Kulttuuriympäristökasvatus yliopistossa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
MONISÄRMÄINEN HUMANISMI Keksi tähän kuva? kulttuurit taiteet traditiot yhteisöt yhteiskunnat.
Advertisements

Ryhmäkysymys 1 SDG, eettinen vastuu, vihapuhe… Miten integroidaan opetukseen ja oppimiseen? Kokemuksia ja esimerkkejä: Kestävä kehitys ja kestävän tulevaisuuden.
HANKINNAT JYVÄSKYLÄN YLIOPISTOSSA Ympäristöryhmän kokous Irja Rissanen.
Yleiset kompetenssit (Generic competences) Osaamisen kuvaus (description of the competence) Oppimisen taidot (Learning competence) Tradenomi  osaa arvioida.
Sosiaalityön koulutuksen työelämälähtöisyys- hankkeen vastuuopettajien sekä tutkimus ja opetusklinikoiden vastuuhenkilöiden tapaaminen Helsingissä.
TOIMINTAKYKY Oppilaan kyvyt ja rajoitteet Ympäristö- ja yksilötekijät Oppilaan toimintakykyä kuvataan ICF-luokituksen avulla. Toimintakykykuvaus rakentuu.
Suomen YK-liiton toimintastrategia hallitukselle
Kirjasto kaikille Kirjastoalan AMK-koulutuksen näkökulma Päätösseminaari Ritva Hyttinen, Kirjasto- ja tietopalvelualan koulutus Turku AMK.
Arvot Ammattikorkeakoulun perusarvoja ovat luottamus, yhteistyökykyisyys ja muutoskykyisyys. Arvot Ammattikorkeakoulun perusarvoja ovat luottamus, yhteistyökykyisyys.
Opitaan yhdessä  Nordplus Junior ohjelmassa vahvistetaan pohjoismaisten ja balttialaisten koulujen yhteistyötä ja verkostoitumista. Laatu, luovuus ja.
Kirsi Verkka POL Peruskoulujen ympäristöjärjestelmä Ympäristökartoitus 2005 > 2009 Ympäristöohjelma Toimenpiteet Seuranta ja arviointi.
Nuoret, terveys ja arkielämä (TE 2) Tavoitteena on, että opiskelija oppii tarkastelemaan elämäänsä aikuisuuden ja vanhemmuuden näkökulmasta pohtii ja tarkastelee.
Oulun yliopisto Turun yliopisto Lapin yliopisto Aalto-yliopisto Tampereen teknillinen yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Ydinsisältö.
Filosofian ja elämänkatsomustiedon didaktiikka: AD-perusteet kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luokkatunnit Toimintakulttuuri 4.2..
Partion arvokeskustelu
Biologian ja maantiedon kenttä- ja harjoituskurssi
Proficom.
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
Vallankumousten vuosi
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Tasavirta-koulutus Lappeenranta 30.9., 1.10., ja
Smart Tampere Tero Blomqvist © SRV/Studio Libeskind.
Fyysisen aktiivisuuden lisääminen oppilaitosten arjessa
10%:n sääntö opettajien lukumäärä Tehtyjä kokeiluja Muuttuva oppimaisema Innovaatiot *Tuote / vuosi Perusaste ,6 Lukio
Miten koulu ympäristönä edistää terveyttä, turvallisuutta ja toiminnallisuutta
Etelä-Pohjanmaan peruskoulujen opetussuunnitelma 2016
Kati Kettunen, Helsingin yliopisto
Opetustoimi osana Jyväskylää
PERSOONALLISUUSPSYKOLOGIA
Opiskelu ammattikorkeakoulussa ja yliopistossa
Korkeakoulujen opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden ja hallinnon yhteistyöryhmä (KOOTuki) – Kehittämishankkeiden avuksi Ammattikorkeakoulujen opintoasiainpäälliköiden.
Suunnittelu ja arviointi
Opetus- ja kulttuuriministeriö Lukiouudistuksen maakuntakiertue
Unifin opetusvararehtoreiden 13. 9
Hidastaen turvallisuutta –
Terhi Maskonen Riia Palmqvist Hämeenlinna
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Ammatinen koulutus uudistuu
ARK-E Arkkitehtuurin teorian erikoistyö: suunnittelijaksi kasvamassa (3 op) 1 Ryhmätapaaminen: Suunnittelijan identiteetin rakennuspalikat Pe
Finanssialalle.fi – alan koulutus, urapolut ja oppimateriaalit
Yliopistojen intrapäivä
Ohjeita posterin (seuraava slide) käyttöön Voit käyttää koko pohjaa tai valita soveltuvat osat Tulosta H3 lopetustilaisuuteen posterisi koossa A3 Tiedot.
Tuula Tarhonen.
Etelä-Savon maakuntaliitto
Osaamisperusteisuuden ja asiakaslähtöisyyden edistäminen / Ratkaisujen hakeminen kokeilutoiminnalla, ml. digitaalisuus
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Ydinsisältö
Lisää osallisuutta elämään ja työhön Hanketukipäivä 3. 2
- ja tähän mahdollinen ala
Muualla kuin Haaga-Helia:ssa hankittu osaaminen
Haaga-Helia amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
Yrittäjyys ja yritystoiminta BUS1LH001-opintojakso, 6 op
Suuri ihme – rippikoulusuunnitelman keskeiset kehityssuunnat Rippikoulu on elämää Jumalan kasvojen edessä (elämä-usko-rukous) Yhteisöllinen.
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Metsäteollisuuden ympäristönsuojeluinvestoinnit vuosina
Koulu palveluna –kokeilu Aalto-yliopiston kampuksella
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
Toinen kotimainen kieli, ruotsi
Päällekkäisyys ja AFO-ontologia
Toinen kotimainen kieli, ruotsi
Tiirismaan vesopäivät
Omnia.fi/yhteishaku.
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö Pasila
Näkökulmia katsomuskasvatukseen
Tampere 3-hanke Koulutusyhteistyö rakennustekniikassa Matti Pentti, rakennustekniikan professori
Työelämätoimikuntien tehtävät pähkinen kuoressa
Innokylän Verstas tutuksi
Hidastaen turvallisuutta –
Blackout This project has received funding from the European Union’s Horizon 2020 research and innovation programme under grant agreement No
Esityksen transkriptio:

Kulttuuriympäristökasvatus yliopistossa Kulttuurituotannon ja maisemantutkimuksen koulutusohjelma

Tavoitteet ja sisältö Tavoitteet: Opiskelijalla on valmiuksia suunnitella ja toteuttaa kulttuuriympäristön tulkintaan ja maisemanäkökulmaan painottuvaa pedagogista opetusmateriaalia. Sisältö: Opintojaksolla käsitellään kulttuuriympäristökasvatuksen teoreettisia lähtökohtia ja suunnitellaan sekä suoritetaan käytännön kokeiluja.

Hankkeita Satakunnan ympäristökoulu vuosina 2008-2010 Osana omaa ympäristöä vuosina 2011-2014 https://blogit.utu.fi/koekulttuuriperinto/

Esimerkkejä

Vanha-Rauma Rauman portit

Iso-Enskeri, Käytetään hankkeissa opittuja tapoja tuoda esiin alueen kulttuuria Yhteistyössä Metsähallituksen kanssa Kulttuuriympäristöpolku

Teemoja Heli ja Saidamaria: veneenrakennus ja maankohoaminen, pirtun salakuljetus Teemu: kalastus Dunia ja Heini: sota-aika (Krimistä toiseen maailmansotaan), liikkuminen Milla ja Johanna: saaristolaisuus elämäntapana ja paikannimet Aloituskyltti: merellinen sijainti: Selkämeri, Merenkulku ja siihen liittyvät merimerkit ja väylät Vanha merikortti

Väliaikainen yöpymissuoja (tomtning)