29.1. Urho Muroma, Raamattuopisto ja Kansan Raamattuseura

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Taivas…. Miten pääsen sinne?.
Advertisements

Helluntailaisuus.
PYHIINVAELLUS JUMALAN VOIDELTUA SEURATEN LAINKUULIAISESTA KANSALAISESTA JUMALAN LAPSEKSI Viides etappi
RUKOILEMME YHDESSÄ.
Tähän tarvittaessa otsikko. Missio Jyväskylä 2007 •Jyväskylän ja sen lähiympäristön yhteinen evankeliointitapahtuma •Järjestetään paikallisten seurakuntien.
• Rukousta Suomen puolesta • Rukousta seurakuntien puolesta • Rukousta evankelioimisen puolesta Teemavuoden tavoitteet:
Seurakunnan syntyminen ja pioneerityö
Arkki Varustamo Raamattukoulu
Paavalin kirje Filemonille
Luther, regimenttioppi, lähetys
RAKKAUS USKO TOIVO - ihmiseltä ihmiselle
Uusi testamentti alkukieli kreikka 27 kirjaa
Valittu kansa – Israel vai me?
NÄEN SEURAKUNNAN... Apt.2:41 -. Näky ohjaa Perus asiakirjat ovat: Arvot ja näky Matt.22:6.
KRISTINUSKON ENSIASKELEET
”Neljä grillikoipea!” ”Haloo päämaja, täällä vyöhyke 2! Vaara ohi tältä erää, ne rukoilivat taas vain itsensä ja laulajien ja soittajien puolesta.
Hepr. 8:1-2 Arvoisa Sisärengaslainen, Kahdeksannessa luvussa kirjeen kirjoittaja vertaa vanhaa ja uutta liittoa, niiden temppeleitä ja uhripalvelusta toisiinsa,
Viides etappi PYHIINVAELLUS JUMALAN VOIDELTUA SEURATEN LAINKUULIAISESTA KANSALAISESTA JUMALAN LAPSEKSI.
Pohjana Jeesuksen elämä ja opetus.
Suomi palaa 2011 EU:n kulttuuripääkaupunkivuosi Mahdollisuus vaikuttaa lähetyskäskyn toteutumiseen Itämeren alueella EU:n kulttuuripääkaupunkivuosi.
EK102b Uuden testamentin teologia Luennot Petri Luomanen Eksegetiikan laitos.
BAPTISMI.
Katumuksen sakramentti
Neitsyt Maria.
Kirkkohistoria Kirkon syntyhetkestä tähän päivään
Hyvä ja paha Muistiinpanot 9. luokan oppikirjan 3. kappaleeseen
PYHÄ KOLMINAISUUS Stefan Holm: Kirkon jäsenenä – Oppikirja 9. luokalle. Kappale 7. Kuvat:
KRISTUS 9lk/UO2.
Papisto turvaa jatkuvuuden
Elämän pyhyys. Kristillisen ihmiskäsityksen mukaan Jo äidin kohdussa ihminen on ainutkertainen kokonaisuus ”Sinun silmäsi näkivät minut jo idussani. Minun.
Viidesläisyys, viitoslaisuus, femmalaisuus, uuspietismi.
PYHIINVAELLUS JUMALAN VOIDELTUA SEURATEN LAINKUULIAISESTA KANSALAISESTA JUMALAN LAPSEKSI Yhdeksästoista etappi
7. Pyhien kirjojen tulkinta ja tutkimus Opetusvinkki 2: Raamatun tulkintatapoja.
KRISTILLISEN OPIN KEHITTYMINEN ENNEN JA JÄLKEEN KONSTANTINOLAISEN KÄÄNTEEN UE2 LAJM.
MITEN ELÄÄ KRISTITTYNÄ?. Yleistä Kirkko on kristittyjen yhteisö. Apostolien teot kuvaavat kristinuskon syntyä. Apostolit olivat Jeesuksen opetuslapsia.
Länsi-Suomen rukoilevaisuus Krista H. 2B hui. Alku Liisa Eerikintytär koki vuonna 1756 voimakkaan herätyksen Kerrotaan, että hän luki paimentaessaan Arthur.
Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumala 2 Moos 3:6, 15, Mark 12:26-27 Apt 3:13, Luuk 13:28.
Toivon tiekartta Suomen Lähetysseuran strategia
Usko ja riippuvuudet Pekka Lund Mistä puhumme, kun puhumme riippuvuuksista? Pekka Lund
PELASTUS Luku 4 – Ydinsisältö. Kristillinen oppi pelastuksesta Pienoisevankeliumissa (Joh. 3:16) on tiivistettynä kristillinen näkemys pelastuksesta:
Oppi, sakramentit, rukoukset, Jumalanpalvelus ja seurakunnan toiminta
Reformaatio ja pyhäkoulu
Millaisen seurakunnan SINÄ HALUAT?
12. Reformoidut kirkot Ydinsisältö.
Pekka Lund Usko ja riippuvuudet.
15. Vapaakristillisyys.
Johdatus uuteen rippikoulusuunnitelmaan
Kansanlähetyksen perustaminen ja alkuvaiheet
Helluntailaisuus Historia
YHDESSÄ KOHTI ELÄMÄÄ: Lähetys ja evankeliointi muuttuvassa maailmassa
luvun kriisi ja Ylioppilaslähetyksen perustaminen
Dos. Mika Vähäkangas SUOL:n talvipäivillä 2009: Millaista vuoropuhelua kulttuurit ja kristinusko käyvät Afrikassa? Tinyiko Maluleke: ”Afrikkalainen kristillisyys.
Kansanlähetyksen kriisi, Kylväjän ja Sanansaattajien perustaminen
Suomen kirkkohistorian luentosarja Helsingin yliopisto
Suomen kirkkohistorian luentosarja Helsingin yliopisto
7. Pyhien kirjojen tulkinta ja tutkimus
Kuvia helluntaiseurakunnasta
Luku 23 – Paavali ja hänen kirjeensä
KRISTILLISEN KIRKON SYNTY (kpl 1)
PIETISMI ….
eli evankelinen herätysliike
Kuningasten ajan alku.
Lähetysopetus rippikoulussa
Kirkkoherra Pekka Tuovinen Rautalammin seurakunta
Herätysliikkeet Suomessa
1. Kristinuskon keskeiset piirteet
Reformoidun teologian oppi
Mikä/kuka on kristitty?
Esitys Pirkanmaan pipliaseuran seminaarissa
Lähetysopetus rippikoulussa
Esityksen transkriptio:

29.1. Urho Muroma, Raamattuopisto ja Kansan Raamattuseura Hannulan herätyksestä Kansanlähetykseen – Viidennen herätysliikkeen tausta ja kehitys Luentosarja kevätlukukausi 2009; Luento 3 Timo Junkkaala

Muroman tausta ja kehitys; Kastekäsitys ja evankelioimisnäky; Raamattuopiston ja Kansan Raamattuseuran perustaminen; Millainen on Muroman perintö

Angloamerikkalaisen herätys- ja pyhityskristillisyyden vaikutus Ulkomailta kantautui viestejä suurista herätyksistä (mm. ns. Walesin herätys) Kirjallisuuden ja vierailujen välityksellä saatiin yhteyksiä angloamerikkalaiseen herätys- ja pyhityskristillisyyteen Jotkut ajattelivat, että se herätyksen ja uskonkokemuksen ”tuli”, jota herätyskokouksissa koettiin, olisi vastaus kirkon ongelmiin

Herätyskokoustoiminnan alku kirkossa K.A. Wrede ja Suomen Lähetysseuran toiminta vuodesta 1905 alkaen August Jern ja Kyrkans Ungdomin synty Hannulan herätys ja Turun Lähetysyhdistyksen toiminta K.A. Paasio ja tehdasseutujen evankelioimistyö Albert Lunden kokoukset 1912

Urho Muroman tausta ja herätys Urho Muroma (1890-1966) oli evankelisen papin Emil Murénin poika Opiskeluaikaan mennessä etääntynyt kodin kristillisestä uskosta Isän kuoleman jälkeen meni Albert Lunden kokouksiin, joissa koki voimakkaan herätyksen lokakuussa 1912

Kääntymiskokemus 18.12.1912 Muroma koki aivan kuin Kristus olisi asettunut hänen eteensä ja sanonut: Anna minulle elämäsi ja minä teen siitä jotain. Silloin hän sanoo ”antautuneensa Herralle niin kokonaan kuin saattoi, vihkiytyneensä hänen omakseen”. Mm. näky tuleen syöksyvistä ihmisistä ja kastekriisiin löytynyt vastaus vaikuttivat siihen, että Muroma vaihtoi teologiseen tiedekuntaan

Muroman teologian juuret Muroma tulkitsi kääntymiskokemuksensa uudestisyntymiseksi Tulkintaa vahvisti em. Mackayn kirja: uudestisyntyminen ei tapahdu kasteessa vaan Jumalan sanan ja Pyhän Hengen vaikutuksesta uskonratkaisun yhteydessä Gustaf Johanssonia seuraten teki eron vesi- ja henkikasteen välillä ja näkyvän kirkon ja todellisen Kristuksen seurakunnan välillä

Opiskeluaikana saadut vaikutteet Arvosti opettajistaan eniten Antti J. Pietilää Kristillisessä ylioppilasliikkeessä vaikutteita mm. Paul Nicolaylta ja E.V. Pakkalalta Luki paljon angloamerikkalaista herätys- ja pyhitysliikkeiden kirjallisuutta Yhteys Pyhäkouluyhdistykseen ja NMKY-liikkeeseen ja etenkin K.A. Paasion kautta Suomen Lähetysseuran herätyskokoustoimintaan ja Hannulan herätykseen

Raamattukriisin kautta papiksi Muroma kertoi omaksuneensa ennen opintoja fundamentalistisen raamattunäkemyksen Vaikeaan raamattukriisiin liberaalin raamattukritiikin vaikutuksesta (Emmanuel Linderholmin kirjat) Gustaf Johanssonin ja Antti J. Pietilän vaikutuksesta konservatiiviseen näkemykseen (ei enää fundamentalisti) Sielunhoidollista apua C.O.Roseniuksen kirjoista Vihittiin papiksi 1917 (”approbatur-pappi”)

Evankeliumin julistajan kutsumusta toteuttamassa eri yhdistyksissä ”Menestyksellinen evankeliumin julistaminen mahdollista vain perinteisen raamattunäkemyksen pohjalta” Helsingin Kaupunkilähetyksessä 1917-; nuorisoherätystä ja evankelioimiskokoussarjoja Paasion kanssa Evankelioimistyössä Sortavalan evankelisessa seurassa 1921-24, Helsingin NMKY:ssä 1924-28, SKSK:ssa 1928-1932 ja SLS:ssa 1932-39

Muroman näkemys evankelioimisesta ”Evankelioimistyöllä tarkoitamme sitä sananjulistustyötä, jonka kautta pyritään määrätietoisesti 1. herättämään Herralle vieraina olevia vakavasti huolehtimaan sielunsa pelastuksesta, luopumaan synnistä ja ottamaan vastaan vapaana lahjana heillekin valmistettu pelastus Jeesuksessa Kristuksessa.”

”2. johdattamaan jo Herran hengen vaikutuksen alla olevia, mutta ei vielä Hänelle ratkaisevasti ja kokonansa antautuneita , jättämään itsensä ehjästi ja ehdoitta Herran omiksi” 3. ohjaamaan jokapäiväiseen parannukseen, pyhitykseen ja syvempään yhteyteen Herran kanssa 4. teroittamaan, että Herran omien velvollisuus on huolehtia lähimmäisen sielun pelastuksesta aina pakanoihin saakka

SKSK:sta Lähetysseuran kautta Raamattuopistoon Muroman evankelioimistyö ei saanut kaikkien hyväksyntää Siirtyi ensin Lähetysseuran palvelukseen, jossa jatkoi evankelioimistyötään Perusti 1939 kolmen ystävänsä kanssa Ev.lut. Sisälähetyssäätiön, jonka tarkoitus oli jatkaa evankelioimistyötä ja aloittaa raamattuopistotoiminta

Kasvun vuosikymmenet Raamattuopistoa varten hankittiin tilat Kauniaisista 1945; nuorisotyönohjaajakoulutus alkoi 1957 Sisälähetyssäätiön toiminta laajeni voimakkaasti 1960-luvulle saakka, jolloin Herää Valvomaan-lehdellä oli yli 40 000 tilaajaa ja Raamattuopistolle rakennettiin uudet tilat

Muroman kastekäsitys Muroman teologiassa on eniten huomiota herättänyt kastekäsitys Hän puolusti lapsikastetta, mutta piti vääränä opetusta, jonka mukaan kasteessa tapahtuisi uudestisyntyminen Kristus-kaste kirja; teki eron vesi- ja henkikasteen välillä

Raamattuopiston kansainväliset yhteydet Raamattuopisto solmi varhain yhteydet pohjoismaisiin sisälähetysliikkeisiin, erityisesti Norjaan Ammensi hallesbyläisestä ja roseniolaisesta perinnöstä (mm. Wislöffit), mutta otti vaikutteita myös angloamerikkalaisesta herätys-ja pyhityskristillisyydestä, mm. Keswick-liikkeestä (mm. F.B. Meyer)

Muroman perintö Oli enemmän herätyssaarnaaja kuin syvällinen teologi Korostuneen pietistinen/herätyskristillinen ohjelma, jossa uskonratkaisu ja pelastusvarmuus keskeisiä, samoin syvemmän hengellisen elämän korostus Kastekäsitys, objektiivisen ja subjektiivisen suhde, lain ja evankeliumin erottaminen, vapaa tahto ja pyhitysoppi jäivät perillisten selvitettäväksi

Mäkelän kausi Kansanlähetyksen synty 1967 oli kova isku Raamattuopistolle. Raimo Mäkelä (1980-2005) vahvisti lain ja evankeliumin näkökulmaa, rakensi psykologian ja teologian yhteyttä sielunhoidossa, vahvisti liikkeen kustannustoimintaa ja yhteyttä Lähetysyhdistys Kylväjään Pohjoismaisten yhteyksien rinnalle yhteys pietistiseen Saksan Gnadauer-liikkeeseen ja luterilaisten raamattukoulujen verkostoon

Kansan Raamattuseuran perustaminen ja alkuvaiheet Ruotsalaisen vapaakirkollisen saarnaajan Frank Mangsin kokouksissa Suomessa herätyksiä sotien aikana Kansan Raamattuseura perustettiin 1945 näitä herätyksiä hoitamaan. Evankelioimistyön lisäksi keskeiseksi toimintamuodoksi tuli laajan levikin saanut Sana-lehti Keskeisiä vaikuttajia olivat alkuvaiheessa mm. Eelis Gulin, Lennart Pinomaa ja pitkäaikainen johtaja Mauri Tiilikainen

Jännitteitä ja yhteyden etsintää KRS oli alusta asti vähemmän opillisesti suuntautunut kuin SROS. Muroma arvosteli sitä ja Sana-lehteä tunnustustenvälisestä luonteesta, allianssikristillisyydestä. Jännitettä loi joidenkin SROS:n työntekijöiden siirtyminen KRS:aan. 1950-luvulla käytiin kuitenkin myös keskusteluja järjestöjen yhteistyöstä ja jopa yhdistymisestä

Herätysliike vai toimintamuoto? KRS syntyi herätyksistä, mutta siitä ei tullut perinteisessä mielessä herätysliikettä vaan evankelioimistyön palvelujärjestö. KRS on välttänyt opillisia linjauksia ja kirkkokritiikkiä. Se on pyrkinyt kirkon evankelioimistyön keskukseksi. KRS on ollut mm. rippikoululeirien pioneereja ja ideoinut ja organisoinut laajoja kampanjoita (Tässä elämä, Rukoustapahtuma).

Kansainväliset yhteydet Varsinkin opiskelijatyön kautta KRS:lla on ollut kiinteät yhteydet tunnustustenväliseen, evankelikaaliseen Campus Crusade for Christ –järjestöön KRS on kasvattanut CCC:n Euroopan työhön merkittäviä johtajia ja julistajia (Kalevi Lehtinen, Markku Happonen)