ÄI1 Tekstit ja vuorovaikutus

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Selkeän kirjoittamisen huoneentaulu
Advertisements

Uusi Leader-brändi 2014 Mikä, miksi ja miten?.
Mitä on kirjoittaminen? (s. 55)
Tekstilajeja Pääkirjoitus, kolumni, kommentti, pakina, yleisönosastokirjoitus, vastine, arvostelu, haastattelu.
PeLE-henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen ( PLE = Personal Learning Environment)
Matematiikan oppiminen.
Kommentti ÄI1.
Referointi ja referaatti
Palautetaidot ja opponointi
Valmennuskurssi sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelmaan
Mitä TOIMIsta voi oppia? TOIMI-hanke, päätösseminaari Tutkimuspäällikkö Merja Helle Media Concepts Research Group, Aalto ARTS.
HEI USEIN HYMY TARTTUU Minulla ei ole sinulle uutisia...
Toistorakenne Toistorakennetta käytetään ohjelmissa sellaisissa tilanteissa, joissa jotain tiettyä ohjelmassa tapahtuvaa toimenpidekokonaisuutta halutaan.
2. a. Pareittain esittele kirjoittamasi esittelyteksti ja valitsemasi lehtijutut. 2. b. Tarkastelkaa yhdessä valitsemianne lehtijuttuja ja merkitkää juttuihin.
Journalistisia tekstilajeja
Asiatekstejä moniin tarkoituksiin
Akateeminen kirjoittaminen Tiedotteet
Aine ei noudata riittävästi tehtävänantoa.
ESSEEN KIRJOITTAMINEN
Rotaryriihi, www-sivut Pohdittavaa: 1.Ketä varten / kenen tarpeisiin ? 2.Mitä pitää sisältää ? 3.Miten ylläpidetään ? 4.Miten / mihin käytetään ?
Toistorakenne Toistorakennetta käytetään ohjelmissa sellaisissa tilanteissa, joissa jotain tiettyä ohjelmassa tapahtuvaa toimenpidekokonaisuutta halutaan.
Essee on kirjoitelma, jossa on paljon kirjoittajan omia ajatuksia.
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
Valintarakenne valintarakenne alkaa aina kysymyksellä eli ehdolla ehto tarkoittaa, että muuttujan sisältöä verrataan toisen muuttujan sisältöön tai vakioon.
KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI
TIEDOTE Kauppinen – Nummi – Savola. Tekniikan viestintä.
Tekstien moniäänisyys
AINEISTOPOHJAINEN KIRJOITELMA
Toistorakenne Toistorakennetta käytetään ohjelmissa sellaisissa tilanteissa, joissa jotain tiettyä ohjelmassa tapahtuvaa toimenpidekokonaisuutta halutaan.
Aineistoessee Aineiston käyttöä oman tekstin kudelmana Sari Toivakka, Kauhavan lukio 1.
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen: oma tekstilajinsa.
Lähdekritiikki SÄRMÄ S Lähde - alkuperäinen ammennuspaikka.
Aineistoon viittaaminen Intertekstuaalisen kirjoittajan tärkeä taito!
LUOKAN SÄÄNNÖT 3.b. 1.EI SAA KIUSATA 2. PITÄÄ ANTAA TYÖRAUHA.
Mitä et ole itse tehnyt, voi olla suojattua
Toistorakenne Toistorakennetta käytetään ohjelmissa sellaisissa tilanteissa, joissa jotain tiettyä ohjelmassa tapahtuvaa toimenpidekokonaisuutta halutaan.
Referointi eli tiivistäminen
Tieteellisen tekstin piirteitä
ÄIDINKIELI JA kIRJALLISUUS 1. KURSSI
Referaatti.
Aineistoaine Särmä s. 359 Vastaa Särmä-kysymyksiin TK:sta s. 96
Työelämän tekstejä sähköposti.
TEKSTITAIDON VASTAUS Ks. Särmä s. 392.
Tutkimuksen objektiivisuus
ÄIDINKIELEN SÄHKÖINEN YLIOPPILASKOE
Ylioppilastutkintolautakunnan kriteereitä
ICF moniammatillisena arviointimenetelmänä
Äi9 Aineistopohjainen essee
RYHMÄN NIMI? MITÄ RYHMÄ TEKEE? MISSÄ ? MILLOIN? YHTEYSTIEDOT ?
Millainen kirjoittaja olet?
KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI
Artikkelin rakenne Miettikää ryhmissä:
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
Referaatti eli seloste.
PITCHAUS Hero 2017.
Aineiston käyttö oman tekstin pohjana
Konteksti polttopisteessä
Oppiminen voidaan määritellä:
’POHTIVA KIRJOITELMA’
Aakkosnumeerinen tieto
Aineistosta kirjoittaminen
Aakkosnumeerinen tieto
Novellianalyysin kirjoittaminen
Kirjallisuusterapia.
Selkokieli.
Tekstin moniäänisyys tutkittavana
Tehtävänantojen sudenkuoppia
Anna-Kaisa Kortelainen
Esitys Pirkanmaan pipliaseuran seminaarissa
Kirjallisuusessee Essee: lyhyt, tav. yleistajuinen esitys jostakin tieteen tai varsinkin taiteen, kirjallisuuden alalta. (Nykysuomen sanakirja)
Esityksen transkriptio:

ÄI1 Tekstit ja vuorovaikutus Kommentoiva referaatti

Kommentoiva referaatti Yleensä referaatilla tarkoitetaan objektiivista referaattia, joka ei arvota eikä arvioi alkuperäistä tekstiä. Objektiivisesta referaatista poiketen kommentoiva referaatti sisältää kirjoittajan kannanottoja pohjatekstin näkemyksiin ja kirjoittajan omaa pohdintaa pohjatekstin pohjalta.

Kommentoivassa referaatissa on vertailua pohdintaa tulkintaa. Tekstistä pitää käydä selkeästi ilmi, milloin on kyse referoijan ja milloin pohjatekstin kirjoittajan ajatuksista.

Kommentoiva referaatti Kommentoivan referaatin perustehtävät ovat samat kuin objektiivisen referaatin. Pidä huolta, että alkuperäisen tekstin sisältö välittyy lukijalle ja alkuperäisen tekstin painotukset pysyvät samoina.