Kohti yhteisymmärrystä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tunne ja Älyä! ©Mervi veini 2004.
Advertisements

Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
KORIPALLON PERUSASIAT
OHJAUKSEN PAIKAT Anitta Huotari, Innostus ky..
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
Nanan päivä Kaikki lapset kouluun Malissa.
Oppiminen ja opettaminen harjoitustilanteessa
Kohti osallistuvaa toimintakulttuuria Oppilaskunnan, opettajakunnan ja vanhempainyhdistyksen yhteistyö Aleksanterin koulussa.
Small World - Big World Tavoitteena kouluhyvinvoinnin lisääminen – teoreettisena viitekehyksenä Päivi Hamaruksen Vaakamalli Vaihdetaan kiusaamiseen puuttumisen.
OPISKELIJAA TUKEVA PALAUTE
Osallistumista tukeva mediakasvatus peruskoulussa
ART sosiaalisia taitoja nuorille
Valmentajana ja ohjaajana toimiminen Erilaisten ryhmien ja yksil ö iden kohtaaminen: Vinkkejä ohjaamiseen Riikka Juntunen, Heli Laitinen, Sari Rautio,
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
Versolan pääsivu Paluu Takaisin Versolaan Soteversot Koulunkäyntiavustajan ammatti.
Kirkou – käynnistystilaisuus Maria Repo Helsingin kaupunginkirjasto.
Sisältö Menetelmän taustaa Menetelmän 8 askelta – 1. Liikkeelle (Move!) – 2. Video minulle – 3. Puhetta minulle – 4. Video sinulle – 5. Puhetta sinulle.
Positiivisesti Ryhmässä Oppiva Koulu
Lasten ”Voimaryhmä” Metropolia amk, Itäinen perhekeskus (Vuosaaren toimipiste) & Haruspuisto Katja Ihamäki & Paula Olkkonen.
Suuttumuksen hallinta
Temperamentti. Temperamentti Temperamentti = tunnereaktioiden tyyppi ja voimakkuus Temperamentti = tunnereaktioiden tyyppi ja voimakkuus Persoonallisuuden.
ADHD/ADD LAPSEN PIIRTEITÄ Tarkkaavaisuuden ongelma Hyperaktiivisuus Impulsiivisuus Tunteiden tunnistamisen ja ilmaisun vaikeus Anitta Huotari, Porstua.
Mitä tarkoittaa skeema oppimisessa? Anna-Helena Lipponen 2012.
Koulun aloitus oppilashuollon palveluiden näkökulmasta Koulupsykologi Maria Ruohola & kuraattori Aira Heikkilä.
Lapsen ja nuoren tukeminen Tarkkaavaisuuden ja toiminnanohjauksen vaikeudet.
LASTENNEUROLOGIA poliklinikka ja päiväsairaala rakennus 45 TERVETULOA.
Viestintätaidot Toisen varapiirikuvernöörin koulutus.
Stressi ja sen hallinta. Mitkä asiat aiheuttavat stressiä? Voiko stressiä hallita? Miten?
Jon Salminen Samuli Pentinniemi Keski-Palokan koulu.
MATEMATIIKAN OPETTAJAHARJOITTELU OPEA510 NORMAALIKOULU.
PERHEEN TUKEMINEN Anitta Huotari, Porstua ry.. PERHEEN KRIISI KAIKKI OSAPUOLET TARVITSEVAT TUKEA, KAIKKI REAGOIVAT KRIISIIN KRIISI MUUTTAA, RAJOITTAA.
Sisällölliset orientaatiot ja lapselle ominaiset toimintatavat Ruut Ruokonen 2012.
Lapsen kanssa toimiminen Riitta Laakso/Arja Marila Lasten kuntoutus.
Kasvatustyylit Petra Suonio 2011 perhepäivähoitajat.
ADHD- lapsen tukikeinoja päivähoidossa Petra Suonio
Ops-iltapäivä
Ongelmanratkaisu (1.) -ongelmana voidaan pitää tilannetta jossa on tavoite (>muutos) muttei keinoja tavoitteen saavuttamiseksi. Arkipäivän ongelmia esim:
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Käyttäytymisen erityisen tuen ryhmämuotoinen tuki
Liikkuva koulu –seminaari
VANHEMPIEN PELISÄÄNNÖT
KASVATUSKESKUSTELU = KAKE
Suomi 1B Torstai
Suomi 1B 26. Helmikuuta 2016 Kalevalan päivä
NEPSY-OIREYHTYMÄ JA NUORUUS
Tietoa välittävä puheenvuoro
SEURAAVAT TAIDOT HYÖDYLLISIÄ OHJAAMISESSA JA KOHTAAMISESSA
Ops-iltapäivä Raumanmeri
Lähde: Lapin suhdannekatsaus 2015
Suomi 1B
opiskeluorientaatio (+)
Ideaa lukemiseen Taina Kylmänen/OSAO
PIENI PEREHDYTYSHARJOITUS
Sosiaalinen kehitys Tarja Rauste
MONTESSORIPEDAGOGIIKKA ”auta minua tekemään se itse”
SUUNNITELMA KIUSAAMISEN EHKÄISEMISEKSI Nilakan yhtenäiskoulussa
Tiedot, taidot ja osaaminen – osaamisesta kertominen
Terveiset Yö-ryhmästä
Katja Ihamäki & Paula Olkkonen
Taikapuhe Oy Riitta-Liisa Kanniainen
Mahdollisuus monipuoliseen kielitaitoon
Harjoituksen ohjaaminen
Kahdeksan edellytystä sujuvaan opinnollistamiseen
Hanna Karlsson / Hanna Karlsson /
Lukuvuosi [Lisää vuosi] Koulun nimi Opettajan nimi Luokka-aste
Opettajan pedagoginen ajattelu
OHJEITA JA VIHJEITÄ HARJOITTELUN OHJAAJALLE
Oppisopimuskoulutukseen valmentautumisen vaiheet
Koulun aloitus: Uusi askel lapselle ja vanhemmalle
MATKALLA KOHTI REILUMPAA URHEILUA
Esityksen transkriptio:

Kohti yhteisymmärrystä Vanhempainkoulu Anitta Huotari, Porstua ry Kohti yhteisymmärrystä

OHJAAVAT PERIAATTEET Välitön, säännöllinen palaute ja seuraukset Voimakkaammat seuraukset Anna positiivinen palaute ennen negatiivista palautetta! Mieluummin kannusteet kuin rangaistukset! Ulkoista aika ja jaksota sitä. Ulkoista toiminnalle tärkeä tieto. Ulkoista motivaation lähde suorittamispisteessä

Tee ajattelusta ja ongelmaratkaisusta konkreettisempaa. Ole aina johdonmukainen. Toimi, älä jäkätä! Varaudu ongelmatilanteisiin ennakolta, näe maali Muista olevasi aikuinen, älä menetä tulevaisuuttasi. Tärkein ensin! Älä juutu lillukanvarsiin! Anna anteeksi lapselle, ympäristössä oleville, naapureille, tms. ja ennen kaikkea itsellesi

KAHDEKSAN ASKELTA PAREMPAA KÄYTÖKSEEN Positiivinen huomio, jakamaton huomio. Voimakas huomio, tottelevaisuusharjoitukset. Tehokkaat käskyt. Opeta lapsi olemaan keskeyttämättä itseäsi. Käynnistä kotona palkkiojärjestelmä Rankaise huonosta käytöksestä rakentavasti. Laajenna jäähyjen käyttöä. Opettele hallitsemaan lastasi julkisilla paikoilla.

MUITA KEINOJA OHJAUKSEEN Valmistele lasta siirtymävaiheesen. Kun / sitten strategian käyttö Tunteiden tunnistamisen opettaminen.

SOSIAALISTEN TAITOJEN HARJOITTELEMINEN Sosiaalisten tilanteiden ennakointi Palkkiojärjestelmä koskien 1-2 sosiaalista taitoa Harjoittele lapsen kanssa vuorovaikutustilanteita. Näytä mallia. Valitse ”mallilapsi” Opeta suhtautumaan kiusaamiseen. Strukturoidut ikätoverikontaktit Yhteistyö opettajan kanssa > samat menetelmät käytöksen muokkaamiseen sovellettuina koulussakin. Pyydä opettajaa antamaan lapselle erityisiä vastuualueita. Kehitä opettajan kanssa käytöksenarviointitaulukko.