Ammattikorkeakoulujen opiskelijavalintojen kehittämishanke

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Advertisements

Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Läpäisyn tehostamisohjelman työseminaari Suunnitelma määrällisestä seurannasta Tampere
Korkeakoulutus 1.Vastuu ammattikorkeakoulujen perusrahoituksesta siirretään kokonaan valtiolle ja ammattikorkeakouluista tehdään itsenäisiä oikeushenkilöitä.
Avoin ammattikorkeakouluopetus. AVOIN AMMATTIKORKEAKOULUOPETUS  Opinnot ovat avoimia kaikille kiinnostuneille koulutustaustasta,
Suomen koulutusjärjestelmä
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTON AVOIN YLIOPISTO Aikuiskoulutuksen laatuyliopisto IKÄÄNTYVIEN YLIOPISTON VALTAKUNNALLINEN KEHITTÄMISHANKE, osa II ”Oikeus.
Itä-Suomen ESR –ohjelma Toteutus ajalla
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi KSHJ-uutiset Joni Penkari.
POLKU-hanke Läpäisyn tehostamisen seminaari Tampere
Tervetuloa 9.Lk jatkokoulutusvanhempainiltaan. Aikataulu 2009 Elokuu –Ohjauskeskustelut alkavat Syyskuu –Työpaikan hankkiminen ja valmistautuminen työelämään.
KORKEAKOULUJEN KIELTEN OSAAMISKUVAUSHANKE
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Musiikkiteknologian opetussuunnitelman harmonisointihanke
TYÖLLISTYMINEN JEDUN OPISTOISSA TUTKINNOITTAIN VUOSINA Kulttuuriala.
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Yhteistyörakenteet.
HOPS - Henkilökohtainen opiskelusuunnitelma ammattiin kasvamisen tukena TL/
Oppisopimuskoulutuksen seminaari Rovaniemi Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
Haku ammatilliseen koulutukseen Kevään yhteishaku , haku päättyy klo Valinnan tulokset voi julkaista aikaisintaan Syksyn yhteishaku.
Opintopolku.fi ja opiskelijavalinta
KSHJ & KOULUTUSTARJONTA Opintohallinnon tietojärjestelmäiltapäivä Pia Penttinen, Hakijapalvelut.
Esittelyvideo. Esittelyvideo Lapin AMK Opiskelijoita Henkilökuntaa 500.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Rakenteellinen kehittäminen
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Hallitusohjelman arviointi Juha Kettunen.
Sidosryhmäseminaari Koulutussuunnittelija Kaarina Närhi - Avoin ammattikorkeakouluopetus ( - Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot.
Yhteishaun periaatteelliset muutokset 2006 Muutokset vuoteen 2005 verrattuna: yksittäiset arvosanat otetaan pääsääntöisesti ylioppilastodistuksesta lukion.
Toimitusjohtaja Petri Lempinen #ammatillinenkoulutus #työllistyminen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo/Simo Rista Kuva: Helsingin kaupunginmuseo Huippuosaamista.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-PROJEKTI.
Yhteishaku 2015.
Oulun seudun ammattikorkeakoulu. Ammattikorkeakoulu suomalaisessa koulutusjärjestelmässä Oppivelvollisuuskoulutus Perusopetus Esiopetus Ylioppilas- tutkinnot.
Suomenkielisen koulutuksen yhteishaku valinnan periaatteissa ei muutoksia vuodelle 2007 valintaperusteet samansisältöiset vuoteen 2006 verrattuna Ohjauksessa.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO OPISKELIJAVALINTOJEN KEHITTÄMINEN Jyväskylän yliopiston opintoasiainpäivät Tuula Maijanen.
Vastuukorkeakoulut Valintaperusteet 2016/2017 Valintakoeyhteistyö Katja Komulainen, Minna Kivihalme Haaga-Helia ammattikorkeakoulu.
Musiikin koulutusseminaari - valtakunnallinen koulutusrakenne ja työnjako Maija Innola Korkeakoulu- ja tiedepolitiikan osasto.
Osaamisen ja sivistyksen asialla YLIOPISTOJEN YHTEISHAKU JA SÄHKÖINEN HAKUJÄRJESTELMÄ Vilho Kolehmainen ESOK –HANKKEEN (TYÖRYHMÄ 1) KOKOUS
Kaivoshankkeen integrointi opetukseen Ammattikorkeakoulujen kielten ja viestinnän opettajien neuvottelupäivät –
ELO-yhteistyöryhmän kokous
Avoin tulevaisuus? Kaikille avoimia korkeakouluopintoja
Vanhempainillan ohjelma
Yleiset valintaperusteet lv alkaviin opintoihin
Kehitä taitojasi sihteerinä ja hae sihteerin ammattitutkintoon valmistavaan koulutukseen! TALOUSHALLINNON AMMATTITUTKINTO kirjanpitäjä, palkanlaskija.
Keskustelutilaisuus opiskelijavalintojen kehittämisestä
Ammattikorkeakoulujen opiskelijavalintojen kehittämishanke
YHTEISHAKU 2015 Aikataulut Valintaperusteet
SOTELI “Miten massiivinen massatentti saadaan tehtyä” Tuomas Orama
Mitä peruskoulun jälkeen?
OKM:N JA TILASTOKESKUKSEN TIEDONKERUUT VIRTA-OPINTOTIETOPALVELUSTA 2016 Helena Majamäki KOTA-seminaari.
Sosionomin koulutus ja TKI-toiminta nyt ja 2025 Sosiaalialan verkostopäivät ylitarkastaja Sanna Hirsivaara.
Kauhavan lukion vanhempainilta Opinto-ohjaaja Henna Teikari
Erityisavustus korkeakouluille korkeakoulutuksen kehittämiseen
Ammattikorkeakoulun kehittämispäivä
Savonia-ammattikorkeakoulu
Korkeakoulujen opiskelijavalintojen uudistus Ilmari Hyvönen
"Kyseessä ei ole hyvä ja merkittävä korkeakoulutuksen parissa työskentelevä ryhmä tai verkosto. Vaan paras ja tärkein."
Jatkoväylä – sujuvasti ammatillisesta koulutuksesta ammattikorkeakouluun Tki-asiantuntija Petra Paasonen Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu.
Toisen asteen koulutus
Ammattikorkeakoulujen yhteiset verkostohankkeet
Ryhmä 2 Keväällä 2016 haussa olevat opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalan valtakunnalliset ESR-toimenpidekokonaisuudet Osuvaa osaamista: Sujuvat.
Ajankohtaista Oodi-maailmasta
Oppijan verkkopalvelu eHOPS
Ammattikorkeakoulujen opiskelijavalintojen kehittämishanke
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Avoin ammattikorkeakoulu
Kainuun ammattiopisto Oppimisen iloa!
Ajankohtaista OSAOssa Koulutuspalvelupäällikkö Tiina Kuokka
OSAAMISTA TYÖELÄMÄN TARPEISIIN
Ammattikorkeakoulujen opiskelijavalinnat 2020
Esityksen transkriptio:

Ammattikorkeakoulujen opiskelijavalintojen kehittämishanke 2017-2019 Ohjausryhmän I kokous / 8.5.2017

Ammattikorkeakoulujen opiskelijavalintojen kehittämishanke 2017-2019 Visio: Ammattikorkeakoulujen opiskelijavalintojen kehittämishankkeen jälkeen meillä on entistä hakijaystävällisempi, kustannustehokkaampi ja yksinkertaisempi digitaalisuutta hyödyntävä opiskelijavalintaprosessi. Ammattikorkeakoulujen opiskelijavalintojen kehittämishankkeessa on tavoitteena kehittää ja luoda uudenlaisia käytäntöjä ja valintamalleja, jotka parantavat ja tukevat hakijoiden nopeampaa hakeutumista ammattikorkeakouluun ja luovat uudenlaisia mahdollisuuksia hakeutua tutkinto-opiskelijaksi. Kehittämistyössä hyödynnetään digitaalisia ratkaisuja. Metropolia Ammattikorkeakoulun koordinoimalle hankkeelle myönnettiin erityisavustusta 2 085 000€. Hanke toteutetaan ajalla 1.1.2017-31.12.2019. Hankkeelta edellytetään yhteistyötä Helsingin yliopiston Opiskelijavalintojen uudistaminen -hankkeen kanssa.

Osahankekokonaisuudet Ammattikorkeakoulujen opiskelijavalintojen kehittämishanke koostuu tällä hetkellä seuraavista ”osahankkeista”: Todistusvalinnan kehittäminen Valintakokeiden kehittäminen ja digitalisointi AMK-opintoihin valmistavan opintopaketin (AMK-opintoväylä) kehittäminen tekniikan ja liiketalouden alalle Opiskelijavalintoihin liittyvän ohjauksen ja viestinnän kehittäminen

Ohjausryhmän kokouksessa hyväksyttävät & päätettävät asiat Projektisuunnitelma Budjetti/kustannuslaskelma Riskitaulukko Kokouskäytännöt Varahenkilöt

Todistusvalinnan kehittäminen Tavoitteet Ammattikorkeakoulut ovat asettaneet tavoitteeksi toisen asteen tutkintojen nykyistä paremman hyödyntämisen opiskelijavalinnoissa. Todistusvalinnoilla voidaan opintopolkujen joustavoittamisen lisäksi parantaa valintojen kustannustehokkuutta ja hakijoiden tasavertaisuutta. Uusi yhteinen ylioppilastutkinnon pisteytysmalli laaditaan yhteistyössä yliopistosektorin opiskelijavalintahankkeen kanssa. Ammattikorkeakoulusektori kehittää myös yhteiset pisteytysmallit todistusvalintoja varten.   Ammatillisen toisen asteen tutkintotodistuksia hyödynnetään tulevaisuudessa nykyistä paremmin.

Todistusvalinnan kehittäminen Toimenpiteet Laaditaan yhteistyössä yliopistosektorin sekä ammattikorkeakoulusektorin kanssa pisteytysmallit ylioppilastutkinnon lähtöpisteitä sekä todistusvalintoja varten. Ammatillisen toisen asteen tutkintojen parempaa hyödyntämistä varten laaditaan uudet pisteytystaulukot. Uusia pisteytysmalleja varten selvitetään koulutusalakohtaiset tarpeet ja nykyiset taustat.   Hankkeessa syntyy uudet ylioppilastutkinnon (lähtöpisteet sekä todistusvalinta) sekä ammatillisen toisen asteen tutkintojen pisteytysmallit. Pisteytysmallit otetaan käyttöön aikaisintaan 2020. Tiedotus toiselle asteelle signaalivaikutuksien takia tulee tehdä heti kuin mahdollista, viimeistään vuoden 2017 loppuun mennessä/alkuvuodesta 2018.

Todistusvalinnan kehittäminen Toimijat Ohjausryhmä valtuuttaa ammattikorkeakoulujen opintoasiainpäällikköverkoston työvaliokunnan nimeämään todistusvalintojen kehittämiseen projektiryhmän. Projektiryhmän kokoonpano tuodaan hyväksyttäväksi ohjausryhmän kokoukseen.

Kokouksessa päätettävät & keskusteltavat asiat: Keskustelu osahankkeen tavoitteista, toimenpiteistä ja toimijoista Tavoitteiden ja toimenpiteiden hyväksyminen Projektiryhmän perustaminen

Valintakokeiden kehittäminen ja digitalisointi Tavoite Sähköisen valtakunnallisen valintakokeen kehittäminen eri koulutusalojen ja toisen kotimaisen kielen tarpeet huomioiden. Sähköisen valintakokeen sisältö ja rakenne on hyödynnettävissä myös englanninkielisissä ammattikorkeakoulututkintoon johtavassa koulutuksessa. Hankkeessa syntynyt uusi sähköinen valintakoe korvaa aiemmat koulutusalakohtaiset valtakunnalliset valintakokeet. Uudessa valintakokeessa voidaan tarvittaessa painottaa alakohtaisesti tunnistettuja osa-alueita. Uudella valintakokeella kohdellaan hakijoita entistä tasavertaisemmin. Uuden valintakokeen avulla opiskelijavalinnat toteutetaan huomattavasti kustannustehokkaammalla tavalla nykyiseen malliin verrattuna. Uuden valintakokeen myötä opiskelijavalintoja voidaan merkittävästi selkeyttää niin hakijoiden, toisella asteella ohjauksesta vastaavien tahojen kuin ammattikorkeakoulujen näkökulmasta katsottuna. Nykyistä valintakokeiden määrää voidaan vähentää merkittävästi. Vähennetään merkittävästi hakijoille koituvia aikakustannuksia opiskelijavalinnoissa.

Valintakokeiden kehittäminen ja digitalisointi Toimenpiteet Nykyisten valintakoekäytäntöjen kartoittaminen sis. kustannukset, perustelut ja alakohtainen opintomenestys (keskeyttäneiden lukumäärät, syyt keskeyttämiselle). Tuotetaan tietoa eri alojen opintomenestykseen yhteydessä olevista/ennustavista tekijöistä. Tuotetaan tietoa uuden valintakokeen sisällöstä ja rakenteesta eri koulutusalat huomioiden. Uuden sähköisen valintakokeen teknisen toteutuksen suunnittelu ja kehittäminen Uuden sähköisen valintakokeen pilotointi Sähköisen valintakokeen jatkokehitystoimenpiteiden tunnistaminen Toteutus Määrittelyvaihe 2017 Kehittämisvaihe vuosi 2018 Toteutusvaihe kevät 2019 Jatkokehitysvaihe syksy 2019

Valintakokeiden kehittäminen ja digitalisointi Toimijat Ehdotus projektiryhmän jäsenistä: Projektiryhmän vetäjä: Kirsi Talman, Metropolia Ammattikorkeakoulu Koulutusalojen edustajat: Heikki Valmu, Metropolia Ammattikorkeakoulu / tekniikan ala Ida Borgar Yrkeshögskolan Novia / Merenkulun ala Lea Yli-Koivisto, Tampereen ammattikorkeakoulu / Sosiaali-, terveys ja kauneudenhoitoala Katja Komulainen, Haaga-Helia ammattikorkeakoulu / Liiketalouden ala Minna Kivihalme, Haaga-Helia ammattikorkeakoulu / Tietojenkäsittelyn ala Tuija Pesonen, Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu / Matkailu- ravitsemis- ja talousala Heikki Peltoniemi, Hämeen ammattikorkeakoulu / Luonnonvara-ala Matti Kauppinen, Haaga-Helia ammattikorkeakoulu / Liikunta-ala Timo Tanskanen, Turun ammattikorkeakoulu / Kulttuuriala Tarja Nyman, Humanistinen ammattikorkeakoulu / Humanistinen ala

Valintakokeiden kehittäminen ja digitalisointi Ehdotus koulutusalakohtaisista asiaintuntijaryhmistä: 6 henkilöä Tekniikan, luonnonvaran ja merenkulun ala (9) 10 henkilöä Sosiaali- , terveys, humanistinen, liikunta ja kauneudenhoitoala (22) 6 henkilöä Liiketalouden ja luonnontieteiden ala (1) 6 osa-aluetta 4 henkilö Matkailu- ravitsemis- ja talousala (1) 2 henkilö Kulttuuriala (11)

Kokouksessa päätettävät & keskusteltavat asiat: Keskustelu osahankkeen tavoitteista, toimenpiteistä ja toimijoista Tavoitteiden ja toimenpiteiden hyväksyminen Projektiryhmän hyväksyminen Koulutusalakohtaisten asiantuntijaryhmien perustaminen Asiantuntijaryhmien hyväksyminen ohjausryhmässä sähköpostitse

AMK-opintoihin valmistavan opintopaketin (AMK-opintoväylä) kehittäminen tekniikan ja liiketalouden alalle Tavoitteet Kehitetään verkossa suoritettavat valtakunnalliset koulutusalakohtaiset opintoihin valmistavat opintopaketit tekniikan ja liiketalouden alalle. Henkilö voi pohjakoulutustaustastaan riippumatta suorittaa opintopaketin itsenäisesti esim. toisen asteen tutkinnon suorittamisen aikana. Luodaan uusi valtakunnallinen käytännöiltään yhtenäinen AMK-opintoväylä, jonka kautta henkilö voi suoritetun ”opintopaketin” perusteella hakeutua tutkinto-opiskelijaksi. AMK-opintoväylän kehittämisellä voidaan lisätä hakijoiden tasavertaisuutta sekä tuoda joustavuutta ja nopeuttaa korkeakoulutukseen pääsyä.   Valinnoissa hyödynnettävien opintopakettien kehittäminen on tarkoituksenmukaista olla laadittu laaja-alaisessa koko koulutusalan kattavassa yhteistyössä.

AMK-opintoihin valmistavan opintopaketin (AMK-opintoväylä) kehittäminen tekniikan ja liiketalouden alalle Toimenpiteet Rakennetaan tekniikan ja liiketalouden alalle kokonaan verkossa suoritettava ja toteutettava 20 opintopisteen laajuinen opintopaketti, jonka suorittamalla henkilö voi hakeutua suoraan ammattikorkeakouluun. Opintopaketit laaditaan ammattikorkeakoulujen yhteistyönä.   Opintopakettien toteuttamiseen vaadittavan teknisen alustan toteuttamiseen liittyviä asioita tarkennetaan myöhemmin. Toimijat Tarkennetaan myöhemmin

Kokouksessa päätettävät & keskusteltavat asiat: Keskustelu osahankkeen tavoitteista, toimenpiteistä ja toimijoista Tavoitteiden ja toimenpiteiden hyväksyminen Projektiryhmän perustaminen

Opiskelijavalintoihin liittyvän ohjauksen ja viestinnän kehittäminen Tavoitteet Neuvonta- ja ohjauspalvelujen kokonaisuutta tulee toisen asteen koulutuksen järjestäjien kanssa siten, että sen avulla voidaan varmistaa opiskelijoiden riittävä informointi ja nivelvaiheen yhteistyön kehittäminen. Ohjaukseen ja viestintään liittyvä yhteistyö toisen asteen koulutuksen järjestäjien ja erityisesti opinto-ohjaajien kanssa tulee olla jatkossa luonteeltaan jatkuvaa. Toimenpiteet Opiskelijavalintojen kehittämishankkeessa kehitetään ala- ja aluekohtaisia ohjaukseen ja viestintään liittyviä yhteistyömalleja Opetushallituksen ja toisen asteen koulutuksen kanssa. Osahankkeissa 1-3 luotujen uusien käytäntöjen ja toimintamallien avulla selkeytetään ammattikorkeakoulujen opiskelijavalintoja, joka vaikuttaa ohjaukseen ja neuvontaan positiivisesti. Osahankkessa luodut uudet ohjauksen ja viestintään liittyvät käytännöt ja yhteistyömallit parantavat ammattikorkeakoulujen ja toisen asteen oppilaitosten nivelvaiheeseen liittyvää viestintää ja yhteistyötä. Toimijat Tarkennetaan myöhemmin

Kokouksessa päätettävät & keskusteltavat asiat: Keskustelu osahankkeen tavoitteista, toimenpiteistä ja toimijoista Tavoitteiden ja toimenpiteiden hyväksyminen Projektiryhmän perustaminen

Asiantuntijaryhmä(t) Asiantuntijaryhmä(t) Asiantuntijaryhmä(t) Ohjausryhmä Projektipäällikkö Osahanke 1 & 2 - Todistusvalinnan kehittäminen - Valintakokeiden kehittäminen ja digitalisointi Osahanke 3 AMK-opintoihin valmistavan opintopaketin (AMK-opintoväylä) kehittäminen tekniikan ja liiketalouden alalle Osahanke 4 - Opiskelijavalintoihin liittyvän ohjauksen ja viestinnän kehittäminen Projektiryhmä: Projektiryhmä: Projektiryhmä: Projektiryhmä: Asiantuntijaryhmä(t) Asiantuntijaryhmä(t) Asiantuntijaryhmä(t) Tekninen ryhmä