Markkinoinnin perusteet MAR1LK001 PLACE / Saatavuus Anna Hankimaa 6/18/2018
Saatavuus Mitä saatavuus tarkoittaa? Tuote on asiakkaiden saatavissa. Ostaminen on helppoa -> ostamisen helppoudella tuotetaan lisäarvoa asiakkaalle! Yrityksen tavoitteet toteutuvat. Kauppa: Ulkoinen saatavuus / Sisäinen saatavuus Anna Hankimaa 6/18/2018
Markkinointi/jakelukanavat Suorat Epäsuorat Franchising Verkostoituminen 6/18/2018 Bergstöm-Leppänen: Yrityksen asiakasmarkkinointi
Bergstöm-Leppänen: Yrityksen asiakasmarkkinointi Kanavan pituus Välikäsien määrä Pituuteen vaikuttavia tekijöitä Kohderyhmä ja ostokäyttäytyminen Tuote Markkinointikeinot Yrityksen resurssit Teniikka 6/18/2018 Bergstöm-Leppänen: Yrityksen asiakasmarkkinointi
Kanavan selektiivisyys Intensive distribution INTENSIIVINEN JAKELU Stocking the product in as many outlets as possible Selective distribution SELEKTIIVINEN ELI VALIKOIVA JAKELU The use of more than one, but fewer than all of the intermediaries who are willing to sell the product Exclusive distribution YKSINMYYNTI Giving a limited number of dealers the exclusive right to distribute the product 6/18/2018 Lähde: Kotler-Armstrong, Marketing Principles
Kanava: hallittavin kontaktien määrä Lähde: Kotler-Armstrong, Marketing Principles
Consumer and Business Channels Lähde: Kotler-Armstrong, Marketing Principles
Hybrid Marketing Channel Lähde: Kotler-Armstrong, Marketing Principles
Selective Distribution Luxury car makers sell exclusively through a limited number of dealerships. Such limited distribution enhances the car’s image and generates strong dealer support. Lähde: Kotler-Armstrong, Marketing Principles
Kanavavaihtoehtojen arviointi TALOUDELLINEN / Economic Criteria: A company compares the likely sales, costs, and profitability of different channel alternatives. KONTROLLI JA HALLINTA / Control Issues: How and to whom should control be given? JOUSTAVUUS / Adaptive Criteria: Consider long-term commitment vs. flexibility. Lähde: Kotler-Armstrong, Marketing Principles