Sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatio- ja palvelutiedon hallinta

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Sosiaalialan tietoteknologiahanke
Advertisements

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen peruskoulutuksen valtionavustushankkeet Tuija Laukkanen
Korkeakoulujen arkkitehtuurikehys - Kartturi Kartturi yleiskuva
KAOS KAOS WORLD CAFE VALTIOVARAINMINISTERIÖSSÄ: JHS179 UUDISTUS Cafe 1 – Toiminta-arkkitehtuuri.
Tietokannan suunnittelu
Mikko Arasmaa / Tietohallinto
UKJ Työpakettien tilanne TukityöpaketitResurssitSisältöAikatauluHuom (Seuraava sivu) TP 1 Projektin hallinnointi OK, 1) TP 2 Resurssinhallinta.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Opintopolku.fi tilannekatsaus KoTVejaos
UKJ Työpakettien tilanne TukityöpaketitResurssitSisältöAikatauluHuom (Seuraava sivu) TP 1 Projektin hallinnointi OK, 1) TP 2 Resurssinhallinta.
Ohjelmistojen suunnittelumenetelmät ja –työkalut
ZipIT Yleisesittely ZipIT-hankekokonaisuus Terveydenhuollon prosessien ja ohjelmistojen rinnakkainen kehittäminen.
UKJ ja ulkoiset järjestelmät AAPA ja FUCIO –yhteistyöpalaveri Ari Ahlqvist.
Onnistunut IT-projekti - Haaveesta totta? Tiken näkemys
Tietovarannon järjestelmä- ja teknologia-arkkitehtuurin kehittäminen.
Alueellinen kalataloushallinto uudistui – mikä muuttui?
ZipIT Yleisesittely ZipIT-hankekokonaisuus Terveydenhuollon prosessien ja ohjelmistojen rinnakkainen kehittäminen.
Ohjaus ja yhteistyö -kori Tilannekatsaus Maritta Korhonen / Minna Saario.
Avoimen ja yhteisen rajapinnan hallintasuunnitelma v.1.3.
Palvelutietovaranto: suunnitelma julkisten palvelujen tietojen kansalliseksi resurssiksi Latvanen / VK-Suomi.fi Marko Latvanen Valtiokonttori.
Terveyden ja hyvinvoinnin kohdealueen arkkitehtuurityö
Kansallinen hanke: Kiila/UNA Tietohallinto Tarja Vellonen.
MIKÄ ON PROJEKTI / HANKE?. Projekti  …. On joukko ihmisiä ja muita resursseja, jotka on tilapäisesti koottu yhteen suorittamaan tiettyä tehtävää,
JulkICTLab Projektipäällikkö Kirsi Pispa, CSC. JulkICTLab lyhyesti JulkICTLab on avoimeen dataan perustuvien palvelujen kehittämisympäristö Osa VM:n julkisen.
KMR Julkisen hallinnon käsitemalliryhmä vetäjä Mikael af Hällström raportti JH TA-ryhmä:lle
Mika Heikkilä / Valtuustoseminaari / Lapin sairaanhoitopiiri Tuottavuusohjelma vuosille
Dokumentointipohjat 1-5 milj. € hankkeiden hankearviointiin (kevennetty vaihtoehto word-arviointikehikolle) JulkICT 10/2016.
JHKA tietoarkkitehtuuriryhmän työskentely Teemojen ja tiekartan työstäminen Anne Kauhanen-Simanainen.
Kanta-arkiston toisiokäytön mahdollisuudet
Yhteinen tiedon hallinta (YTI) –hanke
SOTE-organisaatioihin liittyviä käsitteitä keskustelun pohjaksi
Kansisivu, haluttu versio valitaan hiiren oikealla Asettelu-kohdasta
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja organisaatiotiedot
Julkisen hallinnon paikkatiedon viitearkkitehtuuri
Julkisen hallinnon paikkatiedon viitearkkitehtuuri
JUPO-ontologia - nykytila ja jatkonäkymiä 12. 2
Sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatiotiedon tarpeet THL:n näkökulmasta Ennakkotehtävä
Julkisen hallinnon paikkatiedon viitearkkitehtuuri
THL verkkokoulut Kokonaispalvelu
VIRTA-opintotietopalvelun yhteisen tietoarkkitehtuurin omakustanteinen laajentaminen; ennakkotapausten haarukointi Paula Merikko
Metatietopalvelut Elementit Mikael Vakkari, neuvotteleva virkamies. VM.
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020
Asetus kokonaisarkkitehtuurin kuvauksista ja määrittelyistä
Tavoitteet ja mittarit 2015
Anne Kauhanen-Simanainen
Yhteisten tietomäärityksien mallintaminen
Kuntatieto –ohjelman Muutosseminaari
Henkilöstöhallinnon käsikirja
Anne Kauhanen-Simanainen
Avoimen ja yhteisen rajapinnan hallintasuunnitelma v.1.4
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuurin osa-alueet
Julkisen hallinnon metatietopalvelu
Tietoarkkitehtuurin kehittäminen
TK- johdon ja PPSHP:n yhteistyöseminaari
Jatkoaskeleet Hallituksen esityksen päälinjat
Ajankohtaista Oodi-maailmasta
Yhteentoimivuusmenetelmän soveltaminen rekistereissä
Digityökalujen valmistelu järjestämistehtävää varten
Maatalous-lomituksen valmistelu-projekti
SOTE tietojen toissijaisen käytön KA
Maakunnan digipalvelut järjestämistehtävässä
SOTE tietojen toissijaisen käytön KA
Maakunnan konserniohjauksen työkalut
Esityksen nimi / Tekijä
Kehittämisen toimijat – systeeminen taso
Näkökulma sote-tietoaltaaseen ja yhteinen raportointipalvelu Pääarkkitehti Heikki Siltala Heikki Siltala.
tavoitetilakuvaukset
Avoimen tuotteenhallinta
Video 4: Avoimen ja yhteisen rajapinnan hallintasuunnitelma
Esityksen transkriptio:

Sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatio- ja palvelutiedon hallinta Viveca Bergman, Jarmo Kärki, Aleksi Yrttiaho 3.6.2016 SOTE-organisaatio- ja palvelutiedon hallinta

SOTE-organisaatio- ja palvelutiedon hallinta Visio Hallitut, yhdestä paikasta ylläpidettävät ja sisällöltään yhdenmukaiset sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatio- ja palvelutiedot tukevat palveluiden järjestämistä, tuotantoa ja valvontaa, asiakkaan valinnanvapautta, potilas- ja asiakasasiakirjojen liikkuvuutta sekä palvelujen kehittämistä tietojohtamisen keinoin. Sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatiotiedot syntyvät osana organisaation toimintaprosesseja ja niiden hallinta noudattaa digitalisoinnin periaatteita. 3.6.2016 SOTE-organisaatio- ja palvelutiedon hallinta

SOTE-organisaatio- ja palvelutiedon hallinta Lähtökohdat JHS-159: Organisaatiotiedon yksilöinti JHS-183: Organisaatiotiedon tietomalli JHS-195: Organisaatiotiedon käsitteistö ja elinkaari Koodistopalvelu: Organisaatiotiedon luokituksia Sote-organisaatiotiedon hallinnan kohdearkkitehtuuri Digitalisoinnin periaatteet 3.6.2016 SOTE-organisaatio- ja palvelutiedon hallinta

SOTE-organisaatio- ja palvelutiedon hallinta Tavoitetila 3.6.2016 SOTE-organisaatio- ja palvelutiedon hallinta

SOTE-organisaatio- ja palvelutiedon hallinta Tieto 3.6.2016 SOTE-organisaatio- ja palvelutiedon hallinta

SOTE-organisaatio- ja palvelutiedon hallinta Rajoitus Kansallisesti ei voida määritellä organisaation sisäistä rakennetta. Organisaation sisäisen rakenteen tulee voida olla kunkin organisaation itse järjestettäväksi. Organisaation nimeämisessä kuitenkin pyrittävä huomioimaan organisaation nimen käytettävissä eri käyttötarkoituksissa 3.6.2016 SOTE-organisaatio- ja palvelutiedon hallinta

SOTE-organisaatio- ja palvelutiedon hallinta 3.6.2016 SOTE-organisaatio- ja palvelutiedon hallinta

SOTE-organisaatio- ja palvelutiedon hallinta 3.6.2016 SOTE-organisaatio- ja palvelutiedon hallinta

Projektisuunnittelma 3.6.2016 SOTE-organisaatio- ja palvelutiedon hallinta

SOTE-organisaatio- ja palvelutiedon hallinta Työpaketit Työpaketti 1: Hallinta Työpaketti 3: Toteutus koordinoidaan hankekokonaisuus toteutetaan tarvittavat tietojärjestelmät nykyisiä järjestelmiä mahdollisimman pitkälle hyödyntäen iteratiivisesti ja inkrementaalisesti viimeistellään sote-organisaatiotietojen hallinnan visio ja tavoitetila suhteessa eri käyttötarpeisiin ja kansallisiin kehityshankkeisiin kilpailuttaa tarvittaessa järjestelmätoimittajat pidetään hankesuunnitelma ajantasalla sovitun tavoitetilan saavuttamiseksi varmistetaan tekninen yhteentoimivuus eri virastojen sote-tietovarantojen liittymiin kehittämällä niitä organisoidaan hankkeen viestintä toteuttaa rajapinnat tarvittaviin muihin järjestelmiin. organisoidaan sosiaali- ja terveydenhuollon kentän osallistuminen hankkeeseen varmistetaan sote-organisaatiotietojen hallinnointi ja eri toimijoiden vastuut ja roolitus toteutetaan hankkeen vaikutusten arvioinnit. Työpaketti 2: Määrittely Työpaketti 4: Käyttöönotto tarkennetaan sote-organisaatiotiedon käyttötarpeiden kuvauksia ja varmistetaan eri organisaatioiden prosessien yhteentoimivuus Pilotointi tietojen migraatio käyttöönoton tuki täsmennetään tietoarkkitehtuuria tarkennetulla tietomallilla markkinoidaan sote-organisaatiotietojen hyödyntämisen mahdollisuuksia määritellään sote-organisaatiotietojen hallinnassa ja sitä tukevissa järjestelmissä käytetyt termit ja sanastot määritellään sote-organisaatiotiedoissa tarvittavat luokitukset ja tietorakenteet sekä varmistetaan semanttinen yhteentoimivuus. 3.6.2016 SOTE-organisaatio- ja palvelutiedon hallinta

SOTE-organisaatio- ja palvelutiedon hallinta Aikataulu 2016 2017 2018 2019 Q1 Q2 Q3 Q4 TP 1 TP 2 TP 3 TP 4 3.6.2016 SOTE-organisaatio- ja palvelutiedon hallinta

Kehittämiskustannukset Työpaketti Kustannuserä Omat kustannukset Ostopalvelut Hallinta Hankekoordinaatio 160 000   Työpajat 10 000 Määrittelyt Tietorakenteet ja luokitukset 30 000 50 000 Vaatimusmäärittely Kehitys 300 000 Kapasiteetti 18 000 Käyttöönotto 200 000 Seminaarit 5 000 Koulutukset Markkinointi 20 000 Yhteensä 360 000 643 000 3.6.2016 SOTE-organisaatio- ja palvelutiedon hallinta

Ylläpitokustannukset Kustannuserä 2019 2020 2021 Luokitukset ja rakenteet 10 000  5 000 Tietojärjestelmä 60 000 45 000 30 000 Hallinta Asiakastukipalvelut Kapasiteettipalvelut 20 000–35 000 Yhteensä 210 000–225 000 195 000–210 000 145 000–160 000 3.6.2016 SOTE-organisaatio- ja palvelutiedon hallinta

SOTE-organisaatio- ja palvelutiedon hallinta Keskeiset riskit Yhteistä tavoitetilaa hallinnonalan eri tarpeiden suhteen ei löydetä Organisaatioille ei synny tarpeeksi hyötyjä, jotta organisaation ylläpito olisi heille kannattavaa Rajoitutaan vain sote-sektoriin, jonka seurauksena saavutetaan vain osaoptimoituja prosesseja Viestintä eri palveluiden rooleista ei onnistu Projektin aikataulu tai resurssit eivät riitä Sote-uudistus ei toteudu (aikataulussa) 3.6.2016 SOTE-organisaatio- ja palvelutiedon hallinta