Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Muotoiluosaamisen kehittäminen suunnittelun näkökulmasta Ohjelma 19.8.2005 Aamupäivä Kuluttajakäyttäytyminen muuttuu: trendit Kuinka muotoilija voi tuottaa.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Muotoiluosaamisen kehittäminen suunnittelun näkökulmasta Ohjelma 19.8.2005 Aamupäivä Kuluttajakäyttäytyminen muuttuu: trendit Kuinka muotoilija voi tuottaa."— Esityksen transkriptio:

1 Muotoiluosaamisen kehittäminen suunnittelun näkökulmasta Ohjelma 19.8.2005 Aamupäivä Kuluttajakäyttäytyminen muuttuu: trendit Kuinka muotoilija voi tuottaa strategista tietoa operatiivisella tasolla? Harjoitustyö Lounas Iittalan esitys Iltapäivä Käytäntölähtöinen toimintakonseptien kehittäminen Käytännön ongelmat ja niihin liittyvien suunnittelutarpeiden tunnistaminen Harjoitustyö

2 1. Kuluttajat jakavat käyttökokemuksia eri tavalla kuin ennen

3 Esimerkki: Segway-ajelu

4 Tiedon hankinta

5 Käyttökokemuksen kuvaaminen

6 Käyttökokemuksen jakaminen, flickr.com

7 Käyttökokemuksen jakaminen, weblogit

8 + suosituslistat + fyysisten esineiden ‘täggäys’

9 Miten tämä ‘virtuaalinen graffiti’ saadaan palvelemaan liiketoimintaa?

10 2. Amatöörit tulevat

11

12

13

14 1) Most of us want more than just hits 2) The market of non-hits is bigger than the market of hits. 3) Most successful businesses on the Internet are about aggregating the Long Tail in one way or another. Chris Anderson, Wired magazine:

15

16 Miten nämä trendit voivat vaikuttaa sinun liiketoimintaasi?

17 Osa II Miten tuottaa strategista tietoa operatiiviselta tasolta?

18

19 Value system: A charming meeting place This is your product.This is what it is part of.

20 Value system: A profitable paper business This is your product.This is what it is part of.

21 Vapauttaminen: Mistä toiminnasta voin vapauttaa asiakkaan? Mahdollistaminen: Mitä uusia tarjoomia voin mahdollistaa asiakkaan liiketoiminnassa? Richard Normann

22 Muotoilun arvo palvelulähtöisessä tuotannossa perustuu asiakkaiden ja käyttäjien toiminnan ymmärtämiseen.

23 Liikkuminen eri tyyppisissä verkostoissa nostaa esille uusia kehitysideoita.

24 Alihankkijaverkosto Markkointi- ja jälleenmyyntiverkosto

25 Kumppaniverkosto

26 Muotoilija pystyy konkretisoimaan ideat nopeasti ja uskottavasti.

27 Älä anna muotoilijan istua.

28 Tehtävä: Määrittele ne avaintilanteet, jossa liikkuu yrityksesi kannalta kiinnostavinta tietoa

29 Osa III Käytäntölähtöinen toimintakonseptien kehittäminen

30 Matsushita ja leipäkone Easy & Rich

31 TeamDivisionCompany simple & smart 1998 2001 “Sitten menimme kysymään Karlssonilta, että onko tämä muotoilu vain Metso Paperin asia vai koko korporaation asia. “ 2003 Strategiatiimi Road show

32 Nonaka and Takeuchi (1995): The Knowledge Creating Company, p.111 Team DivisionCorporation “Middle-down-up management process” simple & smart look & feel Light design

33 Team DivisionCorporation Opitaan toisilta Annetaan tavoitteelle nimi, = nimetään uusi “konsepti” Perustellaan uusi konsepti Pilotti ja toimintamallin kirkastaminen Lähdetään soveltamaan uutta osaamista laajemmin simple & smart look & feel Light design

34 Osa IV Käytännön ongelmista käytännön ratkaisuihin

35 Tyytymätön asiakas

36 Työturvallisuus

37 Tehtävä: Listaa käytännön työssä esiintyviä ongelmia ja jännitteitä

38 Toimenpide-ehdotukset Ongelmien ratkaisemiseen tarvittava osaaminen Käytännön ongelmat

39 Yhteenveto

40 Toinen päivä päättyy tähän. Ulla-Maaria Ulla@aula.cc


Lataa ppt "Muotoiluosaamisen kehittäminen suunnittelun näkökulmasta Ohjelma 19.8.2005 Aamupäivä Kuluttajakäyttäytyminen muuttuu: trendit Kuinka muotoilija voi tuottaa."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google