Meidän koulu Keskustelua wilma-merkinnöistä, järjestyssäännöistä ja perusopetuslain muutoksesta
Esityksen sisältö Taustaa Opetussuunnitelma 2016 Mitä mistäkin seuraa? Wilma-merkintöjen hienouksia Lyhyesti perusopetuslakimuutoksesta Keskustelua ja kysymyksiä Sanna Sarapik ja Ilona Toivanen 5.12.2017
Taustaa Rangaistuskäytänteitä on ollut tarvetta päivittää, myös oppilaiden toiveesta Tehty laaja kysely oppilaille 2012-2013 Painopiste kasvatuskeskusteluissa ja huoltajayhteistyössä Perusopetuslaki muuttui 2014, vaati osaltaan muuttamaan koulun käytänteitä. 2015 syksyllä wilmamerkintöjä yhtenäistetty kunnassa 2016 uusi opetussuunnitelma ja uusi toimintakulttuuri Sanna Sarapik ja Ilona Toivanen 5.12.2017
Opetussuunnitelma 2016 Uusi toimintakulttuuri Opetussuunnitelmatyöskentely jatkuu Käytänteitä pohditaan ja tarkennetaan yhdessä oppilaiden kanssa lukuvuoden aikana Sanna Sarapik ja Ilona Toivanen 5.12.2017
Yleisimmät wilma-merkinnät Sanna Sarapik ja Ilona Toivanen 5.12.2017
Yleisimmät wilma-merkinnät Sanna Sarapik ja Ilona Toivanen 5.12.2017
Yleisimmät wilma-merkinnät Positiiviset merkinnät: aktiivinen oppitunnilla, hyvää työskentelyä ym. Myöhästymiset, unohtuneet kotitehtävät, yksittäiset luvattomat poissaolot, passiivinen tuntityöskentely -> korvaavia tehtäviä läksykerhossa (joka päivä klo 14- 15.30) Korvaaminen voi tulla jo saman päivän aikana, yksittäisestä kerrasta tai useammasta, riippuen siitä mitä tunnilla on tehty jne. Aineenopettaja seuraa oman aineen kohdalta, luokanvalvoja arvioi kokonaistilannetta. Tarvittaessa kasvatuskeskustelu, mikäli paljon neg. merkintöjä Mikä on kasvatuskeskustelu? Sanna Sarapik ja Ilona Toivanen 5.12.2017
Työrauhan rikkominen Tunnilla häiritseminen: Painopistealueena Opettaja varoittaa oppilasta ennen merkinnän laittamista. 3 merkintää: Kasvatuskeskustelu lv:n kanssa, 6 merkintää: Kasvatuskeskustelu lv:n ja huoltajien kanssa, seuraavasta: rehtorin puhuttelu ja jälki- istunto Luokasta poistamisesta seuraa aina merkintä ja keskustelu opettajan kanssa Jatkuvasta tunnilla häiritsemisestä myös mahdollinen seuraus jälki-istunto, kirjallinen varoitus, luokanvaihto jne. Sanna Sarapik ja Ilona Toivanen 5.12.2017
Luvaton puhelimen käyttö Puhelimen käyttö sallittua VAIN opettajan luvalla erikseen. Joskus luvallista esim. kuunnella musiikkia tehtäviä tehdessä. Opettajan ei tarvitse varoittaa ennen kuin laittaa merkinnän luvattomasta käytöstä. Kolmesta merkinnästä lv on yhteydessä kotiin ja suosittelee puhelimen kotiin jättämistä. Opettajilla oikeus ottaa oppilaalta kännykkä lopputunniksi tai päiväksi mikäli se häiritsee opiskelua. Sanna Sarapik ja Ilona Toivanen 5.12.2017
Koulualueelta poistuminen Miksi on kiellettyä? Seuraus: 1.kerta: lv:n puhuttaminen ja merkintä wilmaan, sen jälkeen kasvatuskeskustelu, keskustelu rehtorin kanssa, mahdollisesti jälki-istunto, huoltajapalaveri ja muut tarvittavat toimet. Vaikutus käytös-arvosanaan, sitä kautta esim. kesätöihin. Ottakaa eväät mukaan! Sanna Sarapik ja Ilona Toivanen 5.12.2017
Tupakointi (ja nuuskan käyttö) Koulualueella tupakkatuotteiden käyttö lain mukaan kiellettyä kaikilta (myös aikuisilta) Yleisesti tupakkatuotteiden käyttö kielletty alle 18-vuotiailta. (Lisäksi koulualueelta poistuminen kielletty) 1.kerta -> soitto kotiin, 2.kerta -> soitto kotiin, jälki-istunto ja rehtorin puhuttelu, 3.kerta -> yhteinen palaveri huoltajien kanssa ja muut tarvittavat toimenpiteet (lastensuojelu, poliisi) Sanna Sarapik ja Ilona Toivanen 5.12.2017
Kiusaaminen Kiusaamiseen puututaan aina kun siitä saadaan tieto. Ensisijaisesti paikalla ollut opettaja, pidemmissä kuvioissa luokanvalvojat. Kiusaamiskysely vuosittain luokittain Tarvittaessa yhteisiä palavereita huoltajien kanssa. Jatkokäsittelyssä mukana tarvittaessa koulukuraattori Väkivaltaisuudesta seurauksena aina jälki- istunto Sanna Sarapik ja Ilona Toivanen 5.12.2017
Lunttaaminen, epärehellisyys Lunttaamisesta seurauksena aina jälki- istunto, viesti kotiin ja tilanteesta riippuen joko suorituksen hylkääminen tai kokeen uusinta seuraavassa jälki-istunnossa. Lisäksi tieto menee aina luokanvalvojalle ja rehtorille. Allekirjoituksen väärentämisestä ja opettajalle valehtelemisesta (räikeät tapaukset) jälki- istunto. Sanna Sarapik ja Ilona Toivanen 5.12.2017
Ei kiinnosta Jälki-istunnot hoidettava seuraavana tiistaina tai sovittava erikseen lv:n kanssa Istumattomasta jälki-istunnosta seuraa välittömästi huoltajapalaveri Hoitamattomasta läksykerhosta wilma- merkintä, sovittava lv:n (tai erityisopettajan) kanssa hoitaminen. Sanna Sarapik ja Ilona Toivanen 5.12.2017
Perusopetuslain muutoksia Oikeus ottaa oppilaalta vaaraa aiheuttavat esineet ja tutkia tavarat mikäli selkeä epäilys siitä, että oppilaalla on hallussa vaaraa aiheuttavia esineitä. Oikeus ohjata oppilas siivoamaan jälkensä (esim. ruokalassa tms.) Jälki-istunnossa mahdollista vaatia oppilaalta kirjallisten tehtävien suorittamista Sanna Sarapik ja Ilona Toivanen 5.12.2017
Oppilaan oikeudet Kaikilla oppilailla on oikeus: turvalliseen koulupäivään työrauhaan saada tukea kasvamiseen ja oppimiseen olla osa kouluyhteisöämme Sanna Sarapik ja Ilona Toivanen 5.12.2017
Keskustelua ja kysymyksiä 2. ja 4.jakson raporttiremontti Painotukset työrauhassa ja kohteliaassa puhetavassa Käytänteet tiedoksi myös huoltajille Sanna Sarapik ja Ilona Toivanen 5.12.2017
Kiitos! Sanna Sarapik ja Ilona Toivanen 5.12.2017