Konsernirakenne.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Omistajapolitiikka tuotannon ohjauksessa ja valvonnassa
Advertisements

Siun sote TUOTANTO Toimitusjohtaja Paikallisohjaus Yhtymävaltuusto SOTE-kuntayhtymäKunnat Hallitus Tark omistajaohjaus Paikalliset neuvottelukunnat JÄRJESTÄMISMALLI.
Johtaja Leila Helaakoski Pohjois-PohjanmaanTE-keskus EAKR-seurantakomitea
Arvot Ammattikorkeakoulun perusarvoja ovat luottamus, yhteistyökykyisyys ja muutoskykyisyys. Arvot Ammattikorkeakoulun perusarvoja ovat luottamus, yhteistyökykyisyys.
Konsernirakenne-ehdotus / loppuraportti
VALTIONEUVOSTON JOHTAMISJÄRJESTELMÄN MALLIKUVAUS
Yhteistyösopimuksen laadinta
JHKA 2.0 tilanne JHKA-työryhmän kokous JulkICT.
Ajankohtaista (1/3) SOTEMAKU-johtoryhmä päätti kokouksessaan mm. seuraavista asioista: Väliaikaisen SOTE kuntayhtymän valmistelua ei jatketa,
Tilannekatsaus
#meidänkeskipohjanmaa Tiina Harjunpää
Tuhat uutta työpaikkaa Pohjois-Karjalan Työvoima- ja yrityspalvelujen alueellinen kokeilu Pohjois-Karjalan ELY-keskus.
Smart Tampere Tero Blomqvist © SRV/Studio Libeskind.
Matkalla Meijän maakuntaan Maakuntavaltuusto
Sote-uudistuksen tilannekatsaus
Sähköisen hyvinvointikertomus hyvinvointiklinikalla
Maakunnallinen näkökulma
Opetustoimi osana Jyväskylää
TAHE keskitetty toimintamalli
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuurin osa-alueet
Sote- ja maakuntauudistus
Monialainen yhteispalvelu
Valmistelijat Johtoryhmän kokous
Maakunta- ja sote-uudistus
Kehityshankkeet Tietoallas toteutus
Sote- ja aluehallintouudistus sekä itsehallintoalueiden perustaminen
PIENI PEREHDYTYSHARJOITUS
Sote- ja maakuntauudistus Aikataulu ja eteneminen
Kuntauudistushankkeiden tilannekatsaus ja aikataulu
Maakunnille siirtyvät tehtävät ja henkilötyövuodet
OHJAAMOT OSANA MAAKUNTAUUDISTUSTA
Ajankohtaisia valinnanvapaudesta
Sote- ja maakuntauudistus
Maakuntahallituksen puheenjohtaja
Sosiaalihuollon ammattihenkilöiden valvontaa 1. 3
Maakunnille siirtyvät tehtävät ja henkilötyövuodet
Sote-keskuspalvelut Väliraportointi
VALTIONEUVOSTON JOHTAMISJÄRJESTELMÄN MALLIKUVAUS
Ehdotus: sote-viestinnän strategiset painotukset 2017
Digityökalujen valmistelu järjestämistehtävää varten
Etelä-Savon maakuntaliitto
Alueellinen yhteistyö hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä
HJTVR Kaija Metsänranta
Pohjois-Pohjanmaan maakuntauudistuksen valmistelun tilannekatsaus
Talous- ja henkilöstöhallinnon ja ICT-palvelukeskusten perustaminen
Maakunnan hallintosääntö
Lainsäädäntö Valtion lupa- ja valvontaviraston on tarkoitus aloittaa toimintansa alkaen. Ehdotus Valtion lupa- ja valvontaviraston perustamisesta.
Matkalla Meijän maakuntaan valmistelun organisointi
Päijät-Hämeen maakunta- ja sote-uudistus
Maakuntien ICT-muutosten tehtäväkartat ja tehtäväverkot
Väliraportti – taloussuunnittelu työryhmä
Viestintäsuunnitelma
Kehittämisjohtaja Jussi Salminen ja
MAAKUNNAN TOIMINNAN RAKENNE JA JOHTAMISJÄRJESTELMÄ
Asiakas- ja palveluohjaustyöryhmä helmikuu 2018
Katsaus Pohjois-Karjalan maakunta- ja sote-uudistuksen valmisteluun Henkilöstöryhmä Pekka Kuosmanen ja Jarno Turunen.
Pohjois-Karjalan maakunta- ja soteuudistus
12 suositusta pelastustoimen viestinnästä
Pelastustoimen uudistaminen jatkuu - maakuntauudistus etenee
Pelastustoimen kansainvälisen yhteistyön kehitysnäkymiä
Katsaus Pohjois-Karjalan maakunta- ja sote-uudistuksen valmisteluun Henkilöstöryhmä
Opiskelijoiden terveydenhoitouudistus ja maksujen kerääminen 2020
OY-Oamk-yhteistyön organisointi
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
Kys. 8. Maakunnan talouden ohjaus perustuu erityisesti maakuntalakiin ja maakuntien rahoituslakiin. Ohjaavatko maakuntien rahoitusmalli ja maakuntalain.
Kunnallinen liikelaitos
PoSoTellen kohti tulevaisuutta
Ajankohtaiskatsaus kasvupalveluihin
Koonnut Henriikka Mustajoki Kehittämispäällikkö TSV
Järjestö 2.0 hankkeiden jatkosuunnitelma
Esityksen transkriptio:

Konsernirakenne

Pohjois-Pohjanmaan maakunnan konsernirakenne LOPULLINEN päätös rakenteesta on saatava maakuntavaltuustossa alkuvuodesta 2019 JOTTA muu valmistelu pystytään toteuttamaan hallitusti ja tehokkaasti ja KOSKA ei ole olemassa mitään organisaatiota tai aikaisempaa alustaa, mihin organisaatiot, toiminnot ja henkilöstö siirrettäisiin. Valinta / päätös konsernirakenteesta tarvitaan, jotta MUUSSA valmistelussa voidaan edetä, mm.: Konsernihallinnon, liikelaitosten tai yhtiöiden sisäinen johtamis- ja ohjausjärjestelmä Konsernipalvelut / tukipalvelut (talous, henkilöstö, hallinto…) Järjestämisen toiminto ja järjestämisen ja tuottajien välinen ohjausjärjestelmä Palveluverkko Valtakunnalliset palvelukeskukset Maakunnan tukipalvelut (tahe, ict, tilat, ruoka/siivous…)

Mitä käsitteellä ”KONSERNIRAKENNE” tässä yhteydessä tarkoitetaan ja mitä ei ? Konsernijohto ja –palvelut, liikelaitos/-kset, mahdolliset maakunnan yhtiöt Montako liikelaitosta? Onko omia yhtiöitä? Karkealla tasolla, mitä toimintoja kuuluu konsernijohtoon ja konsernipalveluihin Poliittinen / luottamuselin –ohjausjärjestelmä ko. konsernirakenteessa Mitä käsite ”Konsernirakenne” EI tässä vaiheessa valmistelua sisällä Pohjois-Pohjanmaalla Konsernihallinnon, liikelaitosten tai yhtiöiden sisäinen johtamis- ja ohjausjärjestelmä Järjestämisen toimintojen tarkempi toteuttaminen Tuottajien ohjausjärjestelmä Palveluverkko Valtakunnalliset palvelukeskukset Maakunnan tukipalvelut (tahe, ict, tilat, ruoka/siivous…)

Maakuntien tilapalvelut Maakunnan tukipalvelut Kansalliset tukipalvelut Vaalilautakunta Maakuntavaltuusto Tarkastuslautakunta Maakuntahallitus Maakuntien tilapalvelut Konsernijaos Sotelautakunta TAHE-palvelukeskus Hetli Oy Monetra Konsernihallinto ICT-palvelukeskus Vimana Oy järjestäminen tuottaminen Nordlab Johtokunta Johtokunta Hallitus Keskuspesula Liikelaitos Liikelaitos Yhtiö/-t Tätä yo. osuutta ei käsitellä Konsernirakenteen valmistelussa vaan muussa valmistelussa

Maakuntavalmistelun tiekartta syksy 2017- Konsernirakenne konsernijohto ja –palvelut, liikelaitokset, yhtiöt jne. poliittinen / luottamuselin –ohjausjärjestelmä Konsernin sisäinen johtamis- ja ohjausjärjestelmä Liikelaitosten tai yhtiöiden sisäinen johtamisjärjestelmä Maakuntastrategian ja palvelustrategiakokonaisuuden valmistelu Monialaisen maakunnan strategisen järjestämistoiminnon suunnittelu tuottajien ohjausjärjestelmät sisältäen lisäksi mm. valvonnan, strategisen hankinnan Monialaisen maakunnan palveluverkon ja saavutettavuuden yleiset periaatteet monikanavaisuus, fyysinen palveluverkko Vuoropuhelun ja kumppanuuksien rakenteet strateginen yhteistyö mm. kunnat, järjestöt Monialainen maakunnan substanssi- ja tukitoimintojen yhteensovittaminen palvelut, varautuminen ja erityistilanteet Ylimaakunnallisten tehtävien linjaukset

Konsernihallinto Konsernijohto Strateginen ohjaus (maakuntastrategia MaakL 35 § ja muut strategiset valinnat) Osallisuus Strateginen vuoropuhelu Edunvalvonta Talouden ohjaus Omistajaohjaus Demokratia Kansainväliset asiat Investoinnit Henkilöstöpolitiikka Sisäinen tarkastus Lisätty toiminto 19.9.2017 Viestintä Strateginen hankinta Järjestäjätehtävät Tieto päätöksenteossa Turvallisuus Lisätty toiminto 25.9.2017 Kasvupalvelut ja aluekehitys, maaseutu ja ympäristö, sote, pelastus, maankäyttö, liikenne ja vesistöt Ennakointi Kehittäminen Päätöksen-teko? maksa-tus?, valvonta? Tieto-hallinto Talous-hallinto, hankinnat Hallinto ja juridiikka, tarkastus ja valvonta Koulutus, ja tutkimus Henkilöstöhallinto Välitettävät varat? Digistrategia ja arkkitehtuuri Konsernipalvelut Muut palvelut ? Viestintä

Ymmärretäänkö asiat samalla tavalla? tarvitaanko ”sanakirja” Konsernihallinto = konsernijohto ja konsernipalvelut ? Konserni ja liikelaitokset ovat samaa Y-tunnusta = liikelaitokset ovat konsernin ”omaa” toimintaa ja viranomaistoimintaa; kyse sisäisestä organisoinnista; yksi ja sama työnantaja eli kyseessä ei ole sama asia kuin nykyinen kuntayhtymä tai liikelaitoskuntayhtymä Halutaanko vahva konsernijohto (sisältäen järjestämistoiminnon) ? jos ei ole vahva, niin häviää koko konsernin idea, on vain erillisiä organisaation osia miten onnistuu johtaminen suhteessa liikelaitoksiin ja yrityksiin ja kansallisiin palvelukeskuksiin, jos ei ole vahva jos halutaan vahva, niin tuoko sen... kyky, osaaminen ja keskittyminen strategiseen johtamiseen monialaisuuden johtaminen ja toimialojen integraatio vai... ??? Onko ”arvo”asetelmaa toteutuuko toiminto konsernijohdossa, konsernipalveluissa vai liikelaitoksissa? Viranomaistoimintaa voidaan toteuttaa myös liikelaitoksessa ellei erikseen laissa kielletty Konserniorganisaation sisään tulee rajapintoja joka tapauksessa, kaikissa vaihtoehdoissa tarvitaan matriisimaista johtamista

Konsernijohdon muodostamisen periaatteita Konsernijohdon muodostamisen periaatteita ?? Tarvitaan alustavia linjauksia valmistelun pohjaksi Konsernijohto on strategisen tason toimija ja vahva? konsernijohto edustaa maakuntavaltuustossa ja maakuntahallituksessa maakunnan virkamiestoimintoa, näiden luottamuselinten ”ainoa” virkamiesyhteistyökumppani konsernijohto on maakunnan pääasialliset ”virkamieskasvot” ulospäin konsernijohdossa on vankka asiantuntemus ja vahva johtamisrooli, ”natsat” konsernijohtoon kootaan ne tehtävät, jotka ovat johtamiselle ehdottoman tärkeitä eli niitä ei voida toteuttaa konsernipalveluissa, maakunnan liikelaitoksissa, maakunnan yrityksissä tai ostopalveluna Konsernijohdon koko pidetään ytimekkäänä? Konsernijohdon rakenne pidetään yksinkertaisena kuitenkin otettava huomioon mm. järjestämisen ja omistajaohjauksen erillisyys (sote/ lakisääteinen järjestämisen ja tuottamisen erottaminen)

Konsernirakenne Valmistelun alustava aikataulu Johtoryhmä Poliittinen seurantaryhmä XX.XX. Yhteiskokous jory ja pol. sr Laaja poliittinen seurantaryhmä 10.11. 23.11. 24.11. 13.12. 21.12. 25.1. XX.XX. 22.2. XX.XX. 22.3. XX.XX. 19.4. XX.XX. 17.5. 2017 2018 2019 2020 12/2017–5/2018 Valmistelu erillisessä työryhmässä ja myös osana muuta valmistelua Rakennetta käsitellään johtoryhmässä ja poliittisessa seurantaryhmässä. Konsernirakenteen valmisteluun rekrytoidaan projektipäällikkö (esim. ajalle 1/2018–6/2018) 5/2018 Vaihtoehtoiset versiot rakenteesta valmiit ja esitys valittavasta mallista 6/2018 Valinta / linjaus rakenteesta muun valmistelun pohjaksi v. 2019 alkukuukausina (1-3/2019) Lopullinen päätös hallintosäännöstä ml. konsernirakenteesta maakuntavaltuustossa

Konsernivalmistelun eteneminen –poliittinen seurantaryhmä 10. 11 Konsernivalmistelun eteneminen –poliittinen seurantaryhmä 10.11. ja johtoryhmä 23.11.2017 Konsernin rakenne ja johtamisjärjestelmä saatava päätettyä nopeasti heti kun uusi maakuntavaltuusto aloittaa – virallinen päätös heti alkuvuonna 2019 valmistelun oltava jo tehty käytännössä valmiiksi alkuvuoteen 2019 mennessä tarvitaan paljon johtoryhmän / vate:n linjauksia ja poliittista keskustelua Rekrytoidaan projektipäällikkö konsernirakennetta sekä johtamis- ja ohjausjärjestelmää valmistelemaan 1.1.2018 alkaen ”Konsernia kasaan” –työryhmän valmistelu, kokous 10.11. Nimetty 28.9.2017; kokoonpano päivitetään Projektipäällikkö koordinoi työskentelyä