kulttuuritoimi.
Kirjasto kaikille Kirjastoalan AMK-koulutuksen näkökulma Päätösseminaari Ritva Hyttinen, Kirjasto- ja tietopalvelualan koulutus Turku AMK.
Polkuja läpäisyn tehostamiseen 4 NMI Dialoog. Hankkeen tavoitteet  Tunnistaa opinnoissaan hitaasti etenevät ja keskeyttämisvaarassa olevat opiskelijat.
Opetusteknologian vastaus insinöörikoulutuksen matematiikan alkuopetuksen haasteisiin Kari Lehtonen Metropolia Ammattikorkeakoulu.
SEMINAARI Eija Kumpulainen Oulun normaalikoulun lukio.
Avoin tulevaisuus? Kaikille avoimia korkeakouluopintoja
Reformi haltuun OKM.
Mikkeli Pasi Savonmäki Kohtaamo-hanke
HelliTalent Moniammatillisesti toimien - yhdessä yrittäen
Työelämäosaajana OKM.
TESSU OHJAAMOJEN TUKENA
Hilkka Kousa Tilastopäällikkö
Maahanmuuttajille suunnattu kieli- ja kotoutumiskoulutus Koulutuksella tuetaan aloittavia yrittäjiä ja uutta yrittäjyyttä. Yhteishankintakoulutukset.
Valma-koulutuksen mahdollisuudet
Tervetuloa Innokylään
Oulun normaalikoulun lukio
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Luontoliikunta soveltuu kaikille
Opojen työelämäjaksot
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
Opetus- ja kulttuuriministeriö Lukiouudistuksen maakuntakiertue
JATKO-OPINTOTAVOITTEINEN LINJAJAKO TULEVAISUUDEN LUKIOSSA
AVOINTEN KORKEAKOULUJEN NEUVOTTELUPÄIVÄT
Opiskelijavalintojen kehittäminen ja avoin korkeakoulu
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Työelämävalmennuskurssi osana opiskelijan hyvinvointia
Työkokous - palkkatuki ja sen vaikuttavuus
SINUSSA ON POTENTIAALIA
Sosiaalialan tehtävärakenne
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
Finanssialalle.fi – alan koulutus, urapolut ja oppimateriaalit
EDELLYTYKSET AVOIMEN DATAN HYÖDYNTÄMISELLE LIIKETOIMINNASSA
Joustavuutta oppimiseen, Merja Rui
OSMo Monikulttuurista osaamista Ohjaamoihin –projekti
Opiskelijavalinnat ja korkeakoulu-opintojen nopeuttaminen
Kysely opintojen ohjauksesta
Merkonomista tradenomiksi Hyria Koulutus – Laurea AMK Kaisa Tsupari, ammatillinen opettaja, Hyria Koulutus.
PowerPoint-esitys korkeakoulujen opiskelijavalinnoista 2020-
Opinnollistamisen pähkinät
Hanna Laitinen Hyvinvointisuunnittelija Psykologian laitos / JY
OPH:n kansainvälistymispalvelut –osaston ohjelmia
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Avoin ammattikorkeakoulu
Muualla kuin Haaga-Helia:ssa hankittu osaaminen
Yrittäjyys ja yritystoiminta BUS1LH001-opintojakso, 6 op
OTE maakunnassa -Polut kuntoon
Taitava-hankkeen hyvät käytänteet
KEIJO KEIJO
Toinen kotimainen kieli, ruotsi
Väyläopintoihin ohjautuminen
Toinen kotimainen kieli, ruotsi
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Omnia.fi/yhteishaku.
Validointi vapaassa sivistystyössä
PÄHEE OTE-Päijät-Hämeen osatyökykyisille tie työelämään
Ajanhallinta opiskelussa
Osallisuuden toimintamalli
Olemme osa hallituksen OTE-kärkihanketta
OSAAMISKANSIO Nimi.
– sujuvien siirtymien kansallinen koordinointi
Väyläopintoihin ohjautuminen
Kumppanuus-/yrityspolkumalli
Ajankohtaista korkeakoulupolitiikassa opetusneuvos Sanna Hirsivaara
Esityksen transkriptio:

Maahanmuuttajien korkeakoulutus TIE TUTKINTOON 1.1.2015-31.12.2017 www.ulapland.fi/tietutkintoon

TULOKSET Maahanmuuttajien näkökulmasta kuvattu ohjausmalli Kuvaus kotoutumisen ja opiskelun polusta ja ohjauksen Checklist 18 opiskelijan pilottijoukko 11 eri kansalaisuudesta Yli 150 suoritettua opintopistettä korkeakouluopintoihin orientoivia, valmentavia ja suomen kielen opintoja Yli 700 suoritettua opintopistettä avoimia korkeakouluopintoja 10 eri koulutuksessa Lapin yliopistossa ja Lapin ammattikorkeakoulussa Lisäksi paljon muuta osaamisen karttumista ja kehittymistä, uusia kontakteja ja laajentuneita verkostoja sekä tutkinto-opintoihin ja työelämään etenemistä

Maahanmuuttajien korkeakoulutus – tie tutkintoon hanketarina: Hanke lähti liikkeelle tarpeesta kehittää maahanmuuttajataustaisille opiskelijoille suunnattuja, yksilöllisiä koulutuspolkuja ja erilaisia ohjauksellisia palveluita. Lapin yliopiston koulutus- ja kehittämispalvelut sekä avoin yliopisto lähtivät yhdessä Lapin ammattikorkeakoulun avoimen ammattikorkeakoulun kanssa vastaamaan tähän haasteeseen valmistelemalla Tie tutkintoon –hankkeen. Hankkeen tavoitteena oli parantaa Lapin alueella asuvien maahanmuuttajien osaamis- ja koulutustasoa avoimien korkeakouluopintojen avulla sekä niiden myötä edistää tutkinto-opiskelijaksi hakeutumista ja työllistymistä. Tavoitteena oli myös kuvata maahanmuuttajien näkökulmasta hankkeen aikana hyväksi havaitut avoimen korkeakouluopetuksen tieto-, neuvonta- ja ohjaus (TNO)-palvelukäytännöt sekä kehittää samalla avointen korkeakouluopintojen aikaista työelämäyhteistyötä. Hankkeen kohderyhmänä olivat lappilaiset maahanmuuttajat, joilla oli kielelliset sekä taidolliset valmiudet opiskella korkeakoulussa. Tie tutkintoon -hanke käynnistyi pilotoinnin ja koulutuspolkujen suunnittelulla sekä hankkeen opiskelumahdollisuuden markkinoinnilla ja opiskelijarekrytoinnilla. Hankkeen valintakriteerit olivat B2/YKI4-tasoinen suomen kielen taito, valmiudet ja motivaatio korkeakouluopiskeluun sekä hyvät tietotekniset taidot. Hakeutuneet kutsuttiin opiskelijavalintaan, jossa he kirjoittivat motivaatiokirjeen ja osallistuivat ryhmähaastatteluun. Hankkeeseen tulleiden hakemusten ja valintatilaisuuden perusteella hankkeeseen valittiin yhteensä 18 opiskelijaa opiskelemaan avoimia korkeakouluopintoja Lapin ammattikorkeakouluun ja Lapin yliopistoon. Ennen varsinaisia avoimia korkeakouluopintoja hankkeen pilottiryhmälle suunniteltiin orientoivat opinnot, jotka pitivät sisällään ryhmäytymistä, korkeakouluopintoihin orientoitumista, minä pystyvyyttä, opiskelukykyä ja opiskelutaitoja, valmentavia opintoja sekä yksilö- ja ryhmäohjausta. Jokaiselle opiskelijalle suunniteltiin yksilöllinen koulutuspolku ja tehtiin henkilökohtainen opiskelusuunnitelma (HOPS). Hankkeen aikana pilottijoukko opiskeli avoimia korkeakouluopintoja kukin valitsemallaan alalla. Hankkeessa varmistettiin, että opiskelijoille oli saatavilla riittävästi ohjausta ja tukea opintojen etenemiseen. Hankkeen aikana toteutettiin myös erilaisia työelämäyhteistyön muotoja, joiden avulla pilottiryhmän opiskelijat pääsivät tutustumaan suomalaiseen työkulttuuriin, rakensivat työelämäverkostoja ja -kontakteja sekä pääsivät tutustumaan eri yrityksiin ja organisaatioihin työpaikkavierailujen muodossa. Opiskelijoiden, yhteistyökumppaneiden ja verkostojen kehittävien ja kannustavien palautteiden avulla hanke saatiin vietyä loppuun hyvällä menestyksellä. Hankkeen tuloksena syntyi Maahanmuuttajien näkökulmasta pilotoitu ja kuvattu ohjausmalli, johon on tiivistetty keskeiset hankkeen aikaiset toimenpiteet ja maahanmuuttajan koulutuspolkua tukevat TNO-palvelukäytännöt. Hankkeen aikana suoritettiin orientoivia, valmentavia ja suomen kielen opintoja sekä huikea määrä opintopisteitä avoimien korkeakoulujen kautta. Lisäksi hankkeen aikana syntyi paljon muuta osaamista, motivoituneita tutkinto-opiskelijoita ja tulevia työelämän asiantuntijoita. Hankkeen aikana kartutettua osaamista hyödynnettiin myös Maahanmuuttajan kotoutumisen ja opiskelun polku -kuvauksen ja Checklistin tekemiseen ohjaustyön tueksi. Hanketoimijat: Jonna Löf (Lapin ammattikorkeakoulu) sekä Irmeli Kari-Björkbacka ja Anne Kautto (Lapin Yliopisto)