USKONNOLLINEN KOKEMUS

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Heidi Layne VALOA-hanke Helsingin yliopisto/Urapalvelut
Advertisements

Helluntailaisuus.
TUNTEET s. 8-.
Uskonnon ulottuvuudet
”Eli sillon lähtee uimahallille ja ui kilometrin”
-Yhteistyötä, yhdessä oppien kohti globaalia ympäristövastuuta - Pitkäjänteistä toimintaa kestävän vastuun rakentamiseksi - Meillä hyviksi koettujen toimintamallien.
Mitä on fundamentalismi? Fundamentalismin ja uskonnollisen suvaitsevaisuuden rajankäyntiä Kimmo Ketola Kirkon tutkimuskeskus.
Pyhä pienen koululaisen arjessa - Learning by smiling 
A4. Argumentointi ja retoriikka
Minna Saarenpää, Tiia Virtanen, Riikka Trygg, Pauliina Kielinen
Case-tehtävä Metsäprojekti päiväkodissa
Kohtaamisen etiikka Jyväskylä Jaana Kauppinen.
UE1 syksy 2007© Anne Rongas1 Uskonto ja kulttuuri  Millä eri tavoin aihetta voisi hahmottaa?  Kulttuuri vaikuttaa uskontoon ja uskonto kulttuuriin 
UE © Anne Rongas 2006 UE1: Uskonnon luonne ja merkitys Kotkan aikuislukio © Anne Rongas 2008.
UE © Anne Rongas Lähde: Uskonnon Arkki, Edita 2004, s. 43, © Jämsä & Ketola & Laturi & Nissinen & Vappula.
Mitä uskonnolla tarkoitetaan? Uskonnollisia ajatuksia ja kokemuksia muokkaa Uskonto vaikuttaa yhteisö Homo religiosus 1.Ihmisellä lajiominainen kyky uskonnolliseen.
Uskonto, uskonnottomuus ja katsomuksellinen kyvykkyys – yhteisöllinen ja yksilöllinen taso Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Kysymyksiä Mitä ajatuksia videoilla näkyvät kohtaamistilanteet herättivät? Tuntuiko tilanteet realistisilta ja tutuilta? Pohdi sosiaalitekijöiden ja asiakkaiden.
Mikael Agricola Mikael Agricola syntyi vuonna 1510 ja kuoli 9. huhtikuuta vuonna 1557 ja hänen kuolinpäivänsä on vakiintunut liputuspäivä. Keskiajalla.
VANHA TESTAMENTTI UE1 LAJM. TEHTÄVÄ Lue oppikirjan sivut 104–106 Poimi Jaakobin ja Raakelin tarinasta nykyihmiselle (a) tutut ja (b) vieraat piirteet.
EUROOPAN KIRKOT NYKYAIKANA UE2 LAJM. TEHTÄVÄ Tee ohjelmajulistus parisi/ ryhmäsi kanssa, jolla voitaisiin konkreettisesti tukahduttaa ja sensuroida opiskelijoitten.
Alanvaihto Kysymyksiä. Keskustelua videon jälkeen Mitä syitä voi olla alan vaihtamiseen? Tunteeko kukaan ketään, joka olisi vaihtanut alaa? Mihin itse.
YHTEISÖLLISYYS USKONNOSSA UE1 LAJM. TEHTÄVÄ Mitä uskonnollisia yhteisöjä muistat? Luokittele mainitut yhteisöt kirjan sivujen 42–45 tietojen avulla –
USKONNON MÄÄRITTELEMINEN UE1 LAJM. TEHTÄVÄ Tee oma määritelmä uskonnosta Yritä vastata omin sanoin kysymykseen: ”mitä uskonto on?”
Näkökulmia muistiin Muisti on PROSESSI > tallettaminen, säilyttäminen, palauttaminen Muisti on VARASTO > tiedot, taidot, kokemukset SENSORINEN MUISTI >
JOHDATUS RAAMATTUTUTKIMUKSEEN UE1 LAJM. TEHTÄVÄ Opettaja jakaa luokan viiteen ryhmään Jokaisen ryhmän tulee muistella ilman apuvälineitä tehtävän mukaisia.
KESKIAJAN KRISTILLISYYS UE2 LAJM. TEHTÄVÄ Lue kirjan sivut 38–41 ja merkkaa opettajan jakamaan karttaan nuolin ja vuosiluvuin alueet, joille kristinusko.
UUSI TESTAMENTTI UE1 LAJM. Uuden testamentin maailma.
Näkökulmia muistiin Muisti on PROSESSI > tallettaminen, säilyttäminen, palauttaminen Muisti on VARASTO > tiedot, taidot, kokemukset SENSORINEN MUISTI TYÖMUISTI.
Eliömaailman luokittelu jäsentää elämän monimuotoisuutta
KOULUIKÄ PS2 LAJM. TEHTÄVÄ Mitä muistat ensimmäisestä koulupäivästä? Jos et itse muista paljoa, niin kysy vanhemmiltasi asiaa.
Onks tietoo? Markus Lammenranta Humanistinen tiedekunta / Markus Lammenranta / Onks tietoo?1.
KRISTILLISEN OPIN KEHITTYMINEN ENNEN JA JÄLKEEN KONSTANTINOLAISEN KÄÄNTEEN UE2 LAJM.
ORTODOKSINEN KIRKKO PS2 LAJM. Sana ortodoksi Orthos (kr.) = oikea Doksos (kr.) = oppi Seitsemän ekumeenista konsiilia vuosien 325– 757 välillä määritteli.
16. Uskontojen moninaisuus
Essee – tekstien jalokivi
AINEELLISUUS USKONNOISSA
Uskonto ja yhteiskunta
1 MITÄ FILOSOFIA ON? FI1 LAJM.
IHMISEN ELÄMÄNKAARI JA KEHITYSPSYKOLOGIAN TUTKIMUSMENETELMÄT
Fenomenologia.
YDINSISÄLTÖ Luku 4 – Rituaalit.
Appsit ja vimpaimet liikunnanopetuksessa
KAKSI IKKUNAA - USKONTO VARHAISKASVATUKSESSA
Lukujärjestys 2A Muuta... klo MA TI KE TO PE x x1 x2
Mielenterveys PS5 LAJM.
Uskonto ilmiönä - uskonnollisuus ihmiselle tyypillistä (lat. homo religiosus = uskonnollinen ihminen)   yliluonnollinen ulottuvuus (transsendenssi) keskeinen.
Proosatekstin erittelyä tekstitaitokokeessa
Uskontojen tieteellinen tutkimus
1 TIETOINEN JA TIEDOSTAMATON
Uskonnon ulottuvuudet
USKONTO JA KULTTUURI UE1 LAJM.
Mitä uskonto on?.
4 TARKKAAVAISUUS PS3 LAJM.
RITUAALIT UE1 LAJM.
Riitit ja rituaalit.
Hyvän elämä ja sen eväät
6 TIETOISUUDEN MUUNTUVAT TILAT
OPIT UE1 LAJM.
Keskustelupainotteinen tunnin toteutus
TIEDE JA KRISTINUSKO UE2 LAJM.
RAAMATUN TULKINTA UE1 LAJM.
USKONTOTIETEEN PERUSTEET
1. Uskontojen maailma Ydinsisältö.
13. Modernisaatio haastaa perinteen
4. Uskonto yhteisön perinteenä
Turvassa?!.
Kirjoittajaprofiilit
Romaniasiain Neuvottelukunta
Maailmankatsomus.
Esityksen transkriptio:

USKONNOLLINEN KOKEMUS UE1 LAJM

ORIENTAATIO Millaisia uskonnollisen kokemuksen tyyppejä tiedät? vihje: muistele tuntia, jossa käsittelimme uskonnon ulottuvuuksia

TEHTÄVÄ Oppikirjan sivun 39 tehtävä 1: ”Millaisia uskonnollisen kokemusten lajeja on olemassa?” Mihin lajeihin katsotut videot kuuluvat?

Uskonnollisen kokemusten lajeja Uskonnollinen kokemus Yksilöllinen Yhteisöllinen Pyhän rauhallinen kokeminen Esim. mystinen luontokokemus yksin metsässä Esim. jumalanpalveluksen yhteinen rukoushetki Voimakas tunnepohjainen kokemus pyhästä Esim. shamaanin rummutus ja vaipuminen transsiin Esim. helluntailaisten nuorten karismaattinen kokous

Kuvalähteet http://reachingupministries.org/prayer/ https://www.bulletproofexec.com/benefits-of-meditation-how-to-meditate/