Aineistoaine Särmä s. 359 Vastaa Särmä-kysymyksiin TK:sta s. 96

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
 Valitse otsikko, jonka varmasti ymmärrät  Kopioi otsikko oikein  Kirjoitusvirhe, esim. ”? ” puuttuu = -2p  Otsikko muutettu tai se puuttuu = -5p.
Advertisements

Suora ja epäsuora esitys
Puolipiste, Kaksoispiste, Ajatusviiva ja Yhdysmerkki
Argumentaatioanalyysi tekstitaidon tehtävänä
Mitä on kirjoittaminen? (s. 55)
ÄIDINKIELEN YLIOPPILASKOE
ja aluetutkielmakysymykseen vastaaminen yo-kokeessa
Tutkielman kirjoittaminen
Novellin analyysin käsitteitä
Lukemaan oppii vain lukemalla
Kommentti ÄI1.
Referointi ja referaatti
 Valitse otsikko, jonka varmasti ymmärrät  Kopioi otsikko oikein  Otsikko muutettu tai se puuttuu = -5p.
Lähdemerkinnät Mervi Kuismanen 2013.
* ”Urheilija ei tervettä päivää näe” * ”Nuorille tehdään nykyisin paljon raskaudenkeskeytyksiä.” * ”Suklaa suojaa korkealta verenpaineelta.” * ”Kahvi.
Pilkun käyttö PILKUN PÄÄSÄÄNTÖ: Pilkkua käytetään a) erottamaan eri lauseita toisistaan ja b) samanarvoisia lauseenjäseniä toisistaan. A-kohdan 1. poikkeus:
RTA seminaarityö sisältöohjeita Juhani Kiiras
Tekstitaidon vastauksen eteneminen
2. a. Pareittain esittele kirjoittamasi esittelyteksti ja valitsemasi lehtijutut. 2. b. Tarkastelkaa yhdessä valitsemianne lehtijuttuja ja merkitkää juttuihin.
Asiatekstejä moniin tarkoituksiin
Aine ei noudata riittävästi tehtävänantoa.
Tehtävänanto, otsikko, aloitus ja lopetus esseekokeessa
Essee on kirjoitelma, jossa on paljon kirjoittajan omia ajatuksia.
Runon siteeraaminen.
KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI
Tekstien moniäänisyys
AINEISTOPOHJAINEN KIRJOITELMA
Aineistoessee Aineiston käyttöä oman tekstin kudelmana Sari Toivakka, Kauhavan lukio 1.
Äidinkielen esseekoe: kokeen raamit Lukemisen, kirjoittamisen ja kypsyyden koe Uudistunut 2007.
Aineistoessee Aineiston käyttöä oman tekstin kudelmana Sari Toivakka, Kauhavan lukio 1.
Otsikkoesseen kirjoitusprosessi. Prosessin työvaiheet 1. Aineistoon ja tehtävänantoihin tutustuminen 2. Valitun tehtävän avaaminen 3. IDEOINTI 4. Näkökulmien.
Lähdekritiikki SÄRMÄ S Lähde - alkuperäinen ammennuspaikka.
Aineistoon viittaaminen Intertekstuaalisen kirjoittajan tärkeä taito!
Tekstin moniäänisyys tutkittavana
Mitä et ole itse tehnyt, voi olla suojattua
TEKSTITAIDON VASTAUS Miten vastauksen ainekset kerätään, kuinka sen rakenne suunnitellaan, kuinka se kirjoitetaan ja miten se arvioidaan?
Runo auki! ÄI6, syksy 2016.
Runous.
AINEISTON KÄYTTÄMINEN
Wiion lait Viestintä yleensä epäonnistuu - paitsi sattumalta.
Referointi eli tiivistäminen
Referaatti.
OTSIKOISTA TEKSTIKSI + tekstiviitteiden merkitseminen
Yleistajuisemman artikkelin kirjoittaminen
Tutkielman teko-ohjeet
Ohjeita….
LÄHTEIDEN KÄYTTÖ.
Tekstitaidon ylioppilaskoe
Työelämän tekstejä sähköposti.
TEKSTITAIDON VASTAUS Ks. Särmä s. 392.
Tutkimuksen objektiivisuus
Ylioppilastutkintolautakunnan kriteereitä
Lähdemerkinnät Mervi Kuismanen 2013.
Äi9 Aineistopohjainen essee
KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI
Artikkelin rakenne Miettikää ryhmissä:
Referaatti eli seloste.
ESSEE.
Aineiston käyttö oman tekstin pohjana
Kertausta tärkeimmistä asioista
Konteksti polttopisteessä
Välimerkit (muut kuin pilkku)
Raportointiharjoitus
ÄI1 Tekstit ja vuorovaikutus
Aineistosta kirjoittaminen
Tekstin moniäänisyys tutkittavana
Raportointiharjoitus
Kirjallisuusessee Essee: lyhyt, tav. yleistajuinen esitys jostakin tieteen tai varsinkin taiteen, kirjallisuuden alalta. (Nykysuomen sanakirja)
Välimerkkejä Särmä s
Wiion lait Viestintä yleensä epäonnistuu - paitsi sattumalta.
Esityksen transkriptio:

Aineistoaine Särmä s. 359 Vastaa Särmä-kysymyksiin TK:sta s. 96 = aine jonka pohjana on otsikon lisäksi jokin teksti

Aineiston käyttäminen Aineistoa kannattaa lainata suoraan silloin, kun lainauksen muodolla on merkitystä: runot, tutkimustulokset. Puolilainausmerkit tarkoittavat sitaattia sitaatin sisällä. Kaksi ajatusviivaa kertoo, että lainauksesta on poistettu jotakin. Hakasulkeisiin lisätään lukijaa auttava selitys. Yksi vinoviiva merkitään runositaateissa säerajalle, kaksi ilmaisemaan säkeistön vaihtumista. Lähdeviitteessä kerrotaan aineiston perustiedot. Tekstiviite on lähdeviittaus, joka on sijoitettu heti lainatun kohdan yhteyteen. Lähdeluettelo on koonti tekstissä käytetyistä lähteistä.

Oikein vai väärin? Väite Oikein vai väärin? 1. Lukija ei ymmärrä aineistoesseetä lukematta pohjatekstiä. 2. Pelkällä etunimellä ei saa viitata. 3. On hyvä käyttää paljon suoria lainauksia. 4. Aineistoesseessä ei saa kertoa omia ajatuksia. 5. Aineistoessee on keskustelua pohjatekstin kanssa.

Aineistoaine Keskustelua pohjatekstin kanssa. Pohjatekstiä käytetään oman tekstin osana Myös omien ajatusten tulee näkyä Aineistoa yhdistetään omiin tietoihin ja ajatuksiin EI OLE REFERAATTI Lukijan voitavan ymmärtää aine, vaikka hän ei olisi lukenut pohjatekstiä

Mitä tietoja on ilmoitettava kun aineistoa käytetään ensimmäisen kerran? Mainitaan Kirjoittaja Tekstin otsikko Julkaisuaika Julkaisupaikka tekstilaji

Aineistoaineen lähdeviitteet S. 259 Aina kun käytetään pohjatekstin tietoja, on muistettava ilmoittaa lähde. Lukijan saatava selville, mitkä ovat kirjoittajan omia ajatuksia ja mitä pohjatekstistä. Ensimmäisen viittauksen oltava täsmällinen, ja sen on oltava ensimmäisessä tai toisessa kappaleessa Mainitaan Kirjoittaja Tekstin otsikko Julkaisuaika Julkaisupaikka tekstilaji

Aineistoaine Loput viittaukset voivat olla ylimalkaisempia Artikkelin mukaan… Norrin ajatusmaailma on mielestäni… Norri toteaa… Norri antaa ymmärtää… Norri väittää… Suorat lainaukset erotetaan muusta tekstistä lainausmerkeillä, mutta niitä ei kuitenkaan kannata käyttää usein. Pelkällä etunimellä ei saa viitata.

TK s. 96 teht. 3 Kirjoittaja toteaa: ”……/Kirjoittaja toteaa karppaushysterian täyttäneen jo …. …puhelimessa: ”Nyt...hyvä.” …toraa”, Kummola… …peruskysymyksistä”. ”suuren virheen”. …karjuen: ”Jess, ne teki sen!” …käskenyt: ”Jos… tulen.” Arvostelija toteaakin: ”…