Metafiktio ja muita postmodernismeja Tekstin itsetietoisuus ja suhde toisiin teksteihin
POST WHAT?!: postmoderni(smi), poststrukturalismi, postkolonialismi,postfeminismi, postklassinen narratologia..?
Kirjallisuus ja postmoderni Modernista edistysarvosta moniarvoisuuteen, absoluuttisesta relatiivisuuteen Massa- ja korkeakulttuurin kahtiajaosta näiden väliseen dialogiin Maailmaa selittävistä ja todellisuutta heijastavista suurista ’metakertomuksista’ (uskonto, tiede, politiikka) tekstin kaikenkattavuuteen; todellisuuden sijaan kieli viittaa kieleen, taide jäljittelee taidetta, jne. ’Metafyysisen läsnäolon’ kyseenalaistaminen (poststrukturalismi ja dekonstruktio: Jacques Derrida, Jean-Francois Lyotard) Uusi romaani, antiromaani (Robbe-Grillet, Sarraute); Oulipo-ryhmä (Queneau, Perec, Calvino) ”Less is more” korvautuu sloganilla ”Less is a bore”! : Kamp, performatiivisuus, ironia, itsetietoinen kuluttaminen Kuvan lähde: http://www.google.com/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&docid=_fhCeKIrIAA8qM&tbnid=IIQ6KpqCICmhBM:&ved=0CAUQjRw&url=http%3A%2F%2Fwww2.warwick.ac.uk%2Ffac%2Farts%2Fenglish%2Fcurrentstudents%2Fundergraduate%2Fmodules%2Ffulllist%2Fspecial%2Ffictionmodtopostmod%2F&ei=KA-KUoGSPMe_0QXkhYCgAg&bvm=bv.56643336,d.bGE&psig=AFQjCNGIS5SPRDjuBO29GNJkHi_2Cg2gNw&ust=1384864802201209
Metafiktio Fiktio, joka asettaa näytteille oman fiktiivisyytensä ja taidetekoisuutensa; vrt. rakennus, joka jättää telineet ympärilleen rakennusurakan jo valmistuttua, tai musiikkinäytelmän orkesteri, joka syvennyksen asemesta soittaa lavalla draaman esittäjien vierellä Metanarratiivi: kerronnan itsetietoisuus James Phelan: mimeettinen, temaattinen ja synteettinen komponentti (esim. Huck Finnin minäkerronta ilmentää näitä kaikkia); viimeksi mainittu korostuu metafiktion kyseessä ollessa, mutta metafiktion asteita on paljon ja spektri laaja Kuvan lähde: http://bullyscomics.blogspot.fi/2011/06/zen-of-batman-metafiction.html
Intertekstuaalisuus: alluusio, sitaatti, pastissi, parodia… http://www.google.com/imgres?biw=1280&bih=668&tbm=isch&tbnid=-DtZVbrRte-vUM:&imgrefurl=http://www.movieinsider.com/m8428/the-godfather/videos/6779/&docid=eMTBLhd1VA37kM&imgurl=http://e.movie.as/p/36037.jpg&w=1304&h=1984&ei=7RKKUt7fFMi84ASus4CYCA&zoom=1&ved=1t:3588,r:38,s:0,i:213&iact=rc&page=2&tbnh=190&tbnw=156&start=17&ndsp=29&tx=96&ty=123 http://www.google.com/imgres?biw=1280&bih=668&tbm=isch&tbnid=hT0NrjVwHLigWM:&imgrefurl=http://lt.wikipedia.org/wiki/Vaizdas:Sopranos_titlescreen.png&docid=E-QVqxRbWcNK1M&imgurl=http://upload.wikimedia.org/wikipedia/lt/6/6e/Sopranos_titlescreen.png&w=853&h=480&ei=QxKKUsitGKSk4AT5tYGACQ&zoom=1&ved=1t:3588,r:75,s:0,i:327&iact=rc&page=5&tbnh=168&tbnw=243&start=66&ndsp=20&tx=56&ty=119
Intertekstuaalisuuden ja metafiktion ero The Sopranos on intertekstuaalinen teos suhteessa The Godfatheriin (sarja kertoo todellisuudesta, jossa elokuva on olemassaoleva viittauskohde ja osa kollektiivista tajuntaa; se ei kuitenkaan suoraan viittaa itseensä sarjana) Harold Bloom sanoisi, että The Sopranosin David Chase työstää ”vaikutusahdistusta” (the anxiety of influence”) suhteessa oidipaalisen esikuvalliseen ’isäänsä’ Coppolaan. https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSvMrlhQDHRG45Onxbaq-VlGlMbhl5lbvHq_uWoE2ngramAngXs
Lukijan roolin korostuminen(?) Toisaalta, lukija voi olla aktiivinen myös ’mimeettisessä’, illusorisuuteen pyrkivässä lukuprosessissa. Käytännön vapautta lisäävät toki hypertekstit ja digitaaliset kirjallisuuspelit. http://www.ssdesign.com/librarypr/download/odds_and_ends/reader200.gif
Vastaanoton tutkimus filosofiset juuret fenomenologiassa ja hermeneutiikassa: Husserl, Heidegger, Gadamer kokeellisen psykologian ja kognitiotieteen vaikutus: mitä tapahtuu lukijan aivoissa kun tämä hahmottaa ja prosessoi lukemaansa reseptioestetiikka ja reader response: Roman Ingarden, Wolfgang Iser, Roland Barthes Kuvan lähde: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTgjidKsm5W7eSfeQkohUnhKwbBwtYBtZ43JaMM4q6eKWQ5jSvOKQ https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTgjidKsm5W7eSfeQkohUnhKwbBwtYBtZ43JaMM4q6eKWQ5jSvOKQ