ESSEE.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kypsyysnäyte Kypsyysnäyte on oppimiskokemus ja työnäyte sekä väline opinnäytetyön esilletuontiin.
Advertisements

 Valitse otsikko, jonka varmasti ymmärrät  Kopioi otsikko oikein  Kirjoitusvirhe, esim. ”? ” puuttuu = -2p  Otsikko muutettu tai se puuttuu = -5p.
N ǐ h ǎ o, Zh ō ngguó! Terve, Kiina!. Maailman ykköskieli! •Kiina on maailman puhutuin äidinkieli – yli miljardi puhujaa! •Se on yksi YK:n virallisista.
LanguageMaid Kielten oppimiseen ja opetukseen Itsenäiseen käyttöön Opettajan työvälineeksi.
Moodlen ohje opiskelijoille
Suomen kielen syötöksen ja käytön kartoitus
LanguageMaid Kielten oppimiseen ja opetukseen Itsenäiseen käyttöön Opettajan työvälineeksi.
 kieli on paitsi suussa oleva lihas myös ihmisten puhuma, kirjoittama tai viittoma merkkijärjestelmä ◦ luonnolliset kielet ◦ keinotekoiset kielet (ohjelmointikielet,
Listening comprehension
”Jos voit avata solmun kielelläsi, miksi käyttää siihen hampaita?”
Puhuminen Varmista, että toiset ymmärtävät sinua
Kommentti ÄI1.
Oman äidinkielen ja kotikielen opiskelun merkityksestä
Suomen kieli maailman kielten joukossa
Kirjoitettua ja puhuttua kieltä. Lue oppikirjasta s  Tee Särmä-tehtävät tehtävävihkon sivulta 49.
Mitä kieli on?.
TYÖN AIHE Oma nimi ja ryhmän tunnus
Agricolan teemavuosi Yleisradion ohjelmistossa ja palveluissa.
2. a. Pareittain esittele kirjoittamasi esittelyteksti ja valitsemasi lehtijutut. 2. b. Tarkastelkaa yhdessä valitsemianne lehtijuttuja ja merkitkää juttuihin.
DIALOGI Dialogi on kahden tai useamman ihmisen vuoropuhelua.
OIVALTAVA LUKEMINEN: TENTTIIN LUKEMISEN HAASTEET
¡Español, por favor!.
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
KIRJOITETTUA JA PUHUTTUA KIELTÄ. Lue oppikirjasta s Tee Särmä-tehtävät tehtävävihkon sivulta 49.
Historia tarkoittaa aikaa tästä hetkestä taaksepäin. Historia on tiedettä, tutkimusta menneistä tapahtumista. Lähteet kertovat menneisyydestä: Arkelogiset.
Proosatekstin erittelyä tekstitaitokokeessa
Päättötyön esittelyohjeet
Jyväskylän kristillinen opisto
Espoo ”Tavoitteena on kaksikielisyys !”
” Kippis! Skål! Cheers! Jamas! Serefe! Cin cin!”.
Kielestä ja sen tehtävistä Sari Toivakka, Kauhavan lukio 1.
 Voit hajauttaa tutkinnon pakolliset kokeet kolmeen peräkkäiseen kertaan (esim. kevät 2015, syksy 2015, kevät 2016)  Ilmoittautuminen on sitova, syksyn.
T YÖSSÄOPPIMINEN ULKOMAILLA Portfoliotyöskentelyn ohjeistus.
YritysHyvä Mimmi Heiniö Puh
Vieraat kielet Opetussuunnitelmassa Kieltenopetus Pöljän koululla Englantia opettaa Juhamatti Kalima, ruotsia Sari Korhonen. Saksan hoitavat etäopetuksena.
Märta Kinnunen1 TUNNE OPPIMISTYYLISI JA KÄYTÄ SITÄ HYVÄKSESI.
Puhumista, kuuntelemista, lukemista, kirjoittamista?
2. Oppimiskerta PERSISTENT
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
9lk kirja-analyysi.
Suomi maailman kielten joukossa
Asiakielisyys.
Maailman kielet ja suomi
LUKU 3. Suomen kieli – oma kieli
TEKSTITAIDON VASTAUS Ks. Särmä s. 392.
Sadusta uutiseksi Kirsi Hautamäki.
TYÖHARJOITTELU.
OIVALTAVA LUKEMINEN: TENTTIIN LUKEMISEN HAASTEET
KERTOJA Kirjailijan tekstiä varten luoma puhuva tai kirjoittava ääni, joka vastaa tekstin kerronnasta.
Proosatekstin erittelyä tekstitaitokokeessa
Vanhat esineet kertovat menneestä
Tietoa välittävä puheenvuoro
Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän.
Kielen kehityksen avainkohdat
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
ESSEE.
Kirjallisuus vaikuttajana: draama, proosa ja runous
Mitä historia on?.
Kielitietoisuus.
Tiina Kähärä Merilahden peruskoulu
KIELI, KIRJALLISUUS JA IDENTITEETTI
SADUTUS Ruut Ruokonen 2013.
Vieraiden kielten opiskelusta
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
Elintapaohjauksen toimintamallin ja palveluketjun kuvaus
Kielellinen erityisvaikeus
OSAAMISKANSIO Nimi.
”Matka maailman ympäri”-näyttely: Ohjeet ja aineisto
Lukutaidon merkitys – opettajan näkökulma Tampereen yläkoulusta
Esityksen transkriptio:

ESSEE

ESSEE Kirjoita pohtiva essee, jossa käsittelet omaa kielenkäyttöäsi ja suhdettasi suomen kieleen sekä kielten moninaisuuteen Pituus 3-4 sivua Otsikoi itse Palautus 13.2. mennessä Voit kirjoittaa esseen joko käsin tai koneella Jos päätät tehdä koneella, palauta essee Pedanetin palautuskansioon

Voit hyödyntää seuraavia näkökulmia Ilmiön aikasuhteet: Milloin opit puhumaan? Mitkä olivat ensimmäiset sanasi? Oliko sinulla lapsena omia sanoja? Miten kielenkäyttösi on muuttunut iän myötä? Mitä muutokset kertovat persoonallisuudestasi?  Miten kielenkäyttösi vaihtelee tilanteittain? (koulussa, kotona, kavereiden kanssa vs. vaikkapa isovanhempien kanssa) Mistä vaihtelu johtuu ja mitä se kertoo sinusta puhujana ja persoonana? Mitä kieli kertoo ihmisestä? Millaisia päätelmiä teet arjessa kohtaamistasi henkilöistä heidän käyttämänsä kielen perusteella? Mitä kieliä kuulet arjessasi suomen kielen lisäksi? Miten muut kielet ovat vaikuttaneet kielenkäyttöösi? Millaisia ajatuksia vieraat vaikutteet sinussa herättävät? Millaisia ilmauksia suosit omassa puheessasi? Millaisia ilmauksia taas inhoat? Miksi? (Lähde: http://www.xn--minjanikk-02ad.fi/AeI6-Kieli,-kirjallisuus-ja-identiteetti-vanha-ops/Minun-kieleni-essee/)