”SIELLÄ SITTEN KÄYTTÄYDYTÄÄN”

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Miehen kohtaaminen Miehen tapa viestiä Miestyön foorumi III Ounasvaaran pirtit, Rovaniemi Ira Virtanen, FM, nuorempi tutkija.
Advertisements

P ERHENEUVOLA LAPSEN JA PERHEEN TUKENA Perheiden hyvinvoinnin tukeminen, vanhempainilta Psykologi Saana Sievers.
Liikenneturvallisuussuunnitelma Rakokiven koulu Huoltajat Turvatiimi 2015.
Ensimmäinen KAIKKI IHAN KAIKKI vanhempainilta. Kaikki ihan kaikki toiminta.
Koti ja perhe voimavarana Hurtig Vanhemmuuden roolit Vanhemmuuteen kuuluu monia rooleja: 1. Rakkauden antaminen 2. Huoltaja 3. Rajojen asettaja.
Sijaisperhenuorten chat – Vertaistukea turvallisesti ilman paikkasidonnaisuutta.
Tiedonhaku Tiedonhaun käsite ja menetelmät 2. Ryhmätyö 2 ● Muodostetaan 4 henkilön ryhmät ● Keskustelkaa millä tavoilla käytätte internetiä ‒ selailua.
Miten kerron koulutuksestani ja työkokemuksestani suomeksi?
Kukkulan koulun konsultoiva erityisopettaja haasteellisen oppilaan tukena Kukkumäentie 27a, Jyväskylä
Innostunut oppilaskunta Koulutus peruskoulun oppilaskuntatoiminnan ohjaajille.
TEEMATAPAAMISET kotoutumisen tukena Paon pitkä varjo - yhdessä onnistumme Sosiaalialan asiantuntijapäivät Jyväskylä
LAPSEN ESIOPETUSSUUNNITELMA Lapsen nimi Esiopetuspaikka ja toimintavuosi Esiopetuksesta vastaava opettaja Syntymäaika HuoltajuusYhteishuoltajuusYksinhuoltajuus.
Nuorten arvioita kuntapalveluista Tulossa: Gretschel, Anu & Kauniskangas, Eija (maaliskuu 2012) Nuoret kuntapalveluja arvioimassa – peruspalvelujen arvioinnin.
Lapsen oikeudet toteutuvat arjessa
Elintarviketurvallisuusvirasto Evira Pirjo Korpela
Opettaja opettaa persoonallisuudellaan- vai opettaako?
MYK työrauhaa ja järjestystä
Kodin ja koulun yhteistyö Lähde (diat 1-5): Laatua kodin ja koulun yhteistyöhön, Opetushallitus ja Suomen Vanhempainliitto Ensisijainen ja kokonaisvaltainen.
Miten ryhmä toimii? Miten osallistun ryhmän toimintaan?
Kokemuksia pilottikouluista
Bridgekurssi BK-Slam ª©¨§
Luokkatunnit Toimintakulttuuri 4.2..
Partion arvokeskustelu
Konfliktialueilla traumatisoituneet lapset ja nuoret Suomessa
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
1. Ruutuaika Netin ja kännykän järkevä käyttö. Pohdittavaksi:
Lukemisesteiset lapset ja nuoret kirjaston asiakkaina

Luo luottamusta Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
Nuoret kuntapalveluita kehittämässä
Peda.netin oma tila Luo peda.netin omaan tilaasi sivu Hiekanpään koulu 7-9lk Lisää sivun lukijoiksi kaikki sinua opettavat opettajat Tee sivun alle uusi.
Oppilaanohjaaja Sari Kuutsa-kettunen
Ops-iltapäivä Raumanmeri
Instagram.
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista
POM10CC Mikämikä-päivien Kirjallinen suunnitelma
Matskua seurakuntiin Digikorvat.
Omppu-diplomi ja Omppu-kokoelma
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
TOIMINTAMALLI KESKUSTELU MAHDOLLISUUKSIEN MUKAAN OPPILAAN KANSSA
OSUMA-Visio syntynyt työpajassa
Kouluissa tehtävä työ Hubu®-menetelmällä
Tajua mut! –toimintamalli koulutus
Strategiset ohjelmat hyvinvointia rakentamassa - kommenttipuheenvuoro Tilaajapäällikkö Taru Kuosmanen T A M P E R E E N K A U.
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
Terveiset Yö-ryhmästä
Pelaajalle tehtävät ennen fba-tapahtumaa - tunnusten aktivointi huoltajan toimesta - harjoituspäiväkirjan pitäminen.
Saapuneet-kansio Lajiteltu Kansion puhdistaminen
Polut hoitoon ja kuntoutukseen – projekti OTE7
Innopaja
OULUN NORMAALIKOULUN TAKSVÄRKKIKOHTEET
VERME - VERTAISMENTOROINTI
” Tarinoita kaveruudesta TUNTI 1
Lähtö ma 9.7. klo 4.00 Keskustorilta(Vanha kirkko)
Jangsterit- nuoret hoivaajat meillä ja muualla -hanke
Opiskeluhuollon palvelut
Liikenneturvallisuussuunnitelma Rakokiven koulu Huoltajat
Ryhmäyttäminen Lyhyt oppimäärä 0 op.
Vanhempien tukeminen kasvatustehtävässä
” Tarinoita kaveruudesta TUNTI 1
Opettajan pedagoginen ajattelu
Innopaja
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Keitele, Pielavesi, Tervo, Vesanto
Taito perinnöksi Eläkeliiton 50-vuotisjuhlavuoden kampanja
Ruokakasvatusta yhdessä
Laatukriteeripuu – asiakastarpeen jäsentely – (CTQ tree)
Nuorten kuuleminen Valtakunnallisen nuorisotyön ja –politiikan ohjelman valmistelu Materiaalin tuottaneet 1. vuosikurssin yhteisöpedagogi (AMK) -opiskelijat.
Esityksen transkriptio:

”SIELLÄ SITTEN KÄYTTÄYDYTÄÄN” - Keskustelua vuorovaikutuksesta, rajoista, luottamuksesta ja päihteistä

Muutama huomio filmistä Filmi pohjautuu yläkouluikäisiltä nuorilta saatuihin ideoihin, näkemyksiin ja kokemuksiin Filmin tarina on koottu yhteen monista eri tarinoista. Se ei heijasta kaikkien nuorten kokemuksia vaan koostuu nuorten keskeisistä viesteistä. Tämä ei ole kaikkien tarina, mutta monille se on sitä. Filmiä ei näytetä irrallisena, vaan osana suunnitelmallista vanhempainiltaa tai muuta koulun päihdekasvatusta, jossa päihteisiin liittyvää keskustelua voidaan käydä asiallisesti ja eettisesti kestävällä tavalla. sielläsittenkäyttäydytään_final_v4.mp4

Keskustelua pienryhmissä Videon katsomisen jälkeen huoltajat, opettajat ja muut osallistujat jakaantuvat noin 5 hengen sekaryhmiin ryhmäkeskustelua varten. Käykää ryhmissä keskustelua seuraavista teemoista ja kirjatkaa kunkin teeman osalta 3 - 5 keskeistä seikkaa: Rajat  Miksi on tärkeää, että nuorella on selkeät, yhdessä sovitut rajat (kotiintuloajat; huoltajien kielteinen suhtautuminen päihteisiin; ilmoittaminen, jos jotain tapahtuu jne.)? Päihdekeskustelut  Miksi on tärkeää keskustella lapsen ja nuoren kanssa päihteisiin liittyvistä asioista suoraan ja rehellisesti (myös aikuisen omasta päihteiden käytöstä uskallettava puhua)? Vuorovaikutus  Miten keskusteluyhteys nuoreen saadaan ylläpidettyä ja millä tavoin saadaan luotua ilmapiiri, jossa vaikeistakin asioista voi puhua? => Lopuksi purku ryhmittäin