Sote-tieto hyötykäyttöön -strategian toimeenpanon riskianalyysi

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Näkökulmia järjestövetoisten kehittämishankkeiden ja kuntien yhteistyölle - Miten saada kehittämistyön tulokset pysyviksi toimintatavoiksi Antti Pelto-Huikko.
Advertisements

KEHTO-FOORUMI ORGANISOINTI.
Alueellinen terveyden edistäminen - Etelä-Pohjanmaan malli
Valtavirtaistaminen käytäntöön (2010 – 2012) -hanke
Prosessiosaaminen - prosessiosaajaksi
Elävä kaupunkikeskusta ry:n strategia 2010 – 2015 (viimeistely) Esitys hallituksen kokoukselle Strategiaryhmän valmisteluun perustuva toiminnanjohtaja.
Janne Peräkylä Sosiaali- ja terveysministeriö HYVINVOINTIPALVELUT JA KUMPPANUUSYHTEISÖT.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi ”KSHJ” eli Oppijan verkkopalvelukokonaisuus Mikä se on ja miten se tehdään? Joonas Mäkinen.
1 TERVEYSTOIMI Terveystoimen strategia Arvot, toiminta-ajatus ja visio Kriittiset menestystekijät Arviointikriteerit ja mittarit Terla
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Neuvoston suositukset epävirallisen ja arkioppimisen validoinnista -Suosituksen keskeinen sisältö -Toimeenpano -Toimeenpanoon.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hyvien käytäntöjen tunnistaminen ja jakaminen Johdanto iltapäivän työskentelyyn Työskentelyn taustamateriaalia Opetusneuvos.
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ PSO/Päihderyhmä Kari Haavisto PÄIHDEPALVELUT 2006 Nykytila ja haasteet Kari Haavisto, STM.
Tuula Partanen Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen koordinaattori Eksote Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen Toimintarakenteet 2013.
Miten kunnat makaavat? Kunta-alan ajankohtaiskatsaus Kunnat haasteiden edessä -kuntaseminaari Joensuu Toimitusjohtaja Jari Koskinen
Ohjaus ja yhteistyö -kori Tilannekatsaus Maritta Korhonen / Minna Saario.
TULEVAISUUDEN KUNTA alustavia nostoja ja havaintoja MDI:n selvitysmateriaalista Vantaa |
Julkisen hallinnon yhteinen tuki- ja ylläpitotehtävien eAMS-malli Christian Jämsen
Sote-tieto hyötykäyttöön - strategia 2020 Tieto hyvinvoinnin ja uudistuvien palveluiden tukena Teemupekka Virtanen.
Innokylän hyödyntäminen STM:n toiminnassa Studia generalia: Innokylä - mikä, miksi, kenelle? Perjantaina klo Meritulli, Meritullinkatu 8, Helsinki.
Rakennetaan kumppanuutta Pohjois-Savossa Seija Korhonen Järjestöfoorumi Kuopio
Vieraskielisen koulutuksen haasteet Kansainvälisten asioiden kevätpäivät Esko Koponen.
Kaste-ohjelma pähkinänkuoressa Salme Kallinen, neuvotteleva virkamies
Harjoittelukoulujen ja Opeko Oy:n yhteistyö. Agraarin perinteen kasvatuksen saaneet opettajat opettavat teollisissa rakenteissa postmoderneja nuoria jälkiteollisille.
Sote-tieto hyötykäyttöön - strategia 2020 Tieto hyvinvoinnin ja uudistuvien palveluiden tukena.
Tavoitteena alueellinen osaamiskeskittymä – matkalla Lapin koulutuskonserniin Lapin korkeakoulukonsernin neuvottelukunnan Tulevaisuusseminaari
Laatutyö opettaja Luotu :42.
ABC – Askeleet nuorten tieto- ja neuvontapalvelun
Innovatiiviset hankinnat Innokylässä
Kohti hiilineutraalia kuntaa (HINKU) - edelläkävijäkuntien yhteisö
Digitalisaation ohjausmalli
Sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatio- ja palvelutiedon hallinta
Työvälineiden hyödyntäminen sote-tieto strategian laadinnassa ja toimeenpanossa
Asiakastietojen sähköistä käsittelyä koskevan lainsäädäntötyöryhmän tavoitteet Maritta Korhonen Kehittämispäällikkö.
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020 ja sen toimeenpano - Kori 3: Tiedon jalostaminen ja tiedolla johtaminen.
Toimintamallien kuvaamisen ja esittämisen haaste Innokylässä
Ajankohtaista sote-uudistuksesta ja valinnanvapaudesta
Viestit kansalaisille, ammattilaisille ja päättäjille
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020
Opetussuunnitelmauudistuksellako uuteen lukioon?
Sote-keskus teemaryhmä kokous 5: tiedotettavat asiat
Hyvinvointikertomustyö kunnissa ja alueilla
Maakunnille siirtyvät tehtävät ja henkilötyövuodet
KAnsalainen AMMATTILAINEN Pystyn itse Kyvykkäille käyttäjille
Sote-tieto hyötykäyttöön 2020: Infostruktuuri
Sote-tieto hyötykäyttöön 2020: Infostruktuuri
Strategian toimeenpanon tvk Hannu Hämäläinen
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
Maakunta- ja soteuudistuksen ajankohtaiskatsaus Asko Peltola
Sote-uudistus ja ICT Maritta Korhonen.
Arvioinnista arkipäivää
Saatteeksi PP-pohjan käyttäjälle
Matkailuohjelma – ohjausryhmä V2.0
Sote-tieto hyötykäyttöön 2020: Infostruktuuri
SOTE tietojen toissijaisen käytön KA
Sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallinnan Kärkihankkeiden ja strategisten toimenpiteiden ohjaus Luonnos Etunimi Sukunimi.
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
KAnsalainen AMMATTILAINEN Pystyn itse Kyvykkäille käyttäjille
Evästystä paikalliseen ops-työhön
Tervetuloa innopajaan
Ohjaus ja yhteistyö: toimeenpanosuunnitelman tilanneraportti Maritta Korhonen (puheenjohtaja) Minna Saario (sihteeri)
KAnsalainen AMMATTILAINEN Pystyn itse Kyvykkäille käyttäjille
Esityksen nimi / Tekijä
Kehittämisen toimijat – systeeminen taso
Keskustelukooste hyvien kehittämistyön edellytysten luomisesta
Ammattilainen ja palvelujärjestelmä kori
Sote-uudistuksen toimeenpano
KAnsalainen AMMATTILAINEN Pystyn itse Kyvykkäille käyttäjille
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
tavoitetilakuvaukset
KAnsalainen AMMATTILAINEN Pystyn itse Kyvykkäille käyttäjille
Esityksen transkriptio:

Sote-tieto hyötykäyttöön -strategian toimeenpanon riskianalyysi Toimenpiteet pääriskien hallitsemiseksi Luotu 25.03.2015 09:46

Pääriskit Pääriskit vakavuuden mukaan Toimintaympäristö ei tue muutosta 69/72 Riittämätön rahoitus suhteessa toimenpiteisiin 68/68 Rahoituksen monikanavaisuus ja kohdentuminen 63/66 Toimeenpanon hitaus 63/66 Sidosryhmien yhteistyö ja ohjaus 70/65 Pääriskit todennäköisyyden mukaan Rahoituksen monikanavaisuus ja kohdentuminen 63/66

RISKI TOIMENPIDE PÄÄVASTUU Toimintaympäristö ei tue muutosta (sote-uudistus) Sote-uudistuksen edistäminen Hallitus, STM Alueellisen tiedonhallintayhteistyön edistäminen Akusti/Kuntaliitto Alueellisen ja kansallisen tiedonhallintayhteistyön edistäminen STM ja Kuntaliitto Päätöksentekokyvyttömyys Tarvittavien päätösten ennakointi ja aikataulutus (esim budjettikäsittely kunnissa, valtiolla) Riippuu toimenpiteestä: STM Kunnat Yksityiset sote-tuottajat Hallitus Sidosryhmien yhteistyö ja ohjaus Laaja ja avoin yhteistyö toimeenpanon osapuolten kesken Akusti Viestintä Some, seminaarit, työpajat, Innokylä Toimeenpanon hitaus Toimenpiteiden priorisointi, tärkeimmät ja eniten hyötyä tuottavat ensin

RISKI TOIMENPIDE PÄÄVASTUU Riittämätön rahoitus suhteessa toimenpiteisiin Kansallisen rahoituksen turvaaminen ja kohdentaminen STM, VM Muut kansalliset rahoittajat (Sitra, Tekes) Alueellisen ja paikallisen sote-tiedonhallinnan rahoituksen turvaaminen ja kohdentaminen Kuntapäättäjät, Yksityiset sote-toimijat Rahoituksen monikanavaisuus ja kohdentuminen Rahoittajayhteistyö Rahoittajien työnjako STM, VM, Sitra, Tekes, TEM Sovitaan yhteiset kriteerit strategianmukaisuudesta - täyttyminen edellytys rahoitukselle Työvaliokunta

Vastaajastatistiikat Nimi Arvioijat Vastaamassa Vastannut Vastaajat 159 67 40 Kaikki vastaajat 65 65 37 kansalainen 3 3 Muu 14 14 9 poliittinen päätöksentekijä sote-ammattilainen 14 14 5 sote-johtaja 9 9 8 tietohallinnon edustaja 16 16 15 Yhteensä 159 67 40 Vastausprosentti 42.1% Lopettaneet 25.2% Kesken jättäneet 17% Eivät osallistuneet 57.9%

Taustatiedot (Kaikki) 1. Missä ominaisuudessa vastaan kysymyksiin (65) (EOS: 0)

absoluuttinen suhteellinen Henkilöstö (Kaikki) 2. Osaamisen puute (49) (EOS: 1) absoluuttinen suhteellinen

Henkilöstö (Kaikki) - Toimeenpanoa toteuttavat resurssit ovat niitä, jotka osallistuvat kaikkeen muuhunkin kehittämistyöhön varsinkin tiedonhallinnan alalla. Oleellista on myös resursoida muut kuin tiedonhallinnan asiantuntijat tähän työhön, koska onnistuminen edellyttää nimenomaan tätä. - Tämä liittyy olennaisesti kohtaan1, onnistuminen edellyttää osaavia resursseja.

absoluuttinen suhteellinen Rahoitus (Kaikki) 2. Rahoituksen monikanavaisuus ja kohdentuminen (44) (EOS: 2) absoluuttinen suhteellinen

Rahoitus (Kaikki) - Rahoitus kansallisella ja paikallisella tasolla riippuu päättäjien sitoutumisesta asiaan. - Erittäin suuri haaste pitää rahoitus samaan tavoitteeseen tähtäävänä.

suhteellinen absoluuttinen Aikataulu (Kaikki) 4. Toimeenpanon hitaus (42) (EOS: 2) suhteellinen absoluuttinen

Aikataulu (Kaikki) - Pitäisi pystyä karsimaan ykkös-kiireellisiä toimenpiteitä. - Valtionhallinnon strategiatyö on hajautunutta eikä tämän strategian synkronointia muihin ole kyetty kovin paljon suunnitella. - Hallinnollisten prosessien toimivuuden hallinta on tahtotila eli miten asiaa halutaan edistää. - uudistuksia odotetaan kaikilla toiminnan tasoilla

Hallinnointi (Kaikki) 7. Käytännön elämä ja strategian toimeenpano eivät kohtaa (41) (EOS: 2) suhteellinen absoluuttinen

Hallinnointi (Kaikki) - KA-työ - Kuten edellinen. - Yhteistyötä yritetään - Tarkemmassa suunnittelussa voidaan löytää toteutuskelpoiset kohteet ja aikatauluttaa ne. Toimenpidekokonaisuuksista osa on vielä niin laajoja, että kaikkea ei ole realistista toteuttaa esitetyillä kiireellisyyksilllä. - Hajautunut päätöksenteko aiheuttaa tämän riskin, joka on yksi suurimmista ja vaikeimmin hallittavista. - Sote edellyttää myös sosiaalihuollon tietohallinnan voimakasta kehittämistä ja sen "jälkeenjääneisyyden" vuoksi myös osittaista priorisointia. Löytyykö tähän kuitenkaan tahtoa, tilausta tai resursseja? - Summaus Hallinnointi-kohdan riskeistä?

Sitoutuminen (Kaikki) 5. Ei hallitustason päättäjien sitoutumista (39) (EOS: 1) suhteellinen absoluuttinen

Sitoutuminen (Kaikki) - Kunta palvelujen tuottajana pystyy vielä paljolti tähän vaikuttamaan, jos haluaa. - Heijastuu rahoitukseen - lähtökohta, Heijastuu rahoitukseen - ei herättäne suuria intohimoja kansalaisten puolella suuntaan tai toiseen.. - Keskeinen asia muutosta toteutettaessa, todellinen riski arjen hektisessä perustyössä

suhteellinen absoluuttinen Viestintä (Kaikki) 3. Odotusten hallinta (38) (EOS: 0) suhteellinen absoluuttinen

suhteellinen absoluuttinen Muut (Kaikki) 2. Tietosuojan eurooppalainen säätely (39) (EOS: 5) suhteellinen absoluuttinen