Kohti yhteisymmärrystä Vanhempainkoulu Anitta Huotari, Porstua ry Kohti yhteisymmärrystä
OHJAAVAT PERIAATTEET Välitön, säännöllinen palaute ja seuraukset Voimakkaammat seuraukset Anna positiivinen palaute ennen negatiivista palautetta! Mieluummin kannusteet kuin rangaistukset! Ulkoista aika ja jaksota sitä. Ulkoista toiminnalle tärkeä tieto. Ulkoista motivaation lähde suorittamispisteessä
Tee ajattelusta ja ongelmaratkaisusta konkreettisempaa. Ole aina johdonmukainen. Toimi, älä jäkätä! Varaudu ongelmatilanteisiin ennakolta, näe maali Muista olevasi aikuinen, älä menetä tulevaisuuttasi. Tärkein ensin! Älä juutu lillukanvarsiin! Anna anteeksi lapselle, ympäristössä oleville, naapureille, tms. ja ennen kaikkea itsellesi
KAHDEKSAN ASKELTA PAREMPAA KÄYTÖKSEEN Positiivinen huomio, jakamaton huomio. Voimakas huomio, tottelevaisuusharjoitukset. Tehokkaat käskyt. Opeta lapsi olemaan keskeyttämättä itseäsi. Käynnistä kotona palkkiojärjestelmä Rankaise huonosta käytöksestä rakentavasti. Laajenna jäähyjen käyttöä. Opettele hallitsemaan lastasi julkisilla paikoilla.
MUITA KEINOJA OHJAUKSEEN Valmistele lasta siirtymävaiheesen. Kun / sitten strategian käyttö Tunteiden tunnistamisen opettaminen.
SOSIAALISTEN TAITOJEN HARJOITTELEMINEN Sosiaalisten tilanteiden ennakointi Palkkiojärjestelmä koskien 1-2 sosiaalista taitoa Harjoittele lapsen kanssa vuorovaikutustilanteita. Näytä mallia. Valitse ”mallilapsi” Opeta suhtautumaan kiusaamiseen. Strukturoidut ikätoverikontaktit Yhteistyö opettajan kanssa > samat menetelmät käytöksen muokkaamiseen sovellettuina koulussakin. Pyydä opettajaa antamaan lapselle erityisiä vastuualueita. Kehitä opettajan kanssa käytöksenarviointitaulukko.