Infra-alan ammattikorkeakouluopetuksesta
Infra ammattikorkeakouluissa Ammattikorkeakouluja yli 20 Rakennustekniikan aloituspaikkoja n. 1800 Hakijoita 2,5/paikka Infra-alan opetusta 9 paikkakunnalla Suuntautumisvalinta 1. kevät, rakennusmestarit 2. syksy, insinöörit Vuodessa valmistuu 100 – 150 infrainsinööriä ja mestaria yhteensä koko Suomessa…. tarve olisi kaksinkertainen.
Infra-alan ammattikorkeakouluopetus Vuodessa valmistuu 100 – 150 infrainsinööriä tai mestaria koko Suomessa.
Mitä mieltä nuoret ovat alasta Rakennusala kiinnostaa, mutta miksi vain 20 % suuntautuu infraan? Peruskouluissa ja lukioissa alaa ei tunneta kunnolla Infra on myös terminä monille nuorille vieras Miksi ei suuntauduta infraan, vaikka on jo valittu rakennusala? Tuntuu riskittömälle valita talopuoli Tuttuun ”ympäristöön” helpompi mennä Miksi suuntaudutaan infraan? Haalariharjoittelu infra-alalla Hyvät yritys /alan esittelyt koululla Parempi palkka
Yhteistyö on avainasemassa Infra-ala kehittyy ja myös koulutus kehittyy koko ajan Opetusta kehitetään jatkuvasti alan tulevia tarpeita silmälläpitäen BIM, koneohjaus, älykkäät järjestelmät yms. on opetuksessa mukana, jatkojalostus tapahtuu yhteistyössä yritysten kanssa Opetussuunnitelmia muutetaan joustavammaksi ja alan tarpeita vastaavaksi Uusittu OPS tuottaa kuitenkin tuloksen yleensä vasta 4 vuoden kuluttua, kun ensimmäiset uuden OPS:n lukijat valmistuvat Opettajat ovat motivoituneita ja pitävät huolta omasta osaamisestaan alan yhteistyöverkostojensa kautta KIITOS alan toimijoille hyvästä yhteistyöstä ammattikorkeakoulujen kanssa, sitä pitää jatkaa ja kehittää edelleen
Yhteistyömuotoja Perinteiset Opinnäytetyöt Projektit Harjoittelu Vierailut ja excursiot Uudemmat Opetusosiot yrityksistä Yhteisopettajuus Innovaatio-opinnot pitkällä kaavalla tai ”pikana” Muuntokoulutus, infratyönjohtajien koulutus (käynnissä) Kumppanuussopimukset Täydennyskoulutus
Tulevaisuuden näkymiä digiaikana Digiaikakausi on tullut kehittämään alaa ja opetusta Tarjolla on monia hyviä työkaluja, jotka auttavat työssä. Ne ovat kuitenkin vain apuna. Perusasiat on entistäkin tärkeämpi hallita digiajalla Infra-alan pomojen näkemys tärkeimmistä asioista mitä vasta valmistuneen pitäisi osata: Projektinhallinta ja raportointi Materiaalit ja työmenetelmät Laadunhallinta Perustyökalut IT –puolelta Lisäksi tärkeinä ominaisuuksina pidettiin: Oikeaa asennetta Joustavuutta Oppimishalua
Huolenaiheita AMK:n näkökulmasta Rahoitus on mennyt hyvin huolestuttavaan suuntaan ja sillä on pakosti vaikutuksia myös opetukseen. Opetuksen resursseista yhä suurempi osa menee liiketoiminnan kehittämiseen. Infra-alan kannalta se erityisen huolestuttavaa, koska pelivarat on käytetty jo aikoja sitten. RISTIRIITA on suuri, alalla tarvitaan seuraavan kymmenen vuoden aikana joka vuosi uusia insinöörejä 2-3 kertaa enemmän kuin nykyisin valmistuu. Rahoituksen lisäämiskeinoja pitäisi keksiä yhdessä.
Noora 7 v. näki perusasiat näin vuonna 1997… Noora 7 v. näki perusasiat näin vuonna 1997….Insinööri Noora ymmärsi 20 vuotta myöhemmin, että näinhän se tosiaan menee…mutta perusteet pitää oppia koulussa, muuten ei voi suunnitella tai johtaa työmaata hyvilläkään työkaluilla!