Teemu Kemppainen Post-doc–tutkija Helsingin & Turun yliopisto

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tieteentekijän peruskurssi Syksy 2012 Ryhmät 1-3.
Advertisements

Kaupunkiympäristöt tutuiksi tutkien BMOL syyspäivät Sibelius-lukio, Helsinki Workshopin vetäjät: Virpi Hirvensalo ja Krista Koskelo Maantieteen.
TUTUSTU KIRJAILIJAAN Tarinoita kirjoittajan takaa.
Kielikeskus 1 Heli Harrikari 2008  2009 Kypsyysnäytteiden kielentarkastuksen arviointikriteerien yhtenäistäminen LAAKEA-osahanke 2008 Heli Harrikari Kehittyvä.
Tiedonhaku Tiedonhaun käsite ja menetelmät 2. Ryhmätyö 2 ● Muodostetaan 4 henkilön ryhmät ● Keskustelkaa millä tavoilla käytätte internetiä ‒ selailua.
Aloitusluento TIES341 Funktio-ohjelmointi 2 Kevät 2006.
7. Pyhien kirjojen tulkinta ja tutkimus Ydinsisältö.
RADIOTOIMITTAJA.
Kirsi Verkka POL Peruskoulujen ympäristöjärjestelmä Ympäristökartoitus 2005 > 2009 Ympäristöohjelma Toimenpiteet Seuranta ja arviointi.
Kysely sosiaalisen median käytöstä
Mikä EduMAP? Rahoitus EU Horizon2020-ohjelmasta Tampereen yliopiston johtama hanke, yhteistyössä Foredata Oy & 7 kumppania Euroopasta.
Puhumista, kuuntelemista, lukemista, kirjoittamista?
Maatalouskoneiden huolto
Asiakaslähtöisyys hankinnoissa Innomarkkinat
Mitä koulupäivään liikettä lisääviä asioita jo teemme?
Sosiaalinen elämä suomalaisissa lähiöissä Tuoreita empiirisiä tuloksia
Kuusela: Tietoaika Lähde: Kuusela 2000: 57.
Sairaalatekniikan päivät Kuopio
”OHJAAJANA KEHITTYMINEN”
Sosiaalinen sekoittaminen ja sosiaaliset häiriöt
Tavoitteena poistaa työelämän hukkia (työelämän hukkaa)
Sosiaalisuus ja sosiaaliset taidot
Kerro lauseella mikä on ryhmän tarkoitus?
OMA VASTUU OPISKELUSSA
YLIOPPILASKIRJOITUKSIIN
1B Tervetuloa vanhempainiltaan
LABORATORIOTOIMINNAN AUDITOINTI
Hyvinvointia kestävästi
STARTTIKOULUTUS MAALIVAHTIPELISTÄ
Sosiaalisen sekoittamisen kynnysarvot
SOTE-tieto SOMEssa Jari Porrasmaa
Jaoston jäsenten linjauksia vuoden 2014 työsuunnitelmaan valmistelun tueksi JHKA-jaoston kokous
Luovuusistunto Esittäjän nimi.
Kuluttajan etu – onko sitä ?
Laadullisten tutkimusmenetelmien seminaari
Tiedotusta, valistusta, yhteistyötä…
1B Tervetuloa vanhempainiltaan
SOSIAALISET INNOVAATIOT
Skeema 1 Ohjeet tutkimuksen tekemiseen
Hallintasuhteiden sekoittaminen: onko näyttöä vai ei?
Sosiaalisen sekoittamisen mielekkyydestä
RYHMÄN NIMI? MITÄ RYHMÄ TEKEE? MISSÄ ? MILLOIN? YHTEYSTIEDOT ?
Opettajan nimi | kurssin numero
Pro gradu -tutkimuksen ohjausseminaarit
Mielekäs oppiminen verkkoympäristössä | Jaakko Naakka
Hyvinvointi eriarvoistuneessa yhteiskunnassa
Viisi asiaa, mitä jokaisen opettajan tulisi tietää laadusta
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
PERA turvallisuusjohtamisen tietojärjestelmä osaksi pelastuslaitosten päivittäistä turvallisuustoimintaa (PERA-HANKE) Pelastustoimen tutkimus- ja kehittämishankkeet.
SPPL Arvotyöpaja Kuopio
Ryhmän 1 puolesta Tarja Jokinen
Eija Käyhkö Siun sote Kuvantamiskeskus
Kouluttajan rooli SPR:n valmiudessa
Koulutus- ja opetusyhteistyö Opintohallintoon ja kirjauksiin liittyviä kysymyksiä Taustamateriaali kokoukseen (OKM, Ristiinopiskeluhankkeet,
[kehittämisidean nimi]
Väyläopintoihin ohjautuminen
VamO – kehittäjäsosiaalityöntekijöiden tapaaminen
Tervetuloa sosiaalisen kuntoutuksen kehittäjäverkoston ensimmäiseen tapaamiseen!
OPASTUSTILANTEET JA TIETOISKUT Tehtävänanto ja taustaa
Kerro lauseella mikä on ryhmän tarkoitus?
Yhteinen keittiö -hanke Marttaliitto
Digitaalisuus nuorisotyön prosesseissa
PERHEPÄIVÄHOIDON TUTKINTOTOIMIKUNNALLE
Hyvinvointi- ja terveyserot -sivusto
Tervetuloa! Kouluvuosi [Vuosi].
Tervetuloa uuteen PowerPointiin
MÄ SANOIN HILJAA! MITÄOSAA SÄ ET TAJUNNU??
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Video.
Väyläopintoihin ohjautuminen
Esityksen transkriptio:

Sosiaalinen järjestys ja koettu turvattomuus asuinalueilla Sekoittamispolitiikan mielekkyydestä Teemu Kemppainen Post-doc–tutkija Helsingin & Turun yliopisto teemu.t.kemppainen@helsinki.fi teemunsivu.wordpress.com

Esityksen juoni Milloin eriytyminen on ongelma Keskeinen tutkimusnäyttö aiheesta Mitä ei vielä tiedetä (…mutta pian tiedetään)

Eriytyminen Toivottava Ei-toivottava Sosio-ekonominen. Huono-osaisuus. Köyhyys. Etninen. Kulttuuri. ”Rotu”.

Naapurustovaikutukset & eriarvoisuus Eriytyminen Toivottava Ei-toivottava Sosio-ekonominen. Huono-osaisuus. Köyhyys. Etninen. Kulttuuri. ”Rotu”.

Naapurustovaikutukset & eriarvoisuus Eriytyminen Mahdolli-suuksien tasa-arvo Koettu turvallisuus, sosiaaliset häiriöt, viihtyisyys Toivottava Ei-toivottava Sosio-ekonominen. Huono-osaisuus. Köyhyys. Etninen. Kulttuuri. ”Rotu”.

SES!

Tenure  SES

TENURE  SES  normatiivinen sääntely  häiriöt TENURE & SES --- paikallinen vuorovaikutus? - vrt. lähiöhankkeet…

SES & häiriöt  turvattomuus Kartta, kartat: ses & häiriöt  turvattomuus

Sekoittaminen ja evidenssi 1) Ei yleistä lähiöongelmaa sos. häiriöiden suhteen 2) Iso linja: vuokravaltaisuus  huono-osaisuus  heikko regulaatio  sos. häiriöt  turvattomuus 3) Sekoittaminen on mielekästä ja näyttöpohja on vahva…tästä näkökulmasta! Vrt. tenure mix -keskustelu Sekoittaminen siis toimii… Mutta ei neutraali tai absoluuttinen ”hyvä”…bismarck, sosiaalivaltio ja ”rauhoittaminen”…entä jos ongelma onkin se mikä aiheuttaa ja ylläpitää eriarvoisuuttaa ylipäätään.

Avoimia kysymyksiä Kriittinen puoli Bismarck: hyvinvointivaltio sosiaalisen rauhan tuottajana – marxilainen kritiikki Sekoittaminen & sosiaalinen rauha: viekö huomion pois eriarvoisuuden yleisistä kehityslinjoista? (Juvenius) Jos näin, kenen etu?  Poliittinen kysymys, jonka analyyttinen haltuunotto vaatii teoreettista työtä Jos halutaan sekoittaa, missä suhteessa? Kynnysarvoja?  työn alla parhaillaan Segregaation seuranta Mikä skaala? Useampi? Motivaationahan on käytännössä järjestyksen tematiikka, joten skaalan valinta riippuu sosio-maantieteellisistä mekanismeista  työn alla