Oppiminen oppilaan omien kiinnostuksenkohteiden kautta

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
FISH! Parantaa työmoraalia ja saa sinut rakastamaan työntekoa!
Advertisements

Kognitiivinen psykologia tutkii
OPETUS- SUUNNITELMA Käsitteen kehityksestä. CURRICULUM Kasvatusta tarkastellaan kokonaisuutena Dewey: lapsen oppimiskokemusten suunnittelua tarkoittaa.
Raunistulan koulun oppimis- ja osallisuuskysely luokille syyskuussa OHJE: Opettaja ohjaa työskentelyä. Kuva/dia heijastetaan videokameralla.
 Huipulle tähtäävän urheilijan tulee kiinnittää ruokavalioon yhtä paljon huomiota kuin harjoitteluun ja lepoon -> Urheilija pysyy terveenä, jaksaa harjoitella,
1 Digitarinat Ikäihmisten toimintakyvyn tukemisessa YTT Yliopettaja Ossi Salin Terveysteknologia & eHealth Helsinki.
Työnimi työpaikkakouluttajan verkkoalustalle Tredun toiminnassa olevan verkkoalustan jatkojalostaminen ja avaaminen valtakunnalliseen käyttöön. Toteutetaan.
Innostunut oppilaskunta Koulutus peruskoulun oppilaskuntatoiminnan ohjaajille.
Erja Vihervaara, Turun iltalukio Nilsiässä
Häirintäyhdyshenkilö- toiminta Eero Räsänen |
Haluaisitko kokeilla olla joku muu?. Esiinnytkö mielelläsi yksin tai ryhmässä … kavereille tai isommallekin yleisölle?
Joensuun Mahdollisuuksien tori Taitokorttelissa.
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Ydinsisältö.
YOPALAn ja Jyväskylän yliopiston opiskelijakyselyn vertailua
Kodin ja koulun välinen yhteistyö
Kuvaruutuvideot Tommi Saksa, 2008, HAMK.
Työssäoppiminen Yrittäjänä TOY -malli OTSIKKO Alaotsikko.
Hyvät käytännöt osaksi työmaaperehdytystä
IHMISEN TOIMINTA - Tavoitteellista - Tiedostettua ja tiedostamatonta
Päättötyö 9.lk Mikä on päättötyö Tutkielman tyyppinen kirjallinen työ
Kodin ja koulun yhteistyö Lähde (diat 1-5): Laatua kodin ja koulun yhteistyöhön, Opetushallitus ja Suomen Vanhempainliitto Ensisijainen ja kokonaisvaltainen.
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Oppilaskysely 2017 Perusopetuspalvelut
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
SAMPPALINNAN KOULU Yksilöllisiä pedagogisen kokonaiskuntoutumisen palveluita Jorma Kauppila, rehtori
Opettajaopinnot kahdessa aineessa
Infoa tutoropettajille
UUSI OPETUSSUUNNITELMA MUUTTAA KOULUTYÖTÄ
Luvut 16 ja 17 Motivoitunut ja sitoutunut opiskelija
Opeka-kyselyn tulokset
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
Melindan riittävä laatu
FY2 kertaus
Osakohteiden yhdistäminen merge+-ohjelmalla
Liikesaksan perusteet I
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
Oppilaanohjaaja Sari Kuutsa-kettunen
4 Työ, teho ja hyötysuhde.
TAIDOT EDELLÄ © Petteri Elo OPS-koulutus 2016
Pelit opetuksen tukena
Oppilaiden näkemyksiä tehokkaista työtavoista Elsi Torn
Kanit-ja jyrsijät opintojakso
JOPO – JOUSTAVAN PERUSOPETUKSEN LUOKKA
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
Pedagoginen oppimis- ja arviointityökalu
Vanhempainilta c.
Aalto-yliopiston ylioppilaskunta
Laadullisten tutkimusmenetelmien seminaari
JATKO-OPINTOTAVOITTEINEN LINJAJAKO TULEVAISUUDEN LUKIOSSA
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
- Tekstiilityö ja tekninen työ yhdistyi uudeksi oppiaineeksi
OPETTAJUUDEN JA TAITEILIJUUDEN TEEMOJA (YHTEISIÄ TUNTOMERKKEJÄ): (Parks M.E ) The Art of Pedagogy: Artistic Behaviour as a Model for Teaching.
Kaakkurin koulun valinnaisaineet
Koodaamista Ohkolan koululla
TEHTÄVÄT KIITETTÄVÄ = Keskityin tehtäviin koko ajan. Yritin parhaani. Sain tehtyä kaikki tehtävät. Suurin osa vastauksista oli oikein. Korjasin / täydensin.
SAMPPALINNAN KOULU Yksilöllisiä pedagogisen kokonaiskuntoutumisen palveluita Jorma Kauppila, rehtori
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Ydinsisältö
Harjoituksen ohjaaminen
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
Haluaisitko kokeilla olla joku muu?
Pedagoginen ajatuskoe
Harjoituksen ohjaaminen
Oppimisen arviointi uudessa OPSissa
”Avaruusseikkailu 2006” Verkko-opetuskokeilu
Ryhmäyttäminen Lyhyt oppimäärä 0 op.
LCB-5800 Ruotsinkielinen yritysviestintä 1
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Kaveritaidot.
Esityksen transkriptio:

Oppiminen oppilaan omien kiinnostuksenkohteiden kautta

Kaikille ei toimi samat tavat, joten kannustetaan oppilaita käyttämään luovuuttaan ja omia vahvuusalueitaan. Kuinka monesti olet kuullut jonkun sanovan muistiinpanojen tekemisen olevan hauskaa? Tuskin koskaan. Sen sijaan omien kykyjen ja mielenkiinnon kohteiden kautta asiat oppii mieluisalla tavalla, joten asiat myös jäävät paremmin mieleen.

Konkreettisempia esimerkkejä - Musikaalinen tekee laulun oppimastaan - Teatterinuori näytelmän - Piirtäjä yhdistää oppimansa kuvaan - Kirjoittaja tekee tarinan - Tekniikasta kiinnostunut tietokonepelin - Näitä voidaan yhdistää, esim. sarjakuva, musikaali Tällä tavoin voi oppia erityisesti hankalia kohtia, sillä koko kurssia käsittelevään musikaaliin menee paljon aikaa, jota luultavasti taas ei ole.

Motivaatiokolmion kautta… - Emootio: oppilas tekee itselleen mieluisia asioita, jolloin tulee positiivinen tunne. - Onnistumisen ennakointi: oppilas ei keskity vain siihen, että hänen täytyy oppia tietyt asiat, vaan lisäksi ennakoi myös työnsä onnistuvan hyvin kokonaisuutena. - Tavoitteet: tavoitteet ovat mieluisampia ja niihin on mukavampi sitoutua.

Muutaman teoriasuuntauksen kautta… - Behavioristinen: oppilas yhdistää oppiaineen ja mieluisan tekemisen toisiinsa. - Humanistinen: kun pääsee toteuttamaan itseään, oppii jatkuvasti uutta. - Kognitiivinen: mieluisa tekeminen tunnilla muokkaa sisäistä mallia positiivisemmaksi.