Käyttöliittymä
Käyttöliittymän asema Ohjelmisto- Logiikka ajurit
Miksi hyvä käyttöliittymä? Asiakas arvioi sovelluksen laatua usein pelkästään käyttöliittymän perusteella Käyttöliittymä muodostaa merkittävän osan ihmisen työympäristöä ja vaikuttaa osaltaan työtyytyväisyyteen Hyvä käyttöliittymä antaa mahdollisuuden keskittyä työhön Hyvä käyttöliittymä säästää tukipalveluiden tarvetta ja sitä kautta kustannuksia
Nielsenin 10 sääntöä Käytä yksinkertaista dialogia Käytä käyttäjien omaa kieltä Minimoi käyttäjien muistikuorma Tee käyttöliittymästä yhdenmukainen Anna käyttäjälle palautetta toiminnoista Anna selkeä poistumistie eri tiloista Anna käyttäjälle mahdollisuus käyttää oikopolkuja Anna virhetilanteista selkeät virheilmoitukset Vältä virhetilanteita Anna riittävän selkeä apu ja dokumentaatio
Shneidermanin 8 sääntöä Yhdenmukaisuus Luonnollisuus Käyttäjien erilaisuus Keskustelun tilan ilmaiseminen Virhekäsittelyn yksinkertaisuus Käyttäjän tuki Mentaalisen kuorman minimointi Joustavuus