Infra-alan ammattikorkeakouluopetuksesta

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Rakennusmestarit ja –insinöörit työnjohtajina ja asiantuntijoina
Advertisements

Työelämän ja ammattikorkeakoulujen yhteistyön haasteet Opettamisesta osaamiseen –seminaari, Metropolia Ammattikorkeakoulu
Työrukkaset heilumaan ja nuorisotyöttömyys kuriin.
Suomen koulutusjärjestelmä
Konsulttinuoret Toimintasuunnitelma
Tietotekniikka musiikin opetuksessa Samuel Rahikainen Tietotekniikan kandidaattiseminaari
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
AMKIT- alueellinen vaikuttaja Rovaniemi Tarja Koskimies.
KORKEAKOULUJEN KIELTEN OSAAMISKUVAUSHANKE
TKI- päivät AMK tutkimuksen tulevaisuus *Muuttumaton (jatkuvan) kasvun skenario *Katastrofiskenario *Paluu menneisyyteen skenario *Muutos-skenario.
Insinööri-AMK, infrarakentaminen Opintojen ja TAMK:n esittely
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
Yhteistyö lukion ja elinkeinoelämän välillä. Vesijärvi-kurssi §Lahden valvonta- ja ympäristökeskus l asiantuntijat l materiaalia l laitteistoapua.
ET ja filosofia – ainedidaktiikan perusteet: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
VANTAAN KAUPUNKI VANDA STAD Uusien johtokuntien koulutus Kilterin koulu Kirsi Kolu.
RAKENNUSMESTARIKOULUTUS Pekka Nykyri, , 1 Taustaa OPM:n asettamat tavoitteet Koulutuksen aloitus Opintosuunnitelma OAMK:n opintosuunnitelman.
Joustavat opetusjärjestelyt Siilitien peruskoulu
KSHJ & KOULUTUSTARJONTA Opintohallinnon tietojärjestelmäiltapäivä Pia Penttinen, Hakijapalvelut.
YLEISTEN KIRJASTOJEN KONSORTIO -HANKE Helsingin kaupunginkirjasto – yleisten kirjastojen keskuskirjasto.
Panu Tuominen Projektipäällikkö MANK ry.
Satakunnan käsi- ja taideteollisuusoppilaitoksella on työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä.
Ajatuksia AMK-opintoihin valmentavan koulutuksen sisällöistä Metropolia / Riitta Metsänen.
Toimitusjohtaja Petri Lempinen #ammatillinenkoulutus #työllistyminen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo/Simo Rista Kuva: Helsingin kaupunginmuseo Huippuosaamista.
Kurssivalinnat kakkosille Huhtikuu Kurssivalintojen aikataulu kurssivalinnat Wilmaan –Wilma avautuu sunnuntaina klo –MUISTA.
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
L AAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN KOKEILUT AUTO JA LOGISTIIKKA.
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus Leena Hiltunen Yliassistentti (OPE)
Ops seminaari Askola.
Oulun ammattikorkeakoulu. Suomalainen koulutusjärjestelmä.
Oulun ammattikorkeakoulu. Sosiaali- ja terveysalan yksikkö Oulu ja Oulainen.
Apua OPS:n tvt-tavoitteiden arviointiin Jari Harvio, Hämeenlinnan kaupunki Harri Jurvela, Tampereen kaupunki Esityksessä on Kahootilla toteutettu kilpailu.
MONIEN MAHDOLLISUUKSIEN OPPISOPIMUS Etelä-Pohjanmaan maakuntaopo-päivä / Tarja Puskala, projektikoordinaattori Puh
Miten kerron koulutuksestani ja työkokemuksestani suomeksi?
Kaivoshankkeen integrointi opetukseen Ammattikorkeakoulujen kielten ja viestinnän opettajien neuvottelupäivät –
Turvallisuusosaaminen, saako sitä koulun penkiltä? Eero Peiponen Kemira Chemicals Oy
Pk-yritysbarometri, syksy 2016 Alueraportti, Helsinki.
Case Norssi. Norssin opintojen pakollinen ohjaus (ns. Opo 1 –kurssi) karkeasti yleistettynä: 1. vsk syksy, lukio-opiskeluihin ohjaaminen (1. vuonna n.
Suomen Nuorisoyhteistyö – Allianssi ry Hyvinkään kaupunki Lohjan Kaupunki Porvoon kaupunki Nuorisotutkimusseura Monialaisten yhteistyöverkostojen kehittämishanke.
Pk-yritysbarometri, syksy 2016 Alueraportti, Pääkaupunkiseutu.
Pk-yritysbarometri, syksy 2016 Alueraportti, Satakunta.
Pk-yritysbarometri, syksy 2016
Pk-yritysbarometri, syksy 2016
Yhteistyö lukion ja elinkeinoelämän välillä
Englanninkielisen opetuksen kehittäminen
RAKENNUSMESTARI AMK, 210 OP, Infra-ala
Kehityskulkuja Työelämä muuttuu entistä nopeammin
Tilinpäätösten toimittaminen rakenteellisessa muodossa
Talonrakennus - Kiinteistö - Infra - LVI
Opetussuunnitelman rakennekuva TRADENOMI 210 OP
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
Pk-yritysbarometri, syksy 2016
Pk-yritysbarometri, syksy 2016
YHTEISOPETTAJUUS YRITTÄJYYTTÄ EDISTÄMÄSSÄ
Pk-yritysbarometri, syksy 2016
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
Henkilöstöjohdon iltapäivä
3DBear-koulutustarjous Nuko
Viherlaakson lukio Kevät 2017
RAKENTAMISTEKNIIKAN TUTKINTO-OHJELMAT
Jari Kähkönen, koulutuspäällikkö
Seurakuntaharjoittelut, työelämäyhteistyö ja ops2015
Laaja-alainen arviointi
OpeOodi: missä mennään
Evästystä paikalliseen ops-työhön
Erasmus kouluissa | Erasmus in Schools
Yhteistyö lukion ja elinkeinoelämän välillä
Aineistoja taloustiedon opetukseen Iina Lario Suomen Pankki
Erasmus kouluissa | Erasmus in Schools
Opintopolku.fi uudistuu oppijan parhaaksi
Esityksen transkriptio:

Infra-alan ammattikorkeakouluopetuksesta

Infra ammattikorkeakouluissa Ammattikorkeakouluja yli 20 Rakennustekniikan aloituspaikkoja n. 1800 Hakijoita 2,5/paikka Infra-alan opetusta 9 paikkakunnalla Suuntautumisvalinta 1. kevät, rakennusmestarit 2. syksy, insinöörit Vuodessa valmistuu 100 – 150 infrainsinööriä ja mestaria yhteensä koko Suomessa…. tarve olisi kaksinkertainen.

Infra-alan ammattikorkeakouluopetus Vuodessa valmistuu 100 – 150 infrainsinööriä tai mestaria koko Suomessa.

Mitä mieltä nuoret ovat alasta Rakennusala kiinnostaa, mutta miksi vain 20 % suuntautuu infraan? Peruskouluissa ja lukioissa alaa ei tunneta kunnolla Infra on myös terminä monille nuorille vieras Miksi ei suuntauduta infraan, vaikka on jo valittu rakennusala? Tuntuu riskittömälle valita talopuoli Tuttuun ”ympäristöön” helpompi mennä Miksi suuntaudutaan infraan? Haalariharjoittelu infra-alalla Hyvät yritys /alan esittelyt koululla Parempi palkka

Yhteistyö on avainasemassa Infra-ala kehittyy ja myös koulutus kehittyy koko ajan Opetusta kehitetään jatkuvasti alan tulevia tarpeita silmälläpitäen BIM, koneohjaus, älykkäät järjestelmät yms. on opetuksessa mukana, jatkojalostus tapahtuu yhteistyössä yritysten kanssa Opetussuunnitelmia muutetaan joustavammaksi ja alan tarpeita vastaavaksi Uusittu OPS tuottaa kuitenkin tuloksen yleensä vasta 4 vuoden kuluttua, kun ensimmäiset uuden OPS:n lukijat valmistuvat Opettajat ovat motivoituneita ja pitävät huolta omasta osaamisestaan alan yhteistyöverkostojensa kautta KIITOS alan toimijoille hyvästä yhteistyöstä ammattikorkeakoulujen kanssa, sitä pitää jatkaa ja kehittää edelleen

Yhteistyömuotoja Perinteiset Opinnäytetyöt Projektit Harjoittelu Vierailut ja excursiot Uudemmat Opetusosiot yrityksistä Yhteisopettajuus Innovaatio-opinnot pitkällä kaavalla tai ”pikana” Muuntokoulutus, infratyönjohtajien koulutus (käynnissä) Kumppanuussopimukset Täydennyskoulutus

Tulevaisuuden näkymiä digiaikana Digiaikakausi on tullut kehittämään alaa ja opetusta Tarjolla on monia hyviä työkaluja, jotka auttavat työssä. Ne ovat kuitenkin vain apuna. Perusasiat on entistäkin tärkeämpi hallita digiajalla Infra-alan pomojen näkemys tärkeimmistä asioista mitä vasta valmistuneen pitäisi osata: Projektinhallinta ja raportointi Materiaalit ja työmenetelmät Laadunhallinta Perustyökalut IT –puolelta Lisäksi tärkeinä ominaisuuksina pidettiin: Oikeaa asennetta Joustavuutta Oppimishalua

Huolenaiheita AMK:n näkökulmasta Rahoitus on mennyt hyvin huolestuttavaan suuntaan ja sillä on pakosti vaikutuksia myös opetukseen. Opetuksen resursseista yhä suurempi osa menee liiketoiminnan kehittämiseen. Infra-alan kannalta se erityisen huolestuttavaa, koska pelivarat on käytetty jo aikoja sitten. RISTIRIITA on suuri, alalla tarvitaan seuraavan kymmenen vuoden aikana joka vuosi uusia insinöörejä 2-3 kertaa enemmän kuin nykyisin valmistuu. Rahoituksen lisäämiskeinoja pitäisi keksiä yhdessä.

Noora 7 v. näki perusasiat näin vuonna 1997… Noora 7 v. näki perusasiat näin vuonna 1997….Insinööri Noora ymmärsi 20 vuotta myöhemmin, että näinhän se tosiaan menee…mutta perusteet pitää oppia koulussa, muuten ei voi suunnitella tai johtaa työmaata hyvilläkään työkaluilla!