Kansanlähetyksen työ Virossa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
KRISTINUSKON LEVIÄMINEN JA HAJAANTUMINEN
Advertisements

ELM04 RAAMATUN- KÄÄNNÖSTYÖ Jokaisella ihmisellä on oikeus lukea Raamattua äidinkielellään.
Katja Siltanen ja Anne Rytilahti
KIRKOT JA VALTIO Luku 17 – Ydinsisältö. Uskontojen merkitys valtion kannalta merkittäviä yhteiskunnallisia vaikuttajia tuottavat myös sosiaali- ja terveyspalveluja.
TOSITIETOA Tupakka. TOSITIETOA Yleistä tupakasta Tupakan savu sisältää yli 4000 kemikaalia Nikotiinin lisäksi tupakka sisältää mm. arsenikkia, kadmiumia,
RAKKAUS USKO TOIVO - ihmiseltä ihmiselle. Kirkko elää, koska sen olemukseen kuuluu etsiä jatkuvasti uusia jäseniä.
JAETUT EVÄÄT Jyväskylä. KOHTAAMINEN ! Inhimillinen lämpö – Hengellinen syvyys, Pyhä Nimeltä kutsuttu Tervetuloa.
ELM04 ”Edessäsi on nyt avoin ovi” Ilm.3:8b. ELM04  pääkaupunki: Moskova  pinta-ala: km 2  väkiluku: 142,5 milj. joista 16,4% alle 15-vuotiaita.
Katolinen kirkko. Historia ja faktat Katolinen kirkko syntyi vuonna 1054, kun kristityt jakaantuivat katolilaisiin ja idän ortodokseihin. Katolilaisen.
NettiSaapas Vanha idea, uusi toimintaympäristö. NettiSaappaalla samat Saappaan periaatteet etsivän työn menetelmin toteutettavaa auttamis- ja sielunhoitotyötä.
Uskonnon opetus lukiossa Vuoden 2003 uskonnonvapauslain mukaan.
Epäily herää – miten toimia? K-Sshp, Läheisväkivallan ehkäisyn kansallinen osaamiskeskus-hanke: koulutuspäivät Noora-Maria Ahl psykologi Marja.
Kummina olet korvaamaton Suomen Lähetysseuran kummityö on kanava, jonka kautta voimme parantaa lasten asemaa ympäri maailmaa.
Urheilulähetystyö on tuonut iloa Mongoliaan vuodesta 2014.
Evankelis-luterilainen kirkko Suomessa tänään
Oppi, sakramentit, rukoukset, Jumalanpalvelus ja seurakunnan toiminta
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Isoja ihmeitä.
Rotaryn jäsentilanne – Yleiskatsaus ja piiri 1410
Luterilaisen jumalanpalveluksen tunnuspiirteitä
Oulu Seija Saarinen, Liisa Luukkonen, SLK
Kirkot, teollistuminen ja sosialismi
Humanismi.
Kristinusko Etelä-Amerikassa
Uskonnollinen kehitys
YHDESSÄ KOHTI ELÄMÄÄ: Lähetys ja evankeliointi muuttuvassa maailmassa
Jesuiitat Jesuiitat eli jesuiittaveljestö on katolisen kirkon sääntökunta ja sotilaallinen osasto. Se sai alkunsa 1500-luvulla Pariisissa opiskelleiden.
Uskonto ja yhteiskunta

KAKSI IKKUNAA - USKONTO VARHAISKASVATUKSESSA
Kristinuskon synty ja alkuseurakunta
Mitä tiedät Afrikan uskonnollisesta tilanteesta?
NAPOLEONISTA HITLERIIN
Prosessi uusien organisaatioiden mukaan ottamiseksi Tuuliin
Kampanjajärjestöjen tapaaminen
Mikä päivätyökeräys? Päivätyökeräyksessä tutustut lapsen oikeuksiin ja niiden toteutumiseen Nepalissa Voit olla mukana keräyksessä tekemällä työtä päivän.
Venäjän uskonto.
Kirkko Awajille.
MITEN KRISTINUSKO SYNTYI?
SUOMALAISTEN USKONNOLLISUUS NYKYÄÄN
Paavi Paavali III vahvistaa jesuiittojen sääntökunnan vuonna 1540
KIRKKOJEN JA KOMMUNISMIN KAKSINKAMPPAILU ITÄ-EUROOPASSA
Kirkko Venäjän vallan aikana
KRISTINUSKO LEVIÄÄ ROOMASSA
Luterilaisuus Luterilaisuus on protestanttinen kristinusko
JESUIITAT.
1. Uskontojen maailma Ydinsisältö.
LAPE kutsuu ja haastaa ”En usko, että milloinkaan aiemmin seurakuntien tekemä pitkän linjan työ lasten, nuorten ja perheiden parissa on nostettu näin.
Luterilaisuus Luterilaisuus on protestanttinen kristinusko
TYÖMARKKINAJÄRJESTÖT
Itsenäisten osuuskauppojen yhtiö
Maailmanlaajan kirkon toimija
”Ruoveden rohkaisijat”
YHTEISÖLLISYYS.
Suomen evankelis-luterilaisen kirkon toiminnan suunta vuoteen 2020
OPETUSVINKKI 2 – Jumalan kuvaaminen Luku 3 – Oppi.
Mitä seurakunta tekee? Miksi seurakunta on?.
Kirkon kasvatuksen linjaus
Kansainvälinen muutto Suomeen 1990-luvulta alkaen
Uskonto, sosiaaliset suhteet ja solidaarisuus
Työpaikkojen kehitys Pyhäjoella 2011–2016
Oulujoella on perhekeskus
Tietoja Tikkurilan suuralueelta
SEURAKUNTA 2018.
Näkökulmia katsomuskasvatukseen
Työpaikat toimialoittain Pyhäjoella 2016
Jesuiitat Jeesuksen seura.
LÄNNEN KIRKKO POLIITTISENA VAIKUTTAJANA
RAI Espoossa
Luciadagen Lucian päivä.
Esityksen transkriptio:

Kansanlähetyksen työ Virossa

Historia Vanhat kirkkorakennukset virolaisessa maisemassa todistavat, että kristinuskolla on Virossa pitkät juuret. Itsenäinen Viron luterilainen kirkko syntyi 1917. 1930-luvulla 78 % virolaisista kuului luterilaiseen ja 18 % ortodoksiseen kirkkoon.

Neuvostomiehitys 1944-1992 Kirkon toimintaa rajoitettiin: vain jumalanpalvelukset, kirkolliset toimitukset ja musiikkitoiminta olivat sallittuja, koulujen uskonnonopetus ja seurakuntien lapsi- ja nuorisotyö kiellettiin. Seurakuntien jäsenmäärä laski voimakkaasti. Kristillisen kasvatuksen ketju katkesi 50 vuodeksi.

Vapauden ajan muutoksia Kirkko on palannut yhteiskuntaan. Jäsenistön ikärakenne on normalisoitunut: lapset, nuoret ja työikäiset mukana, eri työmuodot ovat käynnistyneet ja organisoituneet. Työntekijäkoulutus on uudistunut ja monipuolistunut. Maaomaisuutta ja rakennuksia on palautettu kirkolle ja seurakunnille.

Vapauden ajan muutoksia Neuvostomiehityksen jälkeen kirkon suosio nousi hetkeksi uuden vapauden kynnyksellä 1980- ja 1990-lukujen taitteessa. Kapitalismin saadessa jalansijaa kirkon jäsenmäärä on entisestään vähentynyt. Tämän päivän Viron pääuskonnoksi voisi kutsua kuluttamista.

Tämän päivän haasteet Nykyään Viro kuuluu Euroopan maallistuneimpiin maihin. Vuonna 2011 aikuisväestöstä 54 % ilmoitti olevansa uskonnottomia. Luterilaisiksi luki itsensä vain 10 % kansalaisista.

Lähetystyölle on tarvetta Uskonnollisuuden oltua pitkään kiellettyä, ei ihmisillä ole välineitä uskontojen, tai uskonnollisten aineksien arvioimiseen. Kun uskonnollista tyhjiötä pyritään täyttämään, monet kääntyvät henkiparantajien tai ennustajien luo. Kristilliselle työlle on selvä tarve.

Työntekijämme Virossa Kai ja Mirva Lappalainen perheineen tekevät seurakuntaa muodostavaa työtä Tallinnan Lasnamäessä. Kai tuottaa lähetystyöstä ja luterilaisesta uskosta Venäjällä ja Baltiassa kertovia videoita. Kai osallistuu nuorisonohjaajien kouluttamiseen Inkerin kirkon teologisessa instituutissa Keltossa. Mirva tekee paikallisten seurakunnan yhteydessä lapsi- ja nuorisotyötä ja kouluttaa paikallisia pyhäkoulunopettajia.

Työntekijämme Virossa Kirsti Malmi on palvellut Kansanlähetyksen lähettinä Virossa vuodesta 2003 alkaen. Tällä hetkellä hän tekee tavoittavaa seurakuntatyötä Lasnamäen kaupunginosassa Tallinnassa. Työhön kuuluu myös musiikkievankelistana toimiminen sekä Viron kirkon kehitysvammaistyö, aktiotyö ja lähetyskasvatus.

Tule mukaan! Tule tuomaan toivoa, muutosta ja ilosanomaa sukulaiskansallemme! Rukoile Tilaa lähetin uutiskirje Tue työtä lahjoituksella www.suuressamukana.fi