USKONTOTIETEEN PERUSTEET

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
AD 1/Luento/USKONTO Aineenopettajat
Advertisements

Evankelis-luterilaisen uskonnon didaktiikan perusosa op
Sanna Ylä-Jussila Suomen ekumeeninen neuvosto Abrahamin lapset - kolmen uskonnon yhteiset juuret Dorothea ja Fanny Rosenblad (suom. Mirja Sevón)
ITKY100 Yliopisto-opiskelu ja opintojen suunnittelu, op, Syksy 2011 Vastaava opettaja (TJT) Pekka 1.
Biologian ja maantieteen pedagogiikka, 5 op
USKONTOTIETEEN PERUSTEET
Mitä uskonnolla tarkoitetaan? Uskonnollisia ajatuksia ja kokemuksia muokkaa Uskonto vaikuttaa yhteisö Homo religiosus 1.Ihmisellä lajiominainen kyky uskonnolliseen.
Opintojen kuormittavuus Opiskelijoiden näkökulma kurssien välisiin eroihin.
Luku- ja tenttivihjeet 5 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
USKONTOTIETEEN PERUSTEET
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
EK102b Uuden testamentin teologia Luennot Petri Luomanen Eksegetiikan laitos.
Ohjelmistotekniikka - kurssin yleiset asiat Kevät 2003 Hanna-Kaisa Lammi LTKK/Tite.
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Uskonnot ilmiöinä.
YHTEISÖLLISYYS USKONNOSSA UE1 LAJM. TEHTÄVÄ Mitä uskonnollisia yhteisöjä muistat? Luokittele mainitut yhteisöt kirjan sivujen 42–45 tietojen avulla –
USKONTOTIETEEN PERUSTEET UST/USH 111 (4op) 6.9. – Ti ja to Pr SL1.
USKONTOTIETEEN PERUSTEET UST/USH 111 (4op) 4.9 – Ti ja to
Luentokurssi Hanna Tervanotko
USKONTOTIETEEN PERUSTEET
13. Modernisaatio haastaa perinteen
Uskonnot yhteiskunnassa
USKONTOTIETEEN PERUSTEET
USKONTOTIETEEN PERUSTEET
Uskonto ja yhteiskunta
Johdatus kaupunkitutkimukseen (5 op=24 h + harjoitustyö + lopputentti)
YDINSISÄLTÖ Luku 4 – Rituaalit.
Uskontojen tieteellinen tutkimus
Uskontojen tieteellinen tutkimus
Maailmanuskonnot maailmassa n uskontoa
Mitä uskonto on?.
OPETUSVINKKI.
Opetusvinkki 1: Ryhmätyö – uskontotieteilijät
USKONTOTIETEEN PERUSTEET
USKONTOTIETEEN PERUSTEET
USKONTOTIETEEN PERUSTEET
USKONTOTIETEEN PERUSTEET
USKONTOTIETEEN PERUSTEET
Uskonto ja kriisit nuoren elämänkulussa
Johdatus kaupunkitutkimukseen (5 op=24 h + harjoitustyö + lopputentti)
USKONTOTIETEEN PERUSTEET
USKONTOTIETEEN PERUSTEET
ELÄMÄN TARKOITUS (ET).
USKONTOTIETEEN PERUSTEET
USKONTOTIETEEN PERUSTEET
USKONTOTIETEEN PERUSTEET
Uuden testamentin tausta Luku 20 – Uuden testamentin maailma
USKONTOTIETEEN PERUSTEET
USKONTOTIETEEN PERUSTEET
Uskonnon koe 1.
Kirjatehtävä uskontojen pelastuskäsityksistä
USKONTOTIETEEN PERUSTEET
USKONTOTIETEEN PERUSTEET
USKONTOTIETEEN PERUSTEET
Liikesaksan perusteet I
1. Uskontojen maailma Ydinsisältö.
USKONNON TUTKIMINEN USKONTOTIEDE TEOLOGIA
KIELI, KIRJALLISUUS JA IDENTITEETTI
1 Uskomukset On vaikea tietää varmasti
USKONTOTIETEEN PERUSTEET
USKONTOTIETEEN PERUSTEET
USKONTOTIETEEN PERUSTEET
USKONTOTIETEEN PERUSTEET
USKONTOTIETEEN PERUSTEET
USKONTOTIETEEN PERUSTEET
USKONTOTIETEEN PERUSTEET
Uskonto, sosiaaliset suhteet ja solidaarisuus
USKONTOTIETEEN PERUSTEET
2.2 Kulttuuriperintö.
Esityksen transkriptio:

USKONTOTIETEEN PERUSTEET TUK-105 (5op) 5.9. – 19.10. 2017 Ti 14-16 ja to 14-16 Porthania P1 ja Metsätalo Sali 1

Perustietoa Opettaja: Yliopistonlehtori Heikki Pesonen Tavattavissa uskontotieteen tiloissa (Unioninkatu 38 E, huone 323) sopimuksen mukaan Sposti: heikki.pesonen@helsinki.fi P. 02941 24332 Info: weboodi, kurssisivu (courses.helsinki.fi)

Kurssin suorittaminen Luennot ja kirjallisuus Fingerroos, Opas & Taira (toim.): Uskonnon paikka. Sivut 53-71 ja 209-411 (Pyysiäisen, Mikkolan, Fingerroosin, Salmelan, Jylhänkankaan, Puurosen ja Hovin artikkelit) K. Ketola et al: Näköaloja uskontoon. Uskontotieteen ajankohtaisia suuntauksia, artikkelit "Mitä on uskontotiede", "Uskontotiedettä tekemässä", "Kertokaa lisää jumalasuhteestanne", "Uskonto ja moderni yhteiskunta” sekä "Uskonto ja vaietut naiset” (myös e-kirjana) V. Anttonen: Uskontotieteen maastot ja kartat ss. 9-169 (myös e-kirjana) Tentitään torstaina 19.10 klo 14-16 Rästitentit: Joulukuussa ja kesäkuussa

Kurssin teemat Uskontotiede oppialana ja suhde lähialoihin. Kysymys: Mitä on uskontotiede? Uskonto käsitteenä ja sen määrittely. Kysymys: Mitä uskontotiede tutkii? Uskontotieteen keskeiset suuntaukset, näkökulmat ja käsitteet. Kysymys: Minkälaisilla välineillä uskontoa tutkitaan?

Kurssin tavoitteet Antaa valmiuksia soveltaa uskontotieteen näkökulmia kulttuurin ja yhteiskunnan tulkitsemiseen Käynnistää prosessi, jossa siirrytään tiedosta tieteeseen, faktoista teorioihin

Alku- ja lopputehtävä Itsenäistä työskentelyä Kurssin tavoitteiden, oppiaineen luonteen ja sen ydinkysymysten pohdinta Kurssin alussa: omat lähtökohdat, odotukset ja tavoitteet kurssin ja oppialan suhteen Kurssin lopuksi: tavoitteiden täyttyminen, miten käsitys oppialasta muuttunut tai jäsentynyt (tämä annetaan kurssin loppupuolella)

Alkutehtävän kysymykset Minkälainen käsitys sinulla on uskontotieteestä? Mitä toivot/odotat uskontotieteen peruskurssilta? Mikä uskontotieteessä kiinnostaa sinua erityisesti? Puolen sivun pohdinnat viimeistään ti 12.9. paperilla luennolle (tai sähköpostilla osoitteeseen heikki.pesonen@helsinki.fi)

Mitä on uskontotiede? Käsiteltävän teema-alueen tavoitteet Mitä uskontotieteellä voidaan tarkoittaa; eli mikä on uskontotieteen identiteetti? Mikä on uskontotieteen ja teologian suhde? Miksi uskontotiede?

Uskontotiede tutkii… Uskontotieteen tutkimuskohteet Uskontoa (jee) Miten ihmisten uskonnollisuus ilmenee Uskonnollinen kokemus ja siitä kertominen (esim. konversio eli kääntyminen) Uskonnollinen toiminta (esim. rituaalit) Uskonnolliset yhteisöt ja niiden rakentuminen (esim. uususkonnolliset liikkeet) Uskonnon vaikutus ihmisten ja yhteisöjen elämään (esim. uskonnon ja politiikan suhde)

Uskontotiede tutkii… Uskontotieteen tutkimuskohteet Uskontoja Uskontoperinteiden synty, leviäminen ja kannattajamäärät (islam, buddhalaisuus, kristinusko, hindulaisuus jne.  esim. uskontomaantieteellinen näkökulma) Uskontojen vertailu